Autor Wątek: Sumy przewyższeń a poszczególne portale  (Przeczytany 7228 razy)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Dane topo mają pionową rozdzielczość co najwyżej 25m.
yy? Dane z SRTM mają względną dokładność poniżej 10m, a są dostępne lepsze zbiory danych.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6060
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
Stravę należy sobie odpuścić - dzisiejsza trasa na 70 km pokazała raptem 113 m przewyższeń. To niemożliwe, bo tyle, to ja nabijam na moich 60 km wokół komina, gdzie naprawdę jest płasko.

Ridewithgps zliczał dane z jazdy, wyszło mu 347 m (planowane 252). I to chyba będzie najbliższe prawdy.
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7081
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
No jak patrzyłem na trasę, to 113 metrów to bajeczka. Różnica między najwyższym a najniższym punktem wyniosła 40 metrów, do tego było kilka hopek. Ale to nie nowość, w tych rejonach robiłem jakiś czas temu rekonesans trasy MPP. https://ridewithgps.com/trips/7786400

Według licznika wyszło 670 metrów.

Według RWGps wyszło 638 metrów.

Według Stravy wyszło tylko 340 metrów.

Natomiast w weekend śmigałem po mocno podjazdowym Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, gdzie na 30 kilometrach licznik zliczał 450 metrów i Strava pokazywała niemal dokładnie te same wartości.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Dane topo mają pionową rozdzielczość co najwyżej 25m.
yy? Dane z SRTM mają względną dokładność poniżej 10m, a są dostępne lepsze zbiory danych.
Naprawdę? Może się zasugerowalem warstwami topo że strony opentopomap, mają tam dostępne jedynie wersję 25 i 40m, ale jak teraz myślę to może dlatego żeby były czytelne na Garminie? Dzięki za korektę.
« Ostatnia zmiana: 16 Paź 2016, 17:18 Turysta »

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
jak teraz myślę to może dlatego żeby były czytelne na Garminie?
No raczej :) Poza tym, narysuj sobie poziomnice co metr, a potem policz, ile to danych. Siatka DEM nie działa na zasadzie poziomnicy, przez co dosyć dobrze się kompresuje i liczy z niej wysokość (z poziomnic liczy się fatalnie).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Góral nizinny

  • Wiadomości: 390
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 02.10.2013
Mam stałą trasę od lat.Zapisuję trasę w endomondo.Używałem trzech różnych telefonów.Wskazania podjazdów od 350-500m.Licznik stale i niezmiennie560+- kilka metrów.
Za Dzikiej Róży zapachem idź na zawsze upojony wśród dróg -będzie clę wiódł...   K.I.Gałczyński

[img width=201 height=50]http://st66.static.bikestats.pl/u18136y2014v3.g

Offline Mężczyzna Elizium

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6060
  • Miasto: Bnin
  • Na forum od: 17.03.2013
    • Klasyka w niedzielny poranek
No ja jutro sprawdzę na mojej trasie wokół komina - odpalę ride w telefonie z czujnikiem, a strave puszczę w tym drugim. Sam jestem ciekaw co pokaże.
Absurdalny Eli

Hipek: "Starość to wg mie coś takiego że marudzisz jak to jesteś słaby i w ogóle, a potem wciągasz na lajcie podjazdy 25% i elo"

Offline pajak

  • Wiadomości: 1846
  • Miasto: Gdynia
  • Na forum od: 22.06.2010
"dobroć" pomiarów zależy jeszcze od prędkości.

W przypadku pomiaru tylko GPS wzrasta jak prędkość się zmniejsza. Pewnie GPS robi sobie jakąś tam interpolacje.
Jak się jedzie z barometrem, to kluczem jest utrzymywanie stałej prędkości względem powietrza. Każde zatrzymanie, czy uderzenie wiatru powoduje skok wysokości. Np. na ostatniej Kaszeberundzie miałem 4 "dołki" (po 5-20m) z czego trzy to były sikundowe postoje, a jeden po wjechaniu do lasu (temperatura zrobiła swoje?).

W ogóle z tego maratonu mam kompletnie różne "podjazdy": od 600m do 1200 (na tym samym telefonie z barometrem). Domyślam się, że jest to "sprawka" warunków atmosferycznych (temperatury? wilgotności?)

Inna sprawa.. serwisy (i mierniki też) różnie definiują podjazd. Czasami wystarczy zmienić wysokość o 1m i już liczy podjazd, czasami musi to być 5m, czasami podjazd zalicza się od ponad 1% nachylenia. Czyli "pomarszczona" szosa może dawać zupełnie inne wyniki.
Trole są samotnikami i unikają słońca.

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Zacznijmy od tego, że "suma podjazdów" w naturze nie występuje. Nie ma takiej wielkości absolutnej i każde obliczenie tej wartości jest umowne, zależne od użytego algorytmu.

Jakie algorytmy i jakie dane znajdują się w poszczególnych serwisach i odbiornikach? O tym możemy głównie gdybać.

Brouter jako chyba jedyny ma otwarty kod, więc conieco mogę tu powiedzieć choć moja znajomość opiera się na intensywnym używaniu i domysłach a nie dogłębnej lekturze kodu, zatem mogę się mylić:
  • dane wysokościowe pochodzą z SRTM
  • podstawową jednostką jest metr i nie ma wyższego progu odcięcia, tzn. nawet podjazd o 1m jest liczony do sumy (sporo odbiorników by tego nie policzyło bo mają próg np. od 10m)
  • na etapie przygotowywania mapy dane wysokościowe z SRTM są dołączane do każdego punktu mapy wchodzącego w skład dróg (zapewne poprzez interpolację z najbliższych punktów DEM)
  • długie odcinki dróg nie są dzielone na mniejsze, więc jeśli prosty jak drut odcinek drogi pomiędzy dwoma punktami w rzeczywistości przecina cały rząd dolin i pagórków, to i tak policzona zostanie jedynie różnica między punktem końcowym a początkowym

W praktyce wygląda to tak, że brouter zaniża w stosunku do innych serwisów i wartości z odbiorników.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
zapewne poprzez interpolację z najbliższych punktów DEM
zapewne ta "interpolacja" to nearest neighbor. Przy wystarczająco gęstej siatce to najbezpieczniejsza metoda.

My home is where my bike is.

Offline pajak

  • Wiadomości: 1846
  • Miasto: Gdynia
  • Na forum od: 22.06.2010
Emes.. tak zaciekawiony Twoimi obserwacjami..

Obejrzałem sobie kod ESRI (raczej nie open source..) i tam podjazdy liczone są jako liczba przecięć z siatką poziomic w kierunku "do środka". Sprytne rozwiązanie (bo drogi z rzadka prowadzone są po poziomicach), jednak w pewnych przypadkach może zdecydowanie zawyżyć wynik (jak chodzimy wkoło szczytu, albo jedziemy na stałej wysokości zmieniającej się +- parę cm.. jak akurat to jest na warstwicy).
W OSM jest sprytniejszy algorytm: trzeba "pokonać" dwie poziomice żeby zaliczyć "działkę". Czyli jak jedziemy po 9m zmarszczkach (np. Mazury Garbate czy Kaszuby).. to mimo to możemy trafić zero podjazdów.

"Moja" ESRI ma rozdziałkę 50cm, OSM to chyba jest standardowo 5m (ale gdzieniegdzie są gęściej). Nie wiem co jest "prawdziwym" źródłem tych warstwic.

ps. Poziomica, to taka choroba objawiająca się koniecznością jazdy na poziomkach, czyli rowerach poziomych :)
Trole są samotnikami i unikają słońca.

Offline Mężczyzna wiki

  • Nie spać! Jechać!
  • Wiadomości: 1715
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 28.01.2016
    • ekstremalna strona rowerowa
Wniosek jaki nasuwa się z całej dyskusji jest jeden, o wyznaczeniu dokładnego przewyższenia z naszej jazdy możemy jak na razie tylko pomarzyć. Wszystko to tylko mniej lub bardziej dokładne przybliżenia. Otwartym pytaniem jest, które z tych przybliżeń jest najbliższe prawdy.
rowerem na księżyc (100 %);  [wsie woj. łódzkiego - 49%]

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Otwartym pytaniem jest, które z tych przybliżeń jest najbliższe prawdy.
Najpierw zdefiniuj prawdę, potem można się brać za to pierwsze ;)


SRTM jest w formacie HGT, istnieje driver dla GDAL http://www.gdal.org/frmt_various.html#SRTMHGT Można potem przeszukać raster danych w poszukiwaniu wysokości punktu (dosyć szybkie).
Chętnie napisałbym własną implementację, ale brak czasu  :icon_neutral:

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Waski

  • Kapituła MP
  • Wiadomości: 2874
  • Miasto: Lubin
  • Na forum od: 23.02.2013
Najpierw zdefiniuj prawdę, potem można się brać za to pierwsze ;)
jak to co? każde zaschnięte błoto na asfalcie lub kamyk jest już przewyższeniem bo koło do góry podskakuje :)
"Wąski. My nie możemy jechać tam bez rowerów. Jak zwierzęta. :)"
"Kolarsko jesteś taki sobie, [...]" yurek55


Offline Mężczyzna wiki

  • Nie spać! Jechać!
  • Wiadomości: 1715
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 28.01.2016
    • ekstremalna strona rowerowa
Otwartym pytaniem jest, które z tych przybliżeń jest najbliższe prawdy.
Najpierw zdefiniuj prawdę, potem można się brać za to pierwsze ;)


Nie wiem co uznać za rzeczywiste przewyższenie ale jeżeli przez 100-200 metrów jazdy wznoszę się np. o 10 metrów a mój Garmin tego nie zauważa, jeżeli różnica wysokości pomiędzy najniższym a najwyższym punktem podjazdu wynosi 50 m a na liczniku przewyższenie rośnie tylko o 40-50 m to na pewno jest dalekie od prawdy. Pewnie trzeba by ślad GPS-a wrzucić do jakiegoś inteligentnego programu ale takiego uwzględniającego oba te przypadki, jak sądzę z dyskusji, po prostu nie ma.
rowerem na księżyc (100 %);  [wsie woj. łódzkiego - 49%]

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum