Ze trzy lata temu wpadła mi w oko torba Carradice Camper Longflap. Jednak trochę zniechęcała cena Ł70, czyli z przesyłką pewnie z 500 zł. Stwierdziłem też, że nie jest ona idealna.
900 G PODSIODŁÓWKI??!!! Do tego konieczność posiadania klocowatego Brooksa (znowu za grubą kasę) lub podobnego, ze względu na montaż na oczkach. Wagowo bez trochę sensu, nie byłem też fanem zapinania skórzanymi paskami, co wyraźnie musi spowalniać dostęp do rzeczy.
Trochę ze skąpstwa, trochę z chęci oszczędności na masie i przede wszystkim z ciekawości, zdecydowałem się na uszycie swojego klona. Oczywiście jak to bywa z samodzielnym wykonywaniem, wiele taniej nie jest, ale ile zabawy
Udało mi się wyeliminować wszystkie wspomniane wady i wprowadzić własne
Pierwsza wersja ze względu na ówczesną technikę szycia wyszła trochę pokracznie, lecz mimo to spotkała się z dobrym odbiorem niewprawnego niezależnego oka
Zdecydowałem się na uszycie kolejnej, która nie posiadała już pewnych mankamentów (np. taśmy polipropylenowej nie daje się od środka, bo nie da się jej potem uszczelnić..) i była lepiej odszyta — ta zadebiutowała na zlocie.
Postój na Szlaku Orlich Gniazd.
Uszyłem jeszcze kolejną, mniejsza wersję przeznaczoną do szosówki. Ta już wyszła prawie zawodowo – aż zaproponowano mi pracę w szwalni
Testy przebiegły pozytywnie, więc zamówiłem z Niemiec oryginalną Cordurę z powlekaniem PU i wodoodporny nylon rip-stop. Tym razem zleciłem szycie w punkcie specjalizującym się w produkcji futer i torebek – gdzie indziej albo nie odważą się szyć tak grubego materiału, albo torba jest dla nich zbyt skomplikowana.
Kosztowało sporo, musiałem trochę się najeździć — konieczne poprawki, ale ostateczny efekt był bardzo dobry.
Duża torba z kieszeniami (wersja z szarymi wstawkami/elementami)
Duża torba z kieszeniami (wersja z czarnymi wstawkami/elementami)
Mała torba bez kieszeni (wersja z szarymi wstawkami/elementami)
Mała torba bez kieszeni (wersja z czarnymi wstawkami/elementami)
Torby zostały wykonane z oryginalnej
Cordury 500D powlekanie PU (najtrwalsze, inne potrafią się łuszczyć), zaciskany materiał
nylon rip-stop powlekany PU ~50 g/2. Nici
Gabor/Tytan polskiej firmy Amanda. Oczka itp. ze stali (do przytraczania itp.) — plastik lżejszy, ale mniej pewny.
Torby są w dwóch wersjach:Duża – około
20 litrów, możliwe jest jednak wydłużenie klapy i wsadzenie jeszcze sporo więcej (myślę, że 25, jeśli nie więcej), szwy klejone. Posiada boczne kieszonki.
Waga 500 g +/- 10 g.
Mała – pojemność około
11 litrów. Można upchnąć nieco więcej, ale nie ma wydłużanej klapy. Przeznaczona do używania bez bagażnika/podpórki. Jest nieco niższa, dzięki czemu nie ociera o koło, nawet gdy siodło jest ustawione stosunkowo nisko (no, nie dotyczy 29er-ów
). Waga 300 g +/- 10 g.
Zmienne są też główne kolory, wstawki/wzmocnienia/paski/lamówki czarne lub szare.
W porównaniu do konkurencyjnego Carradice torby posiadają dodatkowo:- oczka umożliwiające przypięcie paska na ramię
- rączkę do szybkiego podniesienia torby
- opcjonalną małą wewnętrzną kieszonkę na zamek YKK
- dolne paski do montażu do bagażnika (na klamrę) - dotyczy tylko dużej
- w przypadku montażu do sztycy pasek można założyć na dwóch wysokościach (lepsza współpraca z różnymi rozmiarami ram)
- szybkie zapinanie głównej komory i kieszeni bocznych klamrami
Dzięki zastosowaniu Cordury, zamiast płótna bawełnianego i rurki z aluminium, zamiast drewna
udało się zaoszczędzić 400 g (!) w porównaniu do analogicznego modelu. Poza zmniejszeniem wagi można się spodziewać większej wytrzymałości – niestety Cordura nie należy do tanich materiałów
Pierwotnie planowałem zastosowanie swojego autorskiego systemu mocowania, który świetnie trzymał torbę i pasował do siodełek bez oczek. Niestety pręty siodeł mają na końcach różną szerokość, z czego wynikałoby spore zamieszanie i niepewność co do kompatybilności. Działają też mniej korzystne siły, przez co konieczne byłoby zastosowanie stalowej rurki zamiast aluminiowej. Rozwiązanie ok, ale nie na dużą skalę. Z tego powodu, zamiast mnożyć wersje, wybrałem jednak klasyczne oczka siodła (jak te w Brooksach).
Oczywiście dostępny będzie adapter, więc jest to torba nie tylko dla snobów z Brooksami, ale dla wegan i normalnych ludzi! (zdjęcie niebawem)