Autor Wątek: amatorski bikefitting  (Przeczytany 1749 razy)

Offline Mężczyzna Melon

  • Wiadomości: 18
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 17.02.2019
amatorski bikefitting
« 3 Maj 2020, 14:10 »
(Nie wiem czy właściwy dział ale odpowiedniejszego nie znalazłem).

Ostatnimi czasy trochę czytam sobie literatury na temat treningu kolarskiego, zaczynam trochę ćwiczyć w domu i na fali takiej trochę 'profesjonalizacji' zacząłem przywiązywać większą wagę do dostosowania ustawień roweru pod siebie. W internecie jest kilkadziesiąt filmików i wpisów na przeróżnych stronach na temat tego jak prawidłowo ustawiać rower. Metoda dostosowywania pozycji siodełka jest przedstawiana praktycznie od każdej strony. Odnoszę jednak wrażenie, że we wszystkich tych mądrych przekazach w zasadzie pomija się kwestię dostosowania kierownicy (wysokości, długości mostka).
Ja np. po zapoznaniu się z tym materiałem
dowiedziałem się, że kierownica powinna mniej więcej zakrywać piastę w szosie i że mostek w mojej jest zwyczajne za długi i po jego wymianie na krótszy model zyskałem +10 do komfortu  :) A jak to jest w trekkingowych rowerowach z kierownicą typu baranek? Czy znacie jakieś inne amatorskiego bikefittingu kierownicy?

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: amatorski bikefitting
« 3 Maj 2020, 14:17 »
większość z tych porad to tylko punkt wyjścia dla regulacji, a nie złoty punkt dla każdego.
Zwłaszcza dla baranka, gdzie każdy ma kilka specyficznych wymiarów poza szerokością.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: amatorski bikefitting
« 3 Maj 2020, 15:51 »
Słabiutki ten filmik. O pozycji siodełka względem suportu tylko w kontekście przepisów. Jak tu w ogóle myśleć o pozycji kierownicy względem piasty?
Poza tym, wielkość głowy nie ma wpływu (oprócz aerodynamicznego) na efektywność, a pozycja oczu się zmienia i piastę zobaczymy albo nie  :)
Wydaje mi się, że takich "poradników" należy unikać.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: amatorski bikefitting
« 3 Maj 2020, 15:58 »
Zasada przy bikefittingu jest taka, że najpierw ustawiasz siodełko i stopy na pedałach (czyli układ napędowy), a później dopiero kierownicę. Ustawianie odległości od kierownicy poprzez regulację siodełka to jest błąd. Kierownicę się reguluje wysokością i długością mostka, ewentualnie jak jest możliwość to podkładkami, a nie siodełkiem.

Też nie ma co specjalnie patrzeć na takie parametry jak to czy widać przednią piastę. Sposób ustawienia kierownicy jest czysto indywidualną sprawą, zależy od giętkości rowerzysty. Człowiek bardzo giętki może mieć agresywną pozycję, mostek długi i nisko opuszczony. A u osoby sztywnej to już zupełnie inaczej wygląda, ona potrzebuje dużo wygodniejszej pozycji. Dlatego takie podręczniki to można traktować jedynie jako punkt wyjściowy regulacji i nie przywiązywać się specjalnie. Tym się różni od tego prawdziwy fitting, że osoba go wykonująca bada nasz stopień giętkości, ocenia naszą sylwetkę na rowerze i na tej podstawie proponuje rozwiązania.

Offline Mężczyzna RS

  • Wiadomości: 2438
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 17.11.2016
Odp: amatorski bikefitting
« 3 Maj 2020, 16:09 »
Już same pomiary ciała mogą być trudne w warunkach domowych.
Chyba Szajbajk ma jakiś filmik zahaczający o wierzchołek problemu - chodziło, jeśli mnie pamięć nie myli o dobór ramy z uwzględnieniem naszych wymiarów. Pokazywał, które i w jaki sposób można zmierzyć samodzielnie. Wydaje mi się, że materiał znacznie lepszy, chociaż nie o kierownicy.

Offline Mężczyzna Melon

  • Wiadomości: 18
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 17.02.2019
Odp: amatorski bikefitting
« 13 Maj 2020, 06:31 »
Dlatego takie podręczniki to można traktować jedynie jako punkt wyjściowy regulacji i nie przywiązywać się specjalnie.

Zgoda na wszystko co w powyższych wiadomościach napisaliście. Ale chodzi mi właśnie o poszukiwanie takiego 'punktu wyjściowego'. Podejrzewam, że w ramach w.w. możemy przyjąć coś więcej niż tylko to, że kierownica nie powinna zderzać się z kolanami?

Offline Mężczyzna Rolf

  • Wiadomości: 1036
  • Miasto: Chorągwica k. Wieliczki k. Krakowa
  • Na forum od: 12.07.2011
Odp: amatorski bikefitting
« 13 Maj 2020, 09:50 »
Tym się różni od tego prawdziwy fitting, że osoba go wykonująca bada nasz stopień giętkości, ocenia naszą sylwetkę na rowerze i na tej podstawie proponuje rozwiązania.

A następnie zaleca, jakie ćwiczenia wykonywać, żeby być bardziej giętkim :-)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum