Tak czytam te twoje posty i kobieca intuicja podpowiada mi że tak naprawdę to ci się marzy wypasiona kolarka a nie żadne MTB.
Zdecyduj się czego potrzebujesz, bo w przypadku klasycznego roweru MTB przeznaczonego do jazdy w terenie nie ma co kombinować z jakimiś barankami, sztywnymi widelcami itd., bo to są kompromisy które zamieniają taki rower w treking do jazdy z sakwami, też po szutrach; może właśnie czegoś takiego poszukujesz?
Z mojego doświadczenia wynika, że taki rower powinien mieć dobry amortyzator, to jednak drastycznie podnosi komfort jazdy w terenie, powinien mieć dobre hamulce - tarcze mają tu niewątpliwie przewagę, tym bardziej hydrauliczne, nie daj sobie wmawiać bajek(...)
Kwestia rozmiaru kół - i 26 i 29 ma swoje plusy i minusy, 29 lepiej pokonuje przeszkody, opona 2.00 odpowiada mniej więcej oponie 2.25 na 26. Ale też 29 jest cięższe i sporo droższe przy tej samej jakości, to się bardziej kalkuluje dla wysokich osób.
A myslales o jakims wyprawowym crossie? To tak pomiedzy MTB a szosa.
Też odnoszę wrażenie, że masz za dużo przyzwyczajeń i MTB nie bardzo Ci podejdzie. A pomysł, żeby MTB wyposażyć w baranka to zakrawa mi na profanację Zwykła gięta kierownica i rogi powinny wystarczyć.
Co do rozmiaru, to przypatrz się dobrze... Rozmiar ramy to nie wszystko, ale pewnie o tym wiesz. Rozmiar ramy, to długość podsiodłówki, a do pozycji na rowerze, warto zwrócić uwagę na długość rury poziomej, i kąty....
Ja bym szedł w alu, ze zwykłą prostą kierą z pochylonymi rogami. W terenie się to sprawdzi, a na asfalt bym lemondkę dorzucił i będzie git... Wtedy bez kombinacji v'breaki wciskasz... budżetowo na pewno najlepiej by to wyszło.
Akurat w terenie dużo lepiej sprawdza się bikepacking, właśnie na potrzeby terenu wynaleziony, taki rower jest lepiej wyważony, a to w terenie ma swoje znaczenie. A przy bikepackingu karbonowa rama wiele nie zmienia, będzie lepsza bo jest lżejsza i sztywna. Oczywiście dużym minusem takiej ramy jest jej cena, ale jeśli kogoś stać to całkiem fajne rozwiązanie.
Jak już ktoś wspomniał , nie myśl nawet o karbonowej ramie czy kierownicy jeśli chcesz rower MTB wykorzystywać w takich celach o jakich wspominasz . Gdy będziesz miał już jakiś rower na oku sprawdź koniecznie czy ma odpowiednie otwory w ramie do zamontowania bagażnika . Np moja Merida ma ale Kross mojego kolegi nie ma więc trzeba na to zwracać uwagę .
Do tego łokcie mają tendencje do rozchodzenia się na boki i zwiększania oporów powietrza co mocno irytuje
Jakbyś jeździł ze średnimi rzędu 40km/h...