Autor Wątek: Tzw. chainstay angle przy wyborze przerzutki? Prośba o pomoc  (Przeczytany 2249 razy)

jNs

  • Gość
Witam serdecznie

Zamiar założenia tego tematu zrodził się wraz z brakiem spójnych i wyczerpujących informacji w sieci. Odwiedziny w serwisie rowerowym jeszcze bardziej skomplikowały całą sprawę. Spieszę z wyjaśnieniem. Otóż ze względu na widoczne zużycie przedniej przerzutki (luzy, trudności w regulacji, praca) postanowiłem zakupić nową. Posiadam obecnie model LX FD-M580A-6 (Top Swing, 66-69, etc.). Wybór padł na któryś z modeli XT. I z tym wiąże się mój problem a raczej kilka pomniejszych:-).
1. Czy wybrać Top Swing czy Down Swing? Ich zalety i wady
2. Chainstay angle - czy napęd roweru obecnie zaopatrzony w przerzutkę z 66-69 może bez utraty płynności działania obsłużyć wersję 63-66 (modele M773 i 772)? Który będzie lepszy, 63-66 czy 66-69?

Z tego co udało mi się odszukać w sieci to:
Ad. 1 Opcja Down Swing nie łapie tak szybo luzów jak Top Swing, ma mocniejszą sprężynę ale w zamian trudniej zamontować ją na rurze podsiodłowej aby nie zahaczała o mocowanie na koszyk, wymaga także więcej siły w operowaniu
Ad. 2 Podobno 66-69 jest przeznaczone do rowerów z amortyzacją, gdyż ze względu na ruch zawieszenia kąt między osią suportu a osią koła tylnego ulega zmianie. Natomiast odmiana 63-66 przeznaczona jest to tzw. hardtaili.
Dlatego też tym bardziej jestem zaskoczony, że w moim rowerze (trekkingowy) została fabrycznie zamontowana przednia przerzutka w wersji 66-69.

Czy ktoś z forumowiczów byłby tak miły i wyjaśnił na czym to wszystko polega?

Dziękuję i pozdrawiam.
Poniżej link jako referencja
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=561155

edit: Ad. 2 Podobno 66-69 jest przeznaczone do rowerów z amortyzacją, gdyż ze względu na ruch zawieszenia kąt jaki tworzy linia między osią suportu i osią koła tylnego (linia łańcucha?) a rurą podsiodłową ulega zmianie. Natomiast odmiana 63-66 przeznaczona jest to tzw. hardtaili.

Offline Mężczyzna marek.dembowski

  • Wiadomości: 1653
  • Miasto: Ogrodzieniec
  • Na forum od: 06.04.2007
Cytuj
ze względu na ruch zawieszenia kąt między osią suportu a osią koła tylnego ulega zmianie.
 :shock:

Nie bardzo jestem w stanie wyobrazić to sobie. Według mnie osie suportu i koła zawsze są (a przynajmniej powinny być) równoległe. Czyżby tylne koło kołysało się na boki?
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
nie wydaje mi się aby była to kwestia skoku zawieszenia - nie spotkałem (przyznaję że nie jest to jednak mój konik) systemu w którym położenie przerzutki zmieniałoby się w stosunku do korby przy pracy zawieszenia
POdane kąty na fd uwzględniają kąt rury podsiodłowej czyli dedykują konkretną przerzutkę do geometrii (przeważnie maszyny bardziej ukierunkowane na dyscypliny grawitacyjne przygotowane do włożenia amora o dużym skoku maja bardziej "płaskie" kąty)

Co do typów przerzutek - down swingi są trwalsze, skuteczniejsze zwłaszcza w trudniejszych warunkach Działają nieco bardziej "twardo" (odczuwalne dla kciuka zwłaszcza przy brudnych pancerzach  :wink: )
Jesli mocowanie down swinga koliduje z mocowaniem koszyka to należy jedynie pogratulować projektantowi / budowniczemu ramy  :roll:   :lol: (zważ że przed rokiem 96 nie istniało coś takiego jak top-swing i koszyki na rurze podsiodłowej były mimo wszystko bez kłopotów montowane)

Marku - mało precyzyjne określenie kolega zastosował - nie chodzi oczywiście o "machanie ogonem", tylko o zmianę położenia tylnego koła względem osi suportu tak jak pisałem na początku nie spotkałem jeszcze systemu zawieszenia w którym pomiędzy fd a osią suportu byłby jakiś punkt obroty (wirtualny lub rzeczywisty - nie ma znaczenia)

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10709
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
W podanym linku w ogółe nie ma mowy o kącie między osią suportu a osią kołą tylnego.
"Seat tube to Chainstay angle" to kąt między, rurą podsiodłową a dolnymi rurami tylnego trójkąta.
Spójrz na ten obrazek: rama (eng.), tam widać to to "Seat tube" i "Chainstay".

jNs

  • Gość
W podanym linku rzeczywiście nie jest wprost napisane czym jest chainstay angle. Ostatni post zawiera informację w jakich rowerach zalecane są te dwa odmiany przerzutek. Wyjaśnienie tego jak należy rozumieć chainstay zaczerpnąłem ze strony forumrowerowego.org (http://www.forumrowerowe.org/topic/31413-przednia-przerzutka-problem-z-najwyszym-przeoeniem/), gdzie użytkownik Rulez napisał:
"Chainstay - to linia łącząca oś mechanizmu korbowego z osią tylnego koła , a nie dolne widełki - i wszystko na ten temat  
I występuje oczywiście w rowerach które nie mają dolnych widełek tylnego trójkąta   , jest w każdym rowerze  
Jest nawet w takim rowerze jak Rockrider Triban Road - w którym według twojej bzdurnej teorii jej nie ma"
Zaś rozumienie chainstay angle opieram, na podstawie powyższego opisu i dokumentów technicznych pdf zamieszczonych na stronie Shimano, gdzie w treścio można odnaleźć mały obrazek, na którym chainstay angle tworzy chainstay (linia łącząca środek suportu z osią tylnego koła/piasty) a linią poprowadzoną od suportu wzdłuż rury podsiodłowej.
Zdaję sobie sprawę, iż mój opis jest mało precyzyjny i zawiera błędy. Nie wynika to ze złej woli ale z trudności odnalezienia jasnej odpowiedzi. Stąd przepraszam wszystkich, którzy krzywią się przy czytaniu.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum