Autor Wątek: Problem z hamulcami po myciu  (Przeczytany 29878 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 14:56 »


Fizyka, prawo Pascala, zasada działania prasy hydraulicznej. Np. tu:
http://www.fizyka.osw.pl/Portals/physicseducation/40.pdf

I raczej siłę niż moc :)
Prasa efektywnie przetwarza niższe ciśnienie z większej powierzchni na wyższe, ale na mniejszej. Co w związku z tym?
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 565
  • Miasto: Milowice
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:04 »
...
Rower hamuje siłą palców.
...


To by była prawda gdyby średnica w całym układzie była jednakowa. Ale tak nie jest.
Najpierw mamy zmianę powierzchni z tłoka klamki na przekrój przewodu co powoduje zmniejszenie siły, dzięki czemu zresztą siły działające na przewód są małe i stąd ich niezawodność. Potem mamy zmianę średnicy z przewodu na tłok w hamulcu i tu następuje zwiększenie siły.
Efektywnie w przybliżeniu siła nacisku tłoka w hamulcu = siła nacisku na tłok klamki * (powierzchnia tłoka w zacisku / powierzchnia tłoka w klamce).
Tak na oko to jakieś 10-20 razy.
"Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna maciek70

  • Wiadomości: 565
  • Miasto: Milowice
  • Na forum od: 18.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:07 »


Fizyka, prawo Pascala, zasada działania prasy hydraulicznej. Np. tu:
http://www.fizyka.osw.pl/Portals/physicseducation/40.pdf

I raczej siłę niż moc :)
Prasa efektywnie przetwarza niższe ciśnienie z większej powierzchni na wyższe, ale na mniejszej. Co w związku z tym?

Proponuję przeczytać ze zrozumieniem. Ciśnienie pozostaje stałe (literki p z indeksem, p1=p2). Siła rośnie, cytuję:

Działanie prasy hydraulicznej
polega na tym, że zwiększa ona
działającą siłę F2 tyle razy ile razy
powierzchnia s2 jest większa od
powierzchni s1.
"Jest tylko cienka czerwona linia między rozsądkiem a szaleństwem"

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:10 »
Cały "problem" z tymi hamulcami sprowadza się do tego, że raz na 1000 - 1500 km normalnej jazdy należy dokręcić śrubkę. Ewentualnie trzeba będzie nieco częściej kupić klocki za 20 zł. Nie rozumiem całej dyskusji.



Czyli to są hamulce dla świadomego użytkownika. :wink:  Tzn. takiego co ma czas i  umiejętności albo sporo pieniędzy na serwis. Albo też takiego co 1000-1500 km to robi w 3 lata :wink: Czyli Ty sobie poradzisz bo już umiesz. :)
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:27 »
(...)
Dzięki, racja. Ma to sens.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Żubr

  • Wiadomości: 2479
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 03.11.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:30 »
Jak wspomniano w 6 razy droższych TRP występuje konieczność przedwczesnej wymiany klocków.

Ale gdzie wspomniano? Jeśli w TRP w zacisku jest zbiorniczek wyrównawczy to układ powinien działać podobnie jak w sytuacji gdy zbiorniczek jest w klamce (w pełnej hydro). W pełne hydraulice, jeśli układ jest szczelny i niezapowietrzony to klocki ścierają się do krwi, do końca, a klamka nie dobija do kierownicy. Jest do tego bardzo daleko.

Cały "problem" z tymi hamulcami sprowadza się do tego, że raz na 1000 - 1500 km normalnej jazdy należy dokręcić śrubkę. Ewentualnie trzeba będzie nieco częściej kupić klocki za 20 zł. Nie rozumiem całej dyskusji.

Niech te hamulce przejadą trochę km to pogadamy. Sam jestem ciekaw. Tylko skąd pewność, że ta śrubka do tego służy i konstruktor przewidział taki sposób regulacji?

Rower hamuje siłą palców.Hydraulika faktycznie daje mniejsze straty, ale dalej źle ustawiona hydraulika będzie gorsza od dobrych linek.

Jak pracownik wesołego miasteczka zapina Cię w fotelu kolejki górskiej to też to robi siłą własnych rąk :) Gdybyś miał pewność, że ta linka jest dobrze wyregulowana to rozumiem że wolałbyś być w takim fotelu zapięty stalową linką?


Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:36 »
Pomyślałem sobie, że kupując tanie hamulce z Chin warto założyć różne modele na przód i tył. Jest wtedy mniejsza szansa, że oba padną na tym samym zjeździe  :P

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:48 »
to akurat zapewnia rozrzut jakościowy.

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19862
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 15:58 »
Cały "problem" z tymi hamulcami sprowadza się do tego, że raz na 1000 - 1500 km normalnej jazdy należy dokręcić śrubkę. Ewentualnie trzeba będzie nieco częściej kupić klocki za 20 zł. Nie rozumiem całej dyskusji.
To, że trzeba dokręcić śrubkę - to na razie tak twierdzisz. Pojeździsz trochę więcej, zaliczysz poważny teren - to się zaraz okaże, że parę innych spraw też nie do końca chodzi jak potrzeba ;). Generalnie hybrydy linkowo - hydrauliczne powoli tracą sens. To było rozwiązanie przede wszystkim do manetek szosowych, w okresie gdy wchodziła w ten system hydraulika i było to bardzo drogie. Wtedy nie trzeba było kupować całego systemu manetka + przewód + hamulec, tylko sam hamulec. A obecnie to jednak sporo potaniało, system hydrauliczny już nie tak dużo jest droższy od linkowego, więc traci to sens. Bo pełna hydraulika dobrze działająca - nie wymaga w ogóle regulacji i szczególnie w systemie ze sztywnymi osiami, gdzie koło tak nie lata na boki - zwyczajnie to działa. Mam paru znajomych co mają w szosie takie hamulce i to jest rzeczywiście bezobsługowe, a do tego hamuje świetnie, lepiej niż jakikolwiek inny system. Przejrzyj sobie sprzęty jakie ludzie mają na większości wyścigów gravelowych - hydraulika tam dominuje, a nie dominowałaby, gdy to się nie sprawdzało; praktycznie się nie spotyka opisów awarii tego elementu roweru, choć ludzie sporo problemów sprzętowych opisują.
Jak wspomniano w 6 razy droższych TRP występuje konieczność przedwczesnej wymiany klocków.
U jednego występuje, u drugiego nie.
Rower hamuje siłą palców.Hydraulika faktycznie daje mniejsze straty, ale dalej źle ustawiona hydraulika będzie gorsza od dobrych linek.

Nie mniejsze straty, tylko zupełnie inna jakość hamowania, lekkim ruchem hamujesz bardzo mocno. I nie jest to zależne od stanu linki czy pancerza (które potrafią mocno pogorszyć sprawność hamulca linkowego). Poza tym dobrze działającej hydrauliki nie trzeba ustawiać, sama się reguluje, co jest sporą wygodą.

Dementuję, z AliExpress części rowerowych nie kupuję zbyt wiele.

Nie ma znaczenia czy akurat konkretnie z Ali. Chodzi o jakość i cenę. Niestety przy śmiesznie niskiej cenie nie dostaniesz dobrego produktu. I najlepiej to widać po Twoich ciągłych przebudowach sprzętu, ciągłym szukaniu rozmaitych rozwiązań. I gdyby zebrać te wszystkie wydatki na ten rozmaity szajs co go na przestrzeni lat zebrałeś - to miałbyś sprzęt z wyższej półki, który działałby jak powinien.

Offline Mężczyzna Żubr

  • Wiadomości: 2479
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 03.11.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 16:35 »
To było rozwiązanie przede wszystkim do manetek szosowych, w okresie gdy wchodziła w ten system hydraulika i było to bardzo drogie. Wtedy nie trzeba było kupować całego systemu manetka + przewód + hamulec, tylko sam hamulec.

Coś w tym jest, bo np. Giant który swego czasu mocno promował swoje rozwiązanie Conduct. W nowych rowerach widzę, że się z tego wycofali i albo montują po prostu dobre tarczówki mechaniczne, albo już pełną hydraulikę (podwyższając cenę).

W ogóle Ciebie też Wilk te wątki sprzętowe Worka zaczynają frustrować?  :P

Mariobiker

  • Gość
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 16:40 »
Bo pełna hydraulika dobrze działająca - nie wymaga w ogóle regulacji i szczególnie w systemie ze sztywnymi osiami, gdzie koło tak nie lata na boki - zwyczajnie to działa. Mam paru znajomych co mają w szosie takie hamulce i to jest rzeczywiście bezobsługowe, a do tego hamuje świetnie, lepiej niż jakikolwiek inny system.

Mogę to potwierdzić  :D
Hamulce w Specu mają ponad 25k przebiegu i wszystko hula jak złoto  ;D


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 17:45 »
Coś takiego wpadło mi jeszcze w oko. Zamiast kluczyka od razu dodano pokrętło - jest nawet całkiem spory zakres.

Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 17:54 »
Majfrend zrozumiał, gdzie dał d ...y, a tym pokrętełkiem tylko łagodzi ból. Coś jak ogrzewana szyba w maluchu, by nie marzły ręce przy uruchamianiu na pych.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19862
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 18:26 »
W ogóle Ciebie też Wilk te wątki sprzętowe Worka zaczynają frustrować?  :P

Mnie nie frustrują bo ja to zawsze w kategoriach rozrywkowych traktuję, Worek zawsze coś wymyśli o czym się nawet fizjologom nie śniło  :lol:

Coś w tym jest, bo np. Giant który swego czasu mocno promował swoje rozwiązanie Conduct. W nowych rowerach widzę, że się z tego wycofali i albo montują po prostu dobre tarczówki mechaniczne, albo już pełną hydraulikę (podwyższając cenę).

Ten system to chyba po prostu był nietrafiony. Wielkim minusem tego było zablokowanie miejsca na kierownicy w kluczowym dla mocowania różnych elementów obszarze (a szczególnie na baranku tego miejsca wiele nie ma). Z każdym elementem trzeba już rzeźbę robić, takie umiejscowienie było IMO mocno niepraktyczne i chyba Giant doszedł do podobnego wniosku skoro to wycofali.


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum