Autor Wątek: Napęd - priorytet wytrzymałość  (Przeczytany 5514 razy)

scotch

  • Gość
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 3 Wrz 2009, 19:14 »
Panowie, prośba o pomoc, wierzę że wasze doświadczenie rozwieje kilka moich wątpliwosci.

Otóż wybieram się na kilkumiesięczną wyprawę w klimaty tropikalne.
Potrzebuję wymienić cały napęd w mojej wysłużonej Meridzie. Myślałem o jednolitym Deore, ale okazało sie że to grupa 9-cio rzędowa a z tego co poczytałem wynika że 8-rzędowe wytrzymalsze. Musze wymienić cały napęd, obecnie mam starego Acera 7rz., jeździło to nieźle przez kilka lat, dlatego nie kombinowałem.

Będę wdzięczny za Wasze sugestie, doświadczenia z poszczególnymi komponentami, nie ukrywam że w osprzecie nie jestem najmocniejszy dlatego wszelkie Wasze wskazówki będą dla mnie naprawdę cenne.

Dzięki z góry!

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 3 Wrz 2009, 20:14 »
cześć
my przez 15 miesięcy jechaliśmy na: podstawowym deore+kasety (8 rzędowe) i łańcuchy SRAM, korba Suntur
nic się nie popsuło
wszystko dojechało do końca

jeden komplet

pozdr
… why so serious ?

Offline Mężczyzna rafalb

  • Wiadomości: 1998
  • Miasto: Łuków/ Gdynia
  • Na forum od: 26.03.2008
    • Wciąż w drodze...
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 3 Wrz 2009, 20:45 »
Pisałeś, że masz teraz alivio 7rz. Nie wiem czy nie będzie konieczności wymiany piasty/koła jeżeli chcesz teraz stosować deore 8,9rz.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 3 Wrz 2009, 23:12 »
A czemu nie miałbyś wymienić na nowe Alivio? Wiem, że teraz to 8rz, ale "nowe" nie musi oznaczać nowego modelu, wystarczy nowy egzemplarz. Moim zdaniem osprzęt to wystarczająco mocny, a koszty redukujesz bardzo, bo przechodząc na 8 lub 9 rz (Michał ma rację - z tą wytrzymałością to bajki) musisz wymienić piastę.

Jednak gdybyś już wymieniał, to wymieniaj na 9rz - będzie Ci łatwiej o części w przyszłości.
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 17 Wrz 2009, 08:15 »
z moich obserwacji wynika że napędy niższych grup zużywają się wolniej niż tzw hi-end - zatem proponuję kasetę Acera/alivio 7s (nie ma chyba sensu zmieniać piasty jeśli jest dobra a zakres przełożeń wystarczający) zestawioną z szerszym, moim zdaniem trwalszym łańcuchem 7-8s (ważne aby nie była to podła grupa łańcucha typu UG Schimano, bo te wyciągają się szybko i całość trwałości w diabły idzie Warto pomyśleć nad którymś z modeli SRAMa teraz nazywa się to chyba PC 850, PC 840)

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2808
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 22 Wrz 2009, 05:43 »
Używam kaset sram 7biegów i 8biegów + łańcuchy PC48 (zużyłem 15 łańcuchów)
z  moich obserwacji wynika że kasety 7 biegowe wytrzymują do 10kkm przy 2 łańcuchach wymienianych rotacyjnie co ok. 1000km. Kasety sram 8biegowe (miałem 2 szt) mają węższe koronki i zużywaja się zdecydowanie szybciej (po 3kkm nie chcą przyjmować nowego łańcucha). To się zgadza z teorią - węższe koronki szybciej się  zużywają. Materiał z których SRAM wykonuje kasety jest identyczny dla wszystkich grup (tych w rozsądnej cenie). Dlatego jeżdżę na 7biegowych z rotacją łańcuchów (2 albo 3).
Na kasetach schimano nie jeździłem, ale przypuszczam że zachowują się podobnie.
Oczywiście na tych kasetach i łańcuchach po przebiegu 10kkm można jeszcze jeździć ale z naciągniętymi łańcuchami i potrzeba kilkuset km by łańcuch dopasował się do kasety, no i przerzutka nie działa perfekcyjnie

Offline Mężczyzna rafalb

  • Wiadomości: 1998
  • Miasto: Łuków/ Gdynia
  • Na forum od: 26.03.2008
    • Wciąż w drodze...
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 22 Wrz 2009, 17:46 »
Cytat: "Michał Wolff"
Akurat wiele kaset SRAM-a ze średniej półki cenowej cieszy się opinią "plasteliny", Shimano ma tutaj lepsze produkty.
Zdecydowanie. Ja na swojej SRAM-owskiej kasecie pojeździłem może 3kkm. Umarła akurat na zlocie forumowym. Na shimano alivo jadę już 5kkm i wszystko ok, zęby może lekko starte ale nawet nie można porównywać stopnia zużycia obu kaset. Łańcuchów nie zmieniam. Sram to shit. :mrgreen:

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 22 Wrz 2009, 19:14 »
również jestem zdania że kasety Srama są do niczego........  :wink:
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna robertrobert1

  • Wiadomości: 701
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 19.04.2009
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 22 Wrz 2009, 21:55 »
Cytat: "skolioza"
z moich obserwacji wynika że napędy niższych grup zużywają się wolniej niż tzw hi-end


Dziwne masz obserwacje. W swojej stajni mam rowery od Alivio do XTR i właśnie im wyżej tym żywotność dłuzsza. W trekingu mam grupę Deore/lx/xt  ( 9 -tka) i jestem z tego niesamowicie zadowolony. Dlaczego? Bo od 10 lat jedyne co wymieniam to łańcuch a napęd powieliłem w fullu. Tu także się idealnie sprawdza. :D

A co do srama. Ujeżdżam w trekingu i w fullu gripy SRAM Plazma i od 5-10 lat niezaglądałem do nich. Chodzą idealnie. :D

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2808
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 05:51 »
Nie chcę dyskutować nad tym czy SRAM czy Shimano czy Rollhof czy inna firma robi lepsze łańcuchy czy kasety (tego jest pełno na forach internetowych).
Chcę się podzielić uwagami na temat eksploatacji napędu (akurat używam Sram - miałem 1 kasetę schimano i 1 sunrace  reszta SRAM)
Wydaje mi się że za zużycie kaset (takie że łańcuch przeskakuje na zębatce) odpowiada naciągnięty łańcuch, a zużycie łańcucha zależy od częstości czyszczenia, smarowania, warunków eksploatacji (piasek, woda wypłukująca smar), to wszystko jest wygląda inaczej u każdego rowerzysty- widziałem (a raczej słyszałem) rowery w których skrzypiący łańcuch słychać na 10metrów- taki napęd nie ważne z jakiej firmy i z czego zrobiony nie pojeździ  nawet 1 tys. km.
Wszystko zależy od eksploatacji, od tego czy napęd jest 3x9 czy 2x7, bo wtedy łańcuch jest mniej zeskosowany, jeśli jeździ się na skrajnych przełożeniach - dlatego upieram się że kasety i łańcuch 9-biegowe(węższe o 10% od 7b kasety i węższy łańcuch) muszą się szybciej zużywać przy podobnych warunkach eksploatacji- na piasek w łańcuchu nie pomoże żaden materiał- on działa jak papier ścierny.

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 08:09 »
Dorzucę swoje trzy grosze w sprawie kaset.

Po 2k km kaseta (startowa w Kelly'sie) Shimano Altus HG30, 11-32 z., 8 b. nie przyjęła już łańcucha Sram PC850. Z braku pod ręką czegoś innego wymieniłem na ALiVIO. CO wartego uwagi na rynku jest z kaset 8 rzędowych?

Korba (Shimano Acera M341, 42-32-22 z.) jednak pozostała bo nie wykazuję żadnych rozbieżności z nowym łańcuchem :)

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 11:03 »
Cytat: "sinuche"
kasety 7 biegowe wytrzymują do 10kkm przy 2 łańcuchach wymienianych rotacyjnie co ok. 1000km. Kasety sram 8biegowe (miałem 2 szt) mają węższe koronki  

To by było dziwne, gdyby u SRAMa była różnica w szerokości koronek między 7 a 8b. U shimano ta szerokośc jest identyczna (szerokość koronki, a przede wszystkim podkładki dystansowej) zmienia się dopiero przy 9b...

Cytat: "rafalb"
Sram to shit.

:rotfl:
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 11:17 »
Roberto uwierz mi też mam z czym porównać
Zawsze stosuję metodę 1 twardy łańcuch + 1 kaseta do zarżnięcia (zmiana łańcuchów się u mnie nie sprawdza, jeżdżę za twardo i za szybko je wyciągam) W takim systemie kaseta Alivio wytrzymuje w zależności od dbałości o napęd 7-9tyś km, XT (ósemkowe) wytrzymało 4tyś...
A to że masz kasetę w jednym rowerze od 10 lat niczego nie dowodzi
Wyszukuję czasami rowery z początku lat 90 z idealnymi koronkami Biopace i oryginalnymi kasetami na których są jeszcze czerwone naklejki; sam w wyścigówce mam kasetę XTR M950 (czyli jakbyś poszukal po katalogach to lata ok 96-98) Tyle że takie rowery nie robią tysięcy kmów rocznie
Dlatego właśnie aby mieć realny obraz zużycia operujemy przebiegami a nie czasem  :P

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 12:34 »
Michale nie neguję - może miałem po prostu pecha, a może ósemkowe XT było miększe od dziewiątkowego?
No i trzeba zauważyć że Ty oceniasz z poziomu trekkinga, ja MTB  :wink:

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Napęd - priorytet wytrzymałość
« 23 Wrz 2009, 13:06 »
Cytat: "Michał Wolff"

No, ale rozmawiamy przecież o zastosowaniu wyprawowym, nie MTB  :lol:


Jasne, tyle że ja nie mam typowego trekkinga, czy innego roweru używanego jedynie na wyprawach :cry:
Więc moje porównanie może opierac się jedynie o miks kilometrów w ciężkim terenie, z sakwami i po mieście A dlatego to zaznaczyłem że jednak kilka godzin w błocie czy piachu szlifuje napęd niemiłosiernie i moga z tego wynikać różnice w moich i Twoich  przebiegach na podobnych komponentach

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum