Autor Wątek: rama aluminiowa vs crom-mo na dłuższe trasy  (Przeczytany 8847 razy)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
To który stop był miększy? Miałem rowery na ramach aluminiowych 7075 (albo inne 70*5) i 6061, odniosłem wrażenie, że ta druga zdecydowanie lepiej tłumi drgania.

7075 - twardy jak skała - najmniejszy komfort , później 6061 - podobnie do Carbonu - opcja najlepsza budżetowo. Jeśli chodzi o carbon - tutaj najlepiej z tłumieniem - najgorzej dla kieszeni ..  ;)

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
A sprawdzasz ciśnienie przed każdą jazdą? Bo ja to może raz na miesiąc pompkę wyciągnę... W trakcie wyprawy podobnie.
Wg mnie to mocny efekt placebo i dobry marketing, no i jakby nie było, poparcie w teorii.

Czy sprawdzam ciśnienie - "to zależy"  ;)

Pomijając jazdę wyprawową - w agresywnym xc/trailu - w zasadzie ustawiam ciśnienia pod trasę
- zasada dość prosta - niskie ciśnienie = więcej trakcji / łatwiejsze pokonywanie technicznych fragmentów - kosztem często złapanych gum (rośnie to mam wrażenie wykładniczo) .
Jak jadę dłuższą trasę - bardziej szutrową  - prosta - pompuje znacznie więcej .

Jeśli twierdzisz że to tylko placebo i marketing - znaczy tylko tyle, że nie masz doświadczenie i nie testowałeś różnych setupów w trudnych warunkach, ale to nie żadne ujma  ..  ;)
 

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
7075 - twardy jak skała - najmniejszy komfort , później 6061 - podobnie do Carbonu - opcja najlepsza budżetowo. Jeśli chodzi o carbon - tutaj najlepiej z tłumieniem - najgorzej dla kieszeni ..
Aż poszukam jakie ja mam :) A czy te kierownice miały taką samą geometrię i oprzyrządowanie, gripy itp.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Cytat: Sedymen
A czy te kierownice miały taką samą geometrię i oprzyrządowanie, gripy itp.

Kierownice różnią się minimalnie - 15 mm na długości, 4 mm na wysokości (wznios - rise) .
Carbon którego nie ma na zdjęciu - ma taką samą geometrie jak Reverse (alu 7075) .
Gripy te same - używam obecnie Ergon GE1 slim (chwyty do Enduro/Trail) lub Race Face Half Nelson.


Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Kierownice różnią się minimalnie - 15 mm na długości, 4 mm na wysokości (wznios - rise) .
To naprawdę jestem zaskoczony wyczuwalną różnicą miedzy stopami aluminium. Bez żadnej złośliwości. W takim razie to może też mieć przełożenia na ramy aluminiowe. 7075 będą twarde i sztywne w prowadzeniu a 6061 lepiej powinny tłumić, jeżeli zachowają takąsama sztywność to teoretycznie lepsze. Nigdzie jednak nie spotkałem się z takimi teoriami.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10723
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Cytat: Sedymen
A czy te kierownice miały taką samą geometrię i oprzyrządowanie, gripy itp.

Kierownice różnią się minimalnie - 15 mm na długości, 4 mm na wysokości (wznios - rise) .
Carbon którego nie ma na zdjęciu - ma taką samą geometrie jak Reverse (alu 7075) .
Gripy te same - używam obecnie Ergon GE1 slim (chwyty do Enduro/Trail) lub Race Face Half Nelson.
Ale porównujesz tylko wymiary zewnętrzne, a to przecież nie są pełne pręty.
Do tego jeszcze dochodzi obróbka, jakieś walcowanie, przeciąganie czy coś innego na czym się nie znam, Wiem tylk że w przypadku lekkich stopów obróbka ma znaczący wpływ na parametry mechaniczne.
Kiedyś się interesowałem trochę lotnictwem i pamiętam że prof. Sołtyk wspominał jak to zaraz po wojnie ktoś pobrał próbkę materiału z poniemieckich tłoków, przebadał i zrobił z nich odlew, który połamał się przy pierwszej próbie użycia, bo tłoki były kute a delikwent nie wiedział że kute mają zupełnie inne parametry niż odlewane.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska

Ale porównujesz tylko wymiary zewnętrzne, a to przecież nie są pełne pręty.
Do tego jeszcze dochodzi obróbka, jakieś walcowanie, przeciąganie czy coś innego na czym się nie znam, Wiem tylk że w przypadku lekkich stopów obróbka ma znaczący wpływ na parametry mechaniczne.

Dlatego pisałem - że na to może mieć wpływ kilka innych rzeczy których nie dostrzeżemy gołym
okiem i jestem daleki od generalizowania - i wyciąganie daleko idących wniosków na podstawie moich doświadczeń i subiektywnych odczuć. Jak nie uda mi się sprzedać tych kierownic co pozostały - potne je i sprawdzę dokładniej  ;D

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Nigdzie jednak nie spotkałem się z takimi teoriami.

Ale wnikałeś w temat i internety ?

Ja dokładnie poszukałem info na temat stopów i na forach / stronach związanych z Enduro/Downhill - gdzie przeciążenia - drgania na kierownicy roweru są ekstremalne - ludzi pisali o różnicach w odczuciu - sporo pokrywało się z tym co u mnie zaobserwowałem ..
 

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
To napiszę jeszcze raz - wszystkie stopy aluminium "rowerowe"mają identyczną sztywność, zatem i "tłumienie drgań". Ale jedna kierownica jest zrobiona z kawałka rury o identycznej grubości ścianki, a inna jest cieniowana. Mocno wycieniowany baranek będzie miękki i komfortowy w dolnym chwycie. Za to naprężenia w materiale rosną, czyli wytrzymałość zmęczeniowa materiału musi być lepsza. A to wymusza stosowanie lepszego gatunku aluminium.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
To napiszę jeszcze raz - wszystkie stopy aluminium "rowerowe"mają identyczną sztywność, zatem i "tłumienie drgań".

Wskaż źródło tej informacji .

W.g mnie nie ma czegoś takiego jak stop "rowerowy". Stop aluminium to stop - właściwości mechaniczne, fizyczne każdego z nich można sprawdzić - na niektórych stronach producentów - oni nawet jasno argumentują dlaczego użyli tego a nie innego - ze względu na jakie właściwości - najczęściej właśnie sztywność .  Kwestia cieniowania - przy podobnej wadze  i geometrii jest bardzo zbliżona , choć na pewno ma jakiś wpływ ...

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
To napiszę jeszcze raz - wszystkie stopy aluminium "rowerowe"mają identyczną sztywność, zatem i "tłumienie drgań".

Wskaż źródło tej informacji .




Proszę - szukasz swoich stopów i porównujesz Moduł E. http://www.emetal.eu/aluminium/wlasciwosci-aluminium-i-stopow-aluminium/

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Proszę - szukasz swoich stopów i porównujesz Moduł E. http://www.emetal.eu/aluminium/wlasciwosci-aluminium-i-stopow-aluminium/

Ja wcześniej sprawdzałem na tej stronie
https://www.makeitfrom.com/compare/2014-T6-Aluminum/7075-AlZn5.5MgCu-3.4365-2L95-A97075-Aluminum

Zapomniałem dodać - że czwartą kierownicą przetestowaną była właśnie z alu 2014-T6 .
Zachowywała się podobnie jak ta z 6061. Z tego co czytałem alu 70xx to stop o lepszych właściwościach - i właśnie ona była zdecydowanie najbardziej sztywna , najmniej komfortowa - być może wynika to tylko z procesu wytwarzania albo formowania , nie zmienia to faktu - że różnica na nadgarstkach znaczna ..

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
No i na twojej stronie też moduł Younga identyczny.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl


Też się z tego śmiałem - do czasu kiedy postanowiłem doprowadzić mój setup roweru do perfekcji w temacie kokpitu - i przez ostatnie pół roku przetestowałem 5 różnych kierownic, 3 mostki i kilka par gripów . PAmiętaj - że to nie jest twierdzenie - tylko subtelne odczucie , wiadomo - że nie jestem w stanie odwzorować takich samych warunków w testach, to nie laboratorium itd - choć zawsze staram się jechać kilka razy tę samą trasę . Jeśli chodzi o porównanie tych trzech - to właśnie największą różnicę odczułem między 7075 a resztą.  Sprawdzałem dokładnie składy tych stopów i właściwości - i nie wskazują aż takiej różnicy jak odczułem na rękach , na to może mieć oczywiście wpływ kilka innych czynników (geometra-średnica wokół miejsca mocowania do mostka itd) , natomiast na pewno to nie żadna forma placebo ...


Podejrzewam, że to właśnie geometria i wszystko inne, a nie różnica w stopie  ::)

A sprawdzasz ciśnienie przed każdą jazdą? Bo ja to może raz na miesiąc pompkę wyciągnę... W trakcie wyprawy podobnie.
Wg mnie to mocny efekt placebo i dobry marketing, no i jakby nie było, poparcie w teorii.

Czy sprawdzam ciśnienie - "to zależy"  ;)

Pomijając jazdę wyprawową - w agresywnym xc/trailu - w zasadzie ustawiam ciśnienia pod trasę
- zasada dość prosta - niskie ciśnienie = więcej trakcji / łatwiejsze pokonywanie technicznych fragmentów - kosztem często złapanych gum (rośnie to mam wrażenie wykładniczo) .
Jak jadę dłuższą trasę - bardziej szutrową  - prosta - pompuje znacznie więcej .

Jeśli twierdzisz że to tylko placebo i marketing - znaczy tylko tyle, że nie masz doświadczenie i nie testowałeś różnych setupów w trudnych warunkach, ale to nie żadne ujma  ..  ;)
 

Są puryści sprzętowi, są puryści audiofilscy, którzy wysłyszą różnice w kablu za 12 tys vs kabel za 14 tys. Można się oszukiwać, że różnice są duże, że coś zmieniają...
Najlepszym testem jest jazda bez świadomości na czym się jedzie i spisywanie doświadczeń. A wtedy wątpię żeby Twoje testy wyszły tak jednoznacznie ;)
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Najlepszym testem jest jazda bez świadomości na czym się jedzie i spisywanie doświadczeń. A wtedy wątpię żeby Twoje testy wyszły tak jednoznacznie ;)

Ja na ramie z aluminium 6061 czułem zdecydowanie mniej drgań niż na 7005. W rowerze z aluminium 7005 bez przerwy wykręcały mi się śrubki ;D

Znalezione w internecie:
"Due to its inherent hardness, 7005 aluminum bikes feel rougher when you ride them. You might not realize it, but bike frames bend when you ride the bike. They absorb bumps and road vibration. The 6061 alloy is softer, making the bike's ride more comfortable. The stiffness of the 7005 frame make its ride more harsh. For smoother riding bikes, choose 6061 frames."
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum