Porównanie wielkości kól to ja widzę tak: Rower MTB 26" ze slikami (np. 35) i szosowy 28" z takimi samymi oponami (35, slick).Jeżdziłem takimi rowerami kiedyś i na asfalcie odczucia były takie, że duże (28') koło toczyło sie lepiej, dziury w asfalcie łatwiej sie pokonywało. Zresztą, to wynika z terorii, większe koło ma mniejsze opory toczenia - skrajny przypadek: porównajcie koła w dzieciecym rowerze dajmy 16" albo hulajnodze, z dużymi kołami rowerowymi - ewidentnie, duże koła są "lepsze".
Wydaje mi się że to porównanie (dużych i małych) kół powinno się opierać na innych zasadach.To co napisaliście/napisaliśmy powyżej, to jest porównanie rowerów na dużych 28" i małych 26" kołach.Zwrotność, wybieranie nierówności, łatwości manewrowania zależy przedewszystkim od konstrukcji roweru.Wyprzedzenie widelca, długość mostka, szerokość kierownicy, kąt główki ramy - to ma wpływ na manewrowość, i ogólne odczucia w czasie jazdy.Wielkość kół (w sensie średnica zewnętrzna opony) ma marginalne znaczenie. Duże koła (te 29") maja szerokie, ciężkie, baloniaste opony, amortyzacja jest przez to spora, i to wpływa na ogólne odczucie z prowadzenia roweru.