Autor Wątek: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy  (Przeczytany 9462 razy)

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 08:56 »
Oczywiście, znają przepisy, a być może i uczestniczą w ich tworzeniu. Ze znajomością terenu i poszanowaniem krajobrazu bywa już różnie - raz trzeba się w pas kłaniać, innym razem kilof w dłoń i niech przywrócą poprzedni stan. Czyli tak jak wszędzie, jednak zmiany w krajobrazie cofnąć bardzo trudno.

Oczywiście, tak. Dlatego dobrze jest przywołując jakieś negatywne zjawiska powoływać się na konkretne przykłady, by móc twierdzenie od razu weryfikować. Ten z uderzeniem kierownicą o barierę podczas jazdy w przypadku Jeziora Czorsztyńskiego był chybiony - ze względu na zastosowaną skrajnię uwzględniającą takie ryzyko. Ale pewnie zdarzają się i takie miejsca w innych regionach, gdzie tej skrajni nie ma. Na Żelaznym jest, na Pomorzu Zachodnim jest (zdjęcia niżej).






W przypadku krajobrazu Jeziora Czorsztyńskiego podejrzewam, że decyzję o wykonaniu tak odważnej inwestycji podjęto w oparciu o fakt, że Jezioro Czorsztyńskie jest sztucznym zbiornikiem, istniejącym mniej niż 25 lat. Tu nikt nie ingeruje w historyczny, naturalny krajobraz, a prawdopodobnie jest zbyt wcześnie, by powstały tu cenne stanowiska przyrodnicze. Może nawet można postawić tezę, że jest on wciąż tworzony, w tym właśnie przez drogę rowerową. Raczej nie wyobrażam sobie podobnej inwestycji na terenach leśnych nad jeziorami na Kaszubach czy Mazurach.

Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 09:04 »
Zgodnie z przepisami (Rozporządzenie) droga rowerowa powinna posiadać skrajnię o szerokości minimum 20cm. Niestety to jest często pomijane bo mało jest kompetentnych architektów-drogowców, którzy mają pojęcie o projektowaniu dróg rowerowych. Ten normatyw zresztą jest z czapy i jest zdecydowanie za mały, ponieważ skrajnię mierzy się od krawędzi drogi rowerowej. Nie zapewnia ona nawet bezpieczeństwa w zakresie szerokości roweru (kierownica, pedały) nie mówiąc już o "weżykowaniu". Oczywiście w przypadku usakwionego roweru skrajnia powinna być jeszcze szersza.
Wracając do tematu barierek, to podążając filozofią "szlaku asfaltowego" są one niezbędne, bo z zasady ma on oferować zabezpieczenie dla masowych użytkowników. Jadąc z grupą dzieci mniej będziesz się obawiał przywalenia w barierki niż zjechania w przepaść. Natomiast skrajnia barierek, niemal zawsze jest zbyt mała.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Online Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 09:24 »
podążając filozofią "szlaku asfaltowego" są one niezbędne, bo z zasady ma on oferować zabezpieczenie dla masowych użytkowników.
Ale niech one będą stawiane, tam gdzie są faktycznie potrzebne jako zabezpieczenie rowerzysty, a nie zysku producenta barierek i firmy je montującej. Na drugim zdjęciu z ostatniego postu szy przed czym one zabezpieczają? Przed zjechaniem na trawę? Przed nadmiernymi odchyleniami od toru jazdy dla pijanych rowerzystów?

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 09:33 »
Przypuszczam, że poza "mafią barierkową", mogą tu wchodzić też w grę aspekty prawne, to znaczy jeśli nie będzie barierek i ktoś wyjedzie na trawę i skręci kostkę, to będzie mógł pozwać zarządcę drogi, a jeśli wyrąbie w barierki i się połamie, to będzie jego wina, bo droga jest zaprojektowana według wytycznych. Ale to tylko gdybanie, fajnie by było gdyby jakiś fachowiec od tego wszystkiego się kiedyś wypowiedział.

Offline Mężczyzna wiki

  • Nie spać! Jechać!
  • Wiadomości: 1716
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 28.01.2016
    • ekstremalna strona rowerowa
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 09:46 »
Barierki to jedna sprawa a co z drzewami rosnącymi tuż przy krawędzi  ścieżki rowerowej?
rowerem na księżyc (100 %);  [wsie woj. łódzkiego - 49%]

Online Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 09:57 »
Trzeba wyciąć, żeby nie rzucały się na rowerzystów, jak drzewa rosnące przy szosach, które rzucają się na rozpędzone samochody.

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:01 »
Na drugim zdjęciu z ostatniego postu szy przed czym one zabezpieczają? Przed zjechaniem na trawę? Przed nadmiernymi odchyleniami od toru jazdy dla pijanych rowerzystów?

Tam za tymi krzaczorami też jest skarpa, tyle że już solidnie oddalona od drogi. Tak, to właśnie ten przykład bezsensownego stawiania barier, piszę o tym na Znajkraju w artykule o Żelaznym. Tu widać to jeszcze lepiej:



Co robi bariera po prawej - nie wiem.


W bardzo podobnych sytuacjach na Pomorzu Zachodnim - też więcej niż 50 cm spadku terenu, też pokolejowa trasa - barier nie postawiono. Wszystko jak widać zależy od projektanta i od osoby nadzorującej projekt.









Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2810
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:10 »
Barierki to jedna sprawa a co z drzewami rosnącymi tuż przy krawędzi  ścieżki rowerowej?
Możliwość urazu od spadających gałęzi to jedno.
A drugie, to niszczenie asfaltu od korzeni takich blisko rosnących drzew.

Wyciąć wszystko :icon_twisted:

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:19 »
Barierki to jedna sprawa a co z drzewami rosnącymi tuż przy krawędzi  ścieżki rowerowej?

Ale to też nie jest tylko biało-czarne. Bo nawet jeśli któryś z budujących drzewa wycina, to jednocześnie zdarza się coraz częściej, że dba o "rekompensatę" dla natury. To znów zdjęcia z Żelaznego - z jednej strony stawiają bezsensowne bariery, z drugiej - tam jest naprawdę wiele nasadzeń młodych drzewek.







Więc - znowu - każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, nie potępiać w czambuł wszystkiego co się rusza.

Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna wiki

  • Nie spać! Jechać!
  • Wiadomości: 1716
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 28.01.2016
    • ekstremalna strona rowerowa
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:24 »
Barierki to jedna sprawa a co z drzewami rosnącymi tuż przy krawędzi  ścieżki rowerowej?

Ale to też nie jest tylko biało-czarne. Bo nawet jeśli któryś z budujących drzewa wycina, to jednocześnie zdarza się coraz częściej, że dba o "rekompensatę" dla natury. To znów zdjęcia z Żelaznego - z jednej strony stawiają bezsensowne bariery, z drugiej - tam jest naprawdę wiele nasadzeń młodych drzewek.

Szy.

Pozostaje kwestia ile z tych nasadzeń przetrzyma 1, 3, 5 lat. Wystarczy przejechać się wzdłuż którejś z autostrad lub dróg szybkiego ruchu. Po kilku latach 90% nasadzeń nie wytrzymuje próby czasu. Podobnie jest w miastach gdzie za wycięcie starego drzewa nasadza się kilka młodych i po roku nie ma już z nimi problemu, bo pozostają suche kikuty.
rowerem na księżyc (100 %);  [wsie woj. łódzkiego - 49%]

Online Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:31 »
Tu widać to jeszcze lepiej:



Co robi bariera po prawej - nie wiem.
Wygląda, jak rowerzystów chów klatkowy.

Offline Mężczyzna szy

  • Wiadomości: 3146
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 29.04.2009
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 10:49 »
Wygląda, jak rowerzystów chów klatkowy.

Też. Choć miałem raczej skojarzenia z chomikiem w kołowrotku ;) - przez brak innej podobnej połączonej infrastruktury są osoby, które jeżdżą po tym odcinku (15 kilometrów) tam i z powrotem, po kilka razy. Bo innej możliwości żeby spokojnie pojeździć rowerem nie mają.

Szy.

Najlepsze szlaki rowerowe w Polsce, w Niemczech i w Europie

Offline Mężczyzna Romal

  • Wiadomości: 845
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 05.06.2006
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 11:05 »
W bardzo podobnych sytuacjach na Pomorzu Zachodnim - też więcej niż 50 cm spadku terenu, też pokolejowa trasa - barier nie postawiono. Wszystko jak widać zależy od projektanta i od osoby nadzorującej projekt.

Bo na Pomorzu Zachodnim projektowaniem tras zajmują się rowerzyści. I to tacy, co lubią jeździć w dzicz i przedzierać się przez krzaczory.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 11:10 »
Pozostaje kwestia ile z tych nasadzeń przetrzyma 1, 3, 5 lat. Wystarczy przejechać się wzdłuż którejś z autostrad lub dróg szybkiego ruchu. Po kilku latach 90% nasadzeń nie wytrzymuje próby czasu. Podobnie jest w miastach gdzie za wycięcie starego drzewa nasadza się kilka młodych i po roku nie ma już z nimi problemu, bo pozostają suche kikuty.
Jest to po trochu wina przepisów, które mówią, że nasadzenia kompensacyjne mają być żywe po 3 latach od wsadzenia, a nie przez minimum 3 lata. To zasadnicza różnica. Sadzisz bo musisz, usycha, na kilka miesięcy przed 3 latami i kontrolą wsadzasz nowe i na kontrole po 3 latach masz jak znalazł. Żyją. I nie jest to czarny humor ale praktyka, z którą się zetknąłem. Przepisy powinny mówić, że mają być żywe przez minimum 3 lata. To zmienia obowiązek.

Miasta w odpowiedzi na suszę stosują teraz takie specjalne worki napełniane wodą. Przeżywalność nasadzeń zdecydowanie wzrosła. Niestety w warunkach miejskich młode nasadzenia zabija susza.
O nasadzeniach wzdłuż dróg nie będę pisał, bo lepiej spuścić na to zasłonę milczenia.

Nie istnieje realna kompensacja za wycięcie dużych drzew. Realna kompensacja powinna oddać masę czynna drzewa. Za duże drzewo jest to kilkaset sadzonek. Nierealne. Dalej powinna oddać mikrosiedlisko jakie stanowi rozłożysta korona dużego drzewa. Tego nie osiągniesz w żaden sposób. Zatem kompensacja przyrodnicza jest pojęciem mylącym. Kolejnym produktem marketingowym, a nie realną kompensacją w jej leksykalnym znaczeniu. Zatem szanujmy każde duże drzewo, a jeżeli już musimy to wtedy robimy "kompensację".

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Odp: Polska - Żelazny Szlak Rowerowy
« 13 Paź 2020, 11:39 »
Jest jeszcze jeden aspekt "barierkozy". Rośnie popyt na stal i Chińczyk zaraz wybuduje kolejną hutę, wyprodukuje tony stali, tony CO2, zużyje tony wody. Na zdjęciach widać też stojaki do rowerów na miejscach do odpoczynku. Po co, skoro obok jest sporo ławeczek, barierek o które rower można oprzeć? Dużo rowerów jest też wyposażonych w nóżki do stawiania roweru. Znowu stal, znowu kolejna huta, znowu globalne ocieplenie.


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum