Autor Wątek: [Technika] Szybkie pytanie - szybka odpowiedź  (Przeczytany 232987 razy)

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
...
Czy jest sens dopłacić 100 zł do propozycji RS czyli HG40? Ilość zębów nie ma znaczenia, rower i tak służy do ciorania po mieście:)
Pisząc wcześniej o kupnie dwóch słabszych kaset myślałem, że da się je kupić około stówki za sztukę. Wtedy może warto byłoby wziąć HG40 (nigdy nie porównywałem jej z HG400), ale w tej sytuacji, gdy nie odstrasza Cię zakres kończący się na 25, to brałby Alivio.

I nawiązując do dalszej dyskusji - ja też kiedyś stałem się ofiarą słabego łańcucha. Łańcuchem Sram 830 zabiłem w mgnieniu oka zarówno korbę, jak i kasetę.
Tutaj więc podzielam zdanie worka, że forsę lepiej włożyć w łańcuch niż kasetę.

Dzięki, już zamówiłem w Biostern 2 x : kaseta HG400, łańcuch HG53, zębatka M431 36 zębów, kółka do Deore LX - za 328 zł mam zabezpieczone kolejne około 25 tysięcy km dojazdów do pracy.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Mężczyzna qbotcenko

  • Wiadomości: 3037
  • Miasto: Tomprofa Gbórnicza
  • Na forum od: 17.03.2018
    • http://qbot.pro/
mam zabezpieczone kolejne około 25 tysięcy km dojazdów do pracy.

25K? To chyba z 6-10 łańcuchów zejdzie ;)
Zakłądając, że nie czyścisz każdego dnia napędu do sucha, i nie smarujesz... Choć i tak zimą już po kilku wyjazdach jest rdza.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Jeden łańcuch starcza mi na około 12 tkm, nie czyszczę go w ogóle, poza carcherowaniem całego roweru 2-3 razy w roku i smarowaniem nie robię nic więcej, nawet klocki w v-kach przejechały ten dystans (w tym 2 zimy). Tyle, że jestem lekki i ten rower jeździ głównie do pracy po płaskim, to bardzo ekonomiczny sprzęt.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Nie jestem pewien, mierzę oś suportu ma 132mm ale nie mogę w sklepach znaleźć takiej. W tabelkach http://kolarstwo-szczyrk.prv.pl/warsztat/suport.php jest niby 133mm ale w sklepach ni hu hu

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1002
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Do jakiej szerokości mufy suportu szukasz tej osi i czy każda strona jest tak samo długa od bieżni do końca..? Jeszcze jaka odległość między bieżniami..?

https://www.ebay.co.uk/itm/Cotterless-Bottom-Bracket-Axle-Spindle-See-Sizes-Available/301092642078?hash=item461a851d1e:g:9LIAAOxy4dNS9mQ-


Tu gość ma NOS-y i jeszcze trzy o długości 132, ale obie strony o różnej długości.
« Ostatnia zmiana: 11 Kwi 2021, 14:03 Siara_iwj »

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Hmm źle się wyraziłem, chciałem wymienić klasyczny suport ze zdjęcia na jakiś sensowny wkład. Już kiedyś tak robiłem w innym składaku ale nie osobiście tylko rękami i wiedzą gościa z serwisu, noi nie dopytałem go wtedy o wszystko. Co prawda wtedy nie pomogło bo lewa korba dalej się odkręcała ale to cecha wszystkich marketowców. W trekingu mam też kwadrat i nie ma mowy o żadnym luzie czy odkręcaniu. Myślę więc, że jak wymienię suport i korbę na jakąś najtańszą shimanowską to będzie śmigać. Do tego łatwiej dokręcić imbusem 8mm z długim ramieniem niż 13mm nasadowym który ledwo wchodzi.

Mufa ma 70mm więc pewnie muszę szukać za BSA x 68mm x 127,5mm... ?

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Faktycznie, nieprecyzyjnie się wyraziłeś, już miałem pisać o wyrzuceniu koszyków, dołożeniu kulek itd.
Jak mufa ma 70mm, to musisz szukać wkładu z gwintem włoskim (ITA).
Teraz jest okazja, by zweryfikować, czy na pewno potrzebujesz 132mm. Popularnym standardem jest 133, ale może lepiej by było, żeby tarcze były bliżej osi roweru. Czyli krótko mówiąc - sprawdzić linię łańcucha.

Do swoich korb (bo długość osi suportu dobiera się też do korby, a nie tylko do ramy) używam suportów 107 i 110, więc nie wiem jak jest z dostępnością innych długości. Tak na szybko, to 133 jest sporo na Alle... Nie wiem, czy włochów.

Chcesz wymienić zarówno suport, jak i korby, dobrze zrozumiałem? Ile tarcz, ile zębów? Jakie zastosowanie?


Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Jak to jest ITA to nie będę się bawił tylko oddam na złom. Jeszcze nie odkręciłem miski od strony tarcz bo się zapiekliła. Więc nie wiem w którą stronę gwint.

Jest to rowerek dziecięcy koła 24'' mój pierwszy MTB po Reksiu i Wigry 3. Tarcze są tam 40x32x26.

Celem jest dobra zabawa przy majsterkowaniu i może zrobienie czegoś solidnego. Zastosowaniem może być nauka jazdy na 2och kółkach :)

Zależy mi na suportcie żeby działał jak w trekingowym bo miałem 3 marketowe mtb i w każdym korba latała, nawet w jednym po wymianie suportu na wkład noname i ta sama korba zakręcona w serwisie mocno, też odkręcała się.

Znaczy nie sugeruję że to wina suportu bo ten wydaje się nie być wytarty, bardziej korba ucierpiała przy jeździe z luzem no ale mam fanaberię by wymienić jedno i drugie. :)

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
A jeszcze jedno: widziałem gdzieś same śruby do korb M8 i był na nich klej, może to kwestia braku kleju to odkręcanie. (klej mam na myśli taki lak czy coś)

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
W suporcie włoskim obie strony mają prawy gwint, więc odkręcamy w lewo.

Luzowanie taniej korby może być spowodowane słabym wykonaniem gniazda osi albo kiepskim materiałem. Jeśli płaszczyzny osi i gniazda w korbie nie stykają się całą powierzchnią, to może się coś luzować.
Raz wyrobione gniazdo w korbie nie będzie już trzymało jak należy, bo nie będzie równoległości płaszczyzn.
Dlatego należy kontrolować stan tzw. kwadratów.
Lepsze są też śruby z gniazdem na imbus i z plastikową podkładką niż te zwykłe na klucz chyba 14 - nie trzeba wozić dodatkowego klucza ze sobą.

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
W suporcie włoskim obie strony mają prawy gwint, więc odkręcamy w lewo.
No ale jest sens coś z takim robić jeśli to się będzie luzować (kilka postów wyżej jest nawet wzmianka)

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Na pytanie o sens, to nie odpowiem.
Jeśli rama ma jakąś wartość (sentymentalną albo złotówkową), to pewnie, że tak, bo to niewielki nakład sił i środków. Nowa korba, nowy suport i gotowe.
Ale jak to "prawiezłom", to szkoda sensu.
Jeśli rama nie jest połamana i bardzo pokrzywiona, to prawie każdemu rowerowi można dać drugą młodość. Wiem, bo takich sytuacji przerabiałem wiele i będę nadal to robił.

Mam też rower z mufą 70mm - Fausto Coppi z końca ubiegłego wieku, złożony na LX i XT z tamtego okresu i nic się nie luzuje. Jeździ tak, że na podjazdach muszę używać hamulców.

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
A no widzisz, dobrze że napisałeś. To zmienia postać rzeczy.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Co napisałem? Że na lepszym osprzęcie jest mniej problemów niż w najtańszym marketowcu? To chyba oczywiste.
Marketowej ramy raczej bym nie ratował, chyba, że byłbym bardzo do niej przywiązany emocjonalnie. Reszta- koła, napęd itd. da się wymienić i jakoś to zgrać. Od ramy bym zaczął.

Offline Mężczyzna zolw

  • Wiadomości: 144
  • Miasto:
  • Na forum od: 05.02.2018
Nie wiem czy jest z marketu, rower kupowałem od znajomego jeszcze wtedy marketów nie było. Rama ma ciekawy wzorek może to powód żeby się z nią pomęczyć.

Dobrze, że napisałeś, że włoski typ suportu też może dobrze działać. Po przeczytaniu innych opinii utwierdziłem się w przekonaniu, że tylko BSA jest jedynym słusznym typem.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum