Autor Wątek: niby-kolarka 13.ooo km - co winienem wymienić  (Przeczytany 2932 razy)

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8787
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Proszę o info:

Po 13.ooo km bezawaryjnej jazdy, zabieram się za przegląd, wymianę zużytych elementów, również takich, które jeszcze działają, jednak - doświadczeniem innych - czas już na nie, regulację i pielęgnację/kosmetykę.

Prawie wszystkie prace przeprowadzał będę po raz pierwszy, więc proszę o wyrozumiałą pomoc.


Formułuję pytania podzbioru 1-wszego:

a) Czy wymienić winienem wszystkie 4-ry linki, czy też jedynie biegów tylnych?
b) Czy linkę/i wymienić z pancerzem/ami?
c) Czy na coś szczególnego winienem zwrócić uwagę?
d) Czy do klamek winienem czegoś (Brunox) napsikać?
e) Wreszcie: w jakim położeniu podczas wymiany linki biegów tylnych winien być łańcuch (przód/tył)? Jakie tajemne czynności przeprowadzić, aby uprawdopodobnić, iż będzie działało tak, jak dotychczas, tj. pico bello?

(W podręcznikach naprawy rowerów, którymi dysponuję, nie ma info dot. wymiany zużytej linki. W internecie nie byłem wstanie wybić filmiku z wymianą w klamkach ultegry 1ox. Może znacie odp. filmik pierwszej pomocy?)


B. dziękuję za pomoc / takk for hjelpen / mucho gracias
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna oszej

  • Niejeżdżący teoretyk - forumowy mędrek
  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.01.2011
Filmik taki jak tu?
?

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8787
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Filmik taki jak tu?
?

Super, b. Ci dziękuję! :)

tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna furman

  • Wiadomości: 2257
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 02.09.2010
    • http://www.szybkitowar.pl
Skoro linki kwalifikują się do wymiany to podejrzewam, że pancerze tym bardziej i robił bym komplet.
Z psikaniem do manetek Brunoxem bym się wstrzymał.
Jeśli będziesz wymieniał linki z pancerzami to musisz je odkręcić od przerzutek. W takim przypadku łańcuch najlepiej całkowicie ściągnąć z roweru.
Rowery i kobiety to moje podniety
Podjazdy i dziewczyny to moje dyscypliny

Offline Drzewo

  • Wiadomości: 1619
  • Miasto:
  • Na forum od: 16.09.2014
a) Czy wymienić winienem wszystkie 4-ry linki, czy też jedynie biegów tylnych?
b) Czy linkę/i wymienić z pancerzem/ami?
Pójdź do sklepu rowerowego i pomacaj nowe rowery. Jeśli chcesz, żeby twoje hamulce/przerzutki działały tak jak tamte to wymień całe okablowanie łącznie z pancerzami i nie oszczędzaj na linkach (XTRów nie musisz kupować ale niech one będą zabezpieczone prze korozją i dość "śliskie"Czyli zamiast płacić 2zł za najtańsze kup te za 5-7zł). Pancerze do hamulców i przerzutek są różne(tak jak i linki). Jeśli jesteś zadowolony z obecnej "modulacji", siły hamowania i prędkości zmiany biegów i nie przeszkadza Ci, że podczas operowania klamkami i manetkami linki ruszają się o 10 cm na boki to nie zmieniaj. Wymiana samych linek jeśli jeździło się też zimą ma mniej sensu bo one mogły już lekko podrdzewieć i zostawiły cząstkę siebie w pancerzach a to może skutkować gorszym "poślizgiem". Samo wyciąganie linki z poharataną końcówką trochę pancerze zużywa, wpychanie jej z powrotem niszczy je jeszcze bardziej.
Nie ma co demonizować ale zaleca się wymianę okablowania przy częstej jeździe przed każdym sezonem (co 10kkm). Ja wolę jak mi wszystko chodzi płynnie bez potrzeby naciągania pancerzy baryłkami przy klamkach.
Cytuj
d) Czy do klamek winienem czegoś (Brunox) napsikać?
Niby można - na początku będzie lepiej chodziło ale im więcej smarowideł tym więcej brudy się przykleja i w efekcie całość gorzej pracuje. Ja unikam. Do pancerzy też nie psikam, chyba, że doraźnie w trasie jak już jest źle.
Cytuj
e) Wreszcie: w jakim położeniu podczas wymiany linki biegów tylnych winien być łańcuch (przód/tył)? Jakie tajemne czynności przeprowadzić, aby uprawdopodobnić, iż będzie działało tak, jak dotychczas, tj. pico bello?
W słoiku, zalany benzyną ekstrakcyjną. Ok 5m od serwisowanego roweru. Czasem w towarzystwie zębatek z rozbieralnej kasety.

https://www.youtube.com/results?search_query=wymiana+linek+w+rowerze
a później:
https://www.youtube.com/results?search_query=regulacja+przerzutek+w+rowerze

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Nauczyłem się przez parę lat następujących prawd.
- tylko linki szlifowane. powinny być tak gładkie, że bez przykręcenia linki solidnym momentem, mają się wyślizgiwać.
- pancerze, każdy nowy i tani jest lepszy od drogiego i przetyranego. Po prostu zmieniać wraz z linką.
- końcówki pancerzy, ważna sprawa. Polecam kupować takie z bardzo małym otworkiem, przez który przechodzi linka Np takie http://www.bikestacja.pl/pl/koncowka-pancerza-przerzutki-jagwire-aluminiowa-czerwona-2447.html
Oczywiście cena jest całkowicie "z dupy", można je dostać przeciętnie po 50gr za sztukę.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Cena właściwa bo to końcówka pancerza, która posiada miedzianą wkładkę wraz z gumową uszczelką.
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
kupowałem dokładnie takie po 50gr, ale to z 2 lata temu było ;) Na pewno więcej niż 1zł nie są warte.


edit: ten model nie ma gumy, tylko mosiężny pierścień. z gumą są takie
http://www.bdc-bike.pl/czesci/?idArticle=2083

btw, http://www.aliexpress.com/item/100pcs-lot-Bike-Bicycle-Jagwire-Outer-Housing-Gear-Cable-shift-cable-End-Caps-Lined-Ferrules-for/32221283583.html
Starczy na kilkanaście kompletnych wymian.
« Ostatnia zmiana: 8 Kwi 2015, 20:01 globalbus »

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Końcówki polecam np. Jagwire aluminiowe. Chyba z 5 lat je męczę i nadal spoko, także opłaca się kupić raz, niż kupować co chwilę po 20gr cienkie blaszaczki. Innych dobrych końcówek nie testowałem.

Po takim przebiegu, to ja bym te pancerze przepłukał i linki nasmarował, a nie wymieniał wszystko. Chyba, że linki zjadła masakryczna rdza i się blokują, a pancerz popękał. W przeciwnym razie to IMO zupełne marnostwo czasu i pieniędzy.

Cytuj
Nauczyłem się przez parę lat następujących prawd.
- tylko linki szlifowane.
Różne linki testowałęm i ja się nauczyłem, że linki szlifowane, teflonowe i nie wiadomo jakie nie są potrzebne, bo zwykła rdzewka za 3zł naoliwiona chodzi fantastycznie i długo, bez zauważalnego dla mnie ubytku w funkcjonalności czy oporach.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Różne linki testowałęm i ja się nauczyłem, że linki szlifowane, teflonowe i nie wiadomo jakie nie są potrzebne, bo zwykła rdzewka za 3zł naoliwiona chodzi fantastycznie i długo, bez zauważalnego dla mnie ubytku w funkcjonalności czy oporach.
A Ty przypadkiem SRAM-a używasz..?
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8787
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013

@furman, @LeśnyDziad, @globalbus, @wikrap1: bardzo serdecznie Wam dziękuję.

Hohoho cholera jasna - głęboka woda, aż prykucłem: wszystkie cztery linki z pancerzami (miałem nadzieję na 1-ną biegów tylnych). No to się jeszcze raz dłużej przejadę, żeby - ku pamięci - pokontemplować.

Kupiłem Jagwire Road Pro - linki w pancerzach, różnokształtne jakieś małe i te końcówki, o których piszecie.
Montuję też nowy HTII, kasetę (nuży mnie już wrzucanie/zrzucanie), łańcuch, klocki.

Obejrzę se filmiki pierwszej pomocy, obczytam odpowiednie rozdziały i jakoś spróbuję zebrać odwagę, się zabrać.


Szkoda, kurna - taki był fajny rower ... (mam nadzieję, że już komuś to wyszło).


B. dziękuję za pomoc! Thank you sooo much! Vielen vielen vielen Dank fuer die Hilfe! :)
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna corsarz

  • Wiadomości: 73
  • Miasto: Gliwice
  • Na forum od: 03.03.2015
Po takim przebiegu, to ja bym te pancerze przepłukał i linki nasmarował, a nie wymieniał wszystko. Chyba, że linki zjadła masakryczna rdza i się blokują, a pancerz popękał. W przeciwnym razie to IMO zupełne marnostwo czasu i pieniędzy.

Jedyny głos rozsądku w tej dyskusji...
Ja oddam drugi ale wcześniej takie pytanie zaczepne: buty też wymieniacie profilaktycznie co sezon ?

Profilaktyczna wymiana to nabijanie kasy producentom osprzętu i sprzedawcom. Lepiej dokładnie sprawdzić czy są jakieś ślady zużycia. Jak nie ma to profilaktycznie przesmarować i niech dalej służy.

Generalnie sam przebieg niewiele mówi, ważne w jakich warunkach sprzęt jest używany. Jeśli jest ciorany w błocie, piasku, zalewany wodą itd. to można wymieniać w ciemno ale jeśli nie jest katowany tylko użytkowany w normalnych warunkach to profilaktyczna wymiana jest zwykłą rozrzutnością. No chyba, że ktoś wychodzi z założenia: a kto bogatemu zabroni ?  To co innego...

Offline Mężczyzna wikrap1

  • Wiadomości: 1481
  • Miasto: łódź
  • Na forum od: 03.02.2013
    • Wyprawy młodej pary
Szosówka raczej targana po błocie to nie jest zazwyczaj..

P.S. Jak ktoś musi "profilaktycznie" wymienić jakieś części, to chętnie przyjmuję. Naprawiamy charytatywnie rowery dzieciakom ze szkoły specjalnej. Coś może się zawsze przydać ;)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Oszczędność jest tylko wtedy, gdy twój czas jest nic nie wart.

Linki tylnej przerzutki przeżywają u mnie przeciętnie 10-15k km. Brak ich wymiany w tym czasie będzie skutkował tym, że gdzieś na trasie stracę czas i będę miał uwalone ręce, a i tak nie zrobię tego tak dobrze jak u siebie w warsztacie. Wolę więc wymienić wszystkie i mieć spokój.

Tak samo można powiedzieć o metodzie "na 2-3 łańcuchy". Jak jeszcze słyszę, że niektórzy wymieniają je po 300-500km, to chyba wolałbym wydać tą stówę na komplet kaseta + łańcuch. Osobiście łańcuchy rotuję co 4-5 tys km, gdy kończy się ich żywot trafiają do mieszczucha na zarżnięcie.

Po drugie, wymiana linek i pancerzy da odczuwalnie lepsze efekty, niż wymiana manetki na najbardziej wypasioną. Najtańszy tuning, jaki można sobie zafundować, a który daje efekty.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Jeśli również zdejmujesz łańcuch to przy okazji sprawdź kółka tylnej przerzutki, czy lekko się kręcą i czy nie wydają dziwnych odgłosów. Jak coś nie teges, to odkręć, wypłucz w benzynie, nasmaruj i złóż z powrotem. No chyba że to jakiś top-end z łożyskiem maszynowym, wtedy wystarczy wyczyścić z wierzchu, a jeśli źle działa — wymienić.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum