Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt

Sprzęt, ekwipunek i odzież => Rower => : Romal w 6 Lip 2021, 09:50

Tytuł: Otwory montażowe w gravelach
: Romal w 6 Lip 2021, 09:50
Przez wiele lat rowery były bardzo oszczędnie wyposażane w różne otwory montażowe. Wyższe modele szosówek i górali to już całkowicie goła rama i żeby przykręcić coś więcej niż bidon, trzeba było rzeźbić. Trend ten odwrócił się wraz z pojawieniem się graveli. Teraz tych oczek jest coraz więcej, w coraz bardziej zaskakujących miejscach. Dochodzi już do tego, że zastanawiam się do czego one mają służyć? Wiele rowerów ma np takie oczka:
(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/184df62f6a762acec2df25e92082936bf078221e.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/184df62f6a762acec2df25e92082936bf078221e.jpg)
Do czego to jest? Intuicja podpowiada, że do torebki na ramę. W sumie niegłupi pomysł, ale przekopuję internet i nie mogę znaleźć torebki na śruby. Wszystkie są na paski. Więc może to nie do torebek? Może do czegoś innego? Tylko do czego? Ktoś wie?
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: globalbus w 6 Lip 2021, 09:52
bidon :)
Ale tak, niektórzy szyjący torby potrafią użyć oczek w ramie do montażu (zamiast pasków). Tylko to jest full custom, bo każda rama ma te oczka w innych miejscach.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: memorek w 6 Lip 2021, 09:53
Apidura ma taką torbę:
https://www.apidura.com/shop/racing-bolt-on-top-tube-pack/

Marek
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Romal w 6 Lip 2021, 10:05
bidon
Bidon to chyba nie. Przecież w tej pozycji będzie sam wyjeżdżał z koszyka podczas jazdy.

Apidura ma taką torbę:
O! Czyli jednak są takie!
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: dudi w 6 Lip 2021, 10:14
W sumie niegłupi pomysł, ale przekopuję internet i nie mogę znaleźć torebki na śruby.
Są, nawet wczoraj w Decathlonie taką widziałem.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 6 Lip 2021, 10:23
To już od psru lat są takie torby, są i ramy pod pełen trójkąt tak mocowany. Ale czy to tak wiele wnosi? Bardziej to upierdliwe w montażu niż typowa torebka. W przypadku tankbaga może być ten zysk, że nieco mniej lata na boki
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: globalbus w 6 Lip 2021, 10:27
Bidon to chyba nie. Przecież w tej pozycji będzie sam wyjeżdżał z koszyka podczas jazdy.
To zależy jaki koszyk :)
Ja jeżdżę z koszykami na amortyzatorze i nie wyskakuje na dołach.

Gravel to napędzany marketingiem temat. Dużo dziwnych rozwiązań, z którymi nie do końca wiadomo, jak przejdą próbę czasu.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: qbotcenko w 6 Lip 2021, 10:28
Intuicja podpowiada, że do torebki na ramę.

https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2020/08/andrew-the-maker-top-tube-bag_4.jpg

Rozwiązanie o tyle dobre, iż rzepy fuel tank'a nie kłócą sie z rzepami framebaga...

Gravel to napędzany marketingiem temat. Dużo dziwnych rozwiązań, z którymi nie do końca wiadomo, jak przejdą próbę czasu.

Ale coś się przynajmniej dzieje - nawet jak część rozwiązań przeminie ;)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Romal w 6 Lip 2021, 10:32
Rozwiązanie o tyle dobre, iż rzepy fuel tank'a nie kłócą sie z rzepami framebaga...

I nie lata to na boki podczas kręcenia kierownicą. W tym własnie widziałem przewagę takiego rozwiązania.
A co miał na myśli Cannondale montując przycisk wspomagania elektrycznego pomiędzy otworami na torebkę a główką ramy?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/5ae1bdfde5723b5e774eeb60d9c9ca43544719e7.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/5ae1bdfde5723b5e774eeb60d9c9ca43544719e7.jpg)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Romal w 6 Lip 2021, 10:38
Ja jeżdżę z koszykami na amortyzatorze i nie wyskakuje na dołach.
Ja też tak jeżdżę, ale w tym przypadku grawitacja jest naszym sprzymierzeńcem. W przypadku zamocowania bidonu poziomo niestety nie :(
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Rado w 6 Lip 2021, 10:39
To są śruby do fuel tanka, mam takie w ramie gravela Fuji, a to dedykowany "produkt" (oczywiście go nie kupiłem):
https://www.metrobikes.pl/pl/p/Torebka-na-rame-Fuji-Jari-Bento-Box/41626
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 6 Lip 2021, 12:19
/.../
Gravel to napędzany marketingiem temat. Dużo dziwnych rozwiązań, z którymi nie do końca wiadomo, jak przejdą próbę czasu.

Ostatnio ciut słuchałem założyciela Falkenjagd, Rennstahl, Parapera (w branży od ponad 20 lat) w kontekście tego, co - jego zdaniem - jest, będzie. Kolarki stricte udział w rynku mają mieć ca. 3%, "gravele" iść mają w pod 30.

Jak już wspominałem, od 9 lat jeżdżę "gravelem" - ultegra, baran, opona do 2,2" (czy 2,4"). Model ten robiony jest od coś 25 lat. "Gravele" (opony od 30 - 55 mm) obskakują szutry, commuting, wyrypy, podróże, in., tną dość na szosie itepe. Są supergit, więc - zostaną.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: PABLO w 6 Lip 2021, 12:30
Jak już wspominałem, od 9 lat jeżdżę "gravelem" - ultegra, baran, opona do 2,2" (czy 2,4"). Model ten robiony jest od coś 25 lat. "Gravele" (opony od 30 - 55 mm) obskakują szutry, commuting, wyrypy, podróże, in., tną dość na szosie itepe. Są supergit, więc - zostaną.

Wszystko cacy, ale w końcu mogliby zaoferować sensowny napęd. Bo ładowanie szosowego (który i tak IMO ma zakresy pod sportowców a nie pod amatorów) napędu (wszelkie GRXy to jeden pies co i szosa) do roweru o tak wszechstronnym zastosowaniu zabija pozostałe zalety.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 6 Lip 2021, 12:54
Teraz, się wydaje, ludzie rzucili się na 1x.

Ten, co jeżdżę, jest 3x1o (48/36/24, 11-23/12-25).
Póki nie zużyję, mi już leży (turbo b. lubię).


Info: Utrudnienia w dostępności na rowerowym rynku zelżeć mają w 2023. Zamawiający (producenci rowerów) już mają być po zamówieniach na ten rok, co jeszcze za 2 lata. Trend: mniej pod 65oB, więcej w 28".



Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Król Julian w 7 Lip 2021, 15:39
Ja też tak jeżdżę, ale w tym przypadku grawitacja jest naszym sprzymierzeńcem. W przypadku zamocowania bidonu poziomo niestety nie

Bo źle jeździsz gravelem. To szybki rower. Opór powietrza powinien dociskać bidon do dna koszyka :)

Też takie mam w gravelu na górnej ramie. Kiedyś wypróbowałem z bocznym bidonem od Zefala. Test wyszedł bardzo przeciętnie. Bidon nie wypadał wprawdzie, ale trzeba było pilnować się mocno z jego dobrym zamknięciem. Najpierw okazało się, że wiele korków (grzybków) w pozycji leżącej jednak się sączy. Bywało też tak, ze pierwotnie zamknięte szczelne, w czasie jazdy, się rozszczelniały i kapało z grzybka. Myślę, że w efekcie uderzania przelewającej się wewnątrz bidonu cieczy. W efekcie zrezygnowałem z wykorzystywania tych oczek.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: kawerna w 7 Lip 2021, 15:55
Może to taka marketingowa bitwa na oczka montażowe? ;)  Widać, że jest trend wzrostowy ;D

Ostatnio podobają mi się rowery takie bardziej 'saute' więc u mnie trend przeciwny: atrofia wyposażenia doczepianego.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Romal w 7 Lip 2021, 19:06
Może to taka marketingowa bitwa na oczka montażowe?   Widać, że jest trend wzrostowy

Ten wyścig wygrywa (chyba) Marin. Kto go pokona i gdzie znajdzie miejsce na następne oczka?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: worek_foliowy w 7 Lip 2021, 19:09
A na widelcu tylko po jednej dziurze, nawet koszyka nie da się przykręcić.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: jendrzych w 7 Lip 2021, 19:26
Większość marinowych oczek służy do montażu toreb.
Ale na widelcu dali ciała...
¯\_(ツ)_/¯
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: sinuche w 7 Lip 2021, 19:38
Oczka, oczka :)
Mam w swoim mnóstwo oczek, a i tak jeden koszyk na bidon musiałem na opaskach przymocować.
Nie mieściła sie butelka pod namiotem mocowanym pod ramą.

Poza tym koszyk mocowany na opasce, bardziej przylega do rury ramy, nie odstaje tak na odsadzeniu oczka.
Wg. mnie opaska to lepsze rozwiązanie.
I nie osłabia ramy ;D
Te oczka w Marinie mogą służyć do odchudzenia (wagi) ramy :)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: worek_foliowy w 7 Lip 2021, 19:42
Większość marinowych oczek służy do montażu toreb.
Ale na widelcu dali ciała...
¯\_(ツ)_/¯
Wystarczy kupić nitownicę, nitonakrętki i klej do metalu. Jeśli masz widelec carbonowy, to brak oczek jest już prawdziwą tragedią.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: sinuche w 7 Lip 2021, 19:46
Jeśli masz widelec carbonowy, to brak oczek jest już prawdziwą tragedią.

Przecież mozna zalaminować oczka - nawet łatwiej w karbonie.
Odpowiednio spreparowana nakrętka (z szeroką podstawą) + tkanina szklana (karbonowa) + żywica epoxy.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: MCsubi w 7 Lip 2021, 20:00
Właśnie nie można, bo golenie porządnych widelców są z podłużnych włókien i nie można ich przewiercić. Widelce z oryginalnymi oczkami mają inny splot.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: MCsubi w 7 Lip 2021, 20:04
Może to taka marketingowa bitwa na oczka montażowe?   Widać, że jest trend wzrostowy

Ten wyścig wygrywa (chyba) Marin. Kto go pokona i gdzie znajdzie miejsce na następne oczka?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg)

Spójrz tu na tylny trójkąt:
https://7anna.pl/product-pol-12538-Rower-Rondo-2021-Bogan-ST.html

A tu na widelec:
https://konaworld.com/sutra_ultd.cfm

Choroba się rozwija, jak wariant lambda :-)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: jendrzych w 7 Lip 2021, 20:18
Dlaczego "choroba"?
Przecież nie dotyka to WSZYSTKICH rowerów? A te, które są zaoczkowane służą do konkretnego celu - do turystyki. I taka duża ilość oczek w kontekście przeznaczenia tych maszyn jest mile widziana i użyteczna.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: qbotcenko w 7 Lip 2021, 21:23
I taka duża ilość oczek w kontekście przeznaczenia tych maszyn jest mile widziana i użyteczna.

Otóż to - jakbym projektował swój rower customowy, to bym co centymetr gdzieś punkty montażowe umieścił - a nuż się przydadzą. Na pewno nie zaszkodzą... Mnie ich nieustannie brakuje, nie ma gdzie piwa przewozić, a w plecaku uwiera.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 7 Lip 2021, 21:40
Dlaczego "choroba"?
Przecież nie dotyka to WSZYSTKICH rowerów? A te, które są zaoczkowane służą do konkretnego celu - do turystyki. I taka duża ilość oczek w kontekście przeznaczenia tych maszyn jest mile widziana i użyteczna.

Dokładnie, długie lata był wielki problem z rowerami, które miały bardzo mało mocowań, więc teraz to świetna odmiana. A nawet jak ktoś tego nie potrzebuje to wielkiej straty nie ma, chyba że dla purystów stylistycznych  ;)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Antracyt w 7 Lip 2021, 23:11
Może to taka marketingowa bitwa na oczka montażowe?   Widać, że jest trend wzrostowy

Ten wyścig wygrywa (chyba) Marin. Kto go pokona i gdzie znajdzie miejsce na następne oczka?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg)

Marin ma ten sam problem co mój Kross Esker 6.0 - jeden otwór na karbonowym widelcu. Tego mi najbardziej brakuje.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: qbotcenko w 8 Lip 2021, 00:08
Dobry wideł musi mieć śruby zarówno pod cage, jak i pod trochę innym kątem na bidon, czyli minimum 5 miejsc montażu.

Taki już styknie
(https://68.cdn.ekm.net/ekmps/shops/bikemonger/images/salsa-firestarter-deluxe-110-carbon-fork-4563-1-p.jpg?v=EC1A9B1C-4BA2-47FB-93CC-ECAA28E5FEE5)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Król Julian w 9 Lip 2021, 21:25
To w Ogrze mam dobry wideł

Wysłane z mojego SM-G985F przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: qbotcenko w 10 Lip 2021, 01:44
To w Ogrze mam dobry wideł

No ja niestety mam tylko cztery śruby w big bro i musiałem się ratować opaską...
Ale my tu o gravelach, a nie wyprawówkach...
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Semper w 21 Wrz 2021, 19:08
Może to taka marketingowa bitwa na oczka montażowe?   Widać, że jest trend wzrostowy

Ten wyścig wygrywa (chyba) Marin. Kto go pokona i gdzie znajdzie miejsce na następne oczka?

(https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg) (https://www.podrozerowerowe.info/uploader/data/39f3548d137f18be3aba726eab41cbf7b1840e3b.jpg)

Marin ma ten sam problem co mój Kross Esker 6.0 - jeden otwór na karbonowym widelcu. Tego mi najbardziej brakuje.

Od kilku dni mam tego Marina (model niższy, rama taka sama, oprócz malowania) i też nie do końca rozumiem pomysł tylko jednego otworu na widelcu. Co do reszty nie marudzę, bo dotąd miałem niedostatek otworów montażowych.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: 4gotten w 21 Wrz 2021, 19:37
To są raczej otwory montażowe do błotników, niczego więcej. Podobnie jest chyba z tyłu.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Semper w 21 Wrz 2021, 20:02
Z tyłu jest adapter do montażu błotników, który można odkręcić.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: remik w 23 Paź 2021, 18:35
Nowy aluminiowy gravel Canyona ma otwory do cięższego bagażu . Fajna maszyna - ale czwarty rower .. hmm  ;)
https://www.canyon.com/pl-pl/gravel-bikes/bike-packing/grizl/al/
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: qbotcenko w 23 Paź 2021, 18:50
Amelinium? Fuuj...
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Król Julian w 23 Paź 2021, 20:26
Super ten rowerek. Aż szkoda, że mam gravela
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: nocnyfilm w 24 Paź 2021, 17:22
Fajny fajny. To ma robić blink blink na ścieżkach;) Czuję w kościach że trzeba zmienić tylne koło na mocniejsze, dać bagażnik i wtedy tyrać. Tylko szkoda...jakoś
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: dudi w 25 Paź 2021, 10:22
No, czyli już mamy seryjne gravele z amortyzatorem, a bikepacking zaczyna oznaczać bagażnik i sakwy :lol: Jeszcze chwila i zostanie zastosowana rewolucyjna, prosta kierownica...
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: szy w 25 Paź 2021, 11:44
No, czyli już mamy seryjne gravele z amortyzatorem, a bikepacking zaczyna oznaczać bagażnik i sakwy :lol: Jeszcze chwila i zostanie zastosowana rewolucyjna, prosta kierownica...

I jeszcze okazuje się, że brak amortyzatora męczy? Niemożliwe!!!1jed...  8)

"Widelec amortyzowany do jazdy na szutrze

Na nierównym szutrze małe przednie zawieszenie może dać ci dużo więcej. 30 mm skoku wystarczy, aby pochłonąć uderzenia o wysokiej częstotliwości, które męczą cię podczas jazdy. Oszczędź sobie zmęczenia i zachowaj świeżość na dłużej."

Szy.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 25 Paź 2021, 11:45
Nie rozumiem dlaczego ten, również db. karbonowe grawele (nie wszystkie), ważą 1o kg (+), tj. więcej od mej alu-nibykolarki z alu-widłem, na oponach 2" z dętkami, 2x36 szprych, 3 rzędy, pod bagażnik tył, lowrider przód.

Gdybym miał teraz kupować, bym chciał min. kilo lżej.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: liftlodz w 25 Paź 2021, 14:03
Ja zamiast amortyzatora mam mostek Redshift, 20 mm ugięcia w zupełności mi wystarcza(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211025/64738d98d2dfa0d2c286885216bcf6e6.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211025/17ebdcb381ca0c21366ae8e7916e93c5.jpg)
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: RS w 25 Paź 2021, 18:44
... Jeszcze chwila i zostanie zastosowana rewolucyjna, prosta kierownica...
A potem może koła 26 dla niższych osób albo na kręte, trudne ścieżki górskie. Na pewno coś w tym stylu się wydarzy.

Nie rozumiem dlaczego ten, również db. karbonowe grawele (nie wszystkie), ważą 1o kg (+), tj. więcej od mej alu-nibykolarki z alu-widłem, na oponach 2" z dętkami, 2x36 szprych, 3 rzędy, pod bagażnik tył, lowrider przód...
Bo handlarze zauważyli, że ludzie chcą być ofiarami głupiego marketingu. Nie mają wymagań - łykają wszystko bezrefleksyjnie. No, albo jest jakieś inne wytłumaczenie  ;)

Ja zamiast amortyzatora mam mostek Redshift...
Na podobnych rozwiązaniach sprzed ćwierć wieku, dedykowanych do mtb, nie dało się jeździć. Może to kwestia roweru, tras, albo osobniczych predyspozycji, ale u mnie to nie działało - kierownica sobie, rower sobie, a ja miałem poczucie braku kontroli nad sytuacją.
Wolę miękkie gripy i mniej powietrza w dętkach.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 25 Paź 2021, 18:57
Nie rozumiem dlaczego ten, również db. karbonowe grawele (nie wszystkie), ważą 1o kg (+), tj. więcej od mej alu-nibykolarki z alu-widłem, na oponach 2" z dętkami, 2x36 szprych, 3 rzędy, pod bagażnik tył, lowrider przód.

Gdybym miał teraz kupować, bym chciał min. kilo lżej.

Już tak nie opowiadaj, że rower na takim oprzęcie jak opisałeś waży znacznie poniżej 10kg. A nawet jeśli waży te 10kg (w co wątpię) to musi być na dobrej klasy komponentach. To by trzeba porównać konkretne komponenty.

Ten model aluminiowy Canyona Grizl jest produktem dość budżetowym, osprzęt i koła nie są z jakiejś wysokiej półki, to jest rozwiązanie dla osób, które nie chcą wydawać 10tys i więcej na wersję karbonową, gdzie są większe wypasy

No, czyli już mamy seryjne gravele z amortyzatorem, a bikepacking zaczyna oznaczać bagażnik i sakwy :lol: Jeszcze chwila i zostanie zastosowana rewolucyjna, prosta kierownica...

Nie ma co płynąć - to jest jeden z wielu graveli. Większość są to klasyczne gravele, na węższych oponach. Tutaj natomiast mamy monstercrossa, czyli już takie pogranicze pomiędzy gravelem i MTB. Przy czym znaleźć typowe MTB o sportowej nucie, ale z mocowaniami pod bagażnik nie jest łatwo, takie mocowania występują niemal wyłącznie w ciężkich krowach pod zastosowania wyprawowe.

Ja zamiast amortyzatora mam mostek Redshift, 20 mm ugięcia w zupełności mi wystarcza
Nie ma co porównywać ugięcia mostka do ugięcia amortyzatora bo to inne systemy walutowe. Taki mostek to tylko mizerna namiastka amortyzatora, traci się sztywność kierownicy, a nie zyskuje w zamian tego co daje dobry amor.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 25 Paź 2021, 19:30

Wilk: Poniżej 1o kg w L (bez pedziów, bagażników, błotników). Korba XT, mostek, sztyca Ritchey Comp, kiera Syntace - wszystko alu, siodło - Idworx (z jeszcze starszego mtb). Dopuszczony do 13o kg (lub więcej).
Na db. komponentach, cienkich oponach producent schodził pod 9.

Pytałem poważnie - Spece Diverge w karbonie za coś pod 2o kołów ważą ponad 9 / pod 1o. - Nie wiem gdzie korzyść karbonu.

Nowy Scott Addict Gravel 30 w M za 11,5 pln - 9,20. Tu, niestety, wszystkie kable w kierze.


RS: Może być - se patrzę, oczywistego "duuużo lepiej" skoku nie dostrzegam.
Rowerów wbijam wagi, przepaści między db. stalą, karbonem nie stwierdzam.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: RS w 25 Paź 2021, 20:01
O ile framesety są wyraźnie lżejsze niż kiedyś, to pozostałe komponenty już nie bardzo. To jest chyba powód utrzymywania się rowerów na podobnym poziomie wagowym od lat.
Nie opłaci się robić lekkich komponentów (skoro cięższe też się sprzedadzą), a to one decydują o ostatecznej wadze roweru.
Pamiętam wagę mojej ulubionej retro tylnej przerzutki mtb - Sachs Plasma z 1998 r. - 199g. Chyba mniej więcej tyle samo co Ultegra sprzed kilku lat.
Z innymi komponentami jest bardzo podobnie. To nie jest kwestia problemów materiałowych i wykonawczych, ale polityki i taktyki. Wbito nam do głów, że jak coś jest lekkie, to musi być absurdalnie drogie.
Wiem, mogę wyglądać na zwolennika globalnych teorii spiskowych, ale trudno  :D


Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 25 Paź 2021, 20:11
Pytałem poważnie - Spece Diverge w karbonie za coś pod 2o kołów ważą ponad 9 / pod 1o. - Nie wiem gdzie korzyść karbonu.
Diverge nie jest jakiś super wylajtowany, to ma wewnętrzny amortyzator, więc musi ważyć trochę więcej, wysokiej klasy gravele za 20tys to ważą w okolicach 8-8,5kg. Waga to nie jest jedyny parametr jakości roweru, za tę cenę dostajesz np. koła stożkowe (które wcale lżejsze od zwyklych nie są), dostajesz elektroniczne przerzutki (które też nie są lżejsze) itd. Dostajesz markowe koła systemowe, nie składane - a takie też są sporo droższe.

Gravel to nie jest rower, gdzie waga jest wszystkim, mają np. hamulce hydrauliczne, mają sztywne osie - a to też często są cięższe rozwiązania od obręczowych hamulców i szybkozamykacza. I takie rozwiązania sporo wnoszą do jakości jazdy rowerem, ale nie jest to waga. Przy porównywalne lub lekko cięższej wadze podnoszą znacznie komfort i efektywność jazdy.

Przesiadłem się ostatnio z fulla 26 z napędem 3x9 i kołami na szybkozamykacze na nowoczesnego MTB z 1x12, sztywnymi osiami, kolami 29 - zdecydowanie lepiej się na tym jeździ w terenie i bynajmniej nie z wagi ta różnica wynika. Bo na wadze przecież tracisz, bo rower na 29 jest zauważalnie cięższy niż na 26- większa rama, większe koła, większe opony, większy amortyzator.

I tak samo chyba ten Twój rower jest na kołach 26, nie możesz tego wagowo zestawiać z rowerami 29. Ale nie waga w przypadku rowerów do jazdy w terenie robi tu różnicę, a rozwiązania które znacznie poprawiają komfort jazdy w terenie.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 25 Paź 2021, 21:38
Gravel jako gravel w ("rzeczywisty") teren (optymalny) nie jest. Tym w teren wjechać możesz, pojedzie lepiej od kolarki. [Jak kolarką asfaltami, gravelem popylasz szutrami - szutry tniesz.] Gdy jeszcze w lesie nie mieszkałem, kolarkę budowlaną tłukłem. Kilo trochę różnicy między kolarką budowlaną, a nibykolarką zawsze przeważało, by jechać właśnie tą pierwszą. Stąd baczę i na wagę. Oczywiście wiem, iż od Diverga są i lżejsze. Ten jednak, jak czytuję, ma być db. miarą (odniesienia - popularność, oceny).

BTW: Zdrowy znoś!
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 25 Paź 2021, 22:25
Gravel jako gravel w ("rzeczywisty") teren (optymalny) nie jest.
Ale weź pod uwagę, że ten Canyon Grizl to nie jest typowy gravel, tylko coś pomiędzy gravelem a MTB, szczególnie w wersji z tym amortyzatorem 30mm. Opony 50mm w rozmiarze 29 to znacząco podniosą możliwości i komfort w terenie, pozostaje jedynie mniej terenowa kierownica. Singli z kamieniami w górach może tym sprawnie nie lykniesz, ale na wielu rodzajach terenu, np. na piachach będzie sporo lepiej niż na typowym gravelu.

Bardzo ciekaw jestem jak się taki typ roweru sprawuje w terenie, bo mocno się nad czymś takim zastanawiałem, jednak w końcu wybrałem MTB. Ale baranek, choć w trudnym terenie nie pomaga - to też wiele wnosi do roweru, IMO znacznie wygodniejszy dla dłoni od prostej kierownicy
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: łatośłętka w 26 Paź 2021, 09:46

Jak piszesz - typowy nie jest.
Pojęcie "gravel" jest tak szerokie (rozmyte), iż "typowego" nie masz (prócz: a/ szersze gumy, b/ suport wyżej).


Diverge nie jest jakiś super wylajtowany, to ma wewnętrzny amortyzator, więc musi ważyć trochę więcej, wysokiej klasy gravele za 20tys to ważą w okolicach 8-8,5kg. /.../

Spec Diverge - 21 tysi, 9,6 kg (13sta min. serialu dok. 'Sprzedaż rowerów po białostocku').


Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: remik w 26 Paź 2021, 11:54
Bardzo ciekaw jestem jak się taki typ roweru sprawuje w terenie, bo mocno się nad czymś takim zastanawiałem, jednak w końcu wybrałem MTB. Ale baranek, choć w trudnym terenie nie pomaga - to też wiele wnosi do roweru, IMO znacznie wygodniejszy dla dłoni od prostej kierownicy

Też jestem ciekaw . Wydaje mi się nawet że na nizinach bez problemu "łykam" czymś takim 80 % tras , a na twardych odcinkach i asfalcie jestem znacznie szybszy niż mtb - i to jest dla mnie główna zaleta takiej maszyny, jest po prostu bardzo uniwersalna. Nigdy nie zastąpi szosy czy mtb, ale może pogodzić te dwa światy znakomicie.
 
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Wilk w 26 Paź 2021, 12:48
Też jestem ciekaw . Wydaje mi się nawet że na nizinach bez problemu "łykam" czymś takim 80 % tras , a na twardych odcinkach i asfalcie jestem znacznie szybszy niż mtb - i to jest dla mnie główna zaleta takiej maszyny, jest po prostu bardzo uniwersalna. Nigdy nie zastąpi szosy czy mtb, ale może pogodzić te dwa światy znakomicie.

Bardzo podobną mam opinię. Jest to rower dość uniwersalny mający połączyć sprawną jazdę na szosie ze sprawną jazdą w terenie. Oczywiście nie ma tu o mowy o osiągach jak rasowe MTB czy rasowa szosa, ale jako właśnie taki rower uniwersalny to całkiem sensowna propozycja. Na szosie myślę, że pojedzie sporo lepiej niż MTB, bo ma lepszą pod szosę geometrię i kierownicę, a i na większej części nizinnych terenów da sobie radę bardzo przyzwoicie. Natomiast ma swoje ograniczenia i już teren typowo górski na takim rowerze to nie będzie specjalna frajda.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: Morutino w 20 Gru 2021, 21:14
Cześć. Właśnie zdecydowałem się na zakup wspomnianego grizl w wersji carbonowej na sztywnym widelcu i napędzie 1x12 etape. Nie jeździłem na 1x ale podczas jazdy czuję, że tego mi trzeba. Gravel tylko w las + dojazd. Otwory montażowe są na widelcu i górnej rurze + standardy na koszyki, ale niestety bagażnika już nie zamontuję.
Tytuł: Odp: Otwory montażowe w gravelach
: nocnyfilm w 22 Sty 2022, 12:51
@Morutino i jak, masz już ten rower?