Autor Wątek: Stara rama stalowa - wgniotki  (Przeczytany 3504 razy)

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 15:08 »
Hejo,
Ponieważ postanowiłem przesiąść się na wyprawy na baranka, a że chciałem zrobić to budżetowo, nabyłem na allegro ciekawy frameset, z geometrią właśnie pod niego, produkcji Germans, z rurek Columbus Nivacrom Zona Alloy. Geometria mi pasuje, waga - jak na stal - rewelacyjna (to, co na zdjęciach, czyli frameset ze sterami i kilkoma śrubkami i przelotkami waży 3096g). Cieszą też  mocowania pod oba bagażniki, zero korozji, duże prześwity na oponę (ok. 72mm), a także to, że rama jest pod 26", co mi bardziej odpowiada.

Niestety, nie dopatrzyłem na zdjęciach, że rama ma aż cztery wgniotki - patrz: zdjęcia. O ile trzy z nich nie wydają mi się niepokojące, o tyle wgniotka z prawej strony, na tylnym trójkącie, w okolicach suportu, zaniepokoiła mnie. Jest dość głęboka, w miejscu, gdzie jednak rama trochę pracuje... Z drugiej strony - na wysokości wgniotki, od wewnątrz, wstawiona jest poprzeczka, która zdaje się ratować sytuację.

Wgniotka przy suporcie:


Pozostałe - w mniej newralgicznych miejscach:


Pytam zatem, co z tym robić? Pozbyć się ramy? Czy się nie przejmować? Ewentualnie może jest jakiś sposób, żeby to naprawić? Bo mi nie przychodzi żaden... Nie ukrywam, że rower to miała być typowa wyprawówka - i niezawodność jest tu dla mnie priorytetem. Liczę zatem na opinie osób, które spotkały się z podobnym problemem i mogą podzielić się swoim doświadczeniem.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 15:32 »
Możesz próbować metod blacharskich, ale da to raczej efekt wizualny, niż jakikolwiek inny.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 15:35 »
efekt wizualny

Tym zainteresowany nie jestem ;)

Generalnie na moje oko - w tym miejscu na ramę raczej będą działać siły rozciągające, spowodowane np. najechaniem koła na przeszkode - wiec zmiana kształtu przekroju rurki nie powinna mieć żadnego wpływu na wytrzymałość. Poza tym, jednorazowe wgniecenie materiału na zmęczenie niskocyklowe chyba nie powinno wpłynąć (?). Jedyne, co na co owa wgniotka wydaje się mieć wpływ, to moment bezwładności rurki w kierunku prostopadłym do ramy (a więc sztywność boczna ramy), co nie powinno jednak prowadzić do żadnej katastrofy (a ewentualnie do niewielkiego zmniejszenia sztywności bocznej ramy).

...ale mogę się mylić, mechanikiem nie jestem ;) Dlatego właśnie chętnie posłucham rady praktyka, kogoś, kto już oglądał podobne rzeczy nieraz i wie, jak to się może skończyć.
« Ostatnia zmiana: 16 Sty 2017, 15:40 Rolf »

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2815
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 15:38 »
To wgniecenie obok suportu (na chainstay'u) to jest przetłoczenie, celowe, aby tarcze się mieściły. W stalowych ramach takie bywają. Ja, poza przetarciami od łańcucha i tarczy, nic innego na tych fotkach nie widzę.

A te inne wgniecenia, to są zamalowane, czy widac uszkodzony lakier. Warto sprawdzić również, czy rama (widelec) jest prosta.

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 15:42 »
To wgniecenie obok suportu (na chainstay'u) to jest przetłoczenie, celowe, aby tarcze się mieściły. W stalowych ramach takie bywają.

Ooo, brzmi jak naprawdę dobra wiadomość :D A te zdarcia to przede wszystkim nie lakier, ale naklejka na ramie - mająca zapobiec obtarciom od łańcucha - tak to przynajmniej wygląda.

A te inne wgniecenia, to są zamalowane, czy widac uszkodzony lakier. Warto sprawdzić również, czy rama (widelec) jest prosta.

Widać uszkodzony lakier, żadnych podmalowań. Przed chwilą doszukałem się pęknięcia w dwóch miejscach - ale to jedynie lakier był pęknięty. Po rozdrapaniu wygląda to tak...


A jakiś pomysł, w jaki sposób ową prostość sprawdzić? (nie licząc metody "na oko").

« Ostatnia zmiana: 16 Sty 2017, 16:14 Rolf »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 16:16 »
Jakiekolwiek kombinowanie/prostowanie, może jedynie pogorszyć stan materiału w tych miejscach.
Potraktowałbym te wgniotki jako zmarszczki, dodające jedynie uroku i szacunku ramie. Świetnie świadczą o tym, że będzie to rower heavy-duty. ;)

A jakiś pomysł, w jaki sposób ową prostość sprawdzić? (nie licząc metody "na oko").
Złożyć rower na tej ramie i zacząć jeździć, nie dzielić włosa na czworo ;).
#Steel is Real

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2815
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 16:29 »
Widać uszkodzony lakier, żadnych podmalowań. Przed chwilą doszukałem się pęknięcia w dwóch miejscach - ale to jedynie lakier był pęknięty. Po rozdrapaniu wygląda to tak...
Jeżeli nie ma peknięć w stali (pod lakierem), to bym się tymi wgnieceniami nie przejmował (zresztą kiedyś to nawet takie pęknięcia potrafili zalutować) ;)

A jakiś pomysł, w jaki sposób ową prostość sprawdzić? (nie licząc metody "na oko").
Chyba tylko poskładac rower (koła kierownica, aby się toczył), i w czasie jazdy ( bez trzymanki) ocenić. Trochę lepsza metoda, niż "na oko" :)
« Ostatnia zmiana: 16 Sty 2017, 17:00 sinuche »

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 16:49 »
Jak się wyjaśniła sprawa z tym chainstay'em, to nie już się nie boję o nic. Chyba fajnie trafiłem z tym framesetem - patrząc na to, ile ludzie dają za Surly czy Awole, 155 pln (ze sterami, przelotkami, mostkiem, wysyłką) wydaje się być dobrą okazją. Panowie dzięki za porady, temat właściwie do zamknięcia - za niedługo pewnie otworzę nowy, odnośnie składania czegoś na tym secie ;)

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 16 Sty 2017, 17:16 »
A jakiś pomysł, w jaki sposób ową prostość sprawdzić? (nie licząc metody "na oko").


Sznurek prawdę ci powie ;)




... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 4848
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 17 Sty 2017, 08:19 »
tak ja napisano. przy korbie takie wklęsłe miejsce to normalka na zębatki korby, też to mam w swojej stalówce i miałem w paru innych. Reszta jeżeli nie ma pęknięcia, rysy,  tylko wgniotka bym się nie przejmował akurat przy stali. Sprawdź tylko czy rama jest prosta.

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 2 Lut 2017, 12:42 »
Jakoś nie umiałem się za to zabrać aż do dzisiaj... Złe przeczucia? Z jednej strony sznurek pokazuje 33mm, z drugiej 39mm :(
« Ostatnia zmiana: 2 Lut 2017, 13:45 Rolf »

Offline Mężczyzna tomek

  • Wiadomości: 2832
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 01.06.2014
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 2 Lut 2017, 13:14 »
 ;D

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 2 Lut 2017, 13:53 »
No właśnie oglądam, tu podobne:


Ktoś się już bawił w taki sposób? Wygląda na to, że mój problem to nie problem ;)

Swoją drogą, RJ ma sporo świetnych filmików.

Offline Mężczyzna jgkmarcin

  • Wiadomości: 1111
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 01.04.2015
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 2 Lut 2017, 17:39 »
Moje doświadczenia z dwiema stalowymi ramami są następujące. W pierwszej sznurek pokazuje, że rama jest idealna ale nie mogę puścić kierownicy - tak ściąga
 W drugiej pomiary różnią się ok 5 mm ale rower jest stabilny jak ta lala.


"..z tylu różnych dróg przez życie,
Każdy ma prawo wybrać źle..."

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Stara rama stalowa - wgniotki
« 2 Lut 2017, 18:17 »
Moje doświadczenia z dwiema stalowymi ramami są następujące. W pierwszej sznurek pokazuje, że rama jest idealna ale nie mogę puścić kierownicy - tak ściąga
 W drugiej pomiary różnią się ok 5 mm ale rower jest stabilny jak ta lala.


:) sądziłbym, że to raczej błędna metodologia pomiaru. Prostowałem ramę w męskiej holenderce wykrzywioną po kolizji z samochodem i z kompletnego dwuśladu :) udało mi się doprowadzić do stanu pierwotnego. Choć pomiarów dokonywałem na stole traserskim. Sznurka nawet nie próbowałem bo gołym okiem było widać skrzywienie tylnego widelca.



... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum