Autor Wątek: [Technika] Szybkie pytanie - szybka odpowiedź  (Przeczytany 232883 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Trzeba mieć śrubkę i nagwintować blaszkę. Pozbywamy się przy okazji zabezpieczenia antykorozyjnego. Lepiej po prostu używać spinki do łańcucha.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Dużo tu mądrych ludzi, może ktoś wyjaśni ;)

Już od dzieciństwa marzyłem o zgniataniu rurek, ale niestety prasy hydrauliczne zajmują dużo miejsca. Ostatnio wpadłem na pomysł, że wystarczy palnik gazowy i młotek. Faktycznie da się w ten sposób zgniatać rurki aluminiowe i stalowe.

Pytanie: w jakiej temperaturze najlepiej spłaszczać rurki że stali nierdzewnej? Po mocnym nagrzaniu kawałka rurki zaszła nagła zmiana koloru. Czy da się przegrzać stal nierdzewną / kwasoodporną? Jakie są negatywne skutki ewentualnego przegrzewania?
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Zależy od stali, zwykle w rowerowych do 600C jest bezpiecznie. Rura robi się ciemnoczerwona od ok. 700C i to może być dla niektórych stali rowerowych za dużo, ale zwykłe Cromo możesz grzać do ciemnoczerwonego żaru.
Maszyny nie masz, więc do gięcia należy wypełnić rurę suchym piachem i ubić, końce zabić kołkiem.  Nie będą się robić zmarszczki przy gięciu.
Naloty to zwykłe tlenki do spolerowania pastami.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Chodzi onkwasoodporną rurkę ze sklepu z metalami. To chyba dokładnie ta:

https://sklep.hart-metale.pl/index.php?route=product/product&path=76&product_id=1114

Wydaje się, że można by z tego wykonywać bagażniki / podpórki pod torby. Chodzi o średnice 8 lub 10 mm, więc nie ma raczej mowy o wypełnianiu piaskiem do zginania giętarką.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Piotr1975

  • Wiadomości: 534
  • Miasto: Bruksela
  • Na forum od: 08.11.2017
Rozebrałem Marina przed wysyłką do lakierni. Widelec. Robią go z kotwic frachtowców ? Zacząłem szukać czegoś lżejszego, ewentualnie w zbliżonej wadze aczkolwiek z amortyzatorem.
Rura sterowa na 320 mm . Bez rzeźbienia się nie obejdzie?
Nieskończenie mądry jest nasz Stwórca Pan
Swoje dzieło dał obejrzeć również mnie

Offline Mężczyzna Piotr1975

  • Wiadomości: 534
  • Miasto: Bruksela
  • Na forum od: 08.11.2017
Chodzi onkwasoodporną rurkę ze sklepu z metalami. To chyba dokładnie ta:

https://sklep.hart-metale.pl/index.php?route=product/product&path=76&product_id=1114

Wydaje się, że można by z tego wykonywać bagażniki / podpórki pod torby. Chodzi o średnice 8 lub 10 mm, więc nie ma raczej mowy o wypełnianiu piaskiem do zginania giętarką.
Nie znam się więc się wypowiem.
Są zestawy do ręcznego zaginania rurek.
Są spirale stalowe które wkłada się w rurkę na czas obróbki , zginania, przy większych profilach można włożyć przewód 3x1.5 . Zapobiega to zapadaniu się ścianek.
Jaka rurkę chcesz giąć?
Nieskończenie mądry jest nasz Stwórca Pan
Swoje dzieło dał obejrzeć również mnie

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Zginam rurki 8, 10 i 12 mm. Aluminiowe bezproblemowo można giąć zwykłą giętarką. Tylko tutaj mowa o grzaniu rurki palnikiem i spłaszczanie jej młotkiem. Po spłaszczeniu można wywiercić otwór i łączyć z innymi rurkami lub przykręcać do roweru.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Piotr1975

  • Wiadomości: 534
  • Miasto: Bruksela
  • Na forum od: 08.11.2017
Jaka jest średnica wewnętrzna?
Nieskończenie mądry jest nasz Stwórca Pan
Swoje dzieło dał obejrzeć również mnie

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Piotr1975

  • Wiadomości: 534
  • Miasto: Bruksela
  • Na forum od: 08.11.2017
Nieskończenie mądry jest nasz Stwórca Pan
Swoje dzieło dał obejrzeć również mnie

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
To spłaszczanie jest średnim pomysłem, zwykle rura tam pęka. Albo nie pęka, ale grubość ma taką, że bagażnik waży 2 kg. Lepiej przeciąć rurkę i wlutować blaszkę.

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Chodzi onkwasoodporną rurkę ze sklepu z metalami. To chyba dokładnie ta:

https://sklep.hart-metale.pl/index.php?route=product/product&path=76&product_id=1114

Wydaje się, że można by z tego wykonywać bagażniki / podpórki pod torby. Chodzi o średnice 8 lub 10 mm, więc nie ma raczej mowy o wypełnianiu piaskiem do zginania giętarką.

Z takich rurek mam wykonany bagażnik (ma już 8 lat).
Wszystko spawane, platforma i poprzeczki fi 8, wzmacniane (poprzez nasunięcie tulejek fi 10) w miejscu spawu poprzeczek.
Wsporniki (do dolnego mocowania) częściowo fi 8 i fi 10.
Te rurki 8 i 10 ładnie wchodza jedna w drugą.
Najtrudniejsze dolne mocowanie do ramy - rurki, przecięte i wspawane do płytki (nierdzewnej) która jest przykrecana do ramy.
Zadnego spłaszczania bym nie sugerował - tylko spaw.
Waga ok 1 kg (dokładnie nie pamiętam- dawno było  :D)

W razie zainteresowania służę zdjęciami (ale nie dzisiaj).

Offline Mężczyzna hansglopke

  • Wiadomości: 2643
  • Miasto: Zduńska Wola
  • Na forum od: 22.02.2013
Zginam rurki 8, 10 i 12 mm. Aluminiowe bezproblemowo można giąć zwykłą giętarką. Tylko tutaj mowa o grzaniu rurki palnikiem i spłaszczanie jej młotkiem. Po spłaszczeniu można wywiercić otwór i łączyć z innymi rurkami lub przykręcać do roweru.

Takie rurki to bez grzania spłaszczysz w mocnym imadle (dorób sobie z blachy wkładki na szczęki, dwa kątowniczki, by nie było odcisków na detalu). Mała balansówka byłaby idealna. Nie musisz mieć prasy hydraulicznej.
Kształt spłaszonej rurki uzyskać można przez odpowiednie ukształtowanie kamieni zaciskowych.
"Rower do ultra musi być przede wszystkim wygodny. Reszta jest mniej ważna."  - Turysta

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Jeżeli myślisz spłaszczyc rurkę (8 lub 10), przewiercić i przykręcić do ramy (jako dolne mocowanie), to raczej sobie daruj.
Miałem taki patent kiedyś i pękało nad otworem (przyznam, że przy dużym obciążeniu), spłaszczenie osłabia rurkę.
Na dole (montaż dolny do ramy) musi być solidna płytka, grubość u mnie 4mm, i do niej wspawane rurki - tam są największe obciążenia.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Dziękuję za odpowiedzi. Jeszcze ponownie dokładniej wszystkie przeczytam i się odniosę.

Na szybko tylko napiszę, że moje wrażenie jest takie, że samo spłaszczenie może wystarczyć. Czemu? 1. Bagażnik ma być przeznaczony na maksimum 5 kg. Ma to być po prostu podpórka 2.  Mam przedni bagażnik z aluminiowych rurek 8 mm i tak też jest spłaszczenie. Oczywiście rurki rurki mają chyba ściankę 1,5 mm, ale w przypadku nierdzewną 1 mm powinien wystarczyć.

W ogóle to cały czas rozważam, czy lepsze aluminium, czy może stal. Stal ma tę zaletę, że można użyć cieńszych rurek i bagażniczek będzie mało widoczny - o to chodzi. Przy aluminium konieczne jest też lutowanie, którego jeszcze nie przetestowałem.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum