Autor Wątek: GPS - jaki wybrać? - pytanie do znawców tematu.  (Przeczytany 15038 razy)

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012

Jeżdżę z mapą, która była oryginalnie wgrana do urządzenia. Daje radę, choć jej przeglądanie na urządzeniu nie jest najprzyjemniejsze. Ekran dotykowy jest dość mały, czasem ciężko wcelować palcem w przycisk. Poza tym dość wolno się przewija. Jak już gdzieś się zagubię nie jadąc po uprzednio wgranej trasie to wolę skorzystać z mapy Google na smartfonie. Być może przyczyną jest wielkość pliku mapy, lub pozio ustawienia szczegółowości mapy. Powoli dojrzewam do tego, żeby usunąć oryginalną mapę i wgrać tylko te rejony, które mnie interesują.
Nigdy nie wznawiałem rejestracji śladu po wyłączeniu garmina. Nie wiem jak wyglądałoby wznawianie nawigacji według wskazówek w takim przypadku. Jeśli już się zatrzymuję to korzystam z opcji pauzy, działa bezproblemowo. Nie odnotowałem żadnych problemów z kontynowaniem nawigacji ze wskazówkami. Jutro wybieram się na przejażdżkę to sprawdzę. W sumie mnie to również ciekawi w kontekście dłuższych wypadów typu ultra maraton
Osobiście preferuję nawigację po śladzie bez żadnych wskazówek, strzałek itp., ale ekran z widokiem mapy w Edge 820 ma bardzo ograniczone możliwości konfiguracji pól. Maksymalna ilość okienek z danymi to tylko dwa. Już w moim Etrexie 20 było dużo lepiej, bo wraz z mapą mogłem mieć podgląd na wiele parametrów w czasie jazdy.
 .
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2676
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi

Jak już gdzieś się zagubię nie jadąc po uprzednio wgranej trasie to wolę skorzystać z mapy Google na smartfonie. Być może przyczyną jest wielkość pliku mapy, lub poziom ustawienia szczegółowości mapy. Powoli dojrzewam do tego, żeby usunąć oryginalną mapę i wgrać tylko te rejony, które mnie interesują.

No własnie tego chciałbym uniknąć - skoro mam navi, to nie sięgam (poza sytuacjami awaryjnymi) po inne urządzenia. W garminie 820 fabrycznie załadowana jest cała Europa - to jeden plik, czy podzielony na kraje, lub regiony?

Nigdy nie wznawiałem rejestracji śladu po wyłączeniu garmina. Nie wiem jak wyglądałoby wznawianie nawigacji według wskazówek w takim przypadku. Jeśli już się zatrzymuję to korzystam z opcji pauzy, działa bezproblemowo. Nie odnotowałem żadnych problemów z kontynowaniem nawigacji ze wskazówkami. Jutro wybieram się na przejażdżkę to sprawdzę. W sumie mnie to również ciekawi w kontekście dłuższych wypadów typu ultra maraton.

Chodzi mi właśnie o sytuację, w której z jakiś przyczyn wyłącza się nawigację. W Edge 820 nie dochodzi do sytuacji wymiany baterii, ale "w tych bateryjnych modelach", można wznowić rejestrację przerwanego śladu, wiec sądzę że w Edge 820 również. Ja w telefonie mam BikeComputer, gdzie jest nie tylko pauza-wznowinie, ale i opcja "kontynuuj" - wybierana dla zapisanego/zatrzymanego śladu. No i tak, to głównie pytanie związane z maratonami ;-)

Osobiście preferuję nawigację po śladzie bez żadnych wskazówek, strzałek itp., ale ekran z widokiem mapy w Edge 820 ma bardzo ograniczone możliwości konfiguracji pól. Maksymalna ilość okienek z danymi to tylko dwa.

Podobnie - jeżdżę bez strzałek, ale na dłuższych dystansach i podczas wypraw/wyjazdów korzystałem z opcji wygaszania ekranu - z jednej strony oszczędza baterię, z drugiej działa jak "przypominacz" właśnie, bo włącza się na 15 sekund przed skrętem śladu ;-)

Dwa okienka z danymi to bardzo mało! Wyświetlacz nie jest wielki, fakt, ale może to kwestia ustawień ekranu? Możesz zrobić jakieś zrzuty? W bikeComputer wygląda to tak (na Samsung Galaxy S4) ...



Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Oryginalne mapy od Garmina nie sa najlepsze (malo bocznych drog, rzadka aktualizacja), a OSMowe (w róznych wariacjach) mozesz wgrac dla calego swiata.

A dwa okienka na ekranie mapy starczaja az nadto jak sie czlowiek przyzwyczai :)

Offline Mężczyzna skrzysie.k

  • Kapituła MP-P 2019
  • Absent.With.Out.Leave
  • Wiadomości: 2676
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 29.01.2016
    • Szlaki i Drogi
A dwa okienka na ekranie mapy starczaja az nadto jak sie czlowiek przyzwyczai :)

Do jakich Ty się przyzwyczajałeś na swoim Garminie? ;-)

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
O do tych, i nie zamienie na inne. Chyba ze wyjade poza Europe :)

http://garmin.opentopomap.org/

Brzydkie, ale bardzo czytelne dzieki wysokiemu kontrastowi dróg i budynków. Do tego swietnie widac poziomice.




Offline Mężczyzna massi

  • bike massi ski i rakiety
  • Wiadomości: 88
  • Miasto: Ząbki/Warszawa
  • Na forum od: 24.09.2012
Cześć.


skrzysiek.k w mojej ocenie warto się zainteresować serią turystyczną Garmin Oregon.


Oregon 450/550 (jedna z bardziej dopracowanych serii, aktualnie używki w super cenach Olx, allegro)


Oregon 600/650 w porównaniu do 450/550 zmieniono:
ekran pojemnościowy zamiast opornościowego, możliwość ładowania akumulatorów w urządzeniu. dodatkowo system Glonass i kilka innych funkcji. Przez kilka dni bawiłem się 600,tką ale zostałem przy sprawdzonym 450 bo, jak dla mnie jest bardzo dopracowany i bez wad, jak na Garmina (bo ogólnie Garminy wady mają)


Ogólnie Oregony dobrze pracują z dużymi mapami Topo może być ich wiele w urządzeniu (karta SD)


Dodatkowo nawet do tej serii turystycznej można podłączyć po ANT czujnik kadencji, czujnik pulsu (używam dobrze to działa) i mniej sportowo czujnik temp.
Oregona 450 używam od ponad 5 lat, nie tylko na rowerze i nie jeden raz 4 litery ratował. Ogólna zaleta jest taka, że nawet na najgorszym zadupiu lata się, jak u siebie w mieście :-)
Można wyznaczać, planować nawet skomplikowane trasy na urządzeniu w trakcie wyprawy wielkość ekranu i szybkość procesora pozwala nawet na to nawet w serii 450/550. Oregon 600/650 działa jeszcze szybciej (przesuwanie mapy, skalowanie)


Aktualnie Oregon 600 jest w bardzo dobrej cenie w Dechatlon na wyprzedaży (wchodzi nowa seria Oregon 700).


massi

« Ostatnia zmiana: 15 Mar 2017, 12:10 massi »
bike massi ski i rakiety

Offline Mężczyzna AdrianU

  • Wiadomości: 188
  • Miasto: Śląsk
  • Na forum od: 12.05.2016
Ja może nie do końca w temacie bo posiadam Edge 810 ale każda opinia przyda się przy podejmowaniu decyzji :)
Jeśli nie zależy Ci na ciągłym podglądzie mapy to po włączeniu prowadzenia po śladzie można przełączyć ekran na tryb danych i dobrać sobie do 10 pól na których można wyświetlać co tylko się chce, przed każdym zakrętem, rondem itd. ekran przełączy się na tryb mapy (+sygnał dźwiękowy) z wskazówką trasy, po skręcie ekran mapy znika i znowu mamy tryb danych i cyferki :) Rozwiązanie dla mnie idealne.
Przeglądanie map na urządzeniach typu Edge (również używam OSM, darmowe i bardzo dokładne) jest problematyczne, głównie przez mały ekran i dość wolne (w porównaniu do smartfonów) działanie, coś za coś :)
No i dla mnie minus serii Oregon - brak możliwości podłączenia czujnika prędkości.

Offline Mężczyzna massi

  • bike massi ski i rakiety
  • Wiadomości: 88
  • Miasto: Ząbki/Warszawa
  • Na forum od: 24.09.2012
Ja może nie do końca w temacie bo posiadam Edge 810 ale każda opinia przyda się przy podejmowaniu decyzji :)
Jeśli nie zależy Ci na ciągłym podglądzie mapy to po włączeniu prowadzenia po śladzie można przełączyć ekran na tryb danych i dobrać sobie do 10 pól na których można wyświetlać co tylko się chce, przed każdym zakrętem, rondem itd. ekran przełączy się na tryb mapy (+sygnał dźwiękowy) z wskazówką trasy, po skręcie ekran mapy znika i znowu mamy tryb danych i cyferki :) Rozwiązanie dla mnie idealne.
Przeglądanie map na urządzeniach typu Edge (również używam OSM, darmowe i bardzo dokładne) jest problematyczne, głównie przez mały ekran i dość wolne (w porównaniu do smartfonów) działanie, coś za coś :)
No i dla mnie minus serii Oregon - brak możliwości podłączenia czujnika prędkości.

AdrianU w nowej serii 600/650 oraz 700 jest możliwość podłączenia czujnika prędkości... chociaż osobiście nigdy takiej potrzeby nie odczuwałem bo korzystałem z prędkości odczytywanej z sygnału GPS.
Oczywiście seria Oregon jest serią stricte turystyczną i nie ma rozbudowanych funkcji analiz sportowych.

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/146897#devices

massi
bike massi ski i rakiety

Offline Mężczyzna AdrianU

  • Wiadomości: 188
  • Miasto: Śląsk
  • Na forum od: 12.05.2016
AdrianU w nowej serii 600/650 oraz 700 jest możliwość podłączenia czujnika prędkości... chociaż osobiście nigdy takiej potrzeby nie odczuwałem bo korzystałem z prędkości odczytywanej z sygnału GPS.
Oczywiście seria Oregon jest serią stricte turystyczną i nie ma rozbudowanych funkcji analiz sportowych.

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/146897#devices

massi

A to w takim razie przepraszam za wprowadzenie w błąd  :icon_redface:

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014
[AdrianU w nowej serii 600/650 oraz 700 jest możliwość podłączenia czujnika prędkości... chociaż osobiście nigdy takiej potrzeby nie odczuwałem bo korzystałem z prędkości odczytywanej z sygnału GPS.
Oczywiście seria Oregon jest serią stricte turystyczną i nie ma rozbudowanych funkcji analiz sportowych.

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/146897#devices

massi
Idę o zakład, że jednak się nie da.
Kadencja - owszem, ale prędkość nie. Nie masz nawet możliwości ustawienia obwodu koła.

Oczywiście ten czujnik, co podlinkowałeś da się podłączyć z Oregonem, ale będzie on zbierał tylko informacje o kadencji.

Offline Mężczyzna massi

  • bike massi ski i rakiety
  • Wiadomości: 88
  • Miasto: Ząbki/Warszawa
  • Na forum od: 24.09.2012
tomek i taka możliwość jest... w sensie, że nie ma możliwości podłączyć, jako czujnik prędkości. Sprawdzę jeszcze na forum garniak.pl
massi
bike massi ski i rakiety

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
Ja może nie do końca w temacie bo posiadam Edge 810 ale każda opinia przyda się przy podejmowaniu decyzji :)
Jeśli nie zależy Ci na ciągłym podglądzie mapy to po włączeniu prowadzenia po śladzie można przełączyć ekran na tryb danych i dobrać sobie do 10 pól na których można wyświetlać co tylko się chce, przed każdym zakrętem, rondem itd. ekran przełączy się na tryb mapy (+sygnał dźwiękowy) z wskazówką trasy, po skręcie ekran mapy znika i znowu mamy tryb danych i cyferki :) Rozwiązanie dla mnie idealne.
Niestety, ale w Edge 820 nie ma tej opcji z automatycznym przełączaniem się w tryb mapy w przypadku zmiany kierunku jazdy. Na ekranie wyświetla się jedynie pole ze strzałką i nazwą drogi, ulicy, w którą należy skręcić.
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna AdrianU

  • Wiadomości: 188
  • Miasto: Śląsk
  • Na forum od: 12.05.2016
Ja może nie do końca w temacie bo posiadam Edge 810 ale każda opinia przyda się przy podejmowaniu decyzji :)
Jeśli nie zależy Ci na ciągłym podglądzie mapy to po włączeniu prowadzenia po śladzie można przełączyć ekran na tryb danych i dobrać sobie do 10 pól na których można wyświetlać co tylko się chce, przed każdym zakrętem, rondem itd. ekran przełączy się na tryb mapy (+sygnał dźwiękowy) z wskazówką trasy, po skręcie ekran mapy znika i znowu mamy tryb danych i cyferki :) Rozwiązanie dla mnie idealne.
Niestety, ale w Edge 820 nie ma tej opcji z automatycznym przełączaniem się w tryb mapy w przypadku zmiany kierunku jazdy. Na ekranie wyświetla się jedynie pole ze strzałką i nazwą drogi, ulicy, w którą należy skręcić.
Przyjąłem za pewne, że w nowszym urządzeniu będzie tak samo. Dziwna sprawa...

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
A szkoda, bo funkcja bardzo użyteczna. Być może, w kolejnej poprawce oprogramowania wprowadzą to do Edge 820. Na razie pozostaje mi przełączanie na ekran z mapą, co przy dotykowym ekranie nie zawsze gładko mi wychodzi.
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
Dzisiaj w czasie przejażdżki przeprowadziłem kilka testów na Edge 820. Polegały na wyłączaniu/włączaniu go trakcie jazdy w celu stwierdzenia czy wpłynie to ciągłość zapisu trasy, danych oraz jak zachowa się funkcja nawigacji.
Nie ma możliwości wyłączenia Edge 820 w trakcie zapisu. Najpierw trzeba zatrzymać zapis i wtedy już można go wyłączyć. Po takiej operacji przy ponownym włączeniu urządzenie bezproblemowo kontynuuje nawigację i zapis danych.
Spróbowałem jeszcze wymusić wyłączenie Edga poprzez hard reset. Po ponownym uruchomieniu przestawała działać opcja wskazówek nawigacji. Co ciekawe po dwóch pierwszych razach działała, ale już po dwóch kolejnych nie. Na ekranie mapy widniał jedynie napis "podążaj do XXX" Jednak w dalszym ciągu była możliwość nawigacji po śladzie. W przypadku zjechania "z kreski" na ekranie pojawiał się stosowny komunikat.
W obu przypadkach na ekranie z danymi wydawało się, że wszystko jest ok. Na bieżąco była pokazywana prędkość, dystans, tętno itp. Jednak okazało się, że w przypadku hard resetu występowały jakieś błędy. W danych na Stravie i Garmin Connect widać gdzie następował hard reset.
Tak to wygląda na Stravie:
https://www.strava.com/activities/902419748/analysis
a tak w Garmin Connect:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1623681199
W rzeczywistości trasa przebiegała tak. Trochę mi szkoda utraty danych z analizy treningu na podjazdach, ale trudno ;-) Nauka wymaga poświeceń :wink:
https://www.strava.com/routes/7911915
Ogólnie czas przejazdu i dystans mniej więcej się zgadza, czy to na Stravie czy też w Garmin Connect jednak całość zapisu nie można uznać za wiarygodny. Mam nadzieję, że gdzieś tam kiedyś na trasie nie będzie mi dane robić hard resetu, bo jak się dzisiaj przekonałem źle to wpływa na Edga.
Pewnie jeszcze się pobawię w sytuacje krytyczne, ale to już raczej przy okazji jakiś luźniejszych jazd :wink:
EDIT:
ładowanie Edga z powerbanka Xiaomi od 65% do 100% trwało 38 minut.
« Ostatnia zmiana: 16 Mar 2017, 19:53 4gotten »
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum