Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.To jest niesłychanie wątpliwa teoria. testowali to na kiepskich drogach, a na ultra większość stanowią dobre drogi.
Pomijam opory toczenia takiej szerokiej gumy ale waga to prawie 1 kg.
Witek Kania na MPP jechał na 32mm. Skoro da się na tym wygrać, to nie mogą spowalniać. Zakładam, że Brevet 400 kończył w grupie z Bogdanem Adamczykiem i Mateuszem Cukierskim tym samym rowerem, więc tempo było grube (średnia ruchu 34.9 km/h). A co do komfortu to akurat myślę, że nikt nie kwestionuje przewagi szerokich opon.
Ale dlaczego mamy wierzyć jakiemuś panu co wymyślił, że na długie dystanse najlepsze będą koła 650 z oponami 42mm? Bo jak jeżdżę 10 lat imprezy ultra - to nie widziałem jednego roweru na takich kołach, a i tak szerokie opony są wielką rzadkością.
A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek.
Cytat: Gerwazy w 16 Gru 2019, 23:56A co do opon vs wynik - nasz kolega z forum (pisał z tego relację jest gdzieś na forum) lesiak82 ostatniego Podróżnika przejechał przecież na mtb z oponami 26" o szerokości powyżej 2" i zajął miejsce w pierwszej 10 z super czasem- na pewno grubo poniżej 20 godzin...nie pamiętam dokładnie ale nie pomylę się chyba za bardzo jeżeli zaryzykuję, ze wynik ten byl w okolicach18h...wynik genialny potwierdzający tylko fakt, że to nie sprzęt jeździ a człowiek. Noga musi być ale i sprzęt swoje robi Mimo że ze mnie kiepski zawodnik to tegoroczny MP przejechałem w 12,5 h (na oponach 700x25).
Odwoływanie się do zasad panujących w sporcie zawodowym (czy implementując stosowane tam rozwiązania jako te najbardziej trafne) IMO w przypadku amatorskiego ultra moze okazać się nie do końca udane - wystarczy choćby porównać wagę przeciętnego profesjonalnego zawodnika (rzadko kiedy to więcej niż 70kg a często jest to sporo mniej) a przyjrzeć się amatorom gdzie ta waga często jest przynajmniej kilkanaście kg większa.
...Spójrz na podium TCR z tego roku. Kupa szutrów, ale najszybciej dojeżdża dziewczyna na oponach 25mm, drugi i trzeci na oko też mieli wąskie opony....
Potencjalne benefity z posiadania szerszej opony IMO nie dotyczą wyłącznie ludzi cięższych niż wspomniane przeze mnie 70kg. Na ostatnim Kórniku jadący przede mną uczestnik (przeciętnej postury kolarz) - ciemna noc była - wpadł w niewielkiej wielkości dziurę w drodze i zaliczył podwójnego snake'a - tzn. oba koła na raz - opony miał wąskie. Ten przykład oczywiście niczego nie dowodzi, obrazuje jedynie, że w pewnych sytuacjach przy zastosowaniu szerszej opony masz zdecydowanie mniejsze szanse na tego typu awarię a i w przypadku kiedy nie uda Ci się uniknąć kapcia łatwiej jest dobić do 7 atm niż ćwiczyć mięśnie ramion starając się dopchnąć te 2-3 dodatkowe atmosfery.
Co do rozmiaru kół, o których wspominał Karbon..poniżej link do informacji o zwycięzcy Dirty Kanza 200 sprzed 2 lat, też go dziewczyna wygrała i to właśnie jadąc na rowerze o kołach 650 i szerokości opony 42 (czyli nie zawsze większe koło jest szybsze...tak wiem, że to wyścig na szutrze ale nie do rzadkości należą zawodnicy, którzy jadą tą trasę na oponach 28mm i 32mm).
Uważam tylko, że opona 28 czy 32 może dla części uczestników maratonów okazać się lepszym wyborem niż 23 czy 25. A popularność węższych opon IMO nie do końca wynika ze świadomej decyzji użytkownika ale raczej z wieloletniego przyzwyczajenia i/lub ograniczeń np. w sprzęcie
Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?
Cytat: Wilk w 17 Gru 2019, 22:18Ale dlaczego opona 28mm czy 32mm ma być bardziej odporna na snejki niż 25mm, bo nie bardzo rozumiem?Bo w środku jest więcej powietrza przy tym samym ciśnieniu, ciężej jest dobić do obręczy