Autor Wątek: Szosa — czy karbon karbonowi równy?  (Przeczytany 3208 razy)

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Szosa — czy karbon karbonowi równy?
« 5 Wrz 2017, 22:19 »
Hej,

Zaczynam nieśmiało zerkać w tę stronę. Kusi by osobiście doświadczyć legendarnej lekkości karbonu. AWOL to świetny rower ale trochę za ciężki żeby jeździć 1-2 dobowe maratony w lecie z minimalnym ekwipunkiem. Z kolei, poznawszy wygodę napędu 10s i tarczowych hamulców, coraz mniej skłonny jestem inwestować w moją dość leciwą szosę.

Moje kryteria to:
  • karbonowa rama
  • hamulce tarczowe
  • napęd najlepiej 2x10, na dobrych komponentach (idealnie: od razu z kasetą min. 32t)

Nie musi być agresywna szosa, może być bardziej wyluzowany przełaj, jeśli fajny. Patrzę po stronach producentów i doświadczam oczywistego mętliku. Filtrując wg powyższych kryteriów mam już dużo mniejszy wybór ale nadal pojawia się kilka modeli, które w zasadzie nie wiem czym się różnią.

Na co zwracać uwagę prócz wagi i ceny?
Czym różni się karbon z nazwą wiodącego producenta od zwykłej chińskiej masówki? (oprócz wagi i ceny)
Gdzie szukać możliwości przetestowania takich rowerów?

Wszelkie porady i doświadczenia odnośnie wyboru szosy, poza "wziąłem taki bo był w promo", mile widziane :)

PS: Nie spieszę się.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8788
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013

Karbon karbonowi = nie jest. Tylko z tego powodu 3 lata temu wziąłem przyzwoite alu. Teraz jest znacznie lepiej, całą kolarkę w budżecie do 1o tysi bym brał w węglu (frameset w stali). By wzrok, uważność wyostrzyć, trochę sobie pofilowywuję, z 2, 3 tipy na obecną chwilę mam.

Określ maks. szer. opon.
(10rz to już raczej vintage.)

Kilka marek po większych miastach cyklicznie rowerki obwozi, oferuje zwane jazdy próbne. Te są dość krótkie (1, 1 1/2 h). Sytuację należy rozpoznać, z wyprzedzeniem zapisać się na określony model.

W kontekście marek włoskich najlepiej pogadaj z Czesiem Langiem - ten Cię wprowadzi, załatwi coś na dłużej. W sprawie amerykańskich pukaj do Gortata. Czeskie, słowackie pomiń.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Opona 28mm to max. Więcej jak 25mm pewnie i tak nie założę.

Wiem że w szosach 10s już zanika ale obawiam się, że nowsze wynalazki nie dadzą mi tak miękkich przełożeń na góry jak bym chciał. A już na pewno nie za rozsądne pieniądze.

Pogooglam za jazdami próbnymi.

Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8788
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013

What is rozsądne pieniądze? - pytam, bowiem zarówno co do il. bicykli, jak i tych cen, w kontekście swych wcześniejszych deklaracji (maks. 2 rowery w cenie biletu miesięcznego) stajesz się coraz b. ela-, dynamiczny.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
Nie pamiętam bym deklarował maksymalną ilość bicykli (mam 4, chętnie coś sprzedam) ani zamykał się w cenie biletu miesięcznego. No ale to nieistotne.

Jeśli za 5k przytulę coś gotowego do jazdy i w stanie jak nowy, to będę zadowolony. 10k nie dam na pewno. W tym przedziale wybór chyba jest ale będę wybredny ;)

Offline Mężczyzna xsadusx

  • Wiadomości: 378
  • Miasto: Czaple
  • Na forum od: 23.12.2016
....
Czym różni się karbon z nazwą wiodącego producenta od zwykłej chińskiej masówki? (oprócz wagi i ceny)
...

Na Aliexpresie możesz znaleźć karbonowe ramy już za około 1500PLN, gdzie ta sama rama wiodącego producenta może kosztować parę tys. więcej. Czy różnicą jest namalowane logo? Chodzi raczej o wymogi wytrzymałościowe, duży i znany wymaga by rama się nie rozpadła gdy będziesz grzał z górki z 6dych lub więcej. Przy tanim karbonie nie masz tej gwarancji.


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Interesowałem się ramami carbonowymi MTB i z moich obserwacji wynika, że tańsze ramy są sporo cięższe. Raczej spodziewałbym się, że droższe szybciej się rozpadnie. Plus kupionego w Europie jest głównie taki, że łatwiej na miejscu uzyskać odszkodowanie niż łapać Chińczyka.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
Mnie również kusiła legendarna lekkość karbonu. Jednak roweru przystępne cenowo wcale nie odbiegały wagą od tych na aluminiowych ramach, a te które kusiły niską wagą za bardzo obciążyłyby mój budżet.
Dlatego odpuściłem sobie karbon i nowy rower składam na lekkiej aluminiowej ramie.
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna AdrianU

  • Wiadomości: 188
  • Miasto: Śląsk
  • Na forum od: 12.05.2016
Dlatego odpuściłem sobie karbon i nowy rower składam na lekkiej aluminiowej ramie.

Może trochę wcinam się w wątek (jeśli tak proszę adminów o posprzątanie :)), możesz pochwalić się jaką ramę wybrałeś? Sam zastanawiam się nad zakupem nowej alu ramy, moja obecna ma zbyt "ścigancką" geometrię, szukam czegoś o geometrii endurance, pod tarcze, z miejscem na oponę 28mm a najchętniej 32mm i z karbonowym widłem. Ktoś coś? ;D

Offline Mężczyzna 4gotten

  • Wiadomości: 1831
  • Miasto: Stargard
  • Na forum od: 26.08.2012
Tarcze odpuściłem, zbyt dużo dodatkowych rzeczy, które mogłyby zawieść. Poza tym nie mam w ogóle pojęcia o serwisowaniu/naprawie hamulców tarczowych.
Rower składam na zestawie Trek Emonda ALR, który jest cięższy od wersji SL z włókna węglowego tylko o 60 gramów.
Jak ktoś chce to jest jeszcze wersja ALR pod hamulce tarczowe.
dalej przed siebie... najlepiej po asfalcie ;-)

Offline Mężczyzna mimi

  • Wiadomości: 69
  • Miasto: HAJNÓWKA
  • Na forum od: 08.09.2013
emes, a może Specialized Roubaix? https://www.specialized.com/pl/pl/men/bikes/road/roubaix/128887
Jest karbon, są tarcze i napęd na Tiagrze 2x10 (kaseta 11-34). Jest też 20mm amortyzacji w rurze sterowej, ale nie wiem co o tym sądzić.

michał

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Pójście w carbon niekoniecznie oznacza zbicie wagi - wspomniany już Emonda w wersji aluminiowej jest lżejszy, niż niejedna rama carbonowa. Poza tym, jeśli w określonym budżecie chcesz lekką ramę carbonową, to siłą rzeczy osprzęt będzie z niższej półki (tzn. cięższy).

Aktualnie myślę o zakupie szoski w podobnym budżecie (ale na hamulcach obręczowych, zupełnie nie wiem, po co w szosie tarcze), więc jak chcesz, to mogę podrzucić kilka propozycji, ale podejrzewam, że jak chcesz tarcze, to to Cię nie zainteresuje ;-)

Z "disc" w nazwie, zw tym budżecie, można rozważyć:
http://www.wiggle.co.uk/eastway-zener-d3-tiagra-2017-road-bike-1/

BTW nie jest przypadkiem tak, że ramy carbon przystosowane pod tarcze są dużo droższe? Na przykładzie Focus Cayo na ultegrze, różnica ta to 900 euro katalogowo.

Co do różnic pomiędzy różnymi ramami... Geometria? Komfort? Sztywność? Ewentualne bajery, typu wkładki ZERTZ czy ISOSPEED pewnie byłyby fajne... A z istotniejszych, to przede wszystkim:
- rodzaj suportu - press fity + rama carbonowa wydają się być BARDZO złym pomysłem. Ciężko jednak o coś innego. Planet X jest tu wyjątkiem, ale nie mają ram carbonowych pod tarcze.
- gwarancja (oraz rzetelność firmy, która ją realizuje) - np taki Trek (ale także Decathlon) dają dożywotnią gwarancję na ramę, podobno działa... Co może być istotne zwłaszcza w połączeniu z suportem typu press-fit ;-)



Co do rodzajów kompozytu... FAQ ze strony Speca:

FACT Carbon ratings

Question
What is the difference between 10/9/8 carbon that you use on the different level bikes? Is it thinner, lighter, different layup, etc?

Answer
The "R" value is an indication of the level of modulus of the carbon fibers; the higher the value, the higher the modulus. Modulus simply refers to the stiffness of the individual fibers in the carbon matrix, which will dictate the overall stiffness and efficiency of the material. As modulus increases, we are able to use less material to produce a frame of equal or greater stiffness than that of frame utilizing lesser modulus fibers.

As a general rule, each higher level of carbon will decrease frame weight 100-150 grams, and provide a slightly stiffer, snappier ride.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Carbon Frames

Question
Could you please describe the differences between the various methods of your carbon frame builds? What does a triple monocoque construction versus AZ1 or FACT IS mean and what makes one better than another?
Thanks

Answer
This is a very complex discussion, and at our internal education classes for dealers, this question is about a 2 hour class.

Basically-- Triple Monocoque is the method most manufactures use, the bike is made in 3 separate pieces, the main triangle, chainstays & seatstays, that are then bonded together. This gives a really nice bike, and it's a reliable method of fabrication. However it is not the ultimate way to make a bike.

Then we developed FACT IS & AZ1 construction, this is when the whole bike is constructed as one piece in a mold. 250+ pieces of carbon are hand laid, and the result is absolutely tremendous performance. It does have a high price tag, because many times after a bike "bakes" the result is not 100% perfect.

Another thing to consider is the carbon type that a bike is made with.

The "R" value is an indication of the level of modulus of the carbon fibers; the higher the value, the higher the modulus. Modulus simply refers to the stiffness of the individual fibers in the carbon matrix, which will dictate the overall stiffness and efficiency of the material. As modulus increases, we are able to use less material to produce a frame of equal or greater stiffness than that of frame utilizing lesser modulus fibers.

As a general rule, each higher level of carbon will decrease frame weight 100-150 grams, and provide a slightly stiffer, snappier ride.

Our 11r carbon bikes are like formula 1 race cars. They are absolutely the best bikes that can be made, with the highest quality materials.
« Ostatnia zmiana: 10 Wrz 2017, 20:22 Rolf »

Offline Mężczyzna Alois Lerche

  • Wiadomości: 1412
  • Miasto: Orzesze
  • Na forum od: 25.11.2015
specialized Roubaix ja mam w rozm 58 jak chcesz popróbować to udostępnię jedynie że musisz sobie podjechać albo czekać aż będę we wrocku...

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Daje cos ten Zertz?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Aktualnie myślę o zakupie szoski w podobnym budżecie (ale na hamulcach obręczowych, zupełnie nie wiem, po co w szosie tarcze), więc jak chcesz, to mogę podrzucić kilka propozycji, ale podejrzewam, że jak chcesz tarcze, to to Cię nie zainteresuje ;-)
Tarcze w szosie to oszczędność pieniędzy. Obręcze szosowe zdaje się mają cieńsze ścianki, więc mogą ścierać się stosunkowo szybciej, zwłaszcza jeśli używa się roweru w zimie. Może się okazać, że trzeba przeplatać komplet po jednym sezonie. Dodatkowo obręcz bez ścianek do ścierania może być lżejsza - a to masa rotująca, więc jest o co walczyć. Opłacalna inwestycja zwłaszcza w przypadku gdy chce się kupić droższe (np. carbonowe) koła.

(Kliknij, by pokazać/ukryć)
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum