Autor Wątek: Jaka piasta z prądnicą?  (Przeczytany 73899 razy)

Offline Mężczyzna gimak

  • Wiadomości: 131
  • Miasto: Nowy Sącz
  • Na forum od: 07.05.2017
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 23 Lut 2018, 14:43 »
No ale generalnie dynama butelkowe to już prehistoria, wydajność w porównaniu do dynama w piaście sporo mniejsza, niszczy oponę itd. Już bardzo mało kto teraz tego używa
Tak, to prawda, że to prehistoria. Dane znamionowe jakie były wybite na moim to 3W/6V, czyli dokładnie tyle samo, co we współczesnych, a lampa świeciła można powiedzieć normalnie już przy prowadzeniu roweru i to mnie właśnie intryguje dlaczego tak było przy słabszych magnesach . Co do niszczenia opony, to niszczyło ją na pewno mniej niż współczesne napędzane z opony, a to z racji mniejszych oporów - słabsze magnesy i łożyska kulkowe. Poza tym dynama butelkowe też były różne, bo później z ciekawości porównywałem opory stawiane przy obracaniu w kilku innych dynamach butelkowych (ale nie takich samych jak u mnie) u napotkanych rowerzystów i miały je większe, nie wiem czym spowodowane - może miały łożyska ślizgowe.   
 

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4821
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 14:41 »
Tak się złożyło w czasie, że wypada mi zapleść nowe koło, a mocowanie od lampki ułamało się i przepadło. Ta koniunkcja nasunęła mi myśl by pójść w lampkę na dyamo pozwalającą na ładowanie w czasie wyjazdów elektroniki (priorytetem jednak jest światło, a nie prąd).
Lampe wziąłbym AXA LUXX 70 PLUS USB.
Pozostaje dobrać piastę. Tutaj ważna dla mnie jest niezawodność i łatwość serwisowania. Kiedyś urzekła mnie banalna wymiana łożysk maszynowych w przednim Novatecu. Spodziewam się, że takiego poziomu prostoty nie osiągnę, ale chciałbym mieć coś co nie sprawi problemów na wyjeździe, a jeżeli już, to dość łatwo się je rozwiąże.
Czy ktoś sprawdził w boju niższe modele piast z prądnicą od Shimano, jak np.:
https://www.rowerystylowe.pl/p-6355/dynamo-w-piascie-shimano-alivio-dh-t4000/w-10163/czarne , czy jednak lepiej inwestować w SP? BTW jakie łożyska mają wersja pod widelec sztywny (9mm?) i hamulce obręczowe?

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 14:50 »
Jeśli chcesz serwisować sam, to nie SP. Producent wyraźnie ostrzega, że w razie wymiany łożysk piastę trzeba odesłać do nich (Tajwan).

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 14:57 »
Bo? Co mi zrobi producent, jak sam sobie wymienię? ;)

Wszystkie piasty z dynamo mają trudny punkt do serwisowania, tam gdzie przewody uzwojenia wychodzą na zewnątrz. Przewód cienki, krótki i łatwo zrobić sobie piastę bez funkcji prądnicy.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 17:11 »

Lampe wziąłbym AXA LUXX 70 PLUS USB.

https://www.rowerystylowe.pl/p-6355/dynamo-w-piascie-shimano-alivio-dh-t4000/w-10163/czarne ,

Zastanawiałbym się czy dynamo shinamo (wg. specyfikacji ma obniżoną moc do 1.5W) odpowiednio zasili lampkę. Przy niskiej prędkości mogą być problemy, ciężko znaleźć dane odnośnie poboru prądu tej lampki AXA. W opisach niby opisana jest współpraca z dynamem, lecz sądzę że dynamem 3W, to taki standard.

Szedłbym w piasty z dynamem 3W, mocy zawsze brakuje :)
« Ostatnia zmiana: 22 Kwi 2018, 17:29 sinuche »

Offline Mężczyzna gimak

  • Wiadomości: 131
  • Miasto: Nowy Sącz
  • Na forum od: 07.05.2017
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 17:20 »
Przewód cienki, krótki i łatwo zrobić sobie piastę bez funkcji prądnicy.
Nie taki diabeł straszny.
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/inside/
Tu jest przedstawiona budowa piasty Nexus NX30 i sposób jak cytowanego przypadku uniknąć.
 

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 18:14 »
Nie taki diabeł straszny.
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/inside/
Nie ukrywajmy, że nawet w stosunku do klasycznej piasty z konusami, obsługa jest niewspółmiernie bardziej skomplikowana. Przeprowadzenie naprawy w miejscu o niskiej kulturze technicznej skończy się źle.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 19:32 »
Bo? Co mi zrobi producent, jak sam sobie wymienię?

Wiadomo, że lepiej spróbować samemu niż wysyłać koło na drugi koniec świata. Ale przy założeniu, że chce się własnoręcznie wymieniać łożyska, brałbym inny model.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 20:22 »
Ale przy założeniu, że chce się własnoręcznie wymieniać łożyska, brałbym inny model.
Obawiam się, że znalezienie takiego modelu, w którym jest to łatwe, może nie być takie proste.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Ricardo

  • Wiadomości: 817
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.05.2011
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 20:43 »
Te piasty Shimano to wielkie i ciężkie kloce. Bierz Shutter Precision PD-8. Moja PD-8 ma przebieg coś koło 25 000 km, nie była serwisowana i wciąż ma się dobrze. Żadnych luzów na łożyskach.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 21:00 »
Te piasty Shimano to wielkie i ciężkie kloce. Bierz Shutter Precision PD-8. Moja PD-8 ma przebieg coś koło 25 000 km, nie była serwisowana i wciąż ma się dobrze. Żadnych luzów na łożyskach.
Miło słyszeć bo właśnie na tej piaście buduję koło
Zastanawiałbym się czy dynamo shinamo (wg. specyfikacji ma obniżoną moc do 1.5W) odpowiednio zasili lampkę. Przy niskiej prędkości mogą być problemy, ciężko znaleźć dane odnośnie poboru prądu tej lampki AXA. W opisach niby opisana jest współpraca z dynamem, lecz sądzę że dynamem 3W, to taki standard.
Ja używam tej lampki, ale z dynamem 3W. Świeci bardzo dobrze i w turystyce wystarcza w zupełności. Uważam jednak, ze to nie ma sensu kupować lampkę z możliwością ładowania i montować prądnice 1,5W. I tak wydajność ładowania, nawet przy 3W prądnicy nie powala a z 1,5W to będzie kompletna porażka.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 22 Kwi 2018, 22:12 »
Obawiam się, że znalezienie takiego modelu, w którym jest to łatwe, może nie być takie proste.

Wygląda na to, że w SP trzeba rozpleść koło, żeby w ogóle dostać się do łożysk:



Cytuj
Are SP hub dynamos user serviceable?

Alas, SP hub dynamos are not user serviceable and indeed we are aware of no hub dynamos that are based on manufacturer’s recommendations. Any attempt to service a SP hub dynamo will void its two-year warranty. We have received quite a number of requests from consumers on how they might service their hubs even accepting that attempting to do so would void their two-year warranty. They accept this risk thinking that this would save the need to disassemble and rebuild the wheel. Unfortunately, the design of SP hub dynamos like that of many other brands requires disassembly of the wheel for bearing replacement. Furthermore, the delicate generator mechanism housed within the hub body must be re-calibrated to tolerances of less than a millimetre each time bearings are replaced. Failure to carry out this operation properly (which is likely without expert knowledge, experience and tools), will generally result in catastrophic failure of the generator mechanism after a period of use. SP engineers have considered making their hubs user serviceable (with much prodding from IDC at the behest of our technically savvy testers). But the expertise and equipment required to carry out recalibration of the generator mechanism each time the bearings are replaced presents a technical hurdle that SP engineers, and indeed all other hub dynamo manufacturers we are aware of, have so far declined to attempt.

źródło

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 23 Kwi 2018, 07:06 »
Ale przy założeniu, że chce się własnoręcznie wymieniać łożyska, brałbym inny model.
Obawiam się, że znalezienie takiego modelu, w którym jest to łatwe, może nie być takie proste.

Obawiam się że tylko modele z łożyskami na konusach umożliwiają w miarę prosty demontaż i dostęp do łożysk, oś jest gwintowana i umożliwia wykręcenie konusa.
Piasty na maszynach mają skręcane korpusy, i aby dostać się do łożysk trzeba rozpleść koło.
« Ostatnia zmiana: 23 Kwi 2018, 08:57 sinuche »

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4821
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 24 Kwi 2018, 00:22 »
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. W duchu zasady "lepsze wrogiem dobrego" zostanę przy standardowej piaście i lampce na baterie.

Offline Mężczyzna byczys

  • Wiadomości: 1404
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 30.09.2013
    • Moje relacje z ultramaratonów rowerowych
Odp: Jaka piasta z prądnicą?
« 23 Cze 2018, 09:44 »
Moje roczne dynamo dostało trochę strzałów podczas Maratonu Podróżnika i niestety pojawiły się luzy. Z tego co wyczytałem serwis nie wchodzi w grę, więc przed startem w NC4K będę chyba musiał myśleć nad czymś innym...

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum