Autor Wątek: Gravel w rozsądnej cenie  (Przeczytany 38873 razy)

Offline Mężczyzna TripRider

  • Wiadomości: 442
  • Miasto: Pomorze Środkowe
  • Na forum od: 29.07.2019
Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 16:17 »
Powoli przymierzam się do zakupu gravela.

Jeszcze takiego roweru nie miałem. Powiem szczerze, że nawet na takim nie jeździłem. Teraz jeżdżę MTB Indiana Storm X6 oraz przerobionym sztywnym rowerem górskim na "wyrób gravelopodobny".

Ostatnio zauważyłem, że nawet Olek Pachulski zaczął poruszać się na gravelu, mimo że wcześniej publicznie krytykował ten typ rowerów.

Rozsądna cena. Co to znaczy. W/g mnie to 4-4,5 - maks. 5 tys.

Preferuję bardziej sportowy charakter, czyli jak rozumiem maksymalnie wypoziomowaną rurą górną. Co jeszcze świadczy o sportowym charakterze?

Na tę chwilę zastanawiam się nad Romet Aspre 1. https://www.ceneo.pl/104916209

W tym modelu jest napęd 2x8. W większości innych widzę 1x10. 16 biegów to zawsze lepiej niż 10. Z drugiej strony lepiej mieć z przodu jeden blat niż dwa. Tylko czy 1x10 to nie będzie za mało np. na wyrypie typu PGR?

Co innego możecie polecić w w/w budżecie?

P.S. Zauważyłem podobny temat, z tym że w tamtym chodzi o rower raczej do turystyki. Ja mam nieco inne zapatrywanie. Jeżeli jednak tam będzie bardziej przejrzyście, to proszę admina o połączenie tematów.

« Ostatnia zmiana: 10 Lut 2022, 16:26 TripRider »

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 17:14 »
2x8 to realnie raczej tylko o pół biegu więcej niż 1x10. Kasety 10 rzędów są o tyle fajne, że jeszcze nie ma problemów z dużymi przekosami jak to jest w 1x12.

Pokaż mi swój wyrób gravelopodobny ;) Sam ujeżdżam podróbkę gravela i uważam, że to lepsze rozwiązanie niż prawdziwy ze sklepu.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 17:37 »
Ostatnio zauważyłem, że nawet Olek Pachulski zaczął poruszać się na gravelu, mimo że wcześniej publicznie krytykował ten typ rowerów.

Pachulski używał przecież wcześniej gravela, pierwszą Wisłę chyba na nim jechał. Później mu trochę przeszło, jeździł MTB, a teraz ma monstercrossa - gravela na 2-calowych oponach, czyli coś pośredniego pomiedzy typowym gravelem a MTB.

Sportowy charakter to geometria - raczej dość duża odległość kierownicy od siodła (powodująca zgięcie sylwetki), siodełko nad kierownicą, krótsza główka ramy itd. Ale żeby na takiej geometrii jeździć trzeba mieć odpowiednią giętkość, dlatego nie warto dobierać roweru na siłę mocno sportowego, tylko dopierać coś co dla nas będzie jeszcze wygodne. Bo mocno sportowa geometria wcale nie jest dla każdego dobra na ultra, na długim dystansie wynik się robi będąc w stanie jak najdłużej jechać rowerem. Tak więc co z tego, że rower będzie trochę szybszy, jak po 6h jazdy zacznie boleć kręgosłup, achilles czy kolano. Dlatego wybierając rower najlepiej brać pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w swoim zakresie.

Przy 8 biegach to raczej trzeba mieć 2 tarcze z przodu, bo żeby zastąpić to jedną tarczą to trzeba dać kasetę o szerszym zakresie, a taka przy 8 biegach będzie miała bardzo kiepskie stopniowanie. Ale generalnie fabryczne napędy w wielu gravelach są twarde, wstawiają prawie samo co do szosy. W tym Romecie masz najlżejsze przełożenie 34-32, trochę mało jak na PGR, ale to już zależy jaką kto ma nogę. Ta trasa i tak dla wielu oznacza pchanie części podjazdów, niezależnie od posiadanych biegów :P. Niemniej przy zawodniku na średnim poziomie warto mieć zakres biegów lżejszy niż 1:1. Ale jak wspomniałem tak skonfigurowane napędy to bardzo częste rozwiązanie w gotowych rowerach i raczej samodzielnie trzeba to modyfikować pod własne potrzeby i rodzaj tras. PGR to trasa stricte górska, natomiast na płaskie ultra tyle raczej starczy.

Ten Romet ma dość sportową geometrię, ja na cenę 3600zł to całkiem sensowny sprzęt, ma karbonowy widelec. Fajerwerków w takim zakresie cenowym nie będzie, zostają mechaniczne hamulce i napędy z niskich grup. Warto się zastanowić nad modelem oczko wyższym, Aspre 2 za 5600zł. Tu masz sporo lepiej skonfigurowany napęd 2x10 (bo jest z gravelowej grupy GRX, nie szosowej jak Claris), z minimum 30-34, przede wszystkim korba ma mniejszą małą zębatkę, więc przy wymianie kasety to da już bardzo lekki bieg, ale już i to co jest to całkiem OK. A drugie istotne rozwiązanie to hamulce hydrauliczne, co znacznie podnosi komfort jazdy i hamowania na baranku. To już będzie solidna podstawa na ultra, całkiem sensowny rower.

Offline Mężczyzna TripRider

  • Wiadomości: 442
  • Miasto: Pomorze Środkowe
  • Na forum od: 29.07.2019
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 18:08 »
Pokaż mi swój wyrób gravelopodobny ;) Sam ujeżdżam podróbkę gravela i uważam, że to lepsze rozwiązanie niż prawdziwy ze sklepu.

Proszę bardzo.


Co jest "niefajne"?
- waga, ~16 kg,
- manetki przerzutek typu bar-end na lemondce,
- 3 blaty z przodu
- vbrake (chociaż w zasadzie nie miałem żadnych problemów z hamowaniem),
- oldschoolowy widelec (w zasadzie to całość...)

Co jest ok?
- generalnie jeździ się na nim ok, przejechał nawet ultramaraton Sudovia Gravel (trochę górek było...)
- sam go złożyłem  ;D

Wilk, wielkie dzięki za tak obszerne wyjaśnienie tematu. Szczególnie to info, że GRX są gravelowe, a Claris szosowe - nie wiedziałem.
Ten Aspre 2 też mi się podoba, ale budżet już raczej nie ten. Pośrodku jest jeszcze Boreas 1 z napędem 1 (40) x 10 (11-32). Hamulce mechaniczne.

W moim "wyrobie gravelopodobnym" długość górnej rury to 540 mm (mam 178 cm wzrostu). Nie czuję żadnych bóli kręgosłupa itp.
« Ostatnia zmiana: 10 Lut 2022, 18:18 TripRider »

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 18:33 »
Wilk, wielkie dzięki za tak obszerne wyjaśnienie tematu. Szczególnie to info, że GRX są gravelowe, a Claris szosowe - nie wiedziałem.

Zanim wprowadzili ten GRX to normą były szosowe grupy w gravelach. Różnicy wielkiej w tych napędach nie ma poza tym, że w GRX mają sporo sensowniejszą korbę pod potrzeby gravelowe zaczynającą się od 30T, najczęściej 30-46, to sporo sensowniejsze niż szosowe 34-50, też przerzutki od GRX obsługują nieco większe kasety niż szosowe.
Ten Aspre 2 też mi się podoba, ale budżet już raczej nie ten. Pośrodku jest jeszcze Boreas 1 z napędem 1 (40) x 10 (11-32). Hamulce mechaniczne.

Ale to już w ogóle jest bez sensu napęd, szczególnie na góry. Tarcza 1x z przodu, a z tyłu dali szosową kasetę, to oznacza jeszcze cięższy bieg niż w typowej szosie. Napęd typu 1x ma sens, ale wtedy z tyłu musi być kaseta o szerokim zakresie.

Co do Aspre 2 - pisałeś o budżecie do 5tys, myślę że warto go nieco nagiąć do 5600zł, bo za to dostajesz rower całkiem sensownej klasy - z dobrym napędem i hydrauliką. Między rowerem za 5600zł a takim za 12-13tys są mniej odczuwalne różnice niż pomiędzy takim za 3600zl a tym za 5600zl; głównie waga. W ten sposób masz dobrze skonfigurowanego gravela, te różnice sporo wnoszą. Powyżej tej ceny to już generalnie tylko dochodzi niższa waga, ale użytkowo jest niemal to samo, poza półką tych najdroższych rowerów, gdzie dochodzą kolejne elementy robiące różnice jak mikroamortyzacja ( Spece), elektroniczne przerzutki, czy leciutkie karbonowe koła - ale to już poziom w okolicach 20tys.
W moim "wyrobie gravelopodobnym" długość górnej rury to 540 mm (mam 178 cm wzrostu). Nie czuję żadnych bóli kręgosłupa itp.

Jeśli jeździłeś na zbliżonej geometrii - to wtedy spokojnie taki rower jak ten Romet Ci się sprawdzi.

Offline PABLO

  • Wiadomości: 3716
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 25.03.2011
    • http://www.klub-karpacki.org
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 19:44 »
Pachulski [...] teraz ma monstercrossa - gravela na 2-calowych oponach, czyli coś pośredniego pomiedzy typowym gravelem a MTB.

Czy Grizl to Monstercross? Moim zdaniem to jednak bardziej gravel. I takie powinny być gravele (a nie jak większość, czyli de facto pancerna szosa). 50 mm gumy to wcale nie jest przesadnie dużo. Poza tym napęd jest gravelowy, a w monstercrossie spodziewałbym się jednak napędu bliższego MTB. Jest też IMO dosyć delikatny.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 20:43 »
Czy Grizl to Monstercross? Moim zdaniem to jednak bardziej gravel. I takie powinny być gravele (a nie jak większość, czyli de facto pancerna szosa). 50 mm gumy to wcale nie jest przesadnie dużo. Poza tym napęd jest gravelowy, a w monstercrossie spodziewałbym się jednak napędu bliższego MTB. Jest też IMO dosyć delikatny.

Ale to właśnie szerokość opony wyznacza granicę pomiędzy typowym gravelem a monstercrossem, bo to opona w największym stopniu decyduje o sprawności roweru w terenie. Napęd to już trochę kwestia nogi, ktoś na poziomie Olka Pachulskiego to i tak wjedzie tam gdzie inny z napędem MTB będzie wpychać  ;)

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 20:52 »
Co jest "niefajne"?
- waga, ~16 kg,
- manetki przerzutek typu bar-end na lemondce,
- 3 blaty z przodu
- vbrake (chociaż w zasadzie nie miałem żadnych problemów z hamowaniem),
- oldschoolowy widelec (w zasadzie to całość...)
Rower wygląda bardzo przyjemnie.

Faktycznie waga spora, a tu nawet bagażnika i błotników nie ma. Gdybyś wymienił widelec na carbonowym, pozbył się lemondki i zmienił opony na lekki, to powinieneś być w stanie uzyskać przyzwoitą wagę. Minusem jest brak mocowań pod hamulce tarczowe, niestety unowocześnienie pod tym wględem byłoby kosztowne.

Ja zamiast kupować gotowego gravela wolałbym kupić carbonowy frameset i na jego bazie składać rower marzeń. Za 4-5 tys. zł można już ostro szaleć :O Długością górnej rury zbytnio bym się nie przejmował. U siebie mam 61 lub 62 cm, do tego mostek 60 mm i przy może minimalnie większym wzroście jest idealnie. Efektywnie rower nieco się skraca przez wysoko ustawioną kierownicę. Nie odczuwam jakichkolwiek wad dłuższej górnej rury.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 21:22 »
Ja zamiast kupować gotowego gravela wolałbym kupić carbonowy frameset i na jego bazie składać rower marzeń. Za 4-5 tys. zł można już ostro szaleć :O Długością górnej rury zbytnio bym się nie przejmował. U siebie mam 61 lub 62 cm, do tego mostek 60 mm i przy może minimalnie większym wzroście jest idealnie. Efektywnie rower nieco się skraca przez wysoko ustawioną kierownicę. Nie odczuwam jakichkolwiek wad dłuższej górnej rury.

Nie słuchaj Worka, to nasz forumowy doktor Frankenstein  :lol:
Zbiera części ciał wszystkich rowerów jakie mu w ręce wpadną, a później to zszywa i ożywia ku przerażeniu miłośników rowerów ;)

Rower wyspecjalizowany zawsze będzie miał przewagę w zakresie swojej specjalizacji. A i jako rower uniwersalny do większości rowerowych aktywności gravel jest obecnie najlepszym pomysłem, coraz więcej osób rezygnuje z szosy, coraz więcej graveli jest na szosowych ultra, bo różnice w stosunku do rasowej szosy wcale nie są tak duże.

Offline Mężczyzna remik

  • Wiadomości: 1275
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 01.01.2017
    • Rowerowe Pobiedziska
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 10 Lut 2022, 21:34 »
Czy ten rower ma być nowy - bo jak tak, to 4-5 tys. to nie jest dziś rozsądna cena za gravela
- powiedziałbym że bliżej 6,5 do 8 tys.

Offline Mężczyzna rmk

  • Wiadomości: 840
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 12.01.2013
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 11 Lut 2022, 13:33 »
A co to znaczy rozsądna cena?  ::)
Nie odkładaj marzeń. Odkładaj na marzenia.

Offline Mężczyzna alex62

  • Wiadomości: 222
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 11.01.2015
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 11 Lut 2022, 16:45 »
Taka jaką podał zainteresowany 😁 . Nie rozumiem za bardzo dyskusji z podwyższeniem pułapu kwotowego . Jeśli kolega podaje max pułap cenowy to znaczy ze taka cena go interesuje lub po prostu na taki go stać i myśle ze należy to zrozumieć . Kogos może stać na rower za 1500 i na takim będzie jeździł i być może będzie tak samo szczęśliwy jak ten co jeździ rowerem za 15000 .

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19864
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 11 Lut 2022, 17:06 »
Tylko w przypadku gdy cena roweru niewiele odbiega od pułapu to warto żeby kupujący wiedział jakie ma opcje. Bo tak naprawdę największa różnica jakościowa jest pomiędzy rowerami tanimi, a tańszymi ze średniej półki, powyżej tej granicy różnice już maleją. I dlatego (jeśli mamy taką opcję) warto się zastanowić nad niewielkim naciągnięciem budżetu, bo dostaniem za to coś istotnego. A dobrze zblilansowany napęd i hydraulika to są sprawy co dużo wnoszą do komfortu jazdy. W przypadku tańszej opcji i twardego napędu i tak pewnie skończy się na konieczności przeróbki i włożenia w rower dodatkowych pieniędzy.

Offline Mężczyzna alex62

  • Wiadomości: 222
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 11.01.2015
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 11 Lut 2022, 17:44 »
Ale to było do wypowiedzi rozsądna cena ,, 6,5/8 tys ,, a to wg mnie mocno przekracza budżet .

Offline Mężczyzna TripRider

  • Wiadomości: 442
  • Miasto: Pomorze Środkowe
  • Na forum od: 29.07.2019
Odp: Gravel w rozsądnej cenie
« 11 Lut 2022, 18:08 »
Panowie, wielkie dzięki za wszystkie opinie.

Bez zbytniego cukrzenia, ale szczególnie dziękuję Wilkowi. Jego argumenty o grupie GRX, ten, że rowery z wyższej półki (nie licząc tych najdroższych) to już detale polegające głównie na wadze - trafiają mi do przekonania.
Ten, ze wiele osób jeździ na gravelach również na szosowych ultra - super. Te opinie, od człowieka, który ukończył już tyle ultra, wypraw bikepackingowych - są wyjątkowo cenne.

Jednak jakbym kupił szosówkę i gravela, to żona wystawiłaby mnie za drzwi. Generalnie w ogóle muszę nad nią popracować  :P bo po dłuższej batalii zgodziła się na gravela za 3500 zł (coś w stylu Aspre 1). Teraz negocjacje muszą wkroczyć na poziom 2.0

Jednak ponad 6 tys. to już by była kwota zdecydowanie poza zasięgiem. Z chęcią dowiedziałbym się od kolegi, który stwierdził, ze rozsądna cena to 6,5-8 tys. co konkretnie skłania go do takiej opinii. Jakieś argumenty?

P.S. Worek foliowy - dzięki za miłą opinię nt mojego rękodzieła...


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum