Autor Wątek: Giant ToughRoad SLR 1 vs. Trek 920 - co wybrać ??  (Przeczytany 25773 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Sugerując się wyłącznie długością górnej rury zdecydowanie wybrałbym rozmiar L. Nie wiem tylko jak z przekrokiem, to zależy od długości nóg. Moim zdaniem M ma dosyć krótką rurę podsiodłową, która gorzej wygląda.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Online Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Zdecydowanie wybrałbym L do turystyki.
Ze zbyt małą ramą nic nie zrobisz, zbyt długą możesz natomiast skrócic mostkiem w kierunku geometrii progresywnej.
Dłuższa rama jest i praktyczna i wygodna zarazem.

Bajki opowiadasz, poczytaj trochę w temacie, później wstawiaj takie teksty. Każdy kto się zna trochę na ustawianiu pozycji doradzi mniejszą, a nie większą ramę w razie wątpliwości - taka jest ogólna zasada. Rama to nie tylko mostek, też kwestia ustawienia pod kolana. Na za dużej ramie będzie się człowiek przesuwać do przodu i pod tym względem będzie mocno upośledzona, do tego do np. bikepackingu zostanie mało miejsca, bo sztyca będzie nisko. A z za małą nie ma takiego problemu, wielu zawodowców używa mniejszych ram ze względu na aerodynamikę i mniejszy rozmiar nie upośledza im parametrów jezdnych.

Oczywiście to jest teoria, najlepiej jest jednak usiąść na rowerze i sprawdzić

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Czasy się zmieniły, ja bym wybrał nieco za dużą, a nie za małą. Krótszy mostek jest lepszy do wieszania toreb, w terenie lepiej też mieć nerwowy niż zamulony rower. Obciążony rower już sam w sobie jest mułowaty, nie warto jeszcze wydłużać mostka. Zwiększenie bazy kół też ma swoje zalety. Większa rama oznacza więcej miejsca na torby.

Minus bardzo długiej ramy i bardzo krótkiego mostka (niedociążony przód) jest odrywanie się przedniego koła na podjazdach.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Jeszcze jest kwestia błotników, przy krótkiej ramie łatwiej zahaczać butami. Dłuższa rama daje też więcej miejsca na butelkę od spodu ukośnej rury.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Online Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Wiem.
Ale to dotyczy głównie szos i ustawiania pod SPD.
Na turystycznych platformach, fitting ma mniejsze znaczenie ( albo nawet żadne ).
Na granicy - do turystyki - tylko większy rozmiar ma uzasadnienie ( bo nie ocierasz butem o przednią oponę, masz więcej opcji zmiany geometrii niż tylko wydłużenie mostka, masz więcej opcji dopasowania toreb itd. )
Jeśli przekrok w L jest z lekkim zapasem ( 2-3 cm wystarczy ) - bierz L !

Nie, to jest ogólne prawidło, ocieranie mocno przesuniętym do przodu butem o oponę to nie jest kryterium wyboru rozmiaru ramy. Jeśli ocierasz w prawidłowym rozmiarze - to z powodu złego ustawienia stopy na platformach, bo prawidłowe nie różni się od ustawienia z SPD, tyle że w SPD się nie przesuwa. W takiej sytuacji po prostu trzeba popracować nad prawidłowym ustawieniem stopy, bo mamy złe przyzwyczajenia. A ponadto wiele osób w turystyce również używa pedałów zatrzaskowych, więc problemu nie ma.

Krótszy mostek jest lepszy do wieszania toreb

Ja mam dokładnie odwrotne spostrzeżenia, to przy długim mostku jest wygodniej, bo torba wchodzi wygodnie pod kierownicę. Poza tym to są sprawy drugorzędne - nie można wybierać rozmiaru ramy na podstawie przestrzeni ładunkowej pod torby. Ramę wybiera się pod parametry osoby, która ma na nim jeździć - wzrost, przekrok i stopień giętkości. A większy rozmiar to także główka ramy wyższa aż o 2cm

w terenie lepiej też mieć nerwowy niż zamulony rower. Obciążony rower już sam w sobie jest mułowaty, nie warto jeszcze wydłużać mostka.
To ma znaczenie jedynie w trudnym, technicznym terenie, a to nie jest rower do takiej jazdy, zresztą autor wątku pisze o szutrach, ścieżkach leśnych itd. A tam właśnie dłuższy mostek jest zaletą, nie wadą.
Zwiększenie bazy kół też ma swoje zalety.
Akurat w przypadku Toughroada to rozmiar L ma mniejszą bazę kół niż rozmiar M, bo przez podniesienie przodu ma większy kąt widelca i sumarycznie jest krótszy.

Offline Mężczyzna MARECKI

  • Wiadomości: 647
  • Miasto: Elbląg, Polska
  • Na forum od: 28.01.2016
    • Rowerowa strona Mareckiego
Skracanie mostka ma swoje granice, bo może zrobić się bardzo nerwowo. Na awatarze siedzę na rowerze bez mostka - bezcenne wrażenia, chociaż to oczywiście już ekstremalny przykład :-)

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
To napiszę cos konstruktywnego dla autora. Mam niemal tą samą długość nogi, jeżdżę na ramie L i jest bardzo ok.

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline crust

  • Wiadomości: 250
  • Miasto:
  • Na forum od: 21.08.2013
Harpoon_44, tak z czystej ciekawości, na jakim rowerze i w jakim rozmiarze do tej pory jeździłeś?

Offline Mężczyzna Harpoon_44

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Bielsko-Biała
  • Na forum od: 24.06.2019
Panowie ale mi klina wbiliście teraz :D ale to dobrze bo gorąca głowa nie sprzyja dobrym zakupom, lepiej się 10 razy zastanowić i wybrać dobrze niż iść na żywioł :)

Harpoon_44, tak z czystej ciekawości, na jakim rowerze i w jakim rozmiarze do tej pory jeździłeś?

no właśnie sprawa wygląda tak: do tej pory "poważniej" jeździłem na dwóch rowerach tj. rekreacyjnym góralu Giant Terrago 3 Disc na kołach 26 cala (rozmiar M) a obecnie na gravelu Cannondale Topstone na kołach 29 cala (też rozmiar M). Porównując wymiary tych rowerów i zestawiając do ToughRoada wychodzi mi tak:

- efektywna długość górnej rury czyli odległość mierzona od sztycy do mostka to w przypadku Giant Terrago 3 Disc było 56 cm. W przypadku Cannondale ta odległość wynosi 56,2 cm. Giant dla ToughRoada, dla rozmiaru M! podaje długość aż 59,5 cm! Mostek w Giancie Terrago miałem 100mm, w Cannondale skróciłem na 80mm bo jadąc na łapach byłem bardzo wyciągnięty, aczkolwiek jeżdżę na sztycy z offsetem 2cm.

- długość rury podsiodłowej: w Giant Terrago było to 19 cali czyli 48,2 cm (wg producenta - nie jestem w stanie już tego zweryfikować). W Cannondale Topstone jest to dokładnie 50,5 cm. A więc ten parametr jest bliżej rozmiaru L dla ToughRoada. Aczkolwiek zmierzyłem odległość siodełka od środka suportu wzdłuż sztycy i rury podsiodłowej co dało odległość 71cm. Teraz biorąc rozmiar M ToughRoada i podawaną długość rury podsiodłowej 46cm to oznacza żeby siodełko ustawić na tej samej wysokości, na której mam obecnie sztyca będzie musiała być wysunięta na 25 cm. Sprawdziłem długość sztycy D-Fuse w katalogu Giant i najprawdopodobniej ma ona długość 35cm i może być bezpiecznie wysunięta chyba maks na 32-31 cm tak patrząc na "oko". Czyli mam bezpieczny zapas.

- Stack: tu mogę się odnieść jedynie do Cannondale Topstone gdzie stack ma 58cm. Jeżdżę na mostku ze wzniosem 17 stopni + kierownica też nie jest prosta tylko z lekkim wzniosem. Giant podaje dla ToughRoada rozmiar M stack wynoszący 60,2 cm.

- Przekrok: tu też tylko mogę się odnieść do Cannondale Topstone gdzie przekrok wynosi 78,4cm. dla ToughRoada dla rozmiaru M Giant podaje przekrok 75,4cm natomiast dla rozmiaru L jest to 79,5 cm. Mój przekrok wynosi 83 cm.

Reasumując. Wybierając wcześniejsze modele też byłem na granicy rozmiarów, zawsze wybierałem mniejszą ramę i do tej pory na tym się nie zawiodłem (nie lubię być rozciągnięty na rowerze). Zmierzę jeszcze dzisiaj swoją długość ramion bo być może mam krótkie ręce.

Poza tym to są sprawy drugorzędne - nie można wybierać rozmiaru ramy na podstawie przestrzeni ładunkowej pod torby. Ramę wybiera się pod parametry osoby, która ma na nim jeździć - wzrost, przekrok i stopień giętkości.

Zdecydowanie się z tym zgadzam! Akcesoria rowerowe zawsze się da dopasować jak nie tak to inaczej. Wybierać rozmiar będę jedynie pod kątem geometrii i mojej wygody na rowerze.

182cm i L
Jak chcesz to przyjedź, przejedziesz się i oceniasz. Obok Borafu ma M więc porównasz.

Jeżeli jest taka opcja to będę mega wdzięczny i chyba tak zrobię! Ten model i tak będzie dostępny najwcześniej w kwietniu więc jeszcze się wstrzymam z zakupem. Napiszę na priv, żeby się zgadać :)

Offline Mężczyzna Harpoon_44

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Bielsko-Biała
  • Na forum od: 24.06.2019
Sugerując się wyłącznie długością górnej rury zdecydowanie wybrałbym rozmiar L. Nie wiem tylko jak z przekrokiem, to zależy od długości nóg. Moim zdaniem M ma dosyć krótką rurę podsiodłową, która gorzej wygląda.

Powyżej w poście porównałem parametry mojego obecnego roweru do ToughRoada. I właśnie sugerując się długością górnej rury wychodzi zdecydowanie "M". Stack również wskazuje "M". Natomiast długość rury podsiodłowej oraz przekrok pasują i do "M" i do "L". Przynajmniej tak mi się wydaje... :)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Jeszcze uwzględnij długość mostka i pamiętaj, że szeroka kierownica potrafi efektywnie "wydłużyć" rower.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna wojtek

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 5172
  • Miasto:
  • Na forum od: 02.03.2010
    • Pokój z Tobą
Jak się zmieszczą opony opisane jako 29x1.75, to istnieje. A z biedą, ale się mieszczą.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10704
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Natomiast długość rury podsiodłowej oraz przekrok pasują i do "M" i do "L".
Przy takim kącie górnej rury to przekrok wyklucza rozmiar L tylko dla krasnoludków.

Offline Mężczyzna Król Julian

  • Wiadomości: 7320
  • Miasto: Pabianice
  • Na forum od: 14.02.2017
Stack: tu mogę się odnieść jedynie do Cannondale Topstone gdzie stack ma 58cm. Jeżdżę na mostku ze wzniosem 17 stopni + kierownica też nie jest prosta tylko z lekkim wzniosem. Giant podaje dla ToughRoada rozmiar M stack wynoszący 60,2 cm.
Widać wiele wspólnego mamy :)
Również używam Cannondale Topstone. I on również jest w rozmiarze L.
Wydaje się naturalne, ze w szybkim gravelu jakim jest Topstone zarówno stack jak i reach będą mniejsze niż w adventurebike, jakim jest Toughroad. Już kiedys pisałem jak śmieszy mnie sprzedawanie Toughroada jako gravela po założeniu do niego baranka (oczywiście szanuję, jak ktoś lubi jeździć na baranku i rower taki kupuje; mnie śmieszy marketing producenta; próba prostego wykorzystania mody). Zauważ jednak, ze w przypadku Topstona efektywna odległość w wymiarze "stack" jest znacznie dłuższa, bo wyrzuca cię do przodu baranek.
Porównując pozycję pomiędzy tymi rowerami nie mam wątpliwości, że geometria i pozycja na Topstonie jest zdecydowanie bardziej "sportowa".

A większą mi rozkoszą podróż niż przybycie!

Offline Mężczyzna Harpoon_44

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Bielsko-Biała
  • Na forum od: 24.06.2019
Jeszcze uwzględnij długość mostka i pamiętaj, że szeroka kierownica potrafi efektywnie "wydłużyć" rower.

Uwzględniam aczkolwiek mostek zakładam jako element do ewentualnej wymiany. Tym bardziej że mostek o przykładowej długości 100mm i kącie 0 stopni to nie to samo co 100mm przy kącie np. 17 stopni... Na pewno nie chciałbym mieć mostek dłuższy niż 120mm i krótszy niż 80mm. Więc tutaj też rozmiar "M" ToughRoada wydaje się być właściwy (mostek 100mm, szer. kierownicy 640mm). W Giant Terrago 3 Disc miałem kierownicę 630mm i była ona dla mnie idealna. Jeśli brałbym "L" ToughRoada to nie dość że mostek mam 110mm czyli jeszcze bardziej kierownica mi się oddala to ma ona w tym rozmiarze aż 690mm a mi wystarczy 630mm...

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum