Autor Wątek: Edge 1040  (Przeczytany 45078 razy)

Offline Mężczyzna ramzes

  • Wiadomości: 1457
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.06.2015
Odp: Edge 1040
« 6 Maj 2023, 08:31 »
Ciekaw jestem ile czasu 1040 podczas wspomnianych 900 km wyświetlał mapę.
Myślę, że ponad 80% czasu był na mapie.

Offline Mężczyzna MaciekK

  • Wiadomości: 1710
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.07.2017
Odp: Edge 1040
« 6 Maj 2023, 08:35 »
Tu ciekawa informacja od Chata:
"Edge 1030 Plus which has an estimated battery life of up to 24 hours in GPS mode with the screen on, and up to 48 hours in battery saver mode."
Czyli można się spodziewać, że gdybym używał nawigacji w sposób bardziej rozsądny, to czas działania Edge 1000 również znacznie by podskoczył.


Ciekaw jestem ile czasu 1040 podczas wspomnianych 900 km wyświetlał mapę. Nawet mój Etrex 30 nie był w stanie tyle wytrzymać - może zbyt wolno jeżdżę.

Zużycie baterii to w kolejności:
- podświetlenie ekranu
- rysowanie mapy - tutaj oprogramowanie robi 90% roboty i może poprawić/pogorszyć sytuację
- długo długo nic porownywalnego

Jeżdżąc z mapą na ekranie zajeżdża się baterie. W 1030 nawigacja przy oszczędzaniu energii, czyli z wyłączonym ekranem, to poważne wyzwanie. Urządzenie pika i Ty musisz pacnąć ekran,  żeby go wybudzić a potem on dobre kilka sekund rysuje mapę do aktualnej pozycji. Na MPP byłem zmuszony ostatnio tak jechać i co źle poskręcałem to moje.

Offline Mężczyzna zws

  • Wiadomości: 286
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 10.10.2015
Odp: Edge 1040
« 6 Maj 2023, 11:03 »
Jak to właściwie w 1040 jest z wyświetlaczem ?
Podświetlenie można włączyć na stałe lub ustawić czas auto wyłączania. Do tego jasność podświetlenia automatyczną lub wartość procentową. Ale to jest potrzebne tylko w nocy.
Po wyłączeniu podświetlenia, przy świetle dziennym w dalszym ciągu widać mapę i odczyty. Koledzy we wcześniejszych modelach muszą dotykać ekran, żeby coś zobaczyć bo im po wygaszeniu wszystko znika. 
Czy to są różne wyświetlacze i inaczej działają ?
Pozdrawiam, Zbyszek

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Edge 1040
« 6 Maj 2023, 11:17 »
Trudno ocenić jakość baterii. Kupiłem niemiecką VHBW ze względu na dobre opinie, szybką wysyłkę i zerowe ryzyko otrzymania podróbki. Niby to zamiennik, ale technologia baterii w ciągu 10 lat też poszła do przodu i liczyłem (liczę..?), że nie będzie zbytnio odbiegać od oryginału.

Technologie baterii to prawie nic nie poszły do przodu przez te 10 lat, ten segment to stoi w miejscu od lat i postępy są minimalne. Widać to najlepiej w smartfonach, gdzie się ładuje coraz większe baterie, kiedyś flagowce miały koło 3000mAh, teraz mają 5000mAh. A sam pisałeś, że kupiłeś najpewniej jakiś leżak magazynowy, który przyszedł rozładowany niemal do zera. A tak się nie powinno magazynować baterii, stan głębokiego rozładowania jej żywotności na pewno nie służy. Więc za sporą część słabych osiągów w Twoim przypadku odpowiadać może jakość zamiennika baterii.

Biorąc pod uwagę czas działania i pojemność baterii 1000 i 1030 prądowo są podobnie wydajne. W kontekście wypraw jest istotne nie tylko ile działa nawigacja, ale też jak szybko będzie rozładowywać powerbank.

W kontekście rozładowywania powerbanka to może i są zbliżone, tyle, że 1000 trzeba ładować znacznie częściej, a to duży minus. Liczba ładowań też ma duży wpływ na żywotność baterii. No i też trudno to porównywać, bo przecież E1030 ma wyraźnie większy ekran.


Tu ciekawa informacja od Chata:
"Edge 1030 Plus which has an estimated battery life of up to 24 hours in GPS mode with the screen on, and up to 48 hours in battery saver mode."
Czyli można się spodziewać, że gdybym używał nawigacji w sposób bardziej rozsądny, to czas działania Edge 1000 również znacznie by podskoczył.

Sposób używania oczywiście ma wpływ na czas pracy, tak jak napisał Maciek najbardziej baterię drenują podświetlenie i ekran mapy. Ale nie myl tutaj sposobu używania z trybem "battery saver" bo to zupełnie inne sprawy. W tym trybie w 1030 to masz ekran na stałe wyłączony, daje znać tylko na zakrętach i ma to duże minusy jak pisał Maciek. Tak więc w tym trybie to uzyskamy dużo dłuższy czas pracy, ale kosztem utraty większej części funkcjonalności. W E1040 podobno ten tryb ma włączony ekran, ale nawet się tym nie bawiłem, ja z zasady nie używam trybu oszczędnego, nie po to płacę tyle za urządzenie by z jego funkcji nie korzystać, zresztą E1040 ma na tyle długi czas pracy na normalnym trybie, że tryb oszczędny traci rację bytu. Natomiast E1030 Plus miał wyraźnie dłuższy czas pracy niż zwykły E1030, więcej niż te 4h co by z oficjalnych parametrów wynikało. Ludzie robili na tym maratony dobowe bez ładowania i jeszcze zostawało im ze 20-30%. To była największa różnica w porównaniu do zwykłego 1030 - energooszczędny procesor. W nowej serii 1040 jeszcze to rozwinięto mocniej.

Jak to właściwie w 1040 jest z wyświetlaczem ?
Podświetlenie można włączyć na stałe lub ustawić czas auto wyłączania. Do tego jasność podświetlenia automatyczną lub wartość procentową. Ale to jest potrzebne tylko w nocy.
Po wyłączeniu podświetlenia, przy świetle dziennym w dalszym ciągu widać mapę i odczyty. Koledzy we wcześniejszych modelach muszą dotykać ekran, żeby coś zobaczyć bo im po wygaszeniu wszystko znika. 
Czy to są różne wyświetlacze i inaczej działają ?

Podświetlenie ustawia się albo w procentach, albo "jasność automatyczna", która działa jak w komórkach. Do tego ustawia się czas działania podświetlenia, że np. gaśnie po 15 sekundach i trzeba znowu dotknąć ekranu, albo że świeci cały czas.

Ekrany w Garminach są na tyle przejrzyste, że w dzień rzadko kiedy jest potrzeba używania podświetlenia, może jedynie przy dużym słońcu czasem warto doświetlić, ale nie jest to konieczne by widzieć. To nie to co w komórkach, gdzie na słońcu bez maksymalnego podświetlenia nic nie widać.

A czym innym jest specjalny tryb oszczędzania baterii - tam ekran jest na stałe wyłączony i włącza się po wybudzeniu i o tym chyba piszesz.
« Ostatnia zmiana: 6 Maj 2023, 11:24 Wilk »

Offline Mężczyzna Rabarbar

  • Wiadomości: 77
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 18.03.2012
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 13:30 »
Cześć,

Sporo w tym wątku osób aktywnie używających Garminów to korzystając z tej okazji chciałem zadać pytanie o sposób obsługi nawigacji. Przymierzam się do kupna urządzenia z serii 8xx lub 10xx i jedną z różnic pomiędzy wersjami 30 i 40 jest obecność oprócz dotyku, również fizycznych przycisków.

Czy uważacie, że są one potrzebne np. na ewentualność jazdy w niskich temperaturach w rękawiczkach przez które dotyk nie działa?

Czy zdarza się że podczas deszczu ekran dotykowy zaczyna wariować? W takiej sytuacji podobno można wyłączyć dotyk na ekranie i korzystać tylko z fizycznych przycisków?

Obecnie nawiguje się zegarkiem Fenix 5X zamontowanym na kierownicy i to już od ładnych paru lat, w sumie rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze tylko trzeba sobie podzielić ślad na etapy. Zegarek łyka odcinki po 200km bez problemów, teraz na Maratonie Podróżnika pierwszy raz się przywiesił po tym jak wpadłem w dziurę, a uchwyt razem z zegarkiem odpadł od kierownicy i zaliczył dość bolesne lądowanie. Po restarcie uruchomił sam wszystkie funkcje łącznie z nawigacją i rejestracją śladu bez jego utraty.

Różnica w cenie pomiędzy np E830 a E840 jest duża i nie wiem czy warta tych przycisków. 

Offline Mężczyzna ramzes

  • Wiadomości: 1457
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.06.2015
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 14:05 »
Czy uważacie, że są one potrzebne np. na ewentualność jazdy w niskich temperaturach w rękawiczkach przez które dotyk nie działa?
Ja nie mam przycisków i nie mam z tym problemu. Jeżdżę w zimie i wszystko działa. Ale jeśli ktoś ma zamiar jeździć w srogiej zimie, przy nawałnicach śniegowych - to nie wiem.

Czy zdarza się że podczas deszczu ekran dotykowy zaczyna wariować? W takiej sytuacji podobno można wyłączyć dotyk na ekranie i korzystać tylko z fizycznych przycisków?
Sam z siebie nigdy nie wariuje. Czasem, sporadycznie, traci precyzje dotyku jeśli jest bardzo mokry. Wystarczy go przetrzeć.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 15:51 »
Sporo w tym wątku osób aktywnie używających Garminów to korzystając z tej okazji chciałem zadać pytanie o sposób obsługi nawigacji. Przymierzam się do kupna urządzenia z serii 8xx lub 10xx i jedną z różnic pomiędzy wersjami 30 i 40 jest obecność oprócz dotyku, również fizycznych przycisków.

Serie 830 i 1030 mają takie same przyciski jak i serie 840 i 1040, tu nie ma żadnych różnic. Są 3 guziki - guzik włączenia urządzenia, guzik Start/Stop i guzik Lap. I one obsługują jedynie te konkretne funkcje, cała reszta jest obsługiwana dotykiem. W czasie dużego deszczu dotyk działa słabiutko i warto wtedy zablokować ekran.

Jedynie seria 530/540 ma obsługę urządzenia guzikami, ale ona z kolei nie ma dotyku.

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2778
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 15:57 »
Z tego, co widzę na stronie Garmina, to 840 ma te same klawisze co 540 + dotyk.
https://www.garmin.com/pl-PL/p/798777
Wracam do jeżdżenia.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 16:15 »
Racja, jakoś tego nie przyswoiłem, a to bardzo istotna zmiana. O ile seria 1040 ma tyle samo guzików co 1030, to w 840 zrobili zmianę i dodali guziki. Więc ten model jest jednocześnie dotykowy i guzikowy, to jest zauważalna przewaga nad 540. 840 niejako zawiera w sobie możliwości i przewagi guzikowego 540 + ma do tego dotykowy ekran. Dziwne, że tego nie wstawili do flagowca 1040, ale 840 wypuścili ponad pół roku później, więc jest nowszym urządzeniem.

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 22:08 »
Czy uważacie, że są one potrzebne np. na ewentualność jazdy w niskich temperaturach w rękawiczkach przez które dotyk nie działa?

Czy zdarza się że podczas deszczu ekran dotykowy zaczyna wariować? W takiej sytuacji podobno można wyłączyć dotyk na ekranie i korzystać tylko z fizycznych przycisków?

Ekrany dotykowe w Edge zdecydowanie nie są pomyślane na trudne warunki. O ile w niskiej temperaturze jeszcze nie ma tragedii (rękawice dotykowe jako-tako działają) o tyle w zlewie robi się problem. W długie ciężkiej zlewie w zasadzie nie ma możliwości obsługi urządzenia (a przynajmniej takie mam doświadczenie z 830). Zdjęcie mokrej rękawicy w takich warunkach to również średnii pomysł, bo potem wkładasz mokrą rękę do rękawicy wodoszczelnej… Trochę to jest jednak urządzenie projektowane pod treningi/wycieczki w sprzyjających warunkach.

W tych ekranach irytuje również brak warstwy oleofobowej - w jasnym świetle idealnie widać smugi z palców.

Na tym tle przyciski w 840 robią urządzenie zupełnie innej klasy. Bo o ile dłuższy czas pracy to fajny ale nie krytyczny feature (można sobie radzić z małym powerbankiem) to zalany ekran jest problemem ciężkim do obejścia.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 22:21 »
Ekrany dotykowe w Edge zdecydowanie nie są pomyślane na trudne warunki. O ile w niskiej temperaturze jeszcze nie ma tragedii (rękawice dotykowe jako-tako działają) o tyle w zlewie robi się problem. W długie ciężkiej zlewie w zasadzie nie ma możliwości obsługi urządzenia (a przynajmniej takie mam doświadczenie z 830). Zdjęcie mokrej rękawicy w takich warunkach to również średnii pomysł, bo potem wkładasz mokrą rękę do rękawicy wodoszczelnej… Trochę to jest jednak urządzenie projektowane pod treningi/wycieczki w sprzyjających warunkach.

Mnie osobiście to zdecydowanie bardziej wkurza zalewanie czujnika wysokościowego w czasie ulewy, wtedy wysokościomierz działa bardzo słabo, np. podjazd 10% pokazuje jako 2%. A co za tym idzie suma przewyższeń z całego deszczowego odcinka jest mocno zaniżona i nic nie warta. W 1030 czujnik barometryczny był na pleckach urządzenia, w 1040 przenieśli go koło gniazda USB, za klapką. Myślałem, że przez to będzie lepiej, ale właśnie jest dużo gorzej, bo są tam otwory od spodu, więc woda wpada, a przez klapkę ma utrudnione wypadanie. Na RTP ileś czasu straciłem na przedmuchiwanie tego szajsu i próbę odpalenia wysokościomierza w deszczu, przez co zanotowałem bardzo bolesne i kluczowe spóźnienie. 

A samo działanie urządzenia dotykowego na deszczu - wiadomo, że cudów nie będzie. Ale IMO da się spokojnie z tym żyć, wystarczy zablokować ekran i ustawić zoom na dość mały, w czasie blokady można przewijać ekrany. Do tego część manetek Di2 pozwala na sterowanie Edge'm za pomocą guzików w manetkach, można sobie przypisać 4 funkcje do tych guzików, choć niestety nie ma możliwości przypisania zmiany zoomu, co by się bardzo przydało.

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 22:37 »
Nie wiem czy w ogóle da się za „konsumenckie” pieniądze zrobić wiarygodny barometr na ciężkie zlewy. Grunt żeby był sprawny po wyschnięciu.

Jeśli chodzi o zmianę ekranu, to z mojego doświadczenia jest to kwestia stanu rękawicy - jak już całkiem zewnętrzna warstwa nasiąknie to nawet ekranu zmienić nie idzie. Teraz wystarczy trochę zimna i robi się problem, bo ściąganie rękawicy w takich warunkach niekoniecznie ma sens. A może się okazać, że trzeba zmienić kurs, albo sprawdzić dalszy profil trasy - i tu wychodzą wady ekranu dotykowego.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19870
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 22:52 »
Nie wiem czy w ogóle da się za „konsumenckie” pieniądze zrobić wiarygodny barometr na ciężkie zlewy. Grunt żeby był sprawny po wyschnięciu.

Da się spokojnie, to jedynie kwestia odpowiedniego umieszczenia gniazda wysokościomierza. W Wahoo ten problem prawie nie występuje, podobnie w wielu turystykach Garmina, w serii 60/62 z którą wcześniej jeździłem to się niesłychanie rzadko zdarzało.

Jeśli chodzi o zmianę ekranu, to z mojego doświadczenia jest to kwestia stanu rękawicy - jak już całkiem zewnętrzna warstwa nasiąknie to nawet ekranu zmienić nie idzie. Teraz wystarczy trochę zimna i robi się problem, bo ściąganie rękawicy w takich warunkach niekoniecznie ma sens. A może się okazać, że trzeba zmienić kurs, albo sprawdzić dalszy profil trasy - i tu wychodzą wady ekranu dotykowego.
To raczej kwestia rękawic, ja nie mam z tym większych problemów. A większe operacje - to trzeba się na chwilę zatrzymać (najlepiej w osłoniętym miejscu), przetrzeć ekran i szybko np. zmienić kurs. W nowszych urządzeniach nie ma już ustawienia czułości ekranu, w 1030 można sobie wybrać 3 stopnie czułości i na tym najniższym to w deszczu całkiem dobrze działało, ekran trzeba było blokować dopiero na dużym deszczu.

Pod tym względem to Edge zdecydowanie przebija komórkę, gdzie parę kropel wystarczy by urządzenie przestało dawać się obsługiwać.

Offline maku

  • Wiadomości: 326
  • Miasto:
  • Na forum od: 08.06.2013
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 23:07 »
Mokrą ręką jest ten sam problem co mokrą rękawicą. Nawet dobre przetarcie ekranu jest problemem w dużej zlewie (i w 830 niewiele pomaga jak operujesz mokrą dłonią/rękawicą), nie mówiąc o dłuższej operacji, typu zmiana kursu. W takich warunkach obsługa klawiszami to byłby game changer w tym urządzeniu.

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2778
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Odp: Edge 1040
« 6 Cze 2023, 23:11 »
To ja chyba zostanę z 530 sparowanym z Di2 :)
Wracam do jeżdżenia.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum