A tutaj filmik obalający mity o wyższości ram stalowych, wiele fachowych uwag dotyczących spawania:
Musze trochę podważyć wiarygodność tego filmiku. O ile odnośnie spawania, faktycznie do CRMO będzie potrzebny TIG i odpowiednie umiejętności, to określenie CR-MO jako słabą stał rozmija się z prawdą. Również stwierdzenie, że tytan jest 4 krotnie wytrzymalszy nie jest prawdą w odniesieniu do odporności na rozciąganie wyrażonej w MPa na jaką powołuje się autor filmiku.
Po przebojach z pękniętymi ramami ALU zgłębiałem nieco temat wytrzymałości materiałów.
Główny wniosek i tak był taki, że w większym stopniu o wytrzymałości decydują przekroje, grubości i sama konstrukcja ramy niż stricte materiał z jakiego jest wykonana.
Więc kierowanie się wyłącznie "ultimate tensible strenght" (UTS) prowadzi do złudnych i nieprawdziwych wniosków.
Wracając do tematu. Tytan używany do produkcji ram, czyli stop Ti-3Al-2.5V jest jedynie i aż o połowę wytrzymalszy od stali CR-MO 4130, jeśli patrzeć tylko na ulimate tensible strenght wyrażony w MPa, ale w żadnym wypadku nie 6 krotnie.
Wygrzebałem zestawienie jakie robiłem na podstawie danych o stopach metali dostępnych na stronie
http://www.makeitfrom.com/ .
Załączam, bo myślę że warto się tym podzielić.
Jedyne na co warto w tym porównaniu zwrócić uwagę w odniesieniu do ram rowerowych to takie, że stal CRMO jest zdecydowanie najtańsza dlatego też marketowe rowery są przeważnie stalowe oraz że przy użyciu identycznych ilości materiału w przypadku AL 7005 i CR-MO 4130 osiągamy niemal identyczną wytrzymałość, natomiast użycie identycznej ilości Tytanu da konstrukcje ponad 2 krotnie mocniejszą.
Jednak mimo wszystko jest to jedynie parametr wyjściowy stanowiący o materiale, gdyż porównując dwie różne ramy w zależności od konstrukcji, przekrojów i ilości użytego materiału (grubość ścianek) może być całkowicie odwrotnie.
Ramę projektuje się pod konkretne wymagania i spodziewaną wytrzymałość na tej podstawie dobiera się przekroje, grubości itd.