Autor Wątek: Jaki lekki rower na dalekie wyjazdy?  (Przeczytany 13314 razy)

8850

  • Gość
Jaki lekki rower na dalekie wyjazdy?
« 30 Lip 2019, 13:04 »
Chcę kupić używany lekki rower na dalekie wyprawy po asfalcie w rejony zaludnione. Jak powinien on wyglądać?  Na wygodnym trekingu aluminiowym  Trek T300 (sam ważący ok. 17kg) przejechałem kilkanaście tyś. km wyjazdowo/wyprawo i jest dla mnie za ciężki i za wolny mając 2 sakwy z przodu, torbę na kier. i 3 z tyłu. Chcę nadal pakować się bez namiotu, bez kuchenek i bardziej lżęj, ale mieć rower kilka kg. lżejszy o innych geometriach  i właściwościach aby jazda zajmowała dużo mniej czasu.

Chciałbym coś szosopodobne ponieważ oprócz wypraw w przyszłości zamierzam trenować triatlon  kompletnie początkująco-amatorsko, więc pozbędę się atrybutów wyprawowych i mam rower do b. prostych i lokalnych treningów. Mam pytania:

1. Jak powinien wyglądać techniczne taki rower?  Proszę o przykładowe zdjęcia takich rowerów/modele
2. Czy mogę sakwy krosso  wykorzystać na przód - czy przednie golenie muszą być aluminiowe i czy przykręcę do nich zwykłe bagażniku przód bez uchwytów pod v-brake?
3.Jak powinny wyglądać manetki i z jakiej grupy powinien być osprzet?
4. Czy powinienem mieć już hamulce tarczowe?
5. Jakoś nie jestem przekonany czy na wyprawie zmieszczę się w bikepacking, czy powieniem jednak myśleć o zapięciu bagażnika przód i tył?
6. Czy napewno SPD?
7. Czy ok. 2.000 PLN za używkę po sezonie wystarczy?
8. Wiem że są gravele ale dużo kosztują to nowość i nie wiem czy takie opony i przełożenia potrzebuję?
9. Ile powinien mniej więcej ważyć rower ze sprzętem bez żarcia na wyprawę np. na 3 tyg. bez namiotu, kuchni?
10. Jak powinny wyglądać koła i obręcze (ile szprych)?
11. Jakich materiałów się wystrzegać w elementach rowera? Karbon i stal odpada?

Na co zwrócić jeszcze uwagę? Proszę o propozycję i argumenty.






« Ostatnia zmiana: 30 Lip 2019, 13:27 8850 »

Offline EASYRIDER77

  • Wiadomości: 4847
  • Miasto: INOWROCŁAW
  • Na forum od: 27.07.2010
czytam i w końcu nie wiem czy chcesz się pozbyć tych atrybutów wyprawowych tego przyszłego roweru czy nie?

przykładowo FUJI TOURING jest bardziej szosowy, ale to typowy turystyk pod bagażnik itp. ale cieńsze opony swoje zrobią pod względem szybkości i pozycja.

a z kolei jakakolwiek szosa no to bagażniki nie bardzo jak zamontować. I jeszcze triathlon... hm

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Na wygodnym trekingu aluminiowym  Trek T300 (sam ważący ok. 17kg) przejechałem kilkanaście tyś. km wyjazdowo/wyprawo i jest dla mnie za ciężki i za wolny mając 2 sakwy z przodu, torbę na kier. i 3 z tyłu. Chcę nadal pakować się bez namiotu, bez kuchenek i bardziej lżęj, ale mieć rower kilka kg. lżejszy o innych geometriach  i właściwościach aby jazda zajmowała dużo mniej czasu.



Czy ja dobrze zrozumiałem, że zabierasz 2 sakwy na przód, torbę na kierownicę i 3 sakwy z tyłu i jeszcze nie ma w tym sprzętu biwakowego?  :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:
Jeśli tak to chyba lepiej byłoby urwać 15 kg z bagażu niż 3 kg z roweru :icon_mrgreen:

... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

8850

  • Gość
Obecnie mogę spokojnie zapakować się na miesiąc do dwóch sakw przednich Crosso jadąc na miesiąc. Przykładowo na zdjęciu (jazda dookoła Polski wg. MRDP): 2 sakwy z tyłu to jedna na jedzenie (pusta) a druga ma tylko sweter. Sakwa trzecia na górze to karimata obecnie lekki materac dmuchany trekingowy. Na kierownicę to drobiazgi dla wygody, jest częściowo pusta. 2 sakwy z przodu są potrzebne ale nie pełne.



Już nie szukam trekingowego roweru, wolałbym szybszy :) dlatego pytam Was o radę i proszę o odpowiedź na pytania, dziękuję :)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Już nie szukam trekingowego roweru, wolałbym szybszy :) dlatego pytam Was o radę i proszę o odpowiedź na pytania, dziękuję :)

Jakiś lekki gravel powinien spełniać dobrze takie oczekiwania, większość takich rowerów ma mocowania pod bagażnik

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 3037
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
W wersji budżetowej ludzie często wybierają jakieś Mariny Four corners, Fuji Touringi czy też Authory roniny - na jesień trochę modeli może się pojawić na portalach z ogłoszeniami po taniości.

11. Jakich materiałów się wystrzegać w elementach rowera? Karbon i stal odpada?

Odpada to aluminium (mowa o budżetowych ramach, a nie o kogach, jakby się ktoś miał czepiać), stal w tej cenie będzie najlepszym wyborem. Na karbon i tytan musiałbyś dodać jedno zero do planowanego budżetu.

Proszę o przykładowe zdjęcia takich rowerów/modele

Mnie się sztandarowo kojarzą z takimi 'World tourerami' Surly LHT i Salsa Marrakesh w wersjach z baranem.

A kwestia prędkości to również kwestia oporów powietrza - mnie torby na widelcu spowalniają znacząco, choć to tylko 8-litrówki. Mając na rowerze tyle worów co obecnie, nawet jazda na thriatlonówce będzie przypominać przejazd babci damką po parku.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Na większość pytań z pierwszego postu można uzyskać sprzeczne odpowiedzi i wszystkie będą prawidłowe  :)
Z jednym się pewnie większość zgodzi - że do turystyki są rowery turystyczne, a do triathlonu - triathlonowe i będzie trudno pogodzić te dwa światy. Zwłaszcza widząc przywiązanie autora do kompletnego osakwowania.

Nie można wymagać lekkości od roweru z regulowanym mostkiem, amortyzowanym widłem, sztycą i innymi wynalazkami.
Może (jeśli rama jest w miarę lekka, wygodna i nie sprawia problemów) warto go odchudzić i dalej używać turystycznie, a do treningów szosowych poszukać drugiego roweru?

Offline Kobieta podroznik

  • Wiadomości: 1
  • Miasto: warszawa
  • Na forum od: 30.07.2019
witam
Od 3 lat podróżujemy rowerem z kajakiem i sakwami.Szukamy lekkich rowerow na ktore mozna sakwy zakłądać .
Jeździmy  na spływy Wisłą  kajakiem pneumatyczny igla2 ( wczesniej solar 2 gumotex) .
Zastanawialiśmy się nad składakami jednak przyczepka z kajakiem wazy 28kg plus wiosła 2 kg.
Sakwy z prowiantem,śpiwory,namiot to wszystko trzeba pomieścić.
Chcemy być niezalizani od innych dlatego podróżujemy rowerami .
Jaki rower polecacie w granicach rozsądku:) czyli nie za 10 czy 20 tysiecy ;)


« Ostatnia zmiana: 30 Lip 2019, 20:39 podroznik »

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Nieco podobny rower ostatnio szukałem i kupiłem. Dla mnie faworytami były Fuji Jari oraz Cannondale Topstone. Ja ostatecznie kupiłem tego drugiego, ale Fuji Jari 2.5 czyli jego najniższa wersja, na ramie cr-mo, waga 13,1 kg, jest dostępna za 3.000 zł, czyli nie tak bardzo powyżej Twojego budżetu. Zimą może trafią się jakieś wyprzedaże. Ten rower w moim odczuciu spełnia wszystkie Twoje wymagania.
Ps. Odpowiedź dotyczyła autora wątku

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

8850

  • Gość
A zapytam odwrotnie: czy istnieją bagażniki na tył (tradycyjny bagażnik) i przód (na golenie nieamortyzowane) które można założyć na lekką szosę typu endurance bez przygotowanych uchwytów? na zasadzie zacisków regulowanych na rurki?

@sedymen: bardzo ładne te Twoje zasugerowane gravele, w zimie po obniżce cen jak najbardziej można o nich pomyśleć.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Thule Tour Rack.

ed.
Moim zdaniem, Sedymen był w lepszej sytuacji, bo na ciężkie wyjazdy ma Ogra, a Cannon jest jego uzupełnieniem.
Nawet pomijając kwestię geometrii i napędu, to mnie by się zwyczajnie nie chciało za każdym razem przezbrajać roweru.
« Ostatnia zmiana: 30 Lip 2019, 21:21 RS »

8850

  • Gość
Thule Tour Rack bagażnik świetny ale kupując 2 szt. to cena kosmos.
Rozumiem że tribanami nawet nie ma co głowy zaprzątać.... tak?

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Siema, Ty jeszcze bez roweru? :-)

Właśnie Tribana chciałem Ci polecić - jeśli szukasz szosy z możliwością włożenia szerszej gumy i zamocowania bagażników, o spokojniejszej geometrii, jest to strzał w 10. Dożywotnia gwara na ramę w gratisie.

Co do rowerów karbonowych - jak najbardziej w okolicach 2000 dorwiesz jakąś używaną szosę. Problem jedynie taki, że będzie to rower leciwy - a jeszcze parę lat temu standardem były opony 23 mm w szosach i może być tak, że nic (wiele) szerszego nie wejdzie. Do tego kaseta 11-25(28) i korby 39/53 mogą nie przypaść Ci do gustu, a niektóre elementy będą do wymiany.

Co do mocowania bagażnika tylnego, jest jeszcze taki patent:
https://www.szumgum.com/adapter-tubus-z-zaciskiem-tubus002.html

2)  Co do sakw z przodu - są bagażniki na widelce bez uchwytów, ale na pewno nie na karbonowe, tych ściskać nie wolno. Na alu i stal powinno być lepiej, ale zależy to też pewnie od kształtu goleni. Są też takie adaptery:
https://www.bikeman.pl/obejmy-tubus-do-lowridera-waskie,3,17904,4272

3) Grupa? Podobno teraz i niższe grupy fajnie chodzą jak są nowe. Podobno :-) Celowałbym w sora/tiagra/105/ultegra, w zależności od budżetu.

4) Moim zdaniem - niekoniecznie, ale na pewno będzie to na plus.

5) Czemu nie sam tył?

6) Ja lubię, ale niektórzy nie lubią. Na wyższym poziomie sportowym na pewno niezbędne.

7 )i 8 ) Za 2000-2500 mozna czasem upolować jakiś używany, kilkuletni hipstersko-stalowo-gravelowy wynalazek na claris/sora/tiagra, czasem nawet z możliwością podpięcia 1500 koszyków na bidon; np w dziale okazje ktoś jakiś czas temu wrzucał ciekawe Genesis CDF.

Używaną 'zwykłą' szosę kupisz i taniej, nawet dużo taniej - zależy czego chcesz.

Rozejrzyj się też za przełajówkami, czasem są różne ciekawe opcje gravelopodobne - takie protoplasty graveli, jak np Specialized Tricross czy Focus Mares (choć tu geometria trochę bardziej agresywna).

Używanej nowoczesnej szosy endurance na tarczach i karbonowej ramie - zdecydowanie nie kupisz w tym budżecie.

Co do wagi, akurat w wybranych przez Ciebie dyscyplinach - czyli sakwiarstwo i triathlon - ma maryginalne znaczenie :-)

Co do ogólnej rozterki - szosa czy gravel - zależy czy trasy to 100% asfalt, czy niekoniecznie. A jeśli niekoniecznie - czy ładny równy i ubity żwir (tu szosa na lepszych gumach da radę), czy raczej szlaki beskidzie też wchodzą w grę (tu zdecydowanie przełaj/gravel).

9) Jak najmniej, ale bez przesady :D

10) To zależy też od Twojej wagi i tego, gdzie będziesz jeździł.

11) Starych szosowych manetek Srama (łamliwe :-[) i kół Mavica (bębenki, szprych, brak obręczy zamiennych :-[). Korb 39/53 i kaset mniejszych, niż 11-32. Mocno zajechanego sprzętu 

Podsumowując - bierz Tribana :D Byle nie tego na tourneyu!
« Ostatnia zmiana: 6 Sie 2019, 20:11 Rolf »

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Zaintrygowała mnie historia o łamliwych Sramach, bo mam Force z pierwszej serii z kosmicznym przebiegiem, po różnych kraksach i obcierkach i mam na jego temat zupełnie odmienne zdanie. W przeciwieństwie do Ultegry - chodzi jak nowy i wiek/km jakoś działania nie pogarszają.

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Co do mocowania bagażnika tylnego, jest jeszcze taki patent:
https://www.szumgum.com/adapter-tubus-z-zaciskiem-tubus002.html
Mam, nie polecam. Na wybojach bagażnik potrafi wypchnąć oś z haków. O wiele lepiej spisywały się haki SportArsenal.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum