Autor Wątek: Smary a połączenia gwintowe  (Przeczytany 7966 razy)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 01:40 »
Cytuj
 
Cytuj
  siły działające na suport jeszcze go dokręcają.

Ciekawa teoria, śmiem się nie zgodzić

Ciekawe, do tej pory wydawało mi się że support dokręca się w tą samą stronę co kręci sie korba... a jest odwrotnie. Ciekawe dlaczego? Żeby się na amen powoli nie zapiekło?

(bo gwinty pedałów są w tą samą co ruch korby. Zeby się nie odkręciły)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 14:41 »
Żaden bloker tylko smar się na gwinty stosuje! Jak dobrze dokręcisz to owszem, nie ma prawa się luzować.
W wielu dobrych suportach to fabrycznie naniesiony jest bloker gwintów. Wbrew pozorom przed zapiekaniem się misek też to chroni. Polecam się wyposażyć swój warsztat w ten dobry specyfik.
Ciekawa teoria, śmiem się nie zgodzić
Po to masz niesymetryczne gwinty ma sens, tak samo jak w pedałach.
A mi nie raz zdarzyło się wkręcać klucz w imadło i kręcić całą ramą żeby zapieczony suport zechciał drgnąć.
O serwisowaniu starego, trzymanego na powietrzu złomu nie wspominam nawet.
Nigdy się z takim przypadkiem nie spotkałem. Zerwać gwint który ma tyle zwojów to raczej ciężka sztuka, prędzej wielowypust pod klucz się podda.
W aluminiowej ramie? Żaden problem.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10710
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 15:29 »
Ciekawa teoria, śmiem się nie zgodzić
Po to masz niesymetryczne gwinty ma sens, tak samo jak w pedałach.
Z tym, że w niekórych suportach oba gwinty są prawe.
Mam tak np w szosówce - standard "włoski".

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 15:32 »
Owszem, tam tym bardziej bloker do gwintów ma sens.
Cytat: Sheldon Brown
Italian bottom brackets, like the French, use a right-hand thread on both sides, so the fixed cup is prone to loosening up unless very securely tightened or secured with threadlock compound.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 16:44 »
Cytat: szkodnik w Dzisiaj o 00:53

    Ciekawa teoria, śmiem się nie zgodzić

Po to masz niesymetryczne gwinty ma sens, tak samo jak w pedałach.

Akurat dziwnym trafem prawa miska suportu angielskiego ma lewy gwint i odkręca się zgodnie z kierunkiem pedałowania. A lewa ma prawy gwint i tez odkręca się zgodnie z kierunkiem pedałowania...
Czyżby dokładnie odwrotnie niż napisałeś?
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2014, 16:52 szkodnik »
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 16:54 »
znowu czytam twierdzenia, że inżynierowie bez sensu wymyślili asymetryczne gwinty (w dodatku odwrotnie niż się to wam wydaje ;) ). Zacytuję zatem ponownie sheldona, to o gwincie w pedałach, ale gwint w suporcie tyczy się tego samego zjawiska
Cytuj
  The right pedal has a normal thread, but the left pedal has a left (reverse) thread.

 The reason for this is not obvious: The force from bearing friction would, in fact, tend to unscrew pedals threaded in this manner. It is not the bearing friction that makes pedals unscrew themselves, but a phenomenon called "precession".

 You can demonstrate this to yourself by performing a simple experiment. Hold a pencil loosely in one fist, and move the end of it in a circle. You will see that the pencil, as it contacts the inside of your fist, rotates in the opposite direction. This occurs because the pencil's diameter is smaller than that of the opening in your fist. The external threads of the pedal axle are slightly smaller, also, than the internal threads of the crank -- or they wouldn't fit!

 Ignorant people outside the bicycle industry sometimes make the astonishing discovery that the way it has been done for 100 years is "wrong." "Look at these fools, they go to the trouble of using a left thread on one pedal, then the bozos go and put the left thread on the wrong side! Shows that bicycle designers have no idea what they are doing..."

 Another popular theory of armchair engineers is that the threads are done this way so that, if the pedal bearing locks up, the pedal will unscrew itself instead of breaking the rider's ankle.

 The left-threaded left pedal was not the result of armchair theorizing, it was a solution to a real problem: people's left pedals kept unscrewing! We have read that this was invented by the Wright brothers, but we are not sure of this.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 17:03 »
Byłoby prościej gdybyś cytował polskojęzyczne źródła... albo przełożył tą teorię na język polski.

To o wykręcaniu się w przypadku zablokowania łożyska nawet ma sens.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 17:40 »
Byłoby prościej gdybyś cytował polskojęzyczne źródła... albo przełożył tą teorię na język polski.
Chodziło mi głównie o eksperyment z ołówkiem, czyli że gwint zewnętrzny w pedale wykonuje ruch precesyjny względem wewnętrznego gwintu korby (analogicznie wkład suportu w ramie). Jeśli gwint jest nacięty "do wewnątrz", to na połączenie gwintowe działa siła powodująca dokręcanie się elementów. Gwinty nie są super precyzyjnie wykonane, więc ruchy w uzwojeniu gwintowym są normalne (po to się smaruje czymś wszystkie połączenia gwintowe, by tego unikać).
Polskie źródła chętnie bym cytował, gdybym takowe znał ;)

To o wykręcaniu się w przypadku zablokowania łożyska nawet ma sens.
To był przykład teorii, która nie ma wiele wspólnego z rzeczywistym powodem.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 18:01 »
Te machinacje z różnymi gwintami miały sens dawno temu, gdy suporty były zbudowane z łożysk stożkowych z nakrętką kontrującą.
Obecnie,  dokręca się tylko gniazda łożysk kulkowych.
Typy i rozmiary gwintów zostały, aby nie wywracać wszystkiego do góry nogami.

Online Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 20:29 »
Do nowego typu łożysk zewnętrznych jest o wiele lepszy dostęp, łatwiej i wiele skuteczniej da się przyłożyć siłę, przy wkładach to już było trudniej, po zimie zapiekało się to mocno, szczególnie w stalowych ramach. Tak więc bloker do gwintów tylko by sprawę pogorszył.
Bloker w przeciwieństwie do smaru nie jest wypłukiwany przez sól i wodę, więc dobrze chroni przed zapiekaniem. Wyjęcie po paru dniach powinno nastręczać podobnej skali trudności co po długim czasie (pod warunkiem zastosowania specyfiku dobranego do rozmiaru gwintu, te na większe rozmiary są słabsze)

Jeszcze taka drobna uwaga, że stosując bloker, obojętnie do czego (śrubki tarcz, zaciski, śrubki mostka,  suporty itd), trzeba solidnie odtłuścić gwint.

My home is where my bike is.

Online Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8788
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 21:05 »
/.../

(przepraszam za OT; szkodnik: dzisiaj przyszło - dziękuję; masz zapełnioną skrzynkę)
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 22:58 »
Skąd ta nazwa bloker?  :)
Do gwintów stosuje się kleje i uszczelniacze. 
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Smary a połączenia gwintowe
« 30 Maj 2014, 23:19 »
z angielskiego thread locker ;)

My home is where my bike is.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum