Autor Wątek: 29er w teren i na wyprawy terenowe  (Przeczytany 10784 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 23 Mar 2016, 23:36 »
Bo to nie jest pełen "hollowtech". Nazwa tej technologii pochodzi od korb z pustymi ramionami w środku (są takie na kwadrat). Te tanie deore to zwykły odlew i stalowe zębatki, stąd takie ciężkie.
Myślałem, że Deore to już dosyć wysoka grupa. Jak widać już nie te czasy. Takie Deore LX M550 właściwie niewiele różniło od XT, mimo braku pustych ramion waga jest niska.

Korby z suportem HT2 mają inne zalety niż masa - możliwość rozkręcenia wszystkiego imbusem (w różnych celach np. wyczyszczenia ramy), zdejmowanie korb nie powodujące zużycia się kwadratu i wg mnie też budowa, gdzie łańcuch nie może spaść do samej osi. Poza tym są wady - łożyska o gorszej trwałości i gorsza dostępność części zamiennych. Każdy musi sobie odpowiedzieć co chce. Moim prywatnym zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest zarzucony przez Sh. suport na octalink.

Kupował suport Acenta, którego problemy z trwałością nie dotyczą. Wydawało mi się, że przede wszystkim HT2 jest sztywniejsze, ale nie używałem, więc nie wiem na ile różnica jest zauważalna. To najbardziej mnie przekonywało.

Octalinka ze względów ideologicznych wolałbym unikać ;) Co w nim takiego dobrego?

Kup korbę XT (FC-M770) waży 769 g + 80g wkład suportu.
Szukam używanej więc muszę brać co jest. Stać mnie na nową, ale za różnicę w cenie można by już wykupić niejeden afrykański kraj, trochę szkoda kasy.

Docelowo korba na być przerobiona na dwa blaty. Będę używał klamkomanetek szosowych 3s, więc albo pożenię to z przerzutką MTB (tutaj chyba zapas uciągu się przyda), albo kupię przerzutkę przełajową (są wyłącznie na dwa blaty). Odwracać ciągu nie chcę.

Jedynym słusznym rozwiązaniem zdaje się być 36/22 (no może 24 bym przeżył), więc trzeba też uwzględnić dostępność zębatek.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 23 Mar 2016, 23:50 »



Docelowo korba na być przerobiona na dwa blaty. Będę używał klamkomanetek szosowych 3s, więc albo pożenię to z przerzutką MTB (tutaj chyba zapas uciągu się przyda), albo kupię przerzutkę przełajową (są wyłącznie na dwa blaty).

No, nareszcie stary dobry Worek :-D
« Ostatnia zmiana: 16 Paź 2016, 19:54 Turysta »

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 07:27 »
Cytuj
Jedynym słusznym rozwiązaniem zdaje się być 36/22
Mam 44-38-22 i blatu od długiego czasu nie dotknąłem. 38/22 też wydaje mi się rozsądne. :P 36 to już może troszkę braknąć na zjazdach. Tylko ja mam koło 26"+1.75 z tyłu.

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2676
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 09:19 »
Ja w swoim rowerze mam tę korbę - Shimano SLX FC-M672 10rz. 170mm (40-30-22). Jest sztywna jak diabli i z supportem całośc waży 900 g. Polecam.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 14:07 »
Przecież przerzutka przełajowa jest czymś zupełnie normalnym, wręcz trudno o coś bardziej zgodnego z normami ;) Klamkomanetki to ST5510, więc 2/3. W ich przypadku nie ma ryzyka połamania mechanizmu przez używanie przerzutki 2 rz.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 17:27 »
Mam 44-38-22 i blatu od długiego czasu nie dotknąłem. 38/22 też wydaje mi się rozsądne. 36 to już może troszkę braknąć na zjazdach. Tylko ja mam koło 26"+1.75 z tyłu.
W rowerze z kołami 26" zębatki 36 i 24 (?) są dla mnie prawie ok. Dla 29" 36t jest odpowiednikiem 40t.

Przerzutki przełajowe nie są robione do zębatek 22T, tylko do korb mniej więcej 36-46. A Ty do tego chcesz przerabiać korbę trzyrzędową MTB na dwurzędową, więc przerzutka dwurzędowa projektowana do korb o najniższym Q-factor może nie mieć takiego wychyłu by to objąć. Ale to Ty się będziesz bujał z takim poronionym systemem. Ja Ci dobrze radzę - zrób wreszcie napęd jak człowiek, tak jak jest zaprojektowany, bez żadnych przeróbek. Bo wtedy wyciągasz prawdziwą jakość z przerzucania, a robi to dużą różnicę w wygodzie w porównaniu do systemów, które dotąd miałeś.
Można skrócić trochę suport i powinno pasować. Rozmiar zębatek nie powinien być problemem. W niektórych kręgach dla oszczędności wagi przy korbach 2rz używa się przerzutek szosowych.

Rzeczywiście problem zasięgu istnieje, z tego powodu rozważałem użycie przerzutki MTB. Co ciekawe w starym, dłuższym Fargo (tym o geometrii pod 80 mm) było prowadzenie linek pod dolny ciąg. Bar-endy działały z przerzutką MTB i korbą MTB 3rz. Z korbą 2s powinno działać tym łatwiej.

Co byś proponował?
« Ostatnia zmiana: 24 Mar 2016, 21:49 worek_foliowy »
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna Adrian S.

  • Wiadomości: 149
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 15.03.2016
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 18:28 »


No, nareszcie stary dobry Worek :-D

Dokładnie to chciałem napisać  ;)

Kiedy Ty Worek pójdziesz po rozum do głowy? Zamiast złożyć rower, który będzie fajnie działał  (ciach)

E tam panie, nie słuchaj tych negatywnych głosów, po to części rowerowe są w miarę wymienne, żeby kombinować:) 

    Aczkolwiek przy dwóch blatach stosuje się różnicę 14 zębów (36-22 lub 38-24). Co do oszczędności - słyszałem, żeby w układzie dwóch blatów z przodu zamiast przedniej manetki użyć manetki blokady od amortyzatora (zasadniczo dwupozycyjnej).
Adrian Socho.

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 3448
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 18:29 »
Rower powoli się kompletuje

No raczej powoli, skoro temat ma już ponad dwa lata :D

blondas

  • Gość
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 18:51 »
E tam panie, nie słuchaj tych negatywnych głosów, po to części rowerowe są w miarę wymienne, żeby kombinować:) 

Nie do końca się zgodzę. Akurat przednia przerzutka jest tego świetnym przykładem. Osobiście przechodziłem przez kombinacje klamkomanetka szosowa korba mtb i przerzutka mtb i niestety lipa.
Worek jeśli już idziesz w klamkomanetkę szosową 2/3 to bierz przerzutkę szosową 3 rzędową. Obsłuży korby MTB 2 i 3 rzędowe, ale już przy 2 rzędowej korbie szosowej będzie kłopot z uwagi na q-factor.

Edit:
Po prawdzie to też uważam, że baranek jaki by nie był, nie zapewnia takiej kontroli jak prosta kierownica. A jak do tego dojdzie jeszcze bagaż to już robi się komedia nie jazda, zwłaszcza z góry.
« Ostatnia zmiana: 24 Mar 2016, 19:08 blondas »

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 20:14 »
słyszałem, żeby w układzie dwóch blatów z przodu zamiast przedniej manetki użyć manetki blokady od amortyzatora (zasadniczo dwupozycyjnej).
A ja mam odwrotnie, manetka od przerzutki do blokady amortyzatora, ze względu na "wielopozycyjność" właśnie ;)

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: 29er w teren i na wyprawy terenowe
« 24 Mar 2016, 21:21 »
MTB takim jakim powinno być. Czyli prosta kierownica i normalny napęd MTB 2x10 czy 2x11 z elementami, które na pewno będą dobrze działać, bez żadnej rzeźby. I daje to dużą przewagę w jakości hamowania, możesz wygodnie zmienić hamulce mechaniczne na hydrauliczne, bo masz klamki oddzielnie od manetek. Założysz rogi - to i chwytów nie będzie brakować. Ale coś mi mówi, że to znacznie za oczywiste dla Ciebie, przecież lepiej trochę podpiłować suport 
Hydrauliki nie chcę, jedna z Twoich relacji mnie przy tym utwierdziła ;)

Wybór prostej kierownicy z powodu przerzutki byłoby niczym amputacja nogi z powodu wrastającego paznokcia. Lepiej byłoby polować na bar endy pod dyna sys.

Suport może mieć różną długość, piłować nie trzeba.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum