Autor Wątek: Budowa roweru wyprawowego na stalowej ramie ABC  (Przeczytany 7605 razy)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19867
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Przy tej samej wytrzymałości stal jest mniej sztywna. Skoro robi się ramę pod jakieś konkretne obciążenia, to sztywność może się różnić.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Tak, ale generalna zasada jednak jest taka, że rowery alu są sztywniejsze. Wysokiej klasy stalowe mogą mieć podobną sztywność dzięki lepszej konstrukcji, ale większość przegrywa w tym parametrze. A wiele taniutkich rowerów alu jest zadowalająco sztywna, bo ten materiał wymusza inną konstrukcję, z natury rzeczy bardziej sztywną.

Sztywność zależy w zasadzie tylko od średnicy rur. W przypadku ram stalowych niektóre elementy (np widełki) można wykonać tak, żeby pracowały, bo przy ograniczonych obciążeniach stal nie ulega zmęczeniu. Rama aluminiowa musi być sztywna bo aluminium ulega zmęczeniu w każdym zakresie odkształceń.
To wszystko nie oznacza, że nie da się lub trudno jest zrobić sztywną ramę stalową. Swego czasu Columbus robił rurki MAX z przeznaczeniem do ram torowych. Rama na tych rurkach pracuje mniej więcej tak jak żelbet. Typowa rama stalowa oczywiście nie będzie tak sztywna,  bo to nie jest tak, że im sztywniejsza rama tym lepiej się na niej jeździ. A wniosek z tego płynie taki, że kupując ramę pod sakwy warto zerknąć między innymi ile ona waży.

Offline Mężczyzna Włod

  • Wiadomości: 758
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 04.04.2011
Czy jazda z sakwami tylko z przodu ma więcej zalet niż wad? Czy to jakaś nowa moda? Przeglądam zdjęcia na Google i dużo awoli jest tak zaladowanych.

poczytaj tu http://www.cyclingabout.com/best-carry-load-bicycle-touring-front-rear-panniers/

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19867
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiadomość usunięta.

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Cytuj
poczytaj tu http://www.cyclingabout.com/best-carry-load-bicycle-touring-front-rear-panniers/

Cytuj
What I did notice was that there was a limit to how much weight you can put on the front wheel before it feels unstable – it’s about 10kg

Nie wiem co on ma za rower, przy 20kg z przodu mój CdF był super stabilny...

Offline Mężczyzna wiewiur

  • Wiadomości: 57
  • Miasto: UK
  • Na forum od: 27.03.2016
Tak, ale generalna zasada jednak jest taka, że rowery alu są sztywniejsze. Wysokiej klasy stalowe mogą mieć podobną sztywność dzięki lepszej konstrukcji, ale większość przegrywa w tym parametrze. A wiele taniutkich rowerów alu jest zadowalająco sztywna, bo ten materiał wymusza inną konstrukcję, z natury rzeczy bardziej sztywną.

..... A wniosek z tego płynie taki, że kupując ramę pod sakwy warto zerknąć między innymi ile ona waży.
ok i w zwiazku z tym jaki jest wyznacznik wagi danej ramy pod sakwy?? 3,9kg wraz z widelcem jak genesis TDF to juz ok?? powinno byc mniej czy wiecej. bo szczerze mowiac w tej kwestii jestem zielony nie wiem czy wyczul bym roznice w sztywnosci miedzy alu a stala...

a pro po wagi to naszla mnie pewna mysl ze skoro 80% bede jezdzil po asfalcie to czy potrzebuje ramy stalowej? na calym rowerze(gdybym wybral np aluminiowego trek 720) zaoszczedzilbym okolo 3kg to juz jest dobry namiot 2osobowy... cienkie rurki fajnie wygladaja ale czy to wystarczy? ciekawe jakie rowery przewazaja na forum... stalowe czy alu

http://www.ebay.co.uk/itm/301987379218?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649
ladny, do tego dobry ospzet ... mimo ramy 54 dlugosc gornej i dolnej rurki jest ok
« Ostatnia zmiana: 25 Cze 2016, 22:01 wiewiur »

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Sztywność zależy w zasadzie tylko od średnicy rur. W przypadku ram stalowych niektóre elementy (np widełki) można wykonać tak, żeby pracowały, bo przy ograniczonych obciążeniach stal nie ulega zmęczeniu. Rama aluminiowa musi być sztywna bo aluminium ulega zmęczeniu w każdym zakresie odkształceń.

Tylko stal jest dużo cięższa, dlatego rury alu mogą (i muszą) mieć sporo większą średnicę, w przypadku stali koszt wagowy jest wysoki. I porównując produkty stalowe i alu ze średniej i niskiej półki- to ramy aluminiowe są zauważalnie sztywniejsze.

Taka rama ze sredniej/niskiej półki spokojnie mogła by być 200-300 gramów cięższa i w ogólnej masie roweru nie robiło by to większej różnicy. Kupując taki sprzęt nawet nie wiesz czy był np ważony z pedałami czy bez. Ale dla przeciętnego rowerzysty taka sztywniejsza rama to byłby po prostu gorszy produkt.
Jesli planujemy ładować na rower sakwy to priorytety są oczywiście inne, i sztywność tylnego trójką jest podstwą. Ale to są wymagania może 1% rowerzystów (dla których rownież są odpowiednie ramy).

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
..... A wniosek z tego płynie taki, że kupując ramę pod sakwy warto zerknąć między innymi ile ona waży.
ok i w zwiazku z tym jaki jest wyznacznik wagi danej ramy pod sakwy?? 3,9kg wraz z widelcem jak genesis TDF to juz ok?? powinno byc mniej czy wiecej. bo szczerze mowiac w tej kwestii jestem zielony nie wiem czy wyczul bym roznice w sztywnosci miedzy alu a stala...

Wyznacznik wagi pod sakwy... raczej takiego nie ma, bo choćby sakwy sakwom nie równe. Ale jeśli np. rama ~54cm waży 2kg (stalowa, bez widelca) to jest mało prawdopodobne, że będzie dobrze spisywać się z obciążeniem.
« Ostatnia zmiana: 26 Cze 2016, 00:13 maku »

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Eee tam. Zapominasz o Reynoldsach, szczgólnie wersji oversized, wtedy waga w okolicach 2kg jest już calkiem nadsztywna ;) Ale za to sie placi troszkie...  8)

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Ale będzie bardzo wrażliwa na zagniecenia. Columbus lubuje się w takich rurkach cieniowanych do 0.45mm. To jest nawet dobre, bo po dzwonie można ramę zrecyklingować na puszki coli.

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Od 2 lat (~15000km) mam rower który ma górną rurę właśnie 0,5mm w środku (Reynolds 725).

No i co? No i nic. Fajnie brzmi jak się pstryknie palcem. Żadnych wgnieceń nie stwierdziłem.

Offline Mężczyzna wiewiur

  • Wiadomości: 57
  • Miasto: UK
  • Na forum od: 27.03.2016
Alek, fajnie Brzmi i fajnie wyglada. No właśnie ty masz przecież tego genesisa tylko że cdf a tam waga ramy z widelcem to właśnie 3.9. więc rozumiem że to jest optimum.
Od niedawna mam okazję poczuć różnice między alu a carbonem na szosie. Duży plus dla carbonu. Hmm ciekawa jaka będzie odczuwalna różnica stal a alu na drodze szosowej, lub stal a karbon.
Sorki za off topa ale przydała by się możliwość wstawienia własnych zdjęć do profilu np. posiadanych rowerow. Tak jak na forum rowerowe org w ten sposób mógłbym podpatrzeć co góruje "wśród moich doradców" ;)
« Ostatnia zmiana: 16 Paź 2016, 17:11 Turysta »

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Hej, no co ty, takiego kloca to bym nawet nie wziął pod uwagę ;) Frameset Croix de Fer to niecałe 3.2kg.

Żeby sobie przypomnieć znalazłem moje notatki z budowy CdF i Kinesis'a Pro6 - jak się przyjrzysz, widać że waga framesetu niewiele wpływa na wagę całego roweru, liczą się komponenty, ale przede wszystkim dodatki - błotniki, bagażniki itp:


Offline Mężczyzna wiewiur

  • Wiadomości: 57
  • Miasto: UK
  • Na forum od: 27.03.2016
Wagę 3.9 wziąłem z jakiegoś sklepu internetowego. Waga gołego roweru 11kg jest całkiem przyzwoita jak na tym osprzecie ze stalową rama. Kurna Alek ta rozpiska to jak karteczka z pamiętnika ;) dzięki za szczegóły mogą sie przydać  :D

« Ostatnia zmiana: 16 Paź 2016, 16:57 Turysta »

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum