Autor Wątek: Łatki  (Przeczytany 3878 razy)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Łatki
« 28 Cze 2015, 15:44 »
panuje przekonanie, że samoprzylepne łaty nie są tak trwałe jak te tradycyjne. Tzn ja używam łatanych dętek z tą samą pewnością co nowych. W wyprawowym przyklejałem dwa lata temu 3 sztuki, trzymają do dziś.
Jak komuś nie wychodzi łatanie, to polecam wykręcać zaworek z dętki na czas klejenia. W ten sposób nie pojawią się pęcherze powietrza z wnętrza dętki pod łatką (nie sposób w inny sposób spuścić całe ciśnienie, np z schradera).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna __

  • Wiadomości: 432
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.12.2013
Odp: Łatki
« 28 Cze 2015, 15:54 »
a czy łatki typu samoprzylepne nie odklejają się z czasem?
kojarzę że w 2004 roku ludzie narzekali na forach że samoprzylepne lubią się po czasie odlepić ale może była to wina jakiegoś konkretnego modelu

Offline Mężczyzna oszej

  • Niejeżdżący teoretyk - forumowy mędrek
  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.01.2011
Odp: Łatki
« 28 Cze 2015, 17:05 »
panuje przekonanie, że samoprzylepne łaty nie są tak trwałe jak te tradycyjne. Tzn ja używam łatanych dętek z tą samą pewnością co nowych. W wyprawowym przyklejałem dwa lata temu 3 sztuki, trzymają do dziś.
Te grube samoprzylepne łatki to może i faktycznie są niezbyt pewne, ale do tych parktoola cieniutkich przezroczystych mam zaufanie - choć raczej powyżej 8 barów nie nabijałem (zazwyczaj tak zostawiam), łata się nimi dobrze nawet wąskie dętki szosowe, szczególnie w punkcie zagięcia ma to znaczenie. Ogólnie do łatanych dętek nigdy nie mam zaufania, dlatego staram się mieć "świeże". Druga kwestia jest taka, że raczej łatam komuś, niż sobie, sam nie złapałem gumy już lata, pomijając nabicie koła do zbyt wysokiego ciśnienia w mieszczuchu, gdzie obręcz jest bez rantu - opona się wyślizgnęła, drut jest "skończony", więc wystarczyło na przyszczypnięcie, dętka już nie do załatania...
Jak komuś nie wychodzi łatanie, to polecam wykręcać zaworek z dętki na czas klejenia. W ten sposób nie pojawią się pęcherze powietrza z wnętrza dętki pod łatką (nie sposób w inny sposób spuścić całe ciśnienie, np z schradera).
Ciśnienie z dętki najprościej jest całkowicie spuścić składając ją tak, jak jest złożona fabrycznie w pudełku, da się spuścić praktycznie do zera (tj nie zbiera się w którymś miejscu powietrze na tyle widocznie, że przeszkadza). Da się to zrobić bez wykręcania wentyla, ale trzeba sobie pomagać ciałem, dlatego faktycznie lepiej jest wykręcić na chwilę, szczególnie, że w AV jest to banalne, trzpień jest nacięty :)

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8786
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Odp: Łatki
« 28 Cze 2015, 18:16 »
Ja używam właśnie samoprzylepnych ParkTool i Lezyne.
/.../

B. dobre.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna bzyk69

  • Wiadomości: 427
  • Miasto: Pszczyna
  • Na forum od: 27.08.2021
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 06:17 »
Witam.

Odkopię trochę wątek.

Czy opinie w wątku dalej są aktualne? Tzn: samoprzylepne ParkToole (chyba GP-2, takie są na allegro) warte są wożenia? Czy też lepiej te tradycyjne, z klejem?
Opona w rowerze wyprawowym, więc dużego ciśnienia tam nie mam (ok 4bar).

Ja do tej pory jeździłem na Marathonach Tour Plus, więc nie znam się na klejeniu opon, a że zachciało mi się spróbować lżejszych opon, to muszę się z łatkami zaprzyjaźnić :-)

Online Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 06:59 »
Cześć,

Używam łatek Park Tool (samoprzylepne) oraz łatek z klejem marki Tip Top (polecam). Te ekspresowe od Park Tool używałem do klejenia dziur jak jeździłem do pracy i potrzebowałem to zrobić szybko. Na pewno nie są to łatki wieczne bo zdarzyło mi się raz, że po kilku tysiącach kilometrów łatka się jakby złuszczyła i zaczęła puszczać powietrze.

Z łatkami Tip Top nie miałem jeszcze nigdy problemu i wożę je na wyprawy. W mojej opinii te od Park Tool są ok, ale nie są "na zawsze".

Ps. Za to mając nadmiarowe sztuki Park Tool'a potrafiłem nimi zaklejać uszkodzenia powierzchni w żelowym siodełku roweru roboczego. Nadają się do tego idealnie bo są cienkie, nie babrze się żaden klej no i są przezroczyste więc siodełko wygląda potem w miarę ok  ;)
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 843
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 08:32 »
samoprzylepne [...] warte są wożenia? Czy też lepiej te tradycyjne, z klejem?

Jest jedna podstawowa zasada: łatki samoprzylepne (dowolnej firmy) są również samoodlepne. Jak chcesz porządnie skleić dętkę, to tylko łatki na klej. Jak chcesz to zrobić najlepiej jak się da i mieć pewność, że łatka nie puści, to tylko łatki TIP-TOP.

https://sklep.tiptopol.pl/wulkanizacja/material-wulkanizacyjne/latki-do-detek.html

Instrukcja klejenia łatek TIP-TOP:
1. Pompujemy dętkę i znajdujemy dziurę
2. Okolice dziury trzeba zmatowić. Służy do tego dołączony do zestawu papier ścierny. Jest to bardzo ważne. Jeśli pominiemy ten krok, łatka może się nie przykleić. Matowienie możemy wykonać na napompowanej dętce. Po spuszczeniu powietrza łatwiej będzie zlokalizować miejsce, w którym mamy nakleić łatkę.
3. Spuszczamy powietrze i smarujemy klejem dętkę (nie łatkę!). Możemy posmarować większy obszar, niż zajmuje łatka. Nie ma to znaczenia, opona nam się do dętki i tak nie przyklei.
4. Czekamy aż klej wyschnie. To też bardzo ważne. Nie walimy łatki na mokry klej! Klej schnie ok. 1-3 minuty. Jak jego powierzchnia zrobi się matowa i przestanie błyszczeć, to znaczy, że już można.
5. Odrywamy z łatki srebrną folię i przykładamy na klej. Nie dotykamy łatki palcami! Trzymamy tylko za drugą, przezroczystą folię, która jest na wierzchu.
6. Mocno dociskamy. Możemy nawet w palcach, taki ścisk wystarczy.
7. Odrywamy przezroczystą folię uważając by nie zerwać przy tym całej łatki. Większe łatki TIP-TOP mają folię naciętą na środku. Wystarczy taką łatkę złamać w pół i folia sama zaczyna odchodzić.
8. Od razu zakładamy dętkę do opony, pompujemy i jedziemy. Wulkanizacja następuje podczas jazdy. Po następnym zdjęciu opony okaże się, że łatka jest już częścią dętki. Rozciąga się razem z nią, nie marszczy się, nie wybrzusza. Wygląda tak, jakby była tam od nowości i będzie tam do śmierci dętki.

Offline Mężczyzna paweł.70

  • Marin
  • Wiadomości: 3321
  • Miasto: Ciepłe Łóżeczko
  • Na forum od: 28.11.2011
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 09:03 »

Dom jest tam, gdzie rozkładamy obóz
Liczy się podróż, a nie cel.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 10:11 »
Jak chcesz to zrobić najlepiej jak się da i mieć pewność, że łatka nie puści, to tylko łatki TIP-TOP.

Potwierdzam. Miałem do czynienia z bardzo różnymi łatkami/klejami. Tylko Rema TIP-TOP!

Offline Mężczyzna bzyk69

  • Wiadomości: 427
  • Miasto: Pszczyna
  • Na forum od: 27.08.2021
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 10:30 »


Instrukcja klejenia łatek TIP-TOP:


Dziękuję za instrukcję!
A jak to jest klejem w tubce, który został otwarty? Nie wysycha w tej tubce po zamknięciu, czy też trzeba się liczyć że przy następnym razie muszę mieć nowy klej?

Online Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 10:46 »
Kleje do gumy, takie jak np. w produkcie marki Tip Top, to nie kropelka czy super glue. Mam klej w tubce otwarty 2 lata temu i nadal spełnia swoją funkcję.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 13:34 »
Jest jedna podstawowa zasada: łatki samoprzylepne (dowolnej firmy) są również samoodlepne. Jak chcesz porządnie skleić dętkę, to tylko łatki na klej. Jak chcesz to zrobić najlepiej jak się da i mieć pewność, że łatka nie puści, to tylko łatki TIP-TOP.

To samo doświadczenie, łatki samoprzylepne IMO dalekie są od pewności, nieraz miałem z nimi problemy. Są oczywiście szybsze w aplikacji, mniej miejsca zajmują, ale nie dają tej pewności co klasyczne łatki na klej do gumy. A TIP-TOP to się trzyma na rynku odkąd zacząłem jeździć na rowerze  ;)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 14:43 »
ostatnio miałem przygodę - pojechałem nocować do Puszczy Noteckiej i wracajac zlapelem gumę, okazało się że
w pośpiechu wziałem dętke ze złym wentylem, i musieliśmy łatać, ja nie miałem żadnych łatek oczywiście - ale kolega
miał jakieś z Lidla samoprzylepne, omg - co za tragedia, 4 razy łataliśmy zanim się poddałem  ;D

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8786
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013
Odp: Łatki
« 2 Cze 2024, 14:59 »

Robię w Lezyne, wcześniej w Park Toolach.

TIP-TOP mam, jednak nie używam, bo Lezyne trzymie git, więc po co (wulkanizować)?
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum