Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.Czy dotarł do Ciebie
email aktywacyjny?
21 Lis 2024, 15:50
Strona główna
Tagi
Zaloguj się
Rejestracja
Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
»
Sprzęt, ekwipunek i odzież
»
Osprzęt
»
Napęd, pedały, hamulce
»
Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
Strony:
<< Poprzednia
1
2
3
[
4
]
Wszystkie
Do dołu
Drukuj
Autor
Wątek: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań. (Przeczytany 32959 razy)
A|ex
#GravelFun
Wiadomości: 834
Miasto: Bydgoszcz
Na forum od: 23.09.2013
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
9 Lut 2017, 15:36 »
Uzupełnienie.
Przedstawione rozwiązanie dotyczyło roweru Author Ronin, który w fabrycznej konfiguracji posiada napęd szosowy Tiagra 4700 z kasetą 11-34 oraz korbą kompaktową 50/34.
Autorowi nie odpowiadało stopniowanie przełożeń, wobec czego zdecydował się na kasetę o ciaśniejszym zestopniowaniu CS-5700 12-27 oraz korbę MTB 38/24 XT.
Były obawy o kompatybilność przedniej przerzutki z korbą MTB (różnica linii łańcucha powyższych korb 5mm), co zostało rozwiązane poprzez przełożenie jednej z podkładek pod zewnętrzne miski suportu ze strony prawej na lewą.
Porównanie obu napędów znajduję się w kalkulatorze poniżej:
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=34,50&RZ=11,13,15,17,19,21,23,26,30,34&UF=2230&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&GR2=DERS&KB2=24,38&RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,24,27&UF2=2230
Administrację uprasza się o przyklejenie informacji na początek tematu.
#Steel is Real
PABLO
Wiadomości: 3716
Miasto: Warszawa
Na forum od: 25.03.2011
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
9 Mar 2017, 22:37 »
post usunięty
«
Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:45 PABLO
»
A|ex
#GravelFun
Wiadomości: 834
Miasto: Bydgoszcz
Na forum od: 23.09.2013
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
18 Maj 2017, 09:17 »
Poniżej kolejne rozwiązanie, w ramach dzielenia się doświadczeniami.
Napęd 9 rzędowy, na Sorze.
Korba na kwadrat Alivio FC-M411 z wymiennymi tarczami o rozstawie BCD 104. Generalnie można zastosować dowolną korbę z wymiennymi tarczami.
Korba w oryginale miała 48/38/28, 28 usunąłem, a dwa pozostałe blaty po wyliczeniu interesującego mnie stopniowania wymieniłem na 44 i 32. Suport dedykowany to 123mm, ten zastąpiłem typowo szosowym 110,5mm, pozwoliło to cofnąć linię łańcucha tak, aby szosowa przerzutka obsługiwała oba blaty.
Tutaj trzeba być ostrożnym, w doborze blatów i długości suportu, gdyż większe tarcze przy krótszym suporcie mogą spowodować kolizje z rurkami łańcuchowymi. Generalnie może być to zależne od samej ramy i jej konstrukcji. Identyczne rozwiązanie można zastosować dla Octalinku.
Korba:
Linia łańcucha wygląda tak:
Dla najczęściej używanych przełożeń w okolicy 30km/h linia jest idealnie prosto.
Rozkład przełożeń
Rozpiętość 400%
Zalety rozwiązania:
- duża dowolność w doborze tarcz, jedynym ograniczeniem jest dostępność tarcz pod dane BCD
- tanie w realizacji
- większa trwałość w porównaniu do łożysk zewnętrznych
Wady:
- większa waga w porównaniu do korb zintegrowanych
#Steel is Real
PABLO
Wiadomości: 3716
Miasto: Warszawa
Na forum od: 25.03.2011
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
18 Maj 2017, 11:14 »
post usunięty
«
Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO
»
A|ex
#GravelFun
Wiadomości: 834
Miasto: Bydgoszcz
Na forum od: 23.09.2013
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
18 Maj 2017, 12:30 »
Napędem 9 rzędowym dysponowałem z racji posiadania crossa, który był dawcą organów do przeszczepu.
Powiem szczerze, moim zdaniem przewaga 10 vs 9 jest marginalna. Jednak jak sam zauważyłeś wszystko sprowadza się do osobistych preferencji.
Zeszły tydzień jeździłem ubarankowanym crossem, na tych samych komponentach z korbą 26/36/48. Lewa klamkomanetka Sory w połączeniu z przednią zmieniarką Deore obsługiwała tylko 26/36. Jak zauważyłem, na szosie najczęściej jeździłem na przedostatniej koronce, na zjazdach nie było już z czego dokręcać.
Napęd w takiej konfiguracji (Korba 44/32 z kasetą 11-32) jest dla mnie idealny na moje okolice (dolina Brdy i Wisły) jest tu parę podjazdów 10-14% i 1:1 zupełnie wystarcza. 44/11 pozwala jeszcze dokręcić do 50km/h.
Wyjazd w góry z bagażem powiadasz?
Bardzo proste do ogarnięcia na tej samej korbie.
Zmiana suportu ze 110,5 na 123, zamiast 32/44 i założyć 22/36.
#Steel is Real
PABLO
Wiadomości: 3716
Miasto: Warszawa
Na forum od: 25.03.2011
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
18 Maj 2017, 12:33 »
post usunięty
«
Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 14:46 PABLO
»
A|ex
#GravelFun
Wiadomości: 834
Miasto: Bydgoszcz
Na forum od: 23.09.2013
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
18 Maj 2017, 12:36 »
Cytat: PABLO w 18 Maj 2017, 12:33
Ja bym dał 22/38 i zostawiłbym tak na stałe.
Tylko, że 22 w mojej okolicy jest całkowicie bezużyteczne. 32 zapewnia dodatkowe możliwości chociażby do jazdy pod wiatr.
#Steel is Real
PABLO
Wiadomości: 3716
Miasto: Warszawa
Na forum od: 25.03.2011
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
19 Lip 2019, 12:09 »
Po dłuższym użytkowaniu, w ramach optymalizacji:
- zmieniłem tarczę blatu z 38T na 40T. Młynek pozostał bez zmian 24T. Przerzutka przednia Tiagra 4700 nadal ogarnia taką nietypową korbę (Deore XT FC-M785). Tym bardziej, że zmiany dokonuje się bardzo sporadycznie, w zasadzie tylko w górach, na bardzo stromych podjazdach (napęd używa się jak 1x10 z opcją młynka na bardzo strome podjazdy),
- zdecydowałem się jednak na kasetę 105 CS-5700 11-28 (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28). Ciasno zestopniowana w najczęściej użytkowanym przeze mnie zakresie.
Tutaj - porównanie napędu 50/34 x 11-36 i 40/24 x 11-28
.
WujTom
Administrator
Wiadomości: 2181
Miasto: Warszawa
Na forum od: 17.10.2016
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
19 Lip 2019, 13:18 »
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.
Aby nie dublować opisów to można poczytać tu:
https://www.podrozerowerowe.info/index.php?topic=20827.msg428922#msg428922
Wolność kocham i rozumiem
Wolności oddać nie umiem ...
PABLO
Wiadomości: 3716
Miasto: Warszawa
Na forum od: 25.03.2011
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
19 Lip 2019, 13:31 »
Cytat: WujTom w 19 Lip 2019, 13:18
Ja poszedłem w trochę innym kierunku.
Stosowanie kaset o szerokim zakresie (+ adapter do haka przerzutki) jest znane.
Ja nie skorzystałem z tego rozwiązania bo chciałem mieć często przeze mnie używane, ciasno zestopniowane przełożenia szosowe (na wietrznych nizinach się przydaje), jednocześnie mając w rezerwie bardzo szeroki zakres miękkich przełożeń na bardzo strome podjazdy z bagażem.
BTW - teraz są dostępne korby gravelowe 46-30.
«
Ostatnia zmiana: 19 Lip 2019, 13:36 PABLO
»
MCsubi
Wiadomości: 2439
Miasto: Bezdomny menel rowerowy
Na forum od: 13.05.2018
Odp: Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
«
20 Lip 2019, 22:48 »
Myślę podobnie jak Pablo, jednak te adaptery mają sens, gdy w rowerze jest już korba szosowa. Można dołożyć do kasety 11-28 zębatkę 34, a zdjąć 11, lub nawet dodać 32 i 36, a zdjąć 11 i 12 (oraz zamienić 13 na startową). Szosa 34 -36 to już nawet po ścianach typu Odrodzenie śmiga z przyjemną kadencją.
Edit: no i oczywiście na 50-13 nadal można spokojnie przekroczyć 50 km/h, jeśli ktoś musi dokręcać na zjazdach).
Drukuj
Strony:
<< Poprzednia
1
2
3
[
4
]
Wszystkie
Do góry
Tagi:
Forum :: podrozerowerowe.info :: wyprawy, trasy, sprzęt
»
Sprzęt, ekwipunek i odzież
»
Osprzęt
»
Napęd, pedały, hamulce
»
Jak zoptymalizować napęd szosowy do wyprawówki - jedno z rozwiązań.
Organizujemy
Partnerzy
Patronat
Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:
CDN ....
Mobilna wersja forum