Autor Wątek: Specialized Roubaix Comp 2018  (Przeczytany 11583 razy)

Offline Mężczyzna vuki

  • Wiadomości: 1018
  • Miasto: Rawicz
  • Na forum od: 16.04.2014
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 16 Gru 2019, 19:46 »
Pomijam opory toczenia takiej szerokiej gumy ale waga to prawie 1 kg.
MiRowerDajePower

Offline Mężczyzna MaciekK

  • Wiadomości: 1707
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.07.2017
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 16 Gru 2019, 22:18 »
Witek Kania na MPP jechał na 32mm. Skoro da się na tym wygrać, to nie mogą spowalniać. Zakładam, że Brevet 400 kończył w grupie z Bogdanem Adamczykiem i Mateuszem Cukierskim tym samym rowerem, więc tempo było grube (średnia ruchu 34.9 km/h). A co do komfortu to akurat myślę, że nikt nie kwestionuje przewagi szerokich opon.

Offline Mężczyzna Karbon

  • Wiadomości: 213
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 11.02.2013
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 16 Gru 2019, 22:25 »
Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.

To jest niesłychanie wątpliwa teoria. testowali to na kiepskich drogach, a na ultra większość stanowią dobre drogi.

Nie musimy nikomu wierzyć i nie takie były moje intencje. Zwróciłem uwagę, gdy Mario napisał, że w swoim Roubaix chce wrócić do rozmiaru 25mm. Jakiś czas temu trafiłem na serie artykułów poświęconych szerokości opon w kolarstwie zawodowym. O tym, że stają się coraz szersze i dlaczego tak się dzieje. Okazuje się, że opona 28mm daje możliwość używania niższego ciśnienia i to znacznie poprawia komfort i może przekładać się również na osiągi. Zacząłem się zastanawiać gdzie jest ta granica szerokości w oponach do szosowej jazdy ultra i trafiłem na pana Jana :) Może to ślepy zaułek, ale jak pisałem w tym wątku wcześniej, przyglądam się i jestem ciekawy dalszego rozwoju sprawy.

Tu przykładowo kolejny mit według pana Jana:
https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher-tire-pressure-is-faster/

Pomijam opory toczenia takiej szerokiej gumy ale waga to prawie 1 kg.

Opory ważna rzecz. Czytałeś artykuł "Myths in Cycling (1): Wider Tires Are Slower", który wcześniej linkowałem?

Opona 650B x 42mm Babyshoe Pass TC model Extralight waży 373g. I faktycznie nie jest to waga do sprintu, a do komfortu.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 16 Gru 2019, 23:29 »
Witek Kania na MPP jechał na 32mm. Skoro da się na tym wygrać, to nie mogą spowalniać. Zakładam, że Brevet 400 kończył w grupie z Bogdanem Adamczykiem i Mateuszem Cukierskim tym samym rowerem, więc tempo było grube (średnia ruchu 34.9 km/h). A co do komfortu to akurat myślę, że nikt nie kwestionuje przewagi szerokich opon.

No ale 32mm to nie 42mm. 28mm to się często spotyka na ultra, 32mm też się zdarza. Natomiast 42mm to jest opona której sporo gravelowych rowerów już nie łyknie i nie widzę większego sensu stosowania tak szerokiej opony na asfaltowych wyścigach.

A czy spowalniają czy nie - to zależy od wielu czynników. Dla szybkości większą różnicę niż szerokość robi na pewno model opony i ciśnienie jakie mamy. No i przede wszystkim nie są to znaczące różnice, na trasie 400km różnica pomiędzy szybką i wolniejszą oponą to może dać góra parę minut, jak nie mniej, a 7mm róznicy na oponie to jeszcze mniej. My tu trochę dzielimy włos na czworo, ale różnica pomiędzy 25 a 32mm to ma znacznie na wyścigach, gdzie decydują sekundy, nie godziny.

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 16 Gru 2019, 23:56 »
Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.

Wilku no kto jak kto ale Ty wiesz to, że to, że większość ludzi jeździ ultra na wąskich oponach wynika raczej z faktu, że jeżdżą na rowerach szosowych (które do niedawna) w większości miały ograniczenia  konstrukcyjne i nie można było założyć szerszych opon niż te 25mm. Sam jeżdżąc od 3 sezonów na rowerze wymienionym w tym wątku, jeżdżę na oponie 28mm (i przyznam się, że z chwilą kiedy Conti wypuścił 4seasons w szerszym rozmiarze -tj.700c32 zastanawiam się czy się na nie przesiąść czy nie) ale wiem z całą pewnością,  że do 25mm nie wrócę.  Inaczej się odczuwa te kilkaset km jadąc powiedzmy na 9-10 atmosfer a inaczej na 6,5-7,5 . Do tego ryzyko uszkodzenia koła też jest mniejsze (co nie gwarantuje, że i przy szerszej opone nie uszkodzimy  koła na dziurze- np. mój przypadek z ostatniego MP).
Odwoływanie się do zasad panujących w sporcie zawodowym (czy implementując stosowane tam rozwiązania jako te najbardziej trafne) IMO w przypadku amatorskiego ultra moze okazać się nie do końca udane - wystarczy choćby porównać wagę przeciętnego profesjonalnego zawodnika (rzadko kiedy to więcej niż 70kg a często jest to sporo mniej)  a przyjrzeć się amatorom gdzie ta waga często jest przynajmniej kilkanaście kg większa.
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Co do kół 650 na ultra to swego czasu - jakieś 3-4 sezony temu w Stanach sporo gravelowych ultra było wygrywane przez zawodników jeżdżących na rowerze Cannondale właśnie z kołami o rozmiarze 650 (rower ten miał jeszcze nowy amortyzator 'lefty' specjalnie  skonstruowany do yej szosy/gravela). Z takim rowerem albo ze Specem z futureShock'iem (Roubaix czy Diverge) i grubszą oponą inaczej podchodzisz do tematu np.:bruków na zachodniej ścianie  ;)


Edit:
O tym rowerze mówiłem

https://www.cannondalebikes.pl/o-marce/archiwum/2016-rowery-2016/szosowe/new-road/slate/slate-105

Mariobiker

  • Gość
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 00:08 »
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Noga musi być ale i sprzęt swoje robi ;)
Mimo że ze mnie kiepski zawodnik to tegoroczny MP przejechałem w 12,5 h (na oponach 700x25).

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 00:24 »
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

Noga musi być ale i sprzęt swoje robi ;)
Mimo że ze mnie kiepski zawodnik to tegoroczny MP przejechałem w 12,5 h (na oponach 700x25).

Te prawie 570km w 12,5h? Wydawało mi się, że najlepsi - "grupa smierci" zrobiła to w 17h?

Mariobiker

  • Gość
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 06:02 »
To taki żarcik ;) ja jechałem 340 km

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 12:44 »
Odwoływanie się do zasad panujących w sporcie zawodowym (czy implementując stosowane tam rozwiązania jako te najbardziej trafne) IMO w przypadku amatorskiego ultra moze okazać się nie do końca udane - wystarczy choćby porównać wagę przeciętnego profesjonalnego zawodnika (rzadko kiedy to więcej niż 70kg a często jest to sporo mniej)  a przyjrzeć się amatorom gdzie ta waga często jest przynajmniej kilkanaście kg większa.

No i tu dochodzimy do sedna. Przy wyborze rozmiaru opon kluczową sprawą jest waga zawodnika. Przykładowo ja ważę porównywalnie do zawodowców, więc i nie widzę większego sensu stosowania opon powyżej 25mm, Ty chodzisz w innej kategorii wagowej, więc dla Ciebie robi to dużą różnicę. I to na pewno nie jest tak, że jak założysz szerokie opony to Cię nagle w cudowny sposób przestanie boleć tyłek. Szersza opona redukuje jedynie w pewnym zakresie ból pochodzący z wibracji. Ale wibracje to tylko mała część bólu siedzenia, kluczową sprawą jest pozycja na rowerze i dopasowanie tyłka zarówno do siodełka jak i całego roweru. Jeździłem długie dystanse i na fullu, gdzie mam opony 2.25 - i to w żadnym razie nie jest tak, że szeroka opona powoduje, że nie ma bólu siedzenia. Jest taki sam jak i na szosowym rowerze.

Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony. Ale cała trójka to są zawodnicy leciutcy. Poza tym realna szerokość opony zależy od szerokości obręczy.

A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się  chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. 

I ten wynik pokazuje dobrze skalę o jakiej mówimy. Jarek Lesiak to bardzo mocny zawodnik, więc można założyć, że jadąc na szosówce przyjechałby z pierwszą grupą. Miał czas 2,5h gorszy, z czego przynajmniej 1-1,5h to bonusy z jazdy w szybszej grupie. Więc na sprzęcie stracił może 1-1,5h. A tu mówimy o rozwiązaniu zupełnie skrajnym, czyli MTB na kołach 26, z klockowanymi oponami 2 cale; nie tylko straty na oponach, ale i na geometrii roweru. Różnica na jeździe pomiędzy 25mm i 32mm to już będzie kwestia góra 10min, czyli w realiach ultra pomijalne.


Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony. Ale cała trójka to są zawodnicy leciutcy. Poza tym realna szerokość opony zależy od szerokości obręczy

Offline Mężczyzna Gerwazy

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 396
  • Miasto: Polska
  • Na forum od: 13.10.2016
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 19:28 »
...Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony....

Fakt, Fiona jest drobną dziewczyną, w którymś z wywiadów mówiła, że z uwagi na fakt, iż chciała po wakacjach zacząć szkolenie z zakresu chirurgii - chcąc ograniczyć ryzyko kontuzji nadgarstków - dla zwiększenia komfortu tuż przed wyścigiem kupiła sobie Canyon Endurace CF SL 8.0, a on w standardzie ma oponę 28mm, prawda?.
Nie zrozum mnie źle, nie chcę tutaj przerzucać się czy była to 25 czy 28mm i udowadniać na siłę, że szersze jest lepsze. Uważam tylko, że opona 28 czy 32 może dla części uczestników maratonów okazać się lepszym wyborem niż 23 czy 25. A popularność węższych opon IMO nie do końca wynika ze świadomej decyzji użytkownika ale raczej z wieloletniego przyzwyczajenia i/lub ograniczeń np. w sprzęcie. Dlatego - zamiast już na wstępie zakładać zmianę/powrót do "znanego/sprawdzonego" węższego rozmiaru (nawiązanie do deklaracji autora tego wątku  ;)) - może warto się nad tym trochę zastanowić i dać szansę nowości...może będzie się pozytywnie zaskoczonym, kto wie?

Potencjalne benefity z posiadania szerszej opony IMO nie dotyczą wyłącznie ludzi cięższych niż wspomniane przeze mnie 70kg. Na ostatnim Kórniku jadący przede mną uczestnik (przeciętnej postury kolarz) - ciemna noc była - wpadł w niewielkiej wielkości dziurę w drodze i zaliczył podwójnego snake'a - tzn. oba koła na raz - opony miał wąskie. Ten przykład  oczywiście niczego nie dowodzi, obrazuje jedynie, że w pewnych sytuacjach przy zastosowaniu szerszej opony masz zdecydowanie mniejsze szanse na tego typu awarię a i w przypadku kiedy nie uda Ci się uniknąć kapcia łatwiej jest dobić do 7 atm niż ćwiczyć mięśnie ramion starając się dopchnąć te 2-3 dodatkowe atmosfery.

Co do rozmiaru kół, o których wspominał Karbon..poniżej link do informacji o zwycięzcy Dirty Kanza 200 sprzed 2 lat, też go dziewczyna wygrała i to właśnie jadąc na rowerze o kołach 650 i szerokości opony 42 (czyli nie zawsze większe koło jest szybsze...tak wiem, że to wyścig na szutrze ale nie do rzadkości należą zawodnicy, którzy jadą tą trasę na oponach 28mm i 32mm).

https://bikerumor.com/2017/07/31/pro-readers-rides-dirty-kanza-200-cannondale-slate-winner-alison-tetrick/

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 22:18 »
Potencjalne benefity z posiadania szerszej opony IMO nie dotyczą wyłącznie ludzi cięższych niż wspomniane przeze mnie 70kg. Na ostatnim Kórniku jadący przede mną uczestnik (przeciętnej postury kolarz) - ciemna noc była - wpadł w niewielkiej wielkości dziurę w drodze i zaliczył podwójnego snake'a - tzn. oba koła na raz - opony miał wąskie. Ten przykład  oczywiście niczego nie dowodzi, obrazuje jedynie, że w pewnych sytuacjach przy zastosowaniu szerszej opony masz zdecydowanie mniejsze szanse na tego typu awarię a i w przypadku kiedy nie uda Ci się uniknąć kapcia łatwiej jest dobić do 7 atm niż ćwiczyć mięśnie ramion starając się dopchnąć te 2-3 dodatkowe atmosfery.
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem? Snejk to dobicie do obręczy, im niższe ciśnienie w oponie tym na to większa szansa, to najczęściej się zdarza w MTB. Rozumiem, że na wąskiej oponie tyłek na dziurze mocniej oberwie, że łatwiej ją przeciąć, ale akurat na snejka to szansa wcale nie jest większa. Najczęściej dziury od obręczy się łapie na niedompompowanej oponie, jak jedziesz na 8 atmosferach to złapać snejka to już spora sztuka.

Co do rozmiaru kół, o których wspominał Karbon..poniżej link do informacji o zwycięzcy Dirty Kanza 200 sprzed 2 lat, też go dziewczyna wygrała i to właśnie jadąc na rowerze o kołach 650 i szerokości opony 42 (czyli nie zawsze większe koło jest szybsze...tak wiem, że to wyścig na szutrze ale nie do rzadkości należą zawodnicy, którzy jadą tą trasę na oponach 28mm i 32mm).

Sam sobie odpowiedziałeś. Nie ma co porównywać wyścigu gravelowego z szosowym, na gravelowym opony 42mm nie są niczym niezwykłym, na szosowym natomiast trafiają się bardzo rzadko.

A co ma dawać koło 650b? Takie koła (tylko na triathlonowej szerokości 571mm) były testowane przez zawodowców na Tour de France z tego powodu, że rower jest niższy i daje mniejsze opory aero. Czyli jaki ma być z tego zysk na ultra, gdzie się nie jeździ z prędkościami, gdzie takie opory robią różnicę? Mniejsze koło gorzej amortyzuje, więc w tym przypadku jaki ma być z tego koła zysk, skoro i tak się nie korzysta z jego głównej zalety?

Uważam tylko, że opona 28 czy 32 może dla części uczestników maratonów okazać się lepszym wyborem niż 23 czy 25. A popularność węższych opon IMO nie do końca wynika ze świadomej decyzji użytkownika ale raczej z wieloletniego przyzwyczajenia i/lub ograniczeń np. w sprzęcie

Ale przecież ja nikomu nie narzucam swojej opinii, prezentuję jedynie swoje spojrzenie. Podstawa na ultra jest wygoda, a to bardzo indywidualna sprawa. Każdy może sobie ocenić co mu odpowiada. Natomiast szersze opony na pewno się przydają na wyścigach szosowych, gdzie są wrzucane szutrowe odcinki, a takich ostatnio przybywa. Tam to bez dwóch zdań szersze opony coś wnoszą.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 22:28 »
Szersza opona jest wyższa, można to przyrównać do amortyzatora o większym skoku - lepsza amortyzacja i trudniej dobić.

Szersza opona ma mniejsze opory toczenia, więc wygrywa z węższą tam gdzie mniej liczą się opory powietrza.

Z informacji znalezionych w google koło 650B jest lżejsze w przybliżeniu o 30g. Za to trochę cięższe są opony i dętki.

Co do "lepszej" amortyzacji większego koła, to moim zdaniem w MTB główną zaletą większego rozmiaru jest jednak kąt natarcia. Koła 26" podskakują na wybojach zamiast się przetaczać.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Mariobiker

  • Gość
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 22:35 »
W poprzednim rowerze rama alu widły karbon opony 700x25.
Po GMRD czy MPP brak dolegliwości (nadgarstki, siedzenie ;) ). Więc mogę stwierdzić że dla mnie poziom komfortu na zadawalającym poziomie  ;D
W Specu rama karbon + amortyzacja widelca więc powinno być tylko lepiej. Natomiast wielkość opon to sprawa otwarta. Na razie jeżdżę na "fabrycznych" '28 a potem się zobaczy  ;)
Szczypiorkiem też nie jestem  ;) (72 kg).

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 22:39 »
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?
Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy :)

My home is where my bike is.

Mariobiker

  • Gość
Odp: Specialized Roubaix Comp 2018
« 17 Gru 2019, 22:41 »
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?
Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy :)

Takie samo ciśnienie w 25 i 32 ?
Raczej wątpię  ;)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum