Autor Wątek: Wykonanie haka przerzutki - potrzebne porady  (Przeczytany 13858 razy)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Kupiłem rower, który okazał się być pomyłką życiową :D Ale o tym innym razem. Rower oryginalnie ma piastę planetarną, którą chcę wymienić na kasetę. Problem w tym, że:
  • rama nie ma haka przerzutki
  • rama ma taki kształt, że potrzebuję dystansu około 7 mm żeby móc używać najmniejszej zębatki kasety. Bez dystansu mała zębatka ociera o ramę..
Oczywiście mógłbym przerobić piastę 130 mm na 135 mm i dołożyć podkładki z prawej strony - tak nawet zrobiłem. Docelowo chciałbym jednak założyć piastę pod hamulce tarczowe, a ponieważ i tak mam problem z hakiem, chciałbym wykonać go sam. Te dokręcane odpadają, bo powodują przesunięcie koła. Cel haka: ma być, ma służyć jako dystans i powinien być pod odpowiednim kątem (dokręcane nie spełniają tych warunków poza pierwszym)

Czy taki płaskownik nada się na hak? Czy gwint będzie w miarę trwały? Może szukać innego aluminum?
https://allegro.pl/oferta/plaskownik-aluminiowy-pa6-50x10-mm-20-cm-aluminium-7344836913
Aha, rama jest stalowa, była i będzie jeszcze gięta. Aluminum wydaje się być rozsądne, bo łatwo obrabiać/gwintować i można zrobić gruby hak, co jest w tym przypadku zaletą.

Wszelkie sensowne sugestie mile widziane. Mniej sensowne też można napisać jeśli ktoś ma taką ochotę.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna docent161

  • Wiadomości: 675
  • Miasto: KWA ....
  • Na forum od: 06.05.2018
Zastosuj aluminium utwardzane duraluminium..

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Z wikipedii:
Cytuj
Durale bezcynkowe: PA6, PA7, PA21, PA23, PA24, PA25.
Dural cynkowy: PA9.

W internecie znalazłem jeszcze ciekawy opis:
Cytuj
Stop aluminiowy PA4 (EN AW 6082) charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną oraz udarnością, dobrą odpornością na korozję, średnią wytrzymałością zmęczeniową. Jest spawalny, doskonały do polerowania, dobry do obróbki skrawaniem. Nie nadaje się do anodowania (do anodowania stop PA 38). Stosuje się go w przypadku konstrukcji średnio obciążonych, znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, m.in. w lotnictwie, przemyśle stoczniowym i górnictwie. Z tego stopu wykonuje się: elementy nośne środków transportu (samochodów, wagonów, statków i dźwigów), mostów, barier zabezpieczających, elementy zbiorników, układów hydraulicznych, masztów i belek jachtów i łodzi oraz sprzętu turystycznego.
EN AW 2017 czyli popularne PA6 to aluminium twarde, stopowe, o wysokiej wytrzymałości, spawalne, nadaje się do obróbki skrawaniem. Ten gatunek aluminim używa się m.in do produkcji elementów samolotowych, części maszyn oraz podzespołów motoryzacyjnych. Zamiennikiem tego gatunku aluminium jest trochę tańszy, a mający podobne własności, stop EN AW 5754 (PA11).
EN AW 5754 czyli popularne PA11 to aluminium twarde, stopowe, o wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej, odporne na korozję nawet w środowisku wody morskiej, spawalne, nadaje się do obróbki skrawaniem. Ten gatunek aluminim używa się m.in do produkcji elementów lądowych i morskich środków transportu, konstrukcji spawanych, zbiorników ciśnieniowych i rurociągów. Jeat to tańszy zamiennik niegdyś popularnego PA6.
Stop aluminium w gatunku PA38 (AlMgSi0,5) ma średnią wytrzymałość zmęczeniową oraz średnią wytrzymałość na rozciąganie. Jest podatny do anodowania oraz spawalny. Jest gorzej obrabialny niż stopy: PA6 (EN AW 2017), PA4 (EN AW 6082) lub stop EN AW 2007.
Aluminium A1 to aluminium niestopowe, plastyczne. Doskonale nadaje się do gięcia nawet na zimno, ma wysoką przewodność elektryczną - z tych dwóch powodów znajduje zastosowanie w przemyśle energetycznym (między innymi z płaskowników w tym gatynku wykonuje się szyny do rozdzielni elektrycznych). Ma wysoką przwodność cieplną, jest bardzo odporne na korozję atmosferyczną, dobrze spawalne, anodowalne, ma wysoki współczynnik odbicia światła. Jest możliwe do wykorzystania w kontakcie z żywnością. Ma niskie własności mechaniczne, nie nadaje się do obróbki skrawaniem.
EN AW 1050A to aluminium niestopowe, możliwe do wykorzystania w kontakcie z żywnością. Blachy w tym gatunku standardowo sprzedajemy do grubości 5 mm (powyżej tej grubości blachy w gatunku EN AW 5754 czyli PA11, idealne do obróbki skrawaniem lub blachy w gatunku EN AW 2017 czyli PA6). Gatunek blach EN AW 1050A (A1 Z4) - typowe półtwarde blachy, doskonale nadające się do gięcia na zimno. Znajdują one zastosowanie m.in. przy produkcji naczyń, garnków, tac i pojemników na żywność, części sprzętu AGD itp.
Aluminium w gatunku EN AW 2007 ma dobre własności wytrzymałościowe, zwłaszcza zmęczeniowe. Jest odpowiednie do obróbki skrawaniem nawet na szybkoobrotowych automatach. Wadami tego gatunku jest słaba odporność na korozję, nie nadaje się także do spawania oraz do anodowania.
Stop aluminium AW-6060 PA38 odznacza się średnią wytrzymałością na rozciąganie i średnią wytrzymałością zmęczeniową. Jest podatny do spawania, oraz anodowania dekoracyjnego. Jest szeroko stosowany do produkcji prętów i profili aluminiowych. Wysoka podatność do tłoczenia pozwala uzyskiwać profile o skomplikowanych kształtach. Znajduje zastosowanie w produkcji elementów architektonicznych - profile okienne, profile drzwi, elementy ścian, wykonuje się z niego elementy wystroju wnętrz, ramki, oświetlenie, drabiny, balustrady, ogrodzenia, radiatory, elementy przyczep i naczep, wyposażenie biurowe, zabudowy samochodów. Aluminium AW-6060 czyli PA38 najczęściej spotykany w postaci profili, kształtowników, rur i prętów.

Wygląda na to, że linkowany wcześniej PA6 będzie ok, ewentualnie może być PA11. W tym przypadku cena nie gra roli :P Więc mogę wziąć nawet droższy.

Martwi mnie jeszcze gwintowanie otworu do przykręcania przerzutki. Mam spory, choć tandetny zestaw gwintowników. Dla M10 są nawet cztery gęstości uzwojenia. Problematyczne może być za to zrobienie gwintu, który będzie rzeczywiście pod kątem prostym.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Oczywiście, ża PA6 to właśnie duraluminium :-)
Nie lepiej zamiast tak walczyć, pozyskać kawałek jakiegoś nagwintowanego już haka (lub wręcz części ramy ze złomu) i znitować na kanapkę z twoją rzeźbą? Alternatywnie wywalić śrubę z przerzutki i dać po prostu zwykła śrubę z nakrętką samokontrującą? W nowszych wersjach ta śruba i tak jest nie ruchoma, więc nawet nie ma nawet potrzeby kombinować z podkładkami.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Haki w ramie wyglądają w ten sposób - są wykonane z płaskiej blachy


Myślałem, że wycięcie podobnego kształtu + sam hak przerzutki będzie dobrym rozwiązaniem. Plusem jest to, że można wykorzystać oczko do montażu bagażnika do przykręcenia haka. Tak jak wcześniej wspominałem hak miałby około 6-10 mm grubości, co służyłoby za dystans. Minus, który teraz przychodzi mi do głowy jest taki, że piasta opierałaby się na aluminium, bo nie sięgałaby wystarczająco daleko - konieczna wymiana osi piasty..?

W tym momencie nie bardzo mogę sobie zwizualizować zrobienie kanapki, może ze względu na godzinę.

Z innych rozwiązań przychodzi zrobienie kopii prawego haka (dropout) ze stali - dla samego dystansu. Dospawanie/dolutowanie do oryginalnego, a potem dospawanie stalowego haka.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"


Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Mam identyczny, a nawet dwa takie ;)

Docelowo chciałbym mieć z tyłu tarczę hamulcową - trzeba będzie jeszcze dospawać mocowanie. Z przodu rozwiązałem ten problem kupując inny widelec.

Mam pewne obawy odnośnie przesuwania, bo w takim przupadku znowu tarcza wędruje bliżej lewej strony ramy. Dodatkowo liczba piast pod tarczę, która pozwala na takie zabawy podkładkami jest ograniczona. Modele wrzucam częściowo dla siebie, będę miał gdzieś zapisane :P

Deore FH-M6000.


Alivio FH-M4050


Acera FH-M3050


Nie mam jeszcze całkiem konkretnych planów. Pierwotnie planowałem napęd 1x11, ale może zdecyduję się na donitowanie mocowania przedniej przerzutki i napęd 2x12 lub 2x(coś innego)

Ze wsponianym hakiem występują poniższe problemy:
- koło nie siedzi zbyt płytko w haku, do tego trzeba mocno pilnować żeby nie jeździło przód-tył, a w przypadku hamuców tarczowych to katastrofa
- przesuwanie na podkładkach może powodować, że tarcza hamulcowa nie zmieści się z lewej strony - bardzo prawdopodobne :(
- hak na zewnątrz uniemożliwi wykorzystanie kasety 11 lub 12-rz - brakuje zasięgu już przy 11-rz - testowałem.
- hak jest krótki i brakuje pojemności dla kasety 11-40t - to też już wiem
- hak jest pod kątem, byłby ok gdyby haki ramy nie były na ukos, tak jak to jest na zdjęciu. Nie wiem na ile to normalnie stanowi problem, ale oczywiście redukuje pojemność przerzutki. Mógłbym użyć kasety 12-rz 11-34t.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
To zupełnie inna bajka - te haki trzeba wylutować i wstawić haki pod tarcze, np. z Columbusa Cromor. Parę groszy to kosztuje, więc alternatywnie można wyciąć haki na laserze CNC.
Np. w Sutrze są takie właśnie fajansiarskie haki:


Wszystkie otwory robisz sobie wtedy w hakach - przerzutkę, hamulce, błotniki, bagażnik, nawet bidony na tylny trójkąt jak lubisz.

No i oczywiście wtedy ustawiasz sobie wszystko na 135 mm, żeby działały przerzutki, hamulce i linia łańcucha.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Ja już do tej pory wydałem zdecydowanie za dużo w związku z tym rowerem :D

Kolega wykorzystał te adaptery

Uciął na płasko i przyspawał do ramy. W moim rowerze może być o tyle problematycznie, że trójkąt nie ma równoległych rurek, tylko one się rozchodzą na końcach.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2808
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Odnośnie wykonania haka do tego zabytkowego roweru.
Zacząłby od wykonania projektu (w programie typu CAD), i wydrukowaniu w drukarce 3D plastikowego modelu.

Następnie wybór materiału:
Aluminium  - zwykle takie elementy  wykonuje się na maszynie CN, z Certalu (lub odpowiednika) jest twardszy i wytrzymalszy od PA6.
Trzeba obmyśleć sposób mocowania (np. wykorzystać istniejące oczko na bagażnik);

Stal - niby proste, nawet kiedyś dospawałem do ramy zmodyfikowany hak stalowy. Niestety, przy spawaniu stal się odpuściła, i hak zrobił się miekki - gwint się zerwał po kilkukrotnej próbie przykręcenia przerzutki. Tak że odradzam spawanie - chyba że dobierzesz sobie odp. stal (np. nierdzewka dosuć dobrze znosi spawania).
Poradziłem sobie z tym miękkim hakiem w ten sposób, że dałem od strony kaset, cienką nakrętkę (akurat pasoowała z piast (gwint 10)).

Nie wiem, czy ten rower jest wart czasu, jaki trzeba poświęcić na zaprojektowanie i wykonanie nowego haka :D.

« Ostatnia zmiana: 3 Gru 2021, 06:17 sinuche »

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Nie wiem, czy ten rower jest wart czasu, jaki trzeba poświęcić na zaprojektowanie i wykonanie nowego haka .
Może i nie jest, ale worek wyraźnie zawziął się, że da radę. Co by nie mówić o kosztach, jest to kształcące.


Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
a nie myślałeś kiedyś o komplecie piasta i przerzutka shimano hone? Kiedyś to wyprzedawali za śmieszny pieniądz. Hak niepotrzebny :D

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Ale worek chce jeszcze mocowanie zacisku zrobić.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Nie ma to jak kupić ramę bez haka przerzutki i mocowania pod tarcze jak się chce mieć rower z przerzutką i tarczówkami. Bo kupienie po prostu dedykowanej ramy jest za proste  :P

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 3422
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Nie ma to jak kupić ramę bez haka przerzutki i mocowania pod tarcze jak się chce mieć rower z przerzutką i tarczówkami. Bo kupienie po prostu dedykowanej ramy jest za proste  :P

Bo tu chodzi o to, żeby robić, a nie zrobić! O proces twórczy, konstruktorski, kombinowanie :)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum