Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.Czy dotarł do Ciebie
email aktywacyjny?
21 Lis 2024, 23:10
Strona główna
Tagi
Zaloguj się
Rejestracja
Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
»
Sprzęt, ekwipunek i odzież
»
Osprzęt
»
Napęd, pedały, hamulce
»
Przerzutka tylna.
Strony: [
1
]
2
3
Następna >>
Wszystkie
Do dołu
Drukuj
Autor
Wątek: Przerzutka tylna. (Przeczytany 5188 razy)
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
26 Mar 2009, 11:33 »
Uwaga wszelkiej maści mechanicy, majstrowie itp.
Muszę dziś wymienić rolki w wózku przerzutki(te dwie zębatki takie). Potraciły gdzieś zęby po prawie 19 kkm. Rolki różnią się ułożyskowaniem. Jedna jest tylko na tulejce - czyli najzwyklejsze łożysko ślizgowe.Natomiast druga ma tulejkę w tulejce i dodatkowo jakby kanały rozprowadzające smar - a więc jest przeznaczona jakby do większych obciążeń. No i teraz pytanie : która u dołu a która u góry ? Oczywiście oryginalne ustawienie pomyliłem zanim wpadłem na to, że rolki mogą się różnić
Liczę na pomoc, bo w przeciwnym wypadku będę sprawdzał jak to jest z tym prawdopodobieństwem :mrgreen:
Artur
Wiadomości: 136
Miasto: Gdańsk
Na forum od: 13.02.2009
Przerzutka tylna.
«
26 Mar 2009, 12:01 »
Moja XT ma w dolnej zębatce łożysko maszynowe, a w górnej ślizgowe. No i na logikę to dolne kółko jest poddawane większym obciążeniom niż górne.
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
26 Mar 2009, 12:10 »
No i chyba cóś w tym jest, bo na fakturze stoi napisane, że kółko dolne jest napinające, a górne prowadzące. Ale z mojej logiki to nie wynikało
Dzięki.
rafalb
Wiadomości: 1998
Miasto: Łuków/ Gdynia
Na forum od: 26.03.2008
Przerzutka tylna.
«
26 Mar 2009, 16:20 »
Potwierdzam, ślizg u góry, maszyna u dołu u mnie w LX!
www.wciazwdrodze.blogspot.com
marek.dembowski
Wiadomości: 1653
Miasto: Ogrodzieniec
Na forum od: 06.04.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 06:54 »
Ejże, a nie jest przypadkiem tak, że górne kółko jest poddawane większym obciążeniom bocznym podczas przerzucania łańcuch z jednego koła zębatego na drugie
i dlatego musi mieć solidniejsze łożyskowanie? Po dolnym łańcuch się tylko przewija więc nie musi mieć tak mocnego łożyska. Czyli jednak to z podwójną tulejką na górę, a to zwykłe na dół.
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 11:45 »
No, poświęciłem trochę czasu na konsultacje i sporo się dowiedziałem. Otóż łożysko maszynowe jest tam (w XT) na dole dlatego, że ono lepiej przenosi obciążenia promieniowe, natomiast łożysko ślizgowe dajemy u góry, bo ono lepiej radzi sobie z obciążeniami bocznymi. Z grubsza tak to ujął
marek.dębowski
, czyli zna się człowiek na mechanice.
A w moim przypadku podwójna tulejka ma być u góry, a pojedyncza u dołu, i tak właśnie to zrobiłem.
Dziękuję wszystkim za pomoc i szczere chęci.
aard
Wiadomości: 6095
Miasto: Wiedeń
Na forum od: 15.08.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 11:53 »
A Twój przypadek to taki jak w XT czy odwrotny? I jaką Ty masz przerzutkę? Chyba Alivio?
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 12:01 »
No przeczytaj wszystko od góry.
A przerzutka jest Alivio.
aard
Wiadomości: 6095
Miasto: Wiedeń
Na forum od: 15.08.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 12:57 »
Przeczytanie nic nie da (czytałem już, przecież czytam na bieżąco
). Problem mój lezy w w nieznajomości nomenklatury.
Łożysko "ślizgowe" i "maszynowe" oraz "podwójna" bądź "pojedyncza" tulejka. Wiem, że występują tu pary synonimów, ale nie wiem, które to są, proszę o słowniczek
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 13:14 »
1.Łożysko ślizgowe polega na tym, że jakiś wałek obraca się w tulei. Między trące powierzchnie dajesz jakiś smar i to się kręci. Najczęściej stosuje się wymienne tulejki, żeby w razie awarii nie zatarł się np cały korpus maszyny, a jedynie tulejka, która jest łatwiejsza do wymiany. W przypadku jak na wałek dasz tulejkę, a na nią jeszcze drugą tulejkę, uzyskasz (mam nadzieję, że dobrze to wymyśliłem) mniejsze różnice prędkości między trącymi powierzchniami i zdolność do przenoszenia większych
obciążeń.
2.Łożyskiem maszynowym tu na forum( i na innych forach też) nazywamy łożysko toczne kulkowe wykonane jako samodzielny podzespół(dwa pierścienie pomiędzy którymi są kulki).
aard
Wiadomości: 6095
Miasto: Wiedeń
Na forum od: 15.08.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 13:45 »
okej, czyli ślizgowe to inne niż toczne (w tym kulkowe, stożkowe, wałkowe, etc.). Tyle że w rolkach przerzutki oba są ślizgowe, co? Tylko to od dolnego kółka ma jedną tulejkę. a od górnego dwie. Right?
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p
transatlantyk
Moderator Globalny
GM 2420
Wiadomości: 7932
Miasto: Annopol
Na forum od: 21.11.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 14:07 »
W Alivio mam oba łożyska toczne , ale ciut inaczej wykonane. Natomiast w XT u góry jest ślizgowe, na dole toczne kulkowe.
Stare rolki wyjąłem z kosza i wrzuciłem do sakw, jutro Ci to wszystko opowiem, oraz zaprezentuję
Howgh!
No, ale jeśli ktoś przez cały ten wątek przebrnął. to chyba kurde do końca życia zapamięta która rolka gdzie ma być :mrgreen:
aard
Wiadomości: 6095
Miasto: Wiedeń
Na forum od: 15.08.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 14:25 »
ja nadal nie wiem
Teraz zaczynam kumać, że Alivio różni się pod tym wzgledem od XT - to nieco rozjaśnia sytuację
Ja pamiętam, ze rozbierałem Altusa i że dolne łożysko było ślizgowe - nie pamietam, jakie było górne. Ale w celu wyjasnienia nie będę swojego nowiutkiego LXa rozbierał - sorka!
W każdym razie wniosek jest jeden:
rozkładając trzeba cholernie uważać, co gdzie było
, wówczas nie będzie takiego problemu
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p
Waxmund
Moderator Globalny
Ironman
Wiadomości: 11154
Miasto: Baszowice k/Kielc
Na forum od: 07.06.2007
Przerzutka tylna.
«
27 Mar 2009, 15:09 »
hm, ja mam deorke z tylu, i z tego co pamietam to oba lozyska sa identyczne :] dziwne ze w alivio, nizszym modelu sa rozne.... albo to ja cos przeoczylem
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...
www.waxmund.pl
Joseph
Wiadomości: 272
Miasto: Gdańsk / Lublin
Na forum od: 02.06.2008
Przerzutka tylna.
«
28 Mar 2009, 11:39 »
Cytat: "Michał Wolff"
Jeździłem długo na kółu z zupełnie zjechanymi zębami i było praktycznie tak samo jak na tym za 90zł
Potwierdzam - kiedyś tez jakiś czas jeździłem na "kółku", a nie "kółku zębatym" (dolnym), krzywy hak spowodował że przy tym kółku był delikatny skos - przez co zęby zanikły momentalnie.
a ostatnio jeździłem na takim, zębów też nagle zabrakło, ale przerzutka działała bezproblemowo (w przeciwieństwie do kompletnie zamarzniętej przedniej
)
Drukuj
Strony: [
1
]
2
3
Następna >>
Wszystkie
Do góry
Tagi:
Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
»
Sprzęt, ekwipunek i odzież
»
Osprzęt
»
Napęd, pedały, hamulce
»
Przerzutka tylna.
Organizujemy
Partnerzy
Patronat
Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:
CDN ....
Mobilna wersja forum