Autor Wątek: Wygodny drop bar/dirt drop  (Przeczytany 5852 razy)

Offline Mężczyzna Młody

  • Wiadomości: 785
  • Miasto: Gabryelin
  • Na forum od: 23.12.2014
Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 15:09 »
Witam  :D

Tematów o barankach na forum nie brakuję, ale są to w większości tematy na temat sensowności wymiany kierownicy i pułapek osprzętowych czyhających na śmiałków którzy się na ten zabieg zdecydują; ewentualnie tematy typowo szosowe.

Mnie z kolei interesuje kwestia samych kierownic. Jakie parametry powinna posiadać kierownica by być wygodna oraz aby radziła sobie w terenie?
Chodzi o szerokość oraz typowo barankowe parametry jak drop, zasięgi, rodzaj gięcia, ... itd.
Jak sprawdzają się kierownice z wygiętymi rogami (dirt drop/gravel bar)? są wygodne? da się w nich prostopadle ustawić klamki? a może skośnie ustawienie klamek jest wygodniejsze? Widziałem gdzieś kierownice randonneur z podobnie wygiętymi rogami. Czymś się różnią od dirt dropów?

Podzielcie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami  :) Zwolenników frakcji barankowej z tego co zauważyłem na forum nie brakuje  ;)

« Ostatnia zmiana: 28 Lut 2016, 23:59 Młody »

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 15:17 »
Pomimo, że do zwolenników baranka należę, to jednak uważam, że najlepszy baranek w teren, to jego brak.
Mam kierę 42 góra 48 dół i poza nieco lepszym ułożeniem rąk w dolnym chwycie, jej zalety w terenie są pomijalne.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Młody

  • Wiadomości: 785
  • Miasto: Gabryelin
  • Na forum od: 23.12.2014
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 15:28 »
Do jazdy tylko w terenie i w dodatku trudnym pewnie tak.
Mówimy jednak o jeździe turystycznej a więc asfalt + teren najczęściej lekki czasami cięższy.

Dodatkowo segment gravel bajków, monster-crossów i cyclocrossów coraz prężniej się rozwija a kierownice w tych rowerach różnią się sporo od tych typowo szosowych.

Ja na przykład zmieniłem zmieniłam kierownice na typowo szosowego baranka i po szutrach, polnych i leśnych dróżkach jeździ mi się dużo lepiej niż na poprzedniej kierownicy.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 17:48 »
Więcej w tym, jak rower z barankiem się prowadzi, dają terenowe oponki i wysoki widelec. Oczywiście, fajnie się zapieprza po płaskim Mazowszu, ale zjazdy z barankiem to grube nieporozumienie. 

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 19:09 »
Sporo tu już naposano, więc odniosę się do odpowiedzi.

1. Cechy baranka, które sprawiają, że jest on wygodny na szosie, powodują, że jest upośledzone w terenie. Dirt drop jest dużo lepszy w terenie i dużo gorszy na szosie.

2. Drop baraka powinien być możliwie najmniejszy jeśli chcesz jeździć w terenie w dolnym chwycie. W przeciwnym wypadku można mieć wysoko klamki, a dolny chwyt w typowej pozycji. Kwestia wyboru.

3. Główna (reszta ma chyba minimalny wpływ) różnica między szosowym barankiem a dirt drop to rozgięcie dolnego chwytu. Daje ono lepszą kontrolę kosztem komfortu. Najlepszą kontrolę daje kierownica rozgięta o 90 stopni - czyli prosta - dirt drop to coś pośredniego.

4. Hamowanie na dirt drop jest bardzo dobre, zwłaszcza gdy klamki są ustawione wyłącznie dla dolnego chwytu. Nawet z canti w suchych warunkach siła była dla mnie wystarczająca. Problem baranka moim zdaniem tkwi w hamowaniu z górnego chwytu.

5. Żaden baranek nie sprawdzi się w terenie, gdy główka będzie za niska. Problem OTB nie będzie występował, gdy doly chwyt będzie na tej samej wysokości co prosta kierownica w analogicznym rowerze (no dobra, trzeba jeszcze uwzględnić szerokość kierownicy i odległość do niej). Dłonie mają być w tym samym miejscu, tylko na innej kierownicy.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 20:16 »
Jakiś czas temu przekonałem się na własnej skórze, a właściwie plecach, że baranek w terenie to słabe rozwiązanie.
Jechałem gravelem dobrze znanym, krętym, opadającym leśnym singlem, którego zwykłym crossem przejeżdżałem 10-ki razy. Podbiło mnie na korzeniu (sztywny widelec) jedna ręka zsunęła się z górnego chwytu i za moment leżałem na plecach.
Prosta kierownica daje dużo pewniejszy chwyt. Już kilkukrotnie w terenie jadąc w górnym chwycie, przeżywałem chwilę grozy wjeżdżając w pewne fragmenty zbyt szybko, o przyhamowaniu nie było mowy, bo trzebaby odpuścić dwa palce łapiąc za klamki, a wtedy chwyt kierownicy byłby niepewny, że groziła by wywrotka.
Na technicznych odcinkach w dolnym chwycie jest trochę lepiej, bo można klamki trzymać tylko palcem wskazującym, jednak mimo wszystko dolny chwyt jest za nisko i przy zjazdach nie czuję się pewnie.

Kupując gravela, sądziłem, że wkrótce pozbędę się crossa, jednak rzeczywistość pokazała, że w terenie z prostą kierownicą jeździ mi się dużo pewniej, a granica ryzyka jest sporo wyżej niż na baranku.
#Steel is Real

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 20 Lut 2017, 12:04 »
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 20:38 »
Nie wiem czy nawet przy hydraulikach załatwisz hamowanie z górnego chwytu jedynie palcem wskazującym. Jak dla mnie to największym problemem jest odpuszczenie dwóch palców i przeniesienie ich na klamkę co powoduje, że traci się mocny pewny chwyt.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 20:55 »
tzn nie łapię problemu. W terenie chcąc mieć pewny chwyt i jako taką kontrolę, zostaje tylko chwyt na klamkach. Sęk w tym, że to chwyt, w którym najbardziej dostaję po nadgarstkach. Długi zjazd to naprzemienne używanie górnego i chwytu na klamkach. Jazda po kamieniach to na pewno nie jest "ulga dla rąk".
Na luźnym podłożu też nie jest fajnie, szeroką kierownicą można lepiej kontrować, na baranku kontrola jest iluzoryczna i jadę bardziej zachowawczo.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 21:00 »
Faktycznie pomieszałem nieco, pisząc górny miałem na myśli górny chwyt klamek 'on hoods'. W górnym na prosto nie ma dostępu do hamulców w ogóle.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Młody

  • Wiadomości: 785
  • Miasto: Gabryelin
  • Na forum od: 23.12.2014
Dzięki za odpowiedzi  :)

Oczywiście, fajnie się zapieprza po płaskim Mazowszu, ale zjazdy z barankiem to grube nieporozumienie.

Zapieprzam po płaskim Mazowszu dlatego baranek mi pasuje  :D

No i przede wszystkim nie sama kierownica tu decyduje - a geometria roweru. Rower zaprojektowany pod jazdę w terenie z barankiem na pewno będzie dużo fajniejszy do takiej jazdy, niż jakieś domowe przeróbki z ram trekingowych.

Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma  ;) Poza tym jak już będę bogaty to dzięki moim garażowym przeróbkom będę wiedział dokładnie jaki rower chcę.

Jakość hamowania w baranku tez się drastycznie podniosła wraz z wejściem hydraulików szosowych - a to hamowanie było największą kulą u nogi tego systemu.
Ja mam te same spostrzeżenia, właśnie ze względu na hamowanie, którym prosta kierownica wyraźnie przeważa, a hamowanie w terenie to kluczowa sprawa. Jedynie hydrauliczne hamulce w baranku mogłyby tę granicę znacząco przesunąć, bo z nimi dałoby się skutecznie hamować z górnego chwytu, wystarczy leciutko nacisnąć na dźwignię.

Mam zwykle vki więc problem u mnie nie występuje (ale za to występują inne problemy)

Zasadniczo chodziło mi o głównie o porady i spostrzeżenia podobne do tych którymi podzielił się worek_foliowy  :D

Co do kierownicy to głównym priorytetem jest komfort i wygoda (na asfalcie i w terenie) a podrzędnym priorytetem jest zachowanie w terenie. (w przeciwieństwie do kierownic szosowych gdzie priorytetami jest komfort i aerodynamika)

Wciąż intrygują mnie te odgięcia, występują w dirt dropie i gdzieś widziałem podobne w barankach randonneur. Na pewno chce mieć normalny chwyt za klamki jak w tradycyjnym kompakcie.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 22:40 »
Mam zwykle vki więc problem u mnie nie występuje (ale za to występują inne problemy)
To jak chcesz baranka lub jemu pochodne, to będziesz musiał zmienić na mini-V, lub Canti. (tak?)
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Młody

  • Wiadomości: 785
  • Miasto: Gabryelin
  • Na forum od: 23.12.2014
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 22:43 »
Mam zwykle vki więc problem u mnie nie występuje (ale za to występują inne problemy)
To jak chcesz baranka lub jemu pochodne, to będziesz musiał zmienić na mini-V, lub Canti. (tak?)
Mam tektro tl520 czyli klamki pod uciąg mtb, które hamują idealnie  :D
Za to mam problem z brakiem klamkomanetek (coś za coś) 

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: Wygodny drop bar/dirt drop
« 27 Lut 2016, 22:46 »
Bar-endy do tego?
#Steel is Real

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum