Autor Wątek: W budowie - trekking na kołach 26"  (Przeczytany 7802 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 19:43 »
Wczoraj udało się upolować rower MTB, w związku z tym można zacząć budowę nowej wyprawówki. Planowo nowy weźmie tata, ja biorę jego aktualny, który jest nieco krótszy.

Baza do budowy wyprawówki:

Rama Cr-Mo 4130 19" (efektywna długość górnej rury 56), osprzęt Deore LX.

Części do wsadzenia:

Kierownica o szerokości ~46/56 (góra/dół)


Manetki Dura Ace 10s



Aktualne dylematy/problemy - przyda się każda sensowna rada (bezsensowne też można dawać ;)):
- canti vs v-brake - żywotność klocków i siła hamowania
- czy klamki Tektro 520 są na tyle krótkie, że dostęp z dolnego chwytu nie będzie utrudniony?
- czy stare przerzutki jak np. Deore XT M735 poradzą sobie z zębatką 36t? (teoretycznie maksimum 32t)
- zmiana bębenka w piaście Deore LX/XT 7s na 8s, która piasta może być dawcą?

Wszelkie inne sugestie również mile widziane ;)
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Qba

  • Wiadomości: 164
  • Miasto:
  • Na forum od: 04.02.2014
Jeśli chcesz stosować klamki Tektro RL520 to chyba z powodzeniem możesz zastosować hamulce V-brake. Wydaje mi się, że będą prostsze w regulacji. Druga sprawa - gdzie dostałeś tą kierownicę i jaka jest średnica mocowania?

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 21:29 »
- canti vs v-brake - żywotność klocków i siła hamowania
- czy stare przerzutki jak np. Deore XT M735 poradzą sobie z zębatką 36t? (teoretycznie maksimum 32t)

- Używam porządne canti z przodu u ubrake i nie czuje dyskomfortu w porówniu z przeciętnymi v.
- Używam XT 735 i gada z tarczami 46-36-24.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 21:37 »
Workowi chodziło raczej o zębatkę z tyłu.
36T zaskoczy przy maksymalnie wkręconej śrubce regulacyjnej, ale kombinacja 22T przód i 36T tył może nieciekawie hałasować. Wrzuciłbym niezabytkową przerzutkę, np jakiegoś shadowa. Wózek nie wali o widełki przynajmniej.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 21:44 »
Używałem cantileverów i na regulację specjalnie nie narzekałem. Trzeba je tylko ustawić przy montażu i dalej to tylko kwestia naciągania linki w miarę zużycia klocków. Czasem trzeba zmienić kąt klocków i tu zaczyna się problem.. trzeba mieć płaski klucz. Dla mnie największa wada tych hamulców. I tak, Tektro 520 są dostosowane do ciągu v-brake.

Według suwmiarki kierownica ma ~25,3 mm.

Workowi chodziło raczej o zębatkę z tyłu.
36T zaskoczy przy maksymalnie wkręconej śrubce regulacyjnej, ale kombinacja 22T przód i 36T tył może nieciekawie hałasować. Wrzuciłbym niezabytkową przerzutkę, np jakiegoś shadowa. Wózek nie wali o widełki przynajmniej.
Tak, chodzi o kasetę ;) Czy przełożenie 22/36 jest w ogóle potrzebne? Zawsze mogę wybrać kasetę która ma 34T i powinno być trochę lepiej. Nie widzi mi się kupowanie kolejnej nietaniej przerzutki, bo mam już i tak wystarczająco dużo w zapasie :|
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 22:28 »
Na 22/34 z kołami 26" z pełnymi (czyt: ciężkimi) sakwami podjeżdżałem pod Rdzawkę (max nachylenie 20%, długawo się ciągnie powyżej 10, coś nie widzę u Michała w bazie tego podjazdu...) i dało się bez problemu. Jak jechałem z tym samym przełożeniem tą samą górę na lekko, to był totalny luz.
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 22:30 »
Czy przełożenie 22/36 jest w ogóle potrzebne?

Wątpię. Mam w 3 rowerach 22/34 (z czego w dwóch na kołach 26", a jednym na 28") i nigdy nie potrzebowałem miększego przełożenia (a kręcę dość szybko). Z reguły tam, gdzie byłoby potrzebne miększe w ogóle już nie da się jechać. Nie ze względu na nachylenie (z takim zestawem ugryziesz 35 czy nawet 40%), tylko dlatego, że takie nachylenia występują wyłącznie w terenie, a tam problemem jest nawierzchnia. Tylna opona po prostu na takiej stromiźnie już buksuje, zawsze trafi na jakiś kamyczek czy gałązkę, Ty spadasz z roweru i nie masz już jak ruszyć.

Na szosach o takim nachyleniu byłem dwóch (na kołach 28"). Jedna poległa (Malga Palazzo, przełożenie wystarczyło w zupełności, aczkolwiek łatwo nie było ;)), a na drugiej poległem ja (Nebelhorn, sporo żwiru na drodze, który to właśnie powodował buksowanie; po kilkudziesięciu minutach walki o każdy metr zrezygnowałem - wrócę tam na terenowych oponach, ale przełożenie wezmę to samo).

canti vs v-brake - żywotność klocków i siła hamowania

Zdecydowanie fałki, ale ze względu na prostotę regulacji. Może ustawianie canti nie jest bardzo trudne (Ty akurat umiesz), ale ustawianie fałek jest banalne (więc po co się męczyć?). Wg moich doświadczeń siła i żywotność podobne. Może falki na ciut dłużej wystarczają, ale to raczej kwestia jakości klocków i warunków, w jakich się jeździ. Canti teoretycznie są słabsze (to logiczne, bo część siły idzie na ciągnięcie linki w górę), ale ja tam specjalnej różnicy nie czuję.

czy klamki Tektro 520 są na tyle krótkie, że dostęp z dolnego chwytu nie będzie utrudniony?

Moim zdaniem wszystkie klamki typu MTB będą za krótkie przy tej kierownicy. Ale sam sobie zgotowałeś ten los, to teraz cierp. Trzeba było brać klamkomanetki szosowe i do tego dobrać hamulce. Teraz za późno :P

zmiana bębenka w piaście Deore LX/XT 7s na 8s, która piasta może być dawcą?

Fascynujące są Twoje problemy. mało to współczesnych piast w sklepach? A Ty będziesz sam bębenek przeszczepiał?! :o
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 25 Wrz 2014, 22:37 »
Worek jest znany przecież z niestandardowych rozwiązań ;) W życiu np na taką kierownicę bym się nie zdecydował...
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 26 Wrz 2014, 00:47 »
Skoro piszecie, że 22/36 jest zbędne, to lepiej wziąć coś mniejszego i zyskać na gęstości przełożeń. Myślałem, że na szutry trzeba mieć coś miękkiego. Asfaltowe podjazdy, może nie zawsze bez problemu, ale wyjeżdżałem na 22/26.

Moim zdaniem wszystkie klamki typu MTB będą za krótkie przy tej kierownicy. Ale sam sobie zgotowałeś ten los, to teraz cierp. Trzeba było brać klamkomanetki szosowe i do tego dobrać hamulce. Teraz za późno :P
O tych mowa..

Wybór klamek mam większy, tylko do v-brake trzeba sprowadzać lub kupować używane. A hamulce to mi zalegają w pudłach :P

Fascynujące są Twoje problemy. mało to współczesnych piast w sklepach? A Ty będziesz sam bębenek przeszczepiał?! :o
Przeszczep mógłby być tańszy niż kupno kolejnej Deore XT. A ile zabawy przy okazji ;)

Odnośnie cantileverów, założone są takie:

W przeciwieństwie do większości nie ma regulowanego kąta klocków, więc trochę zabawy odpada. Byłyby idealne, gdyby nie sześciokątna nakrętka przytrzymująca linkę hamulcową :icon_twisted: Coś z tym koniecznie musiałbym zrobić.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 26 Wrz 2014, 12:45 »
Coś z tym koniecznie musiałbym zrobić.
Są customowe wieszaki, np onza. Ciężko z nabyciem, ale mogę wygrzebać z pudeł ;) (imbus bodaj 2mm)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 26 Wrz 2014, 13:19 »
Nie to miałem na myśli. Zdjęcie może rzeczywiście sugerować co innego, dobrze ustawionego wieszaka się nie rusza ;)

Jeszcze raz. Analogiczne hamulce z grupy Exage (zalane brzydkim plastikiem)

Nie wiem jaka jest średnica tej śrubki, ale przymierzałem nakrętkę imbusową od v-brake i była wyraźnie za duża. Może spasowałaby taka jak jest przy przerzutkach.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 26 Wrz 2014, 13:57 »
Specjalnie wożę taki mały kluczyk w przyborniku. :D

Offline Mężczyzna Księgowy

  • .::Kolarska Patologia::.
  • Wiadomości: 4033
  • Miasto: Warszawa/Jabłonna
  • Na forum od: 30.12.2010
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 26 Wrz 2014, 22:18 »
Ta kierownica aż płacze:

Cytuj
Proszę nie zakładaj mnie do tego roweru.

Jeszcze klasyczne klamki a nie szosowe? Kurcze to dopiero będzie frankenstein:) I te pancerze idące w góre od klamek jak fontanny! PLISS:) ;D



Jadę tam gdzie znika horyzont.
MP 2014 - 500km 25h28`|MP 2015 - 300km 20h30`|MP 2017 - 300km 21h01`|MP 2018 (DNF)- 519km 27h30``|BBT 550km (DNF) | POM500 46h33`|PGR 550km - 80h04`

Offline Mężczyzna Włod

  • Wiadomości: 758
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 04.04.2011
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 27 Wrz 2014, 15:07 »
Bębenek możesz dać np od nowej piasty np alivio (wszystkie praktycznie przyjmują kasetę
 9-biegową) lub lub wyżej. Oby zachować tą samą szerokość  piasty. Robiłem już takie przekładki więc mogę pomóc:) Ogólnie nie jest to trudne

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Odp: W budowie - trekking na kołach 26"
« 27 Wrz 2014, 15:23 »
Jeśli ma kupować nową piastę, to czemu jej po prostu nie założyć w całości?  ::) przeplot kola to taki problem?
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum