Autor Wątek: które szprychy pękają częściej?  (Przeczytany 3135 razy)

8850

  • Gość
które szprychy pękają częściej?
« 12 Lut 2022, 21:40 »
Które szprychy strzelają statystycznie częściej? Krótsze czy dłuższe z tyłu?

Chcę kupić zapasowe szprychy na kilkudniowe wyjazdy, nigdy mi jeszcze żadna nie szczeliła. Zakładam że jeśłi strzeli to tył z racji obciążenia, koła (OEM: Mavic Aksium rower szosowy Canyon Endurance 6.0 AL) w przodzie mają symetryczne szprychy, tył asymetryczne (różne długości). Podobno krótsze prawe (od strony napędu) strzelają częściej) niż po stronie lewej. Jedna szprycha aero czarna kosztuje 14 + wysyłka. Kupić 2 dłuższe i 2 krótsze czy 2 sztuki jednej i drugiej wystarczą?

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
W moim przypadku, niestety te od strony kasety.  :-\


Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
Mi kiedyś na jednej wyprawie strzelały tylko te po przeciwnej stronie od napędu. Miałem zapasowe takiej mniej więcej średniej długości, żeby pasowały tu i tu.

Offline Mężczyzna m.arek

  • Wiadomości: 2543
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 17.03.2014
Powinny pękać od wewnętrznej strony kasety te, które są "ciągnięte".

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Jeśli chodzi o zmęczenie materiału, zawsze pękają szprychy od kasety jako pierwsze. Przy wadliwym zaplocie lub gdy coś po prostu wpadnie w koło - może strzelić każda.

Kupić szprychę to nie sztuka, ale czy poradzisz sobie z centrowaniem tak małej ilości płaskich w dodatku szprych?  Lepiej kupić okrągłe, nawet bez cieniowania, jeśli chcesz się łudzić, że naprawisz w razie W.

8850

  • Gość
Skoro w ofercie są takie:
SZPRYCHA AKSIUM przód/tył lewa czarna 285mm
SZPRYCHA AKSIUM tył prawa czarny 299mm

to od strony kasety najbardziej narażaone na pęknięcie będą zakładane krótsze czy dłuższe? Prawa? Lewa?

Pomysł z kupnem zwykłych szprych zapasowych zamiast aero taliowanych nie jest zły ale widzę że są inne mocowania w piaście, Aksium ma mocowanie proste a zwykle szprychy mają łuk.
« Ostatnia zmiana: 13 Lut 2022, 06:51 8850 »

Offline Mężczyzna sinuche

  • Wiadomości: 2808
  • Miasto: Beskid
  • Na forum od: 17.04.2009
Wymiana szprychy w Aksiumach (i innych 20 szprychowcach), wymaga umiejętności i zwykle luzowania innych/centrowania koła od nowa.
Proponuję najpierw, potrenować na dobrym kol w warsztacie. Wyjąć/odkręcić jedna szprychę i założyć z powrotem. ;)

Przy zerwanej szprysze i tak jest gorzej, bo obręcz sie skręca/wichruje.

8850

  • Gość
A od strony kasety są dłuższe szprychy czy krótsze?
Krótsze skoro częściej pękają?

Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
To wynika z Prawa Murphy'ego -pękają te szprychy, które najtrudniej wymienić (w większości kół trzeba odkręcić kasetę).

Offline Mężczyzna zly-sze

  • Wiadomości: 5068
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 19.09.2019
Proponuję najpierw, potrenować na dobrym kol w warsztacie. Wyjąć/odkręcić jedna szprychę i założyć z powrotem. ;)

Dokładnie, w domu na centrownicy jest ciężko, a co dopiero w krzakach w trasie...

Offline Mężczyzna MaciekK

  • Wiadomości: 1707
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.07.2017


Tak wygląda szprycha uniwersalna, która rozwiązuje wiele problemów, włącznie z koniecznością ściągania kasety. Polecam jako rozwiązanie prowizoryczne. Dzięki uprzejmości Tomka Inasiaka dojechałem na tym 700km na MRDP.

Offline Mężczyzna misiek

  • Wiadomości: 713
  • Miasto: Rzeszów
  • Na forum od: 04.11.2018
Jak pękają szprychy to wg mnie albo są marnej jakości, albo przeciągnięte. Mam już kilka lat te same, robiłem przeplot kół (wymiana piast), ważę jakieś 88kg, rower katowany z obciążeniem po często tragicznych nawierzchniach i nigdy nie pękła ani jedna. Czasem nawet jakieś patyki się wkręcały w koła i szprychy całe. Chyba mogę mówić o sporym szczęściu  :lol:
Pozdrawiam,
Krzysiek


Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Jak pękają szprychy to wg mnie albo są marnej jakości, albo przeciągnięte.

Tak to niestety nie działa. Inaczej wygląda sprawa z kołami do pancernych rowerów na 32/36 szprychach, inaczej w szosowych, gdzie szprych jest sporo mniej i opona znacznie mniej amortyzuje, Oczywiście od zaplotu bardzo wiele zależy, ale ilość szprych też jest istotna, szczególnie przy cięższym zawodniku.

Offline Mężczyzna misiek

  • Wiadomości: 713
  • Miasto: Rzeszów
  • Na forum od: 04.11.2018
... Inaczej wygląda sprawa z kołami do pancernych rowerów na 32/36 szprychach, inaczej w szosowych, gdzie szprych jest sporo mniej i opona znacznie mniej amortyzuje,
Mój rower trudno nazwać pancernym (choć wiele znosi)  :) ale faktycznie mam 36 szprych, co pewnie znacząco zwiększa wytrzymałość. 
Pozdrawiam,
Krzysiek


Offline Mężczyzna MCsubi

  • Wiadomości: 2439
  • Miasto: Bezdomny menel rowerowy
  • Na forum od: 13.05.2018
Przede wszystkim ubytek 1 szprychy/36 pozwala jako tako kontynuować wycieczkę, zwłaszcza przy tarczach i luzie dla opony. W kołach Kolegi utrata 1 szprychy powoduje totalną masakrę i kontynuacja może skończyć się fatalną "8" i wypadkiem, nawet jeśli jakimś cudem koło się jeszcze mieści. Najczęściej jednak nawet po rozpięciu hamulca od razu koło drze dolne rurki i przeciera bok opony po kilku km. Ponadto w zwykłym kole na szprychach bez cieniowania każdy wymieni szprychę i jako tako naciągnie w warunkach polowych. No i wreszcie w przypadku Aksium nie jest sztuką zbudować lżejsze koło na 36 szprych, więc sens stosowania treningowego koła szosowego w turystyce jest wątpliwy.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum