Autor Wątek: Zmiana korby z 48T na 40T  (Przeczytany 64502 razy)

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 776
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 11:04 »
Chcę zmienić korbę z 48/36/26 na 40/30/22 i zastanawia mnie taka sprawa. Czy przy takiej zmianie będę musiał również zmienić przerzutkę przednią? Wodzik przerzutki ma w sumie jakiś promień. Jak rozumiem powinien być "zgrany" z promieniem tarcz. Chcę dokonać dość dużej zmiany w geometrii napędu. Więc zaintrygowało mnie, czy ta stara przerzutka będzie działać z nowymi tarczami. Pytałem w dwóch serwisach, ale o dziwo dostałem odpowiedź, że się okaże.... Z drugiej strony spotkałem uwagę w opisach przy kilku korbach: maksymalnie dla tarczy np. 42T. Ale może to chodzi tylko o zmianę z mniejszego promienia na większy? Nie wiem.
 I tak to zmienię, ale chciałbym wiedzieć co mnie czeka. Czy macie jakąś wiedzę w tym temacie?
Z góry dzięki.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna menel

  • Wiadomości: 3311
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2012
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 11:51 »
Różnica między dużą a małą jest mniejsza więc powinno hulać.

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 3448
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 11 Kwi 2017, 17:27 »
Co to za model przerzutki?

Ja tak zmieniałem kiedyś i nie było problemów, przerzutkę starczy przesunąć w dół i wyregulować. Zakres pracy, w sensie różnicy promieni tarcz (proporcjonalny do różnicy ilości zębów) jest nawet mniejszy, więc powinno być ok. Te opisy producentów raczej dotyczą tego, że przerzutka jest "dedykowana" pod taki a nie inny napęd, ale to jeszcze nie musi oznaczać niekompatybilności czy nawet pogorszenia pracy.

Gorzej by było, jakbyś chciał zwiększyć rozpiętość, np. przechodząc na 22-32-48 czy inne dziwne kombinacje; wtedy mocno spada kultura pracy.

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 776
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 12 Kwi 2017, 09:30 »
Ta przerzutka przednia  to Shimano Deore LX.
Zamówiłem tę korbę, więc wkrótce się przekonam, czy będę domawiał przerzutkę.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 776
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 19:07 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20.  Przerzutka przednia została bez zmian. Działa.  Piszę bo może ktoś  w przyszłości  będzie  miał  podobne wątpliwości jak ja.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Offline Mężczyzna Ricardo

  • Wiadomości: 817
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.05.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 19:50 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20
Darek, jak ty będziesz teraz z górki dokręcał  ;D

Offline Mężczyzna krajewski

  • Wiadomości: 800
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.04.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 20:20 »
Podłączam się do tematu z tym, że moim rowerze mam 42/32/22, a zastanawiam się zamontować korbę: 38/26. Czy muszę wymienić przednią przerzutkę oraz manetkę? Czy jednak można to wyregulować?

Offline Mężczyzna DiDżej

  • Wiadomości: 776
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.10.2013
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 27 Kwi 2017, 21:46 »
Zmieniłem korbe 48/36/26 na 40/30/20
Darek, jak ty będziesz teraz z górki dokręcał  ;D
  Doszedłem do wniosku, że w dół to mnie ciągnie masa.  Ale od teraz pod górkę to miej się  na baczności.   ;) ;) ;) Teraz Tosor byłby również mój. Ha ha ha........
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

jendrzych

  • Gość
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:00 »
Stało się. Po wymianach kilku kaset, zębatki w korbie Suntoura 48/28 w moim Pokraku wykazały stopień zużycia, który nie daje się dłużej akceptować. Dokonałem kilku obliczeń, oceniłem potrzeby i kupiłem parę części. Czekając na realizację zamówienia, podzielę się obawami.
Nieco danych - rower uzbrojony mam w napęd 8rz:
- kaseta od zawsze 11/28 (pojemność 17T);
- przerzutka tylna Alivio -  bodajże m410 (napęd 8rz);
- korba Suntour 48/28 48-38-28 (pojemność 20T; linia łańcucha 47,5 mm);
- przednia zmieniarka - z grupy Shimano c101 (napędy 7rz, 8rz - wg specyfikacji producenta zestawiana m.in. z korbami z grupy Tourney, obejmującymi model 42/24T 42-34-24 o pojemności 18T) - wielokrotnie myślałem o zmianie na coś precyzyjniejszego, ale po dokładnej regulacji działała bez większych problemów. Po wymianie fatalnych manetek Revoshift na Sram Trigger Attack, okazało się że jej praca jest więcej niż zadowalająca i została ze mną...

Problem z dostępnością przyzwoitych elementów napędu 8rz sprawia, że mus mi kombinować. Jako że w posiadanej konfiguracji nie korzystałem z patelni i najmniejszych koronek (niemal wcale), a brakowało mi miękkich przełożeń, postanowiłem coś zmienić i wybrałem korbę nowego Alivio 40/22 40-30-22 (pojemność 18T; linia łańcucha 50 mm) i kasetę 8rz 11/30 - całkowita pojemność napędu się nie zmieni, a ja w teorii dostanę napęd, który zacznę wykorzystywać w całości. Chętnie wymieniłbym zmieniarkę przednią, ale niestety przerzutki dedykowane do korb o największej zębatce 40T, dostępne są wyłącznie w wersjach pod napęd 9rz, czyli ich wodziki będą znacznie węższe. Mógłbym kombinować z przesiadką całego napędu na 9rz i nie korzystać z jednej koronki z tyłu (doskonałe manetki 8rz...) ale wiązałoby się to z dodatkowym wydatkiem na przednią i tylną zmieniarkę. Jeżeli wszystko zadziała, zostawię jak jest i następny krok w strone dziewięciu rzędów zrobię przy kolejnej wymianie kasety (najpewniej w przyszłym sezonie, biorąc pod uwagę miękkość stali, z której produkowane są zębatki HG51).
Parę pytań do tych, którzy dobrnęli do tego momentu:
(1) zakładam, że przerzutka przednia o  pojemności większej niż korba, po właściwej regulacji powinna dogadać się z nową korbą - tak zresztą twierdzili przedmówcy, ale - czy parametr "linii łańcucha" istotny jest również w przypadku przerzutek? Bo tej cechy żaden producent nie podaje i rozsądek podpowiada mi, że właściwą pozycję zmieniarki powinienem ogarnąć napięciem linki;
(2) linia łańcucha korby 9rz a kaseta 8rz - ma to jakieś znaczenie? Zwłaszcza, że w przypadku napędu 8rz w każdym wypadku łańcuch w zasadzie wciąż pracuje z jakimś przekosem. Producenci nie podają linii łańcucha dla tego komponentu, a szerokość kasety 8rz i 9rz jest identyczna;
(3) kompatybilność korby 9rz z łańcuchem 8rz - powinno działać bez problemu, ale może coś mi umyka?
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:31 jendrzych »

Offline Mężczyzna Turysta

  • Wiadomości: 5719
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:17 »
Ja właśnie niedawno do napędu 8rz wstawiłem korbę 40/30/22 9rz i wszystko działa elegancko.
Powody do zmniejszenia ilości zębów podobne jak u Ciebie - mogę powiedzieć, że jestem zadowolony ze zmiany. Ciekawy jestem, w jaki sposób zużyje się kaseta.
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:31 Turysta »

jendrzych

  • Gość
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 21 Cze 2017, 14:25 »
Ja zmieniałem kasety praktycznie co rok - łańcuch wyjadał mi trzecią, czwartą i piątą zębatkę w takim stopniu, że mimo kulturalnej współpracy poszczególnych komponenetów na pojedynczych zębatkach, za nic nie szło wyregulować pracy przerzutki i jeżeli ślicznie działała na wyższych/niższych biegach, to w środkowym przedziale za nic nie chciała współpracować z manetkami. I na odwrót. Jest nadzieja, że przy szerszym wykorzystaniu możliwości kasety, obciążenia rozłożą się bardziej równomiernie po całości i ten kawałek plastaliny służył będzie nieco dłużej. Tyle teoria - czas pokaże.
« Ostatnia zmiana: 21 Cze 2017, 14:34 jendrzych »

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 29 Cze 2017, 22:02 »

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 29 Cze 2017, 22:24 »
jak jest za mała różnica pomiędzy blatem, a środkową tarczą, to bywają problemy, żeby zrzucić bieg.

nie bierz tylko tarcz do napędów 1x, one się nie nadają.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 30 Cze 2017, 08:46 »
jak jest za mała różnica pomiędzy blatem, a środkową tarczą, to bywają problemy, żeby zrzucić bieg.

nie bierz tylko tarcz do napędów 1x, one się nie nadają.
No tak. Ale czy odległość jest dobra to nie wiadomo. Patrząc na kompatybilności wg producenta to właściwie za każdym razem trzeba zmienić korbę albo pozostać przy fabrycznym układzie.
Chyba się skuszę na tą SLX. 50% ceny w stosunku do XT a "drążona tarcza dla obniżenia masy przy zachowaniu sztywności" wskazuje, że to jest dokładnie to za co płacić dla mnie nie ma sensu. Dedykowana jest do napędu 2x10, ale właściwie wszystkie 40T i 38T są robione dla napędów 2x.
« Ostatnia zmiana: 30 Cze 2017, 08:52 Sedymen »

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

jendrzych

  • Gość
Odp: Zmiana korby z 48T na 40T
« 2 Lip 2017, 23:05 »
Po pierwszych kilkudziesięciu kilometrach od przeszczepu, sam odpowiem sobie na kilka zadanych uprzednio pytań:
(1) "linia łańcucha" przedniej przerzutki jednak ma znaczenie, mimo że producent nie definiuje jej wprost; raczeni jesteśmy w zasadzie wyłącznie informacją o kompatybilności zmieniarki z danym rodzajem napędu. Moja przerzutka dedykowana była do korb o linii łańcucha 47,5 mm, podczas gdy nowa korba zaprojektowana jest z założeniem linii o wartości 50 mm. Te 2,5 mm więcej dało się odczuć przy regulacji - starej zmieniarce brakowało wysięgu nad patelnią korby. Lekkie gięcie wodzika przerzutki załatwiło sprawę, choć łańcuch w skrajnym przełożeniu biegnie wyjątkowo blisko ścianek wózka. Na razie gra i buczy;
(2) linia łańcucha korby 9rz a kaseta 8rz - wszystko dogaduje się pierwszoklaśnie;
(3) kompatybilność korby 9rz z łańcuchem 8rz - lepiej być nie może.

Reasumując - napęd pracuje miodnie, a miękciuchne przełożenia pozwalają wjechać, gdzie dotychczas pchałem. Nogi pracują z większą kadencją, ale prędkości nie ubyło znacząco. Polecam!

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum