Autor Wątek: Przepisy i dylematy drogowe  (Przeczytany 138624 razy)

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 13:37 »
nie ma możliwości skręcenia w lewo
Jest możliwość na wielopasmowych rondach. Wówczas czasem zmieniasz pas na bardziej lewy i wówczas używasz lewego kierunkowskazu. Tutaj jednak jest dyskusja o używaniu kierunkowskazu przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Dziwna (jak dla mnie) interpretacja egazminatora, o konieczności włączenia lewego kierunkowskazu mimo braku zamiaru zmiany pasa ruchu wywołała cały problem.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Dziadek

  • Wiadomości: 1548
  • Miasto: Szczytno, Pionki
  • Na forum od: 05.01.2017
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 13:56 »
Nie czuję się bardzo doświadczonym kierowcą (choć prawo jazdy mam od prawie 20 lat), ale dla mnie sprawa była i jest zawsze oczywista. Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym nie ma możliwości skręcenia w lewo. Można jechać tylko prosto (czyli dookoła wyspy) albo w prawo (czyli zjechać z ronda).
Na szczęście tak mnie uczyli na kursie, więc nie miałem zamieszane w głowie, ani problemów na egzaminie.
Uczcijmy uśmiechem kursantów, którzy na hasło: "na rondzie w lewo" pchają się pod prąd :D
Fakt, nie jest to precyzyjne i lepsze już "na rondzie drugi zjazd", jakie zwykle się słyszy z nawigacji. Tu zaś gubię się przy "kieruj się na północny wschód". :o

Offline Mężczyzna memorek

  • Wiadomości: 2682
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 12.05.2007
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 15:04 »
To ja trochę dziegciu, do tego zgodnego "nie" dla lewego kierunkowskazu.

Szczecin, jako Paryż północy, stoi rondami. Mamy piękne, trzypasmowe ronda, na których mieści się przystanek, pomnik i miejsce na manifestacje. Ale mamy też wysyp małych rondek, które powstają ze zwykłych skrzyżowań. Maluje się na nich białe kółko (albo wycina asfalt i brukuje, to już wersja full wypas) i stawia znaki C-12 i A-7. Rondo jest tak małe, że do drugiego zjazdu jadę PROSTO, a do trzeciego zjazdu skręcam w LEWO. Żadnych łuków. Otóż na takim rondku, używanie prawego kierunkowskazu jest kompletnie bezużyteczne. Jest czytelne tylko, jeśli zjeżdżam pierwszym zjazdem, czyli skręcam w prawo. Jeśli chcę zasygnalizować każdy inny zjazd, to włączam prawy kierunkowskaz, kiedy już jestem na tym zjeździe. Jeśli zrobię to pół sekundy wcześniej, może to oznaczać, że zjeżdżam wcześniej, bo jestem przed poprzednim zjazdem. Na takim rondzie uważam, że czytelniejszy jest prawy kierunkowskaz dla pierwszego zjazdu, brak kierunkowskazu dla zjazdu drugiego i lewy kierunkowskaz dla zjazdu trzeciego.

Tak, zdaję sobie sprawę, że trudno byłoby zapisać "małe" i "duże" ronda w przepisach. I jeszcze różne zachowania na nich.

Marek

Offline Mężczyzna michuss

  • Wiadomości: 397
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 28.02.2014
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 15:09 »
A ja w ogóle nie rozumiem o co ten "dym" z lewym kierunkowskazem. Przecież jego włączenie nie niesie zupełnie żadnego zagrożenia pod warunkiem, że w odpowiednim momencie wrzuci się prawy. Ja wolę spotkać na rondzie (szczególnie takim małym, o którym wspomina memorek) kierowcę co jedzie z wrzuconym lewym niż zjeżdżającego z ronda bez żadnej sygnalizacji.

Offline Mężczyzna Zbyszek

  • Wiadomości: 1474
  • Miasto: Zawiercie
  • Na forum od: 17.02.2009
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 15:10 »
Nie "skąd teraz". W Polsce równolegle i od dawna obowiązują dwie szkoły (i nauki, i jazdy): z włączaniem lewego kierunkowskazu i bez lewego. Zależnie od miejsca egzaminu, można było go oblać za włączenie lub niewłączenie. I tak było od dawna, swego czasu widziałem wywiady ze starymi instruktorami i autorami książek z lat '70, którzy bronili jednej bądź drugiej tezy.

Gdy jeszcze śledziłem fora nauki jazdy, normalnym było ustalanie - gdy zdawało się egzamin w innym mieście, niż robiło się kursy - jak tam podchodzi się do tematu kierunkowskazów na rondac

W Częstochowie aby zdać egzamin na prawo jazdy to na "rondzie" przed skrętem w lewo (trzecim zjazdem  ;) ) lub przed zawróceniem (czwartym zjazdem, zakładając klasyczne rozwiązanie z czterema wylotami) należy włączyć lewy kierunkowskaz a w sąsiedniej Dąbrowie Grórniczej już go nie wymagają. Jest jak piszesz  :)

Offline Mężczyzna KMarcel

  • Wiadomości: 192
  • Miasto: Olsztyn
  • Na forum od: 13.06.2012
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 16:05 »
Olsztyn, rondo Aleja Piłsudskiego/Dworcowa

https://www.google.pl/maps/@53.7728027,20.5007304,164m/data=!3m1!1e3?hl=pl

Przed rondem standardowo C-12 i A-7

Popatrzcie na oznakowanie poziome.
Opuszczając rondo (oprócz zjazdu pierwszym zjazdem) nie skręcam w prawo, tylko jadę prosto swoim pasem. Dlaczego więc (wg. takiego oznakowania) miałbym włączyć prawy kierunek?
Objeżdżając rondo lewym pasem przy każdym zjeździe mam zmianę pasa ruchu. Dlaczego więc (wg. takiego oznakowania) nie miałbym włączyć lewego kierunku?

Drugi przykład z Olsztyna, Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej (przechodziło różne zmiany organizacji ruchu, ale obraz na StreetView jest super do przykładu)

https://www.google.pl/maps/@53.7779858,20.4642591,164m/data=!3m1!1e3?hl=pl

Przed rondem taki sam zestaw C-12 i A-7 jednak oznakowanie poziome całkiem inne. Tu wewnętrznym pasem mogę krążyć po rondzie bez kierunkowskazu a zjazd muszę zasygnalizować prawym kierunkiem. W jednym mieście nie ma konsekwencji w oznakowaniu.

Myślę, że pojawienie się tak oznakowanych rond wprowadziło istnienie "dwóch szkół" używania kierunkowskazów na rondzie a nie czy to Warszawa czy Kraków.

Edycja: poprawa interpunkcji

Offline Mężczyzna Hipek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 4866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 18.08.2011
    • Hipcia i Hipek
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 16:22 »
Myślę, że pojawienie się tak oznakowanych rond wprowadziło istnienie "dwóch szkół" używania kierunkowskazów na rondzie a nie czy to Warszawa czy Kraków.
Poprzednio wspominałem, że obie szkoły mają korzenie w latach siedemdziesiątych, więc nie jestem pewien, czy jedno z drugim może być powiązane.
martwawiewiórka [14:51]: sól kolarstwa, co to takiego?
Elizium [14:52]: spacer z rowerem po górach

Mijah: (...)przy okazji dowiedziałem się czegoś co zmieni moje życie. Oznaczenie podjazdu HC to nie hardcore, tylko hors catégorie.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 17:11 »
Olsztyn, rondo Aleja Piłsudskiego/Dworcowa
...
Opuszczając rondo (oprócz zjazdu pierwszym zjazdem) nie skręcam w prawo, tylko jadę prosto swoim pasem. Dlaczego więc (wg. takiego oznakowania) miałbym włączyć prawy kierunek?
...
Moim zdaniem, nie musisz, a nawet nie powinieneś. Nie możesz skręcić ani w prawo, ani w lewo, więc nie ma co sygnalizować.
Natomiast jadąc lewym pasem, powinieneś włączyć lewy kier. przed ewentualnym skrętem w lewo, bo to zmiana i pasa i kierunku.

Offline Mężczyzna KMarcel

  • Wiadomości: 192
  • Miasto: Olsztyn
  • Na forum od: 13.06.2012
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 17:35 »
Tak jak napisałem.
Chodzi jedynie o to, że mamy dwa ronda, na których muszę inaczej obchodzić się z kierunkowskazami.

P.S. A potem spada ten sławetny śnieg, nie widać oznakowania poziomego i na obydwu rondach powinienem zachować się tak samo.

P.S.2. Nie chcę wywoływać wojny o tym, jak należy poruszać się po rondach, pokazuję jedynie, że w związku z brakiem/niemożnością precyzyjnego opisania/uregulowania tego w prawie, każde rondo należy rozpatrywać indywidualnie.

P.S.3. Na deser proszę rondo z parkingiem, przystankami i WC na wyspie centralnej:
https://www.google.pl/maps/@53.7813814,20.4901786,82m/data=!3m1!1e3?hl=pl

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 8 Mar 2018, 17:44 »
Tak jak napisałem.
Chodzi jedynie o to, że mamy dwa ronda, na których muszę inaczej obchodzić się z kierunkowskazami.

P.S. A potem spada ten sławetny śnieg...
Zgadza się.
A nawet jak nie ma śniegu, to na wielu drogach jest zupełnie wytarte oznakowanie poziome i nawet przy niewielkim deszczu można zupełnie stracić orientację.
Pół biedy w swoim mieście, bo się je zna, ale w obcym...
W Częstochowie było kiedyś (i to nie tak bardzo dawno), przez wiele lat, rondo z odwróconym pierwszeństwem, czyli pierwszeństwo mieli dojeżdżający do ronda. Miejscowi sobie radzili, ale w okresie większego ruchu turystycznego, gdy przyjezdnych było dużo, to rondo prawie codziennie było areną kolizji.

Tyle tylko, że właśnie próbuję znaleźć w pamięci jakąś dziedzinę życia, która byłaby zorganizowana z głową i nie budziła wątpliwości. Nie potrafię.
Ronda nie wydają się więc wyjątkiem.

Offline Mężczyzna JUREK

  • Wiadomości: 1194
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 21.11.2011
« Ostatnia zmiana: 9 Mar 2018, 18:01 JUREK »


Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2643
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta


Offline Mężczyzna Hipek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 4866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 18.08.2011
    • Hipcia i Hipek
Odp: Przepisy i dylematy drogowe
« 30 Mar 2018, 09:51 »
Nie wolno niszczyć dobra narodowego i słusznie mu się należało; dobrze, że roweru mu nie skonfiskowali.

To tak, jakbyśmy w Polsce starali się obniżyć poziom smogu... za to też powinny być mandaty.
martwawiewiórka [14:51]: sól kolarstwa, co to takiego?
Elizium [14:52]: spacer z rowerem po górach

Mijah: (...)przy okazji dowiedziałem się czegoś co zmieni moje życie. Oznaczenie podjazdu HC to nie hardcore, tylko hors catégorie.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum