Autor Wątek: Koła do szosówki - na co zwracać uwagę  (Przeczytany 13346 razy)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Pewien pan pomierzył siły działające na szprychy: okazuje się że w danym momencie piasta stoi na dwu-trzech szprychach, bo w grę wchodzą również odkształcenia obręczy przy punkcie kontaktu.

http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Według tego testu, sztywność koła zależy przede wszystkim od ilości i grubości szprych oraz ich kąta względem płaszczyzny koła (szersze huby dają większą sztywność). Natomiast ich napięcie (w zakresie specyfikacji roboczej, nie tak żeby były luźne) nie ma żadnego znaczenia:

http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html

Natomiast o ile szprychy niecieniowane dają sztywniejsze koło, same łatwiej ulegają zmęczeniu materiału, jako że cieniowanie daje pewną elastyczność.

Na pewno też łatwiej buduje się koła na prostych szprychach, bo nie skręcają się tak przy zaplataniu. Podobno 1.8-1.5-1.8 to masakra jesli chodzi o odstresowywanie kola po zapleceniu...

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10710
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Ciekawy tekst, ale mam jedną (IMHO istotną) uwagę.
Ten pan nie pomierzył ale policzył to co my wyszło.

Drugi tekst (po polsku) na ten temat: http://uzurpator.com.pl/?mechanika-kol,120
Krótszy, ale jego początkowy fragment o naprężeniu wstępnym trochę porządkuje nasze wypowiedzi.

Możemy uznać moje stwierdzenie że "piasta wisi na szprychach" za zbyt uproszczone, ale co zasady działania samej szprychy nic to nie zmienia. Sama szprycha pracuje tylko na rozciąganie.


Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 661
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Panowie, wszystko co napisał Rolf i wy to oczywiście prawda. Ale kołu wszytko jedno czy wisi czy stoi na szprychach. Ono po prostu wie, że na większej ilości grubszych szprych będzie mocniejsze niż na mniejszej cieńszych.

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net


Możemy uznać moje stwierdzenie że "piasta wisi na szprychach" za zbyt uproszczone, ale co zasady działania samej szprychy nic to nie zmienia. Sama szprycha pracuje tylko na rozciąganie.

Po przemyśleniu będę obstawiał że szprychy naciagniete są po to, żeby móc pracować w jedną i drugą stronę - zarówno utrzymując piastę (wtedy siły rozkładają się na wiele szprych) jak i utrzymując ja od dołu (wtedy dwie-trzy tracą trochę napięcia dzięki odkształceniu obręczy przy punkcie kontaktu z podłożem).  Ale to dyskusja akademicka,  ważne że się nam te koła toczą :-)

Nie wiedziałem że policzył, jakoś uwidziało mi się że mierzył.


Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Wiotkość i siła naciągnięcia szprychy może mieć spore znaczenie przy zaplocie na krzyż. W słoneczku pewnie liczy się tylko  elastyczność podłużne. Przy trzech krzyżach wzajemne oddziaływanie szprych sprawia że liczą się też inne parametry.

Dobrze kombinuję?

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2544
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Skoro koło stoi na szprychach to czemu nie dziurawi dętki?

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Przy prawidłowo zaplecionym kole, wszystkie szprychy zawsze są obciążone siłą rozciągającą, nawet jeżeli koło jest obciążone!  Szprycha w kole nie ma prawa i nie ma takiej możliwości aby była obciążona siłą ściskającą.
« Ostatnia zmiana: 4 Mar 2017, 20:33 Mariusz »
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Co więcej, jeśli szprycha podczas używania koła doprowadzana jest do luzu, to szybko nastąpi zmęczenie  materiału i awaria.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
A takie niezobowiązujące pytanie, jakie metody stosujecie, by nyple się nie odkręcały? Poza oczywiście poczekaniem, aż aluminiowe nyple same się zapieką :P
W tygodniu zmieniłem koło na "letnie" i wszystkie szprychy mam luźne.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014
Niebieski klej do gwintów

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Niebieski klej do gwintów
Czy wymaga to aby zaplot był tip-top od początku?
Możliwe są późniejsze poprawki?
#Steel is Real

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014
Niebieski klej do gwintów
Czy wymaga to aby zaplot był tip-top od początku?
Możliwe są późniejsze poprawki?
Możliwe. Niebieski klej to średnia moc.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Możliwe. Niebieski klej to średnia moc.
Czy we wszystkich zaplatanych kołach, stosujesz jako standardową procedurę?
Niebieski piszesz ... chodzi o 'locite' czy jakoś tak?
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
No co wy, ja smaruje smarem i nic się nie wykreca... 

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014
Możliwe. Niebieski klej to średnia moc.
Czy we wszystkich zaplatanych kołach, stosujesz jako standardową procedurę?
Niebieski piszesz ... chodzi o 'locite' czy jakoś tak?
Generalnie tak. Loctite niebieski.
Chociaż swoje pierwsze 2 czy 3 komplety zaplatałem bez kleju i trzymały od początku.

No co wy, ja smaruje smarem i nic się nie wykreca... 
No bo jak dobrze koło zaplecione to się nie powinny wykręcać. To co do tej pory widziałem / słyszałem że się wykręca to były zwykle sklepowe koła, po pierwszych jazdach.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum