Autor Wątek: gravel, cyclocross, adventure, road, endurance, sportive - a jak jest naprawdę?  (Przeczytany 8312 razy)

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
@Pablo

Może to już pora udać się do krawca od ram? :D
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
...Ale ... i tu w zasadzie jest moje pytanie ... może przy okazji warto by dodać warunek możliwości założenia szerszych opon. A ponieważ to ma wpływ na geometrię (a raczej inaczej, tego typu rowery mają z jakiegoś powodu nieco inną geometrię) i dlatego chciałbym wiedzieć, jak to wpłynie na cechy związane z podstawowym zastosowaniem, czyli długodystansową jazdą po szosie. Jeżeli niewiele, to wolałbym ramę pozwalającą na stosowanie grubszych kapci. Jeżeli miałoby to zauważalnie zabić jazdę na długich dystansach to zrezygnuję z tych kapci, bo w tym akurat rowerze nie jest to niezbędne. Moje pytanie jest więc takie - co i na ile tracę na długich dystansach po szosie, decydując się na geometrię gravel/adventure w stosunku do geometrii  road (?), endurance/sportive?

PABLO

Pablo - wydaje mi się, że odpowiedź na to pytanie nie będzie ani prosta ani jednoznaczna.
Zobacz jeden z odcinków GCN, gdzie chłopaki w typowym dla nich stylu porównują rower szosowy z gravel'em.



Dodatkowo interesujący artykuł z porównaniem rowerów przełajowych z gravelami.

http://road.cc/content/buyers-guide/205556-cyclocross-bikes-v-graveladventure-bikes-whats-difference

A co do  Twojego pytania (dotyczącej geometrii i strat/zysków związanych z posiadaniem danego typu roweru) to wspominane przeze mnie kilka postów wcześniej Diverge (Gravel) i Roubaix (Endurance) mają zbliżoną (rzekłbym, że prawie identyczną) geometrię (wymiary i główne kąty). Główna widoczna różnica to zdecydowanie szerszy przedni widelec w Diverge.
Diverge (rozmiar 56) jest prawie kopią ramy (wymiary i kąty) Roubaix'a (rozmiar 58) - tylko że ten ostatni jeszcze ma dodany "mini amortyzator" pomiędzy ramą a mostkiem (dodatkowe 2-3cm) co powoduje, że pozycja jest bardziej komfortowa.
Mimo tego z moich dotychczasowych obserwacji (z perspektywy użytkownika - amatora) wychodzi, żę Roubaix jest szybszy (ten sam jeździec na  tych samych trasach) przy zbliżonej specyfikacji rowerów (Diverge ma lepsze hamulce i jest lżejszy o około 0,5kg). Różnice te są nie są tylko na papierze (średnio 5-10% szybciej pokonuję te same trasy - wzrost średniej prędkości o jakieś 2-3km/godzinę - przy podobnym wysiłku - średnie tętno). Odpowiedzi o powód takiej zmiany jeszcze nie znalazłem (odrzucam tu efekt "whow" związany z radością ujeżdżania nowego roweru -za długo się utrzymuje  ;D).
« Ostatnia zmiana: 18 Maj 2017, 14:45 Gerwazy »

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
...Na jakiś słabszych asfaltach czy kocich łbach da radę przejechać - jeśli opony to 25 czy 28. Raczej to jest standard w endurance - 32 to nie wiem czy jakiejś tego typu ramy wejdzie.

Zgodnie z zapewnieniami dielera od Speca do Roubaix'a ma wchodzić opona 32. Niedługo będę miał okazję się przekonać bo zamówiłem do niego opony w rozmiarze 30/32 (szerokość/wysokość) więc dam znać.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 17:26 PABLO »

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 17:26 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Różnice te są nie są tylko na papierze (średnio 5-10% szybciej pokonuję te same trasy - wzrost średniej prędkości o jakieś 2-3km/godzinę - przy podobnym wysiłku - średnie tętno).

A Roubaix nie ma przypadkiem lżejszych kół?

Gdy miałem jeszcze Speca Allez (typowa szosa kapciu 25mm) w porównaniu do gravela wypadał jako bardziej zrywny, lepiej przyśpieszał (szybciej wkręcał się na obroty) szybciej dochodził do prędkości przelotowych, te były generalnie bardzo zbliżone w obu rowerach wynikające z pozycji i aerodynamiki.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
Różnice te są nie są tylko na papierze (średnio 5-10% szybciej pokonuję te same trasy - wzrost średniej prędkości o jakieś 2-3km/godzinę - przy podobnym wysiłku - średnie tętno).

A Roubaix nie ma przypadkiem lżejszych kół?

Gdy miałem jeszcze Speca Allez (typowa szosa kapciu 25mm) w porównaniu do gravela wypadał jako bardziej zrywny, lepiej przyśpieszał szybciej dochodził do prędkości przelotowych (szybciej wkręcał się na obroty) te były generalnie bardzo zbliżone same w obu rowerach wynikające z pozycji o aerodynamiki.

Koła (piasy, obręcze i szprychy) mają te same różnią się oponami - Diverge ma opony Roubaix Pro w rozmiarze 25 a Roubaix opony Turbo Pro w rozmiarze 26mm.

Różnice "teoretyczne" pomiędzy poszczególnymi geometriami znam. Raczej chodzi mi o to, jak te różnice przekładają się na konkretne "zyski i straty" w użytkowaniu. Co do napędu czy kół to jest dla mnie wtórna sprawa. To się zawsze da odpowiednio dobrać. Dlatego skupiam się na samej geometrii. Nie chodzi mi o porównanie gotowych rowerów pod różne zastosowania, np. szosy z lekkimi i wąskimi kołami z gravelem z mocnymi i szerszymi kołami. Chodzi mi o porównanie tylko pod kątem samej geometrii ramy.

Może to już pora udać się do krawca od ram? :D

Myślałem i o tym, ale najpierw musiałbym wiedzieć co mi jest potrzebne. Tzn. jaka geometria. Potem, albo sięgnę na półkę, albo zamówię na wymiar. Wybór kroju jest pierwszym problemem, a co z rozmiarem ... to będzie kolejny, jak dla mnie, spory problem. Skończy się zapewne na niczym i nadal, przez kolejne lata będę jeździć na moich retro-MTB.

PABLO

Odpowiedź praktycznie masz w załączonym przeze mnie filmie począwszy od 5min21sec ze wskazaniem na konkluzję od 5min 50 sec. - czego więcej potrzebujesz? Napisz może zakup jakiego roweru rozważasz (podałeś wcześniej dwa modele Lynsky'ego - to te?) i wtedy może prościej komuś będzie Ci doradzić...


Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy

Koła (piasy, obręcze i szprychy) mają te same różnią się oponami - Diverge ma opony Roubaix Pro w rozmiarze 25 a Roubaix opony Turbo Pro w rozmiarze 26mm.

Może właśnie w oponach i ich oporach tkwi rozwiązanie zagadki? :D
Jeśli koła takie same to możesz zamienić między rowerami i sprawdzić. ;)
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016

Koła (piasy, obręcze i szprychy) mają te same różnią się oponami - Diverge ma opony Roubaix Pro w rozmiarze 25 a Roubaix opony Turbo Pro w rozmiarze 26mm.

Może właśnie w oponach i ich oporach tkwi rozwiązanie zagadki? :D
Jeśli koła takie same to możesz zamienić między rowerami i sprawdzić. ;)

Sprawdzę jak założę szersze opony.

Żeby nie być gołosłownym - w załączeniu porównanie ze Stravy przejazdu na tym samym odcinku (w Diverge puls był łapany innym urządzeniem - średnie tętno z przejazdu 62% tętna maksymalnego) - przejazdy odsunięte są w czasie od siebie o 2 tygodnie).




Zdaję sobie sprawę, że na ostateczny wynik wpływ również mogło mieć ubranie - jazda Diverge w długich spodniach i kurtce a Roubaix krótkie gatki i koszulka kolarska oraz warunki atmosferyczne (odpowiednio około 6 stopni i 24 stopnie, wiatr był raczej zbliżony).

Zapis ten umieściłem jednak jako "poglądowy" i potwierdzający, iż dla takiego jeźdźca jak ja (zupełny amator) rower szosowy (Endurance) jest szybszy niż gravel (oba rowery tego samego producenta, wykonane w podobnej technologi i de facto na takim samym osprzęcie - różnice minimalne np. ilość zębów na przedniej korbie 48 vs 50, czy lepsze hamulce w Diverge).

Uczciwie jednak muszę wskazać, iż w większość przejazdów różni się na korzyść Roubaix'a o 5-10% (z częstszym wskazaniem tej drugiej wartości).   
« Ostatnia zmiana: 18 Maj 2017, 16:30 Gerwazy »

Offline Mężczyzna lunatyk

  • Wiadomości: 656
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.03.2012
Lunatyk

Pisałem o posiadanym AWOL-U a nie "Specu". Ja widzę różnicę, ale rozumiem, że można postrzegać model roweru przez pryzmat marki. ...

O matko.. mówiąc spec myślałem AWOL w końcu  na takim jeździsz.. chill, ale widzisz co chcesz widzieć.

w zadzie mam marki
« Ostatnia zmiana: 18 Maj 2017, 23:18 lunatyk »
Better days are coming
They are called Saturday and Sunday

Offline Mężczyzna lunatyk

  • Wiadomości: 656
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.03.2012
Zastosowanie to jednak drogi. Ale nie chciałbym się martwić dziurami w asfalcie, kocimi łbami, kawałkiem szutru, itp. Nie mam pojęcia - może 28mm kapcia to jest wystarczająco? Chociaż jak czytam narzekania wielu ludzi, że trafiło się kawałek bruku i był z tego problem ...


Znam takich co mając górala boją się błota. Nie wiem, ja tam tyrałem szose na 23c nieraz na ubitych szlakach czy szutrowych ścieżkach. W zimie tyrałem przełaja (opony 32) i zaskoczony byłem ile dało się na śniegu przejechać, a teraz po założeniu 28c jeżdżę gdzie się da poza jakimś super terenem, ale jak jest sucho to ubite ścieżki dają radę.

Wydaje mi się, że też ma się to w głowie "ojej, mam szosowe opony, dziura w asfalcie, nie jadę". Ludzie, to nie apteka jest. Wydaje mi się, że niektórzy chcą usilnie doktorat robić z tematu. Im dłużej jeżdżę, tym bardziej zaczynam to widzieć. Coś jak z ciuchami turystycznymi. Teraz żeby iść na grzyby to trzeba mieć goretex ;)

PABLO, połykasz kilometry, ronin zbyt toporny, kup przełaja z alu i spróbuj. Będzie kiepsko - zmienisz. Póki nowy to wiele nie stracisz.
Better days are coming
They are called Saturday and Sunday

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 17:26 PABLO »

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Przełaj będzie miał ostrzejsze kąty, wyżej support, mniejszą bazę kół i krótszą główkę. To są maszyny do ścigania, pozycja sportowa, rower zwrotniejszy, siedzi się wyżej, bo support musi pozwolić na pokonywanie przeszkód.
Moim zdaniem krok w złą stronę.
Gravel ma support niżej, dłuższą główkę, łagodniejsze kąty. Czyli jest stabilniejszy, bardziej wygodny. Na długie trasy nadaje się lepiej.
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
Przełaj będzie miał ostrzejsze kąty, wyżej support, mniejszą bazę kół i krótszą główkę. To są maszyny do ścigania, pozycja sportowa, rower zwrotniejszy, siedzi się wyżej, bo support musi pozwolić na pokonywanie przeszkód.
Moim zdaniem krok w złą stronę.
Gravel ma support niżej, dłuższą główkę, łagodniejsze kąty. Czyli jest stabilniejszy, bardziej wygodny. Na długie trasy nadaje się lepiej.

Czyli idea podobna jak Endurance...tylko kapcie szersze w Gravelach.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
« Ostatnia zmiana: 1 Cze 2017, 17:27 PABLO »

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum