Autor Wątek: [Technika] Szybkie pytanie - szybka odpowiedź  (Przeczytany 233173 razy)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Jedna nakrętka (ta z blaszką) to miękkie alu, drugie to stal.
Po prostu krzywo/płytko wkręcone, a aluminium łatwo się poddało.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
To, że tam są te podkładki, nie znaczy że to jest sensowne rozwiązanie.
Proszę mi nie zarzucać niewiedzy, pisałem że tylko się z tym nie spotkałem.
A że sobie Shimano coś tam daje (jak się dowiaduje) to wyjaśnijcie dlaczego stosuje te podkładki.

Też mam kasetę z aluminiowym lock ringiem (SRAM'a  - może stosują twardsze aluminium) bez żadnej podkładki. Dokręcam na maxa, ząbki zaskakują i wiem że nic mi się nie odkręci. Używałem jej już w kilku kasetach. Tak że ochrona aluminiowych lockringów  podkładką zupełnie mnie nie przekonuje.

To normalne zastosowanie"zębatych", koronkowych podkładek, nakrętek, w zastosowaniach nierowerowych.
Polecam usunąć tę podkładkę i dokręcić.

W zasadzie to widzę już powód stosowania takiej miękkiej podkładki. To jest jednorazówka, po skręceniu się odkształci. No i Schimano pewno zaleca stosowć każdorazowo, po odkręceniu kasety, założenia nowej, dziewiczej podkładki.
Kasa leci (a jak do ultegry to podwójnie) ;D
« Ostatnia zmiana: 4 Maj 2023, 19:47 sinuche »

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
To, że tam są te podkładki, nie znaczy że to jest sensowne rozwiązanie.

Daj już spokój, bo mieszasz ludziom w głowach. Najpierw nie wiedziałeś w ogóle o takim, przecież bardzo powszechnym rozwiązaniu (choć obecne to jest od wielu lat), teraz znowu sugerujesz że producent nie ma pojęcia co robi. Tysiące ludzi to stosuje - i nigdy nie słyszałem by ktokolwiek miał z tego powodu jakiekolwiek problemy. Więc gadki, że producent zrobił jakąś głupotę umieszczając ten element - to jest mieszanie ludziom w głowach, nie mając żadnej logicznej argumentacji. Nawet są do kupienia te podkładki:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Spacer-for-12-speed-Cassette-Lockring-p70221/

Stosowanie podkładek na wszelkich rodzajach nakrętek - to jest norma w mechanice, więc co dziwnego, że się pojawia tutaj, tym bardziej w miejscu gdzie przykłada się dużą siłę? Jak przeczytałem w temacie - stosuje się to w kasetach z wysokiej półki, tak jak napisał Mortifer, tam gdzie są aluminiowe zębatki, więc nie dziwne, że ludzie co jeżdżą głównie na stalowych kasetach tego nie zauważyli. Pomaga to precyzyjniej skręcić kasetę, dzięki tej podkładce da się trochę mocniej to skręcić, bo się lepiej nakrętka po tej podkładce przesuwa, gdy już operujemy dużym momentem siły, też lepiej jest z luzowaniem się.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
 To są zabezpieczenia przed samoczynnym odkręcaniem. Jedno jest zblokowane przez ząbki, a drugie przez podkładkę sprężynującą. Oba rozwiązania są poprawne i to nie jest powód zerwanego gwintu.
Ta aluminiowa to kasety SLX i wyżej (bo lżejsze o parę gram)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna kolega_na_fullu_;-)

  • ~(FSM)~
  • Wiadomości: 1539
  • Miasto: Przy trasie SKM.
  • Na forum od: 23.01.2012
    • Luźny Kanon przetłumaczony na j. Polski w PDF.
Owszem jeździłem cały zeszły sezon, są na prawdę ok, dobrze trzymają ciśnienie i są lekkie.
Od zimy jeżdżę na mleku.

Dlaczego? Czy to mleko nie wysycha?

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
teraz znowu sugerujesz że producent nie ma pojęcia co robi. Tysiące ludzi to stosuje - i nigdy nie słyszałem by ktokolwiek miał z tego powodu jakiekolwiek problemy. Więc gadki, że producent zrobił jakąś głupotę umieszczając ten element - to jest mieszanie ludziom w głowach, nie mając żadnej logicznej argumentacji. Nawet są do kupienia te podkładki:

Gdybyś dokładnie przeczytał co napisałem to byś odkrył logikę i powód - napisałem to wprost - kasa.
A czym wyższy model, to więcej kasy.
Czytajże posty.

Wkręczsz mnie w jakieś mącenie wody ludzim w głowach.
A sam zasugerowałeś parę postów wyżej, że to jest ochrona przed zapieczeniem - dobre sobie. :)
Poszperałeś w internecie i teraz autorytatywnie podajesz ludziom do wierzenia ogolnie dostępne informacje.
Ja pisze posty opierając się na wiedzy technicznej.


Offline Mężczyzna Mortifer

  • Wiadomości: 220
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 01.08.2016
Ja pisze posty opierając się na wiedzy technicznej.
Wybacz, ale bardzo w tą wiedzę wątpię.
Z jakiegoś powodu ta podkładka się tam znalazła, być może skręcanie aluminiowej nakrętki z dużą siłą ścinałoby jej zęby na zębach najmniejszej koronki kasety, a na sprężynującej podkładce to się nie dzieje.
Przytoczona przez ciebie kasa mnie w ogóle nie przekonuje, ponieważ od ponad piętnastu lat używam kaset z takimi podkładkami i nie zdarzyło mi się ich uszkodzić.
Możesz odkręcać i zakręcać ile chcesz. Co najwyżej blaszka się odkształci.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Cytat: sinuche w Dzisiaj o 20:03
Ja pisze posty opierając się na wiedzy technicznej.
Wybacz, ale bardzo w tą wiedzę wątpię.
Z jakiegoś powodu ta podkładka się tam znalazła, być może skręcanie aluminiowej nakrętki z dużą siłą ścinałoby jej zęby na zębach najmniejszej koronki kasety, a na sprężynującej podkładce to się nie dzieje.
Przytoczona przez ciebie kasa mnie w ogóle nie przekonuje, ponieważ od ponad piętnastu lat używam kaset z takimi podkładkami i nie zdarzyło mi się ich uszkodzić.
Możesz odkręcać i zakręcać ile chcesz. Co najwyżej blaszka się odkształci.

Chyba zostało już wyjaśnione, (patrz globalbus) że stosuje się ząbki na ząbki, oraz przez podkładkę, przy zakładaniu lockringa.
Ja się nie spotkałem z podkładkami pod lockring (przez 25lat - lepszy jestem ;)) i nic mi się nigdy nie odkręciło.

A w problemie Romala, podejrzewałbym że kaseta była przez jakiś czas lużno skręcona, dostał się pył i piasek pomiędzy podkładki i koronki,  kaseta "spuchła". Można spróbować wymyć w benzynie podkładki i koronki i spróbować skręcić nowym lockringiem.

Druga sprawa, w tej kasecie (9S) ostatnia koronka jest jakaś dziwna, nie ma ząbków (starte?), lub to nie jest ostatnia koronka, która jest w zwykle w pełni zabkowana.
Jakiś "składak"?
« Ostatnia zmiana: 4 Maj 2023, 20:49 sinuche »

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Gdybyś dokładnie przeczytał co napisałem to byś odkrył logikę i powód - napisałem to wprost - kasa.
A czym wyższy model, to więcej kasy.
Czytajże posty.

Po co to ciągniesz?
Walnąłeś zwykłą głupotę, a teraz szukasz dla niej usprawiedliwienia i brniesz dalej w ten temat, podczas gdy wszyscy widzą, że nie masz pojęcia o czym piszesz i tylko improwizujesz.

Teoria że jest to jednorazowa podkładka i że jej celem jest wyciągniecie kasy - to Twój kolejny wymysł. Ta podkładka w żadnym razie nie jest jednorazowa, możesz tego używać tyle ile chcesz. Stosuje się to właściwie we wszystkich wyższej klasy kasetach z zębatkami aluminiowymi.
Poszperałeś w internecie i teraz autorytatywnie podajesz ludziom do wierzenia ogolnie dostępne informacje.
Dokładnie tak.
Bo ja jak czegoś nie wiem - to nie udaję że wiem, dlatego w pierwszej wypowiedzi użyłem słowa "prawdopodobnie", pisząc jedynie że to nie jest żaden przypadek tylko że ta blaszka jest tam celowo. Teraz przeczytałem w temacie - i jest tak jak napisałem w ostatnim poście. Blaszka jednocześnie pomaga to skuteczniej dokręcić, a po drugie zapobiega odkręcaniu.
Ja pisze posty opierając się na wiedzy technicznej.

Daj już spokój, najpierw twierdziłeś że to jakiś mechanik to tam umieścił przypadkiem, później, że Shimano nie ma pojęcia co robi, teraz znowu, że kasę chcą na tej blaszce wyciągnąć  ;)

Problem z Tobą jest taki, że zatrzymałeś się na sprzęcie sprzed 10-15 lat i nie ogarniasz niuansów czegokolwiek nowszego. W każdym droższym sprzęcie węszysz jakieś spiski na wyciągnięcie kasy i wciśnięcie ludziom niepotrzebnych rzeczy. Zdaj sobie sprawę, że to podejście mocno anachroniczne, świat idzie do przodu i w ostatnie lata wymyślono wiele dobrych rozwiązań w konstrukcjach rowerów.


Offline Mężczyzna łatośłętka

  • Skup i ubój. Rozbiór.
  • Wiadomości: 8789
  • Miasto: nie, wioska
  • Na forum od: 21.03.2013

I w Ultegrze 68oo.
tutaj jestem łatoś, odtąd łętka ... łatośłętka!

Offline Mężczyzna Mortifer

  • Wiadomości: 220
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 01.08.2016
Ale ona tak będzie siedzieć. Po nałożeniu wszystkich koronek one dość mocno wystają ponad krawędź bębenka. Siłą rzeczy po dokręceniu chwycą tylko początkowe zwoje:



To w takim razie pytanie o dopasowanie kasety do piasty. To na pewno są elementy na tę samą liczbę biegów? Nie zrobiłeś jakiegoś błędu z podkładkami pomiędzy zębatkami?  Bo aż tyle to wydaje mi się, że nie powinno to wystawać, parę zwojów gwint zakrętki powinien łapać bez problemu.
Też uważam, że kaseta za bardzo wystaje ponad krawędź bębenka.
Tak jak napisał Kawerna, nakrętka powinna się wkręcić dość głęboko.

Mam jeszcze kilka innych używanych kaset w domu (takie przydasie, które nigdy się nie przydają) i żadna nie ma na nakrętce tej blaszki. Nie mam pojęcia czemu akurat ta miała
Włóż starą kasetę na bębenek i zobacz, czy też tak dużo wystaje?

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2544
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Wygląda jak kaseta 11 na bębenku 8-10

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 845
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
To na pewno są elementy na tę samą liczbę biegów? Nie zrobiłeś jakiegoś błędu z podkładkami pomiędzy zębatkami?

Temu bębenku  brakuje wysokości. Albo kasecie zbywa. Tak być nie powinno. Kaseta powinna wystawać ponad kołnierz bębenka o 0,5-1 mm.

Piasta to Shimano FH-M760. Po zmierzeniu suwmiarką wychodzi, że kaseta wystaje 3,2mm ponad bębenek. Z ciekawości założyłem ją na inne piasty (kolejne przydasie) i na nich też wystaje tyle samo. Wziąłem więc inną kasetę i tu zaskoczenie. Wystaje tylko 2,1mm. Czyli za wysoka kaseta. A to przecież kaseta Shimano 9-rzędowa na piaście Shimano 9-rzędowej. Nie wiem jaki model. Jakiś szosowy 11-25

podejrzewałbym że kaseta była przez jakiś czas lużno skręcona

Druga sprawa, w tej kasecie (9S) ostatnia koronka jest jakaś dziwna, nie ma ząbków (starte?)

Na pewno jest to trochę przytarte, ale ząbki są inne (mniejsze) w miejscach wypustek pod bębenek. A może tak ma być w kasetach z nakrętką z blaszką? Nie wiem. W każdym razie skręciłem wszystko inną nakrętką (taką bez blaszki), dociągnąłem ile tylko mogłem, a teraz będę jeździł i obserwował. Dzięki wszystkim za pomoc.

Offline Mężczyzna Mortifer

  • Wiadomości: 220
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 01.08.2016
Piasta to Shimano FH-M760. Po zmierzeniu suwmiarką wychodzi, że kaseta wystaje 3,2mm ponad bębenek. Z ciekawości założyłem ją na inne piasty (kolejne przydasie) i na nich też wystaje tyle samo. Wziąłem więc inną kasetę i tu zaskoczenie. Wystaje tylko 2,1mm. Czyli za wysoka kaseta. A to przecież kaseta Shimano 9-rzędowa na piaście Shimano 9-rzędowej. Nie wiem jaki model. Jakiś szosowy 11-25
No to teraz mam pewne podejrzenie.
Nie wymieniałeś czasem samych najmniejszych koronek?
Kasety mają różne kombinacje przełożeń, np. 11-25, 12-25, 13-25 itp.
Czy czasem nie jest tak, że w swojej kasecie masz niewłaściwą koronkę 12T, tzn. czy nie masz czasem koronki 11T, która powinna być ostatnią i 12T, która również powinna być ostatnią (jest z innej grupy)?

Offline Mężczyzna Mortifer

  • Wiadomości: 220
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 01.08.2016
Opisy na poszczególnych koronkach powinny dać odpowiedź.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum