Pójście w carbon niekoniecznie oznacza zbicie wagi - wspomniany już Emonda w wersji aluminiowej jest lżejszy, niż niejedna rama carbonowa. Poza tym, jeśli w określonym budżecie chcesz lekką ramę carbonową, to siłą rzeczy osprzęt będzie z niższej półki (tzn. cięższy).
Aktualnie myślę o zakupie szoski w podobnym budżecie (ale na hamulcach obręczowych, zupełnie nie wiem, po co w szosie tarcze), więc jak chcesz, to mogę podrzucić kilka propozycji, ale podejrzewam, że jak chcesz tarcze, to to Cię nie zainteresuje ;-)
Z "disc" w nazwie, zw tym budżecie, można rozważyć:
http://www.wiggle.co.uk/eastway-zener-d3-tiagra-2017-road-bike-1/BTW nie jest przypadkiem tak, że ramy carbon przystosowane pod tarcze są dużo droższe? Na przykładzie Focus Cayo na ultegrze, różnica ta to 900 euro katalogowo.
Co do różnic pomiędzy różnymi ramami... Geometria? Komfort? Sztywność? Ewentualne bajery, typu wkładki ZERTZ czy ISOSPEED pewnie byłyby fajne... A z istotniejszych, to przede wszystkim:
- rodzaj suportu - press fity + rama carbonowa wydają się być BARDZO złym pomysłem. Ciężko jednak o coś innego. Planet X jest tu wyjątkiem, ale nie mają ram carbonowych pod tarcze.
- gwarancja (oraz rzetelność firmy, która ją realizuje) - np taki Trek (ale także Decathlon) dają dożywotnią gwarancję na ramę, podobno działa... Co może być istotne zwłaszcza w połączeniu z suportem typu press-fit ;-)
Co do rodzajów kompozytu... FAQ ze strony Speca:
FACT Carbon ratings
Question
What is the difference between 10/9/8 carbon that you use on the different level bikes? Is it thinner, lighter, different layup, etc?
Answer
The "R" value is an indication of the level of modulus of the carbon fibers; the higher the value, the higher the modulus. Modulus simply refers to the stiffness of the individual fibers in the carbon matrix, which will dictate the overall stiffness and efficiency of the material. As modulus increases, we are able to use less material to produce a frame of equal or greater stiffness than that of frame utilizing lesser modulus fibers.
As a general rule, each higher level of carbon will decrease frame weight 100-150 grams, and provide a slightly stiffer, snappier ride.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Carbon Frames
Question
Could you please describe the differences between the various methods of your carbon frame builds? What does a triple monocoque construction versus AZ1 or FACT IS mean and what makes one better than another?
Thanks
Answer
This is a very complex discussion, and at our internal education classes for dealers, this question is about a 2 hour class.
Basically-- Triple Monocoque is the method most manufactures use, the bike is made in 3 separate pieces, the main triangle, chainstays & seatstays, that are then bonded together. This gives a really nice bike, and it's a reliable method of fabrication. However it is not the ultimate way to make a bike.
Then we developed FACT IS & AZ1 construction, this is when the whole bike is constructed as one piece in a mold. 250+ pieces of carbon are hand laid, and the result is absolutely tremendous performance. It does have a high price tag, because many times after a bike "bakes" the result is not 100% perfect.
Another thing to consider is the carbon type that a bike is made with.
The "R" value is an indication of the level of modulus of the carbon fibers; the higher the value, the higher the modulus. Modulus simply refers to the stiffness of the individual fibers in the carbon matrix, which will dictate the overall stiffness and efficiency of the material. As modulus increases, we are able to use less material to produce a frame of equal or greater stiffness than that of frame utilizing lesser modulus fibers.
As a general rule, each higher level of carbon will decrease frame weight 100-150 grams, and provide a slightly stiffer, snappier ride.
Our 11r carbon bikes are like formula 1 race cars. They are absolutely the best bikes that can be made, with the highest quality materials.