Autor Wątek: nowy góral, najlepiej 29er - pomoc w wyborze  (Przeczytany 4175 razy)

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7081
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Hej

Przymierzam się do wydania forsy na rower do zabawy w terenie. Przede wszystkim ma służyć jednodniowym krótszym (np 50 km) i dłuższym (np 150-200 km) trasom po Kaszubskich pagórkach, aczkolwiek pewnie może być i tak, że będę chciał na nim pojechać na kilka dni na lekko, albo i gdzieś z sakwami. Do tego rajdy na orientację, ale żadne ściganie w MTB, więc nie interesuje mnie rower pod kątem możliwości sportowych, raczej pod kątem wygody i wytrzymałości użytkowania.

W zasadzie zdecydowany jestem by wybrać rower na kołach 29 cali, bo powinien najbardziej mi podpasować pod kątem geometrii i charakterystyki. Diabeł jednak jak zwykle tkwi w szczegółach, a hamulce tarczowe i amortyzatory to dla mnie terra incognita :P

Jedną z możliwości jest złożenie roweru w Gdańsku. Rozważam też jednak zakup gotowca. I tutaj na początek chciałbym się poradzić w kontekście dwóch modeli Cube.

CUBE ATTENTION SL 2016

http://cube.pl/rowery_2016/mtb-hardtail/cmpt/cube-attention-sl-kiwi-n-black-2016/

oraz

CUBE ATTENTION 2016

http://cube.pl/rowery_2016/mtb-hardtail/cmpt/cube-attention-black-n-green-2016/

Różnica pomiędzy nimi to inny amortyzator, powietrzny vs. olejowy. Generalnie wiele mi to nie mówi, na ile różnice odczuję w normalnym użytkowaniu? Wątpliwości budzą jeszcze hamulce hydrauliczne, aczkolwiek w nowych rowerach to mechaniczne ciężko jest znaleźć. Sporo się naczytałem opowieści jak to w razie dalszego wyjazdu powstaje ryzyko awarii układu hydraulicznego i pojawia się problem by kontynuować podróż. Pytanie tylko na ile jest to realne zagrożenie, z tego co mi się wydaje niektórzy forumowicze odbywają na nich wyprawy w dalsze rejony świata i nic nikomu się nie stało :P Nie zamierzam raczej wybierać się na nim w jakieś odludne miejsca, w razie co mam jeszcze górala na V-kach ze sztywnym widelcem.

Wszelkie opinie mile widziane :P

P.S. Wiem, że jest temat dotyczący 29erów założony przez worka foliowego. Przeczytałem go, jednak tamten temat jest pełen pomysłów typowych dla worka :D no i jednak inne zastosowanie docelowe.
« Ostatnia zmiana: 31 Sie 2016, 16:02 olo »
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Cube ma dosyć fajne rower do przeróbki pod baranka - krótka górna rura. Z drugiej strony z tego samego powodu często stanowi obiekt pośmiewiska na forach. Dotyczy to tanich modelu (Acid i niżej).

Wadą są też archaiczne rozwiązania: brak sztywnej osi,  nietaperowana główka (mało przyszłościowo w razie chęci zmiany amortyzatora). Zaciski są mocowane na niezbyt modnym IS - to może bez znaczenia. Fajnie za to, że są wszystkie oczka do montażu bagażnika itp. Zacisk wewnątrz tylnego trójkąta to też duży plus.

Fajne rowery o trochę bardziej normalnej geometrii (choć może nadal mógłby być dłuższy), z taperowana główką i oczkami (brak tylko górnych - niewielki problem), z zaciskiem wewnątrz robi Romet.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Hipek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 4866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 18.08.2011
    • Hipcia i Hipek
Olo, zobaczyłeś pagórki, piasek i już się jazdy po szosie odechciało?
martwawiewiórka [14:51]: sól kolarstwa, co to takiego?
Elizium [14:52]: spacer z rowerem po górach

Mijah: (...)przy okazji dowiedziałem się czegoś co zmieni moje życie. Oznaczenie podjazdu HC to nie hardcore, tylko hors catégorie.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7081
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Cube ma dosyć fajne rower do przeróbki pod baranka - krótka górna rura.

Baranka mi w teren nie potrzeba dziękuję. Za to krótka rama to jest to co miałem na myśli. Najczęstszy problem z dobraniem roweru do mnie polega na tym, że albo rama jest odpowiednio długa ale za niska, albo odpowiednio wysoka ale za długa. No i zapomniałem dodać, że potrzebuję też otworów na bagażnik co ww. Cuby posiadają.

Olo, zobaczyłeś pagórki, piasek i już się jazdy po szosie odechciało?

Odkąd przejechałem GMRDP to większość szos jest dla mnie nudna :P
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Jeśli odpowiada Ci krótka rura, to zainteresuj się jeszcze KTM - bliźniacza do Cube Attention/Acid geometria. Ramy wręcz identyczne.

Mimo, że chcesz czegoś krótkiego, polecam Rometa. Jest tylko jakiś 1 cm dłuższy, za to wykonanie dużo lepsze - ramy z Attention są trochę syfiaste Dopiero Cube Reaction są porządnie pospawane, tylko oczek brak (chińskie podróbki je mają ;D ;D).


Co do napędu, do tourystyki polecam 2x10. Przy kasetach 11-36 lub 11-34 trzeci blat nie ma sensu. Jeśli nie ma służyć jako wyprawówka, to bardzo poważnie rozważałbym napęd 1x11.
« Ostatnia zmiana: 31 Sie 2016, 17:15 worek_foliowy »
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Wątpliwości budzą jeszcze hamulce hydrauliczne, aczkolwiek w nowych rowerach to mechaniczne ciężko jest znaleźć.

W zeszłym roku prawie kupowałem 29era :). Też na początku szukałem czegoś na mechanicznych i niestety chyba nie ma wyboru, jest tylko kilka modeli z najtańszej półki. Więc zostaje składać samemu, lub przełknąć to i się przyzwyczaić do hydraulicznych.

Podobnie jak poleca Worek, szukałem czegoś z dwoma blatami, do typowo terenowego roweru wydaje się to optymalnym rozwiązaniem. Nie tylko ze względu na wagę, ale też wg mnie na łatwiejsze ogarnianie biegów. Rower z 1x11 chyba ciężko znaleźć w sensownej cenie.

Rozważyłbym zatem ten model: (niższe mają już 3 zębatki)
http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b7

Offline Mężczyzna maper

  • Wiadomości: 1687
  • Miasto: Straszyn
  • Na forum od: 15.02.2016
Wiosną tego roku kupiłem Unibike Experta na kołach 27.5. W zasadzie prawie identyczny z tym http://www.unibike.pl/expert27.html, tylko model 2015. Unibike jest firmą znaną z tego, że za podobne pieniądze daje do rowerów trochę lepszy osprzęt, niż inne marki, szczególnie te bardziej uznane. Ja za swojego w jednym z gdańskich sklepów zapłaciłem 3299 PLN na początku kwietnia, w okresie, gdy ubiegłoroczny model prawie że już został wyprzedany, a nowy jeszcze nie był dostępny (firma miała w tym roku opóźnienie nowej oferty).
Trochę mnie straszono, że geometria ramy jest taka, że jest ona dość długa i pozycję będę miał na rowerze zbyt wyciągniętą, ale obawy się nie sprawdziły i jeździ mi się na nim dobrze. A w razie gdyby nawet z ramą było coś nie tak, to uznałem, że cena za rower z takim osprzętem jest na tyle atrakcyjna, że nawet gdybym musiał zmienić ramę na inną, to i tak warto.
Szukasz roweru na osprzęcie podobnej klasy, więc gdyby rozmiar ramy 19" był dla Ciebie odpowiedni, mógłbyś przyjechać do mnie do Straszyna. Przejażdżka na moim rowerze może by odpowiedziała Ci na kilka pytań.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
W zeszłym roku prawie kupowałem 29era :). Też na początku szukałem czegoś na mechanicznych i niestety chyba nie ma wyboru, jest tylko kilka modeli z najtańszej półki. Więc zostaje składać samemu, lub przełknąć to i się przyzwyczaić do hydraulicznych.

Podobnie jak poleca Worek, szukałem czegoś z dwoma blatami, do typowo terenowego roweru wydaje się to optymalnym rozwiązaniem. Nie tylko ze względu na wagę, ale też wg mnie na łatwiejsze ogarnianie biegów. Rower z 1x11 chyba ciężko znaleźć w sensownej cenie.

Rozważyłbym zatem ten model: (niższe mają już 3 zębatki)
http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b7
W dwóch blatach fajne jest to, że można dobrać sobie zebatkę tak, że obsługuje praktyczne cały zakres i nie majta się przednią przerzutką. Mniejszą wrzuca się tylko na stromych podjazdach.

Aha. Nie jest specjalnym problemem przeróbka korby 3-rz na 2. W moim przypadku polegało to na wywaleniu dużej i zmianie śrub na krótsze.


Większość ludzi, którzy mają hydraulikę sobie chwalą. Do wyprawówki bym raczej nie chciał, ale do MTB już raczej tak - z tym, że ja za bardzo nie miałem wyboru.


Bez przesady z tą archaicznością. Jak nie wchodzisz w sprzęt z wysokiej półki to takich spraw pewnie nawet nie zauważysz. A bez sztywnych osi ludzie jeździli długie lata i dobrze sobie dawali radę, nie jest to jakiś epokowy wynalazek.
Trochę przesada, ale taperowana główka jest bardziej uniwersalna, więc lepiej taką mieć. Sztywna oś z przodu ponoć wyraźnie wpływa na zmniejszenie dzwonienia tarczy. Dawniej jeżdżono na zwykłych zaciskach, ale koła były mniejsze, więc i sztywniejsze.



Wracając do ramy. Na zlocie pojawił się Remi na swoim Pugsley'u z kołami 29 cali. Miał tam założonego jakiegoś altbara i bardzo sobie chwalił.


Może być to niezły sposób na skrócenie roweru i poprawę komfortu nadgarstków.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7081
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Rozważyłbym zatem ten model: (niższe mają już 3 zębatki)
http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b7

Niestety przekracza budżet, z kolei tańsze Krossy już są wyraźnie słabsze. Wyjdzie w praniu, ale myślę, że te trzy tarcze nie będą problemem.

Generalnie jeszcze jedna kwestia: amortyzator. Czy warto dopłacić i mieć ten powietrzny - w tym przypadku Rock Shox Recon Silver TK Solo Air, PopLoc, 100mm , czy olejowy - Rock Shox XC 30 TK Coil, 100mm, Remote Lockout  w zupełności wystarczy?

Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Oba są olejowe ;)
Jeśli trafisz ze swoją wagą, to sprężyna zwojowa może się okazać całkiem ok, sprężynę powietrzną zawsze pod siebie ustawisz.

Zamieszam:
http://www.rowerymerida.pl/produkt1201/bignine-500-kolekcja-2017-rower-merida.html
https://www.canyon.com/pl/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9-wmn.html
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-6666


Mając na uwadze ewentualne jazdy z bagażnikiem - i tak wybrałbym tego droższego cube :)
« Ostatnia zmiana: 31 Sie 2016, 21:51 wojtek »

blondas

  • Gość
Generalnie jeszcze jedna kwestia: amortyzator. Czy warto dopłacić i mieć ten powietrzny - w tym przypadku Rock Shox Recon Silver TK Solo Air, PopLoc, 100mm , czy olejowy - Rock Shox XC 30 TK Coil, 100mm, Remote Lockout  w zupełności wystarczy?
Recon będzie wyraźnie lżejszy, łatwiej ustawić go pod siebie ponieważ jest powietrzny. Fajnie jeśli przednia oś to 15mm zamiast standardowego QR.
Co do ramy to jak pisał Worek szukaj czegoś z główką taperowaną, w przypadku wymiany widelca nie będziesz ograniczony do starych modeli na 1 1/8", a jeśli zechcesz to za pomocą redukcji włożysz starsze modele. Hydrauliki się nie obawiaj.

Offline Mężczyzna Księgowy

  • .::Kolarska Patologia::.
  • Wiadomości: 4033
  • Miasto: Warszawa/Jabłonna
  • Na forum od: 30.12.2010
Mechaniczne hamulce ma kross level b1


Zdecydowanie brałem powietrzny amorek
« Ostatnia zmiana: 1 Wrz 2016, 07:49 Księgowy »
Jadę tam gdzie znika horyzont.
MP 2014 - 500km 25h28`|MP 2015 - 300km 20h30`|MP 2017 - 300km 21h01`|MP 2018 (DNF)- 519km 27h30``|BBT 550km (DNF) | POM500 46h33`|PGR 550km - 80h04`

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
W razie co, zmiana na avidy bb7 to koszt ok 120zl + klamki jakieś, więc nie majątek. Jak sprzedasz hydrauliki, to jeszcze na plus wyjdziesz ;)
A recona w wersji air mogę polecić. Bardzo prosta konstrukcja. Poza tym, że to dwukilowe kowadło, nie dostrzegam innych mankamentów.
A sztywna oś to nie placebo. Świetnie usztywnia amorek spinajac go od dołu. No i po wyjęciu koła wkładasz je zawsze w to samo miejsce, brak konieczności regulacji hamulca.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna MarcinPl

  • Wiadomości: 29
  • Miasto: Ścinawa
  • Na forum od: 30.08.2016
W zeszłym roku prawie kupowałem 29era :). Też na początku szukałem czegoś na mechanicznych i niestety chyba nie ma wyboru, jest tylko kilka modeli z najtańszej półki. Więc zostaje składać samemu, lub przełknąć to i się przyzwyczaić do hydraulicznych.

Podobnie jak poleca Worek, szukałem czegoś z dwoma blatami, do typowo terenowego roweru wydaje się to optymalnym rozwiązaniem. Nie tylko ze względu na wagę, ale też wg mnie na łatwiejsze ogarnianie biegów. Rower z 1x11 chyba ciężko znaleźć w sensownej cenie.

Rozważyłbym zatem ten model: (niższe mają już 3 zębatki)
http://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b7
W dwóch blatach fajne jest to, że można dobrać sobie zebatkę tak, że obsługuje praktyczne cały zakres i nie majta się przednią przerzutką. Mniejszą wrzuca się tylko na stromych podjazdach.

Aha. Nie jest specjalnym problemem przeróbka korby 3-rz na 2. W moim przypadku polegało to na wywaleniu dużej i zmianie śrub na krótsze.


Większość ludzi, którzy mają hydraulikę sobie chwalą. Do wyprawówki bym raczej nie chciał, ale do MTB już raczej tak - z tym, że ja za bardzo nie miałem wyboru.


Bez przesady z tą archaicznością. Jak nie wchodzisz w sprzęt z wysokiej półki to takich spraw pewnie nawet nie zauważysz. A bez sztywnych osi ludzie jeździli długie lata i dobrze sobie dawali radę, nie jest to jakiś epokowy wynalazek.
Trochę przesada, ale taperowana główka jest bardziej uniwersalna, więc lepiej taką mieć. Sztywna oś z przodu ponoć wyraźnie wpływa na zmniejszenie dzwonienia tarczy. Dawniej jeżdżono na zwykłych zaciskach, ale koła były mniejsze, więc i sztywniejsze.



Wracając do ramy. Na zlocie pojawił się Remi na swoim Pugsley'u z kołami 29 cali. Miał tam założonego jakiegoś altbara i bardzo sobie chwalił.


Może być to niezły sposób na skrócenie roweru i poprawę komfortu nadgarstków.
Witam gdzie mogę dostać taką kierownicę

« Ostatnia zmiana: 16 Paź 2016, 10:19 Turysta »

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum