Autor Wątek: Problem z hamulcami po myciu  (Przeczytany 29884 razy)

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:03 »
Chwilę rozmyślałem nad konstrukcją tych hamulców (HB100 i te JUIN) i dochodzę do wniosku, że ryzykownie byłoby liczyć na te hamulce w górach. A to z przyczyny braku zbiornika wyrównawczego, który poza uzupełnieniem ilości płynu w układzie jest jednak pewnego rodzaju zabezpieczeniem przed nadmiernym wzrostem ciśnienia rozgrzanego płynu hamulcowego. Przypuszczam, że długotrwałe hamowanie, więc rozgrzanie i wzrost ciśnienia w spowodują, że któraś uszczelka nie wytrzyma ciśnienia i temperatury i zostanie się bez hamulca.
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:18 »


Chwilę rozmyślałem nad konstrukcją tych hamulców (HB100 i te JUIN) i dochodzę do wniosku, że ryzykownie byłoby liczyć na te hamulce w górach. A to z przyczyny braku zbiornika wyrównawczego, który poza uzupełnieniem ilości płynu w układzie jest jednak pewnego rodzaju zabezpieczeniem przed nadmiernym wzrostem ciśnienia rozgrzanego płynu hamulcowego. Przypuszczam, że długotrwałe hamowanie, więc rozgrzanie i wzrost ciśnienia w spowodują, że któraś uszczelka nie wytrzyma ciśnienia i temperatury i zostanie się bez hamulca.

:|

Cytuj
a leave here my experience with Zoom HB-100.
https://amzn.to/2AnnXuK

They a made in Singapore.
I've ride them for about 6 months (one set of pads from new to 1mm thickness).
Road and city, gravel.
They was fine.

But after a 1km and average -15% descend, harsh off-road downhill track, where I needed to be on brakes all the time (on both of them), as speed up more than 12-15mph was craziness, one caliper totally fade.
I sow some oil leaks from the main piston.

Same issue had a friend of mine with this calipers.

So they are good for average use, even worked well on aggressive trails. Short brake or long easy brake.

But guess they are prone to failure due to some heating issues.

Probably my worn pads (transfer better heating to the oil), and long hard braking heated the oil, which expanded and found the weakest point to leak outside.

That's why I like the idea with the HY/RD reservoir
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:23 »
Ano właśnie. Ale skoro to napisał to przeżył ;)
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:38 »


Ano właśnie. Ale skoro to napisał to przeżył ;)

Pytanie tylko ilu nie przeżyło i dalej leży w krzakach koło drogi.

Dzięki za ostrzeżenie, będę ćwiczył zeskakiwanie z roweru ;) Pewnie będę też robił przerwy na zjazdach i polewał hamulce wodą. ;/

Wychodziłoby na to, że wszystkie poza Tektro są godne zaufania w umiarkowanym stopniu, bo konstytucyjnie wszystkie są podobne.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Żubr

  • Wiadomości: 2479
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 03.11.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:48 »
Wychodziłoby na to, że wszystkie poza Tektro są godne zaufania w umiarkowanym stopniu, bo konstytucyjnie wszystkie są podobne.

W Giant Conduct jest inaczej, bo tam jest więcej hydrauliki. W tym systemie ciągniesz dłonią za zwykłą klamkę, która przy pomocy linki ciągnie za kolejną klamkę umieszczoną w magicznym puzderku na kierownicy. Od kierownicy układ jest już hydrauliczny, więc w teorii problem przegrzania płynu jest mniej prawdopodobny (w praktyce raczej też)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 19:56 »
w tradycyjnym układzie hydraulicznym ilość płynu w wężykach jest niezerowa, więc też jest to dodatkowa kompensacja.

Moim zdaniem, albo hydrauliki pełne, albo mechaniki pełne. Shimanowskie hydrauliki są proste w obsłudze i dość tanie. Avidy BB7 też nie są takie złe, a w szosie będą niemalże wieczne.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Żubr

  • Wiadomości: 2479
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 03.11.2010
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 20:31 »
Moim zdaniem, albo hydrauliki pełne, albo mechaniki pełne. Shimanowskie hydrauliki są proste w obsłudze i dość tanie. Avidy BB7 też nie są takie złe, a w szosie będą niemalże wieczne.

Święte słowa. Avid potrafi "w linkę" bo to nie jest przypadek że najlepsze V-ki to są SD 7 a najlepsze BB7.


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 21:15 »
Poza BB7 są jeszcze TRP Spyre, które mają ruchome oba klocki i zdaje się hamują lepiej/mocniej. Na AliExpress można kupić klony za około $24.

Jeśli będę jechał gdzieś dalej z pewnością rozważę zabranie zapasowego zacisku lub podmienię oba na całkiem mechaniczne.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 21:24 »
Poza BB7 są jeszcze TRP Spyre, które mają ruchome oba klocki i zdaje się hamują lepiej/mocniej.
Coś za coś. BB7 to konstrukcja debilnie prosta, serwis Spyre jest bardziej skomplikowany. Wadą BB7 jest rozmiar, nie w każdą ramę się wpasują (bardzo wystają)

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 21:46 »
Poza BB7 są jeszcze TRP Spyre, które mają ruchome oba klocki i zdaje się hamują lepiej/mocniej. Na AliExpress można kupić klony za około $24.
Tylko liczenie, że klon za 1/4 ceny będzie się sprawować tak samo jak oryginał - to założenie dość odważne ;)
Później wychodzą takie kwiatki o jakich Kawerna napisał.

A te Spyre już są bardzo upierdliwe w działaniu, masa chrzanienia się z ustawianiem. Z BB7 nie miałem do czynienia, natomiast BB5 miałem okazję obsługiwać w rowerze Kota i to też była porażka, upierdliwe na maksa. Hybryda ma sens tylko wtedy gdy chcemy mieć namiastkę hydrauliki nie zmieniając manetek, ale jak pisałem przy obecnych cenach coraz bardziej traci to rację bytu.


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 27 Lis 2020, 22:08 »
A te Spyre już są bardzo upierdliwe w działaniu, masa chrzanienia się z ustawianiem. Z BB7 nie miałem do czynienia, natomiast BB5 miałem okazję obsługiwać w rowerze Kota i to też była porażka, upierdliwe na maksa. Hybryda ma sens tylko wtedy gdy chcemy mieć namiastkę hydrauliki nie zmieniając manetek, ale jak pisałem przy obecnych cenach coraz bardziej traci to rację bytu.
W takim wypadku chyba pojeżdżę na tych moich Zoomach i zobaczę jak się sprawują, bo na ten moment są to dalej pierwsze wrażenia. Jakość hamowania jest świetna, ale niepokoi potencjalna awaryjność. Jeśli wszystko będzie ok, to dokupię zapas do wożenia na wyprawy.

Pełna hydraulika jest niestety bardzo droga i wymaga dużych kompromisów. "Zabytkowa" Tiagra 2x10 kosztuje 1400 zł (??) - trudno dokładnie policzyć (przekładki części z innych rowerów, sprzedaż zdemontowanych), ale złożenie Rometa kosztowało mnie około 2000 zł. Klamkomanetki pod 12 rzędów (poza Chińskimi wynalazkami pod linkę) w ogóle nie istnieją.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 28 Lis 2020, 00:35 »
"Zabytkowa" Tiagra 2x10 kosztuje 1400 zł
Tiagra 1400zł, 105 ok. 1600zł. Ale to i w mechanicznej wersji swoje kosztuje, Tiagra z hamulcami mechanicznymi kosztuje koło 1000zł, więc do hydrauliki dopłacasz jednie 400zł. Więc dopłata do hydrauliki wcale nie jest aż tak wysoka.
(??) - trudno dokładnie policzyć (przekładki części z innych rowerów, sprzedaż zdemontowanych), ale złożenie Rometa kosztowało mnie około 2000 zł.
Ale co to za porównanie? Rower za 2tys to zawsze będzie byle jaki, bo to jest po prostu suma za niska na porządniejszy sprzęt. I trzeba się liczyć, że to będzie działać słabo i będzie mieć niejeden minus.


Klamkomanetki pod 12 rzędów (poza Chińskimi wynalazkami pod linkę) w ogóle nie istnieją.

Istnieją, np. Sram AXS, ale to jest już bardzo wysoki poziom cenowy

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 28 Lis 2020, 00:38 »
Istnieją nawet hydrauliczne manetki na 13 rzędów, ale to jest bardzo wysoki poziom cenowy :-)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 28 Lis 2020, 00:46 »
Ale co to za porównanie? Rower za 2tys to zawsze będzie byle jaki, bo to jest po prostu suma za niska na porządniejszy sprzęt. I trzeba się liczyć, że to będzie działać słabo i będzie mieć niejeden minus.
Starczyło na mieszankę osprzętu Dura Ace, Campagnolo Record, Deore XT i SLX, więc źle nie jest. Tylko piasty są byle jakie.

Istnieją nawet hydrauliczne manetki na 13 rzędów, ale to jest bardzo wysoki poziom cenowy :-)
Fakt, nawet dwie firmy robią napędy i klamkomanetki 13-rz.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2544
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Odp: Problem z hamulcami po myciu
« 28 Lis 2020, 14:08 »
A te Spyre już są bardzo upierdliwe w działaniu, masa chrzanienia się z ustawianiem.
Spyre są rewelacyjne w działaniu. Raz ustawiasz i masz spokój na tyle, że zapominasz jak się je ustawiało.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum