Autor Wątek: Napęd elektroniczny Di2, a dystane ultra - dyskusja  (Przeczytany 3160 razy)

Offline Mężczyzna Pyndalarz

  • Wiadomości: 379
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 07.06.2020
Cześć,
Ostatnio z kumplem odbyłem ciekawą dyskusje na temat zalet i wad elektroniki oraz linek. Osobiście raczej słuchałem monologu bo styczności z Di2 nigdy nie miałem, ale temat mnie zaciekawił, przynajmniej po tym co usłyszałem.

A jaka jest Wasza opinia na temat elektroniki w napędzie?

W zasadzie to widzę same zalety Di2, ale zastanawiają mnie dwie kwestie. Jak z awaryjnością podczas tras? Możliwości naprawy w terenie raczej żadne? Chyba, że się mylę.
No i czas pracy baterii. Pytając znajomych wyszło, że mniej więcej 1200 km na płaskiej trasie. Ale przyjmijmy jakaś ekstremalną sytuację że ktoś jedzie ultra 1500 km. Jak szybko ładuje się taka bateria? (Na postojach da radę ją naładować?).

Chętnie wysłucham Waszych opinii  :)

P.S. może i ja się przekonam?  ;D Chociaż upgrade do ultegra Di2 to koszt około 5000 zł, więc nie mało.

Online Mężczyzna MaciekK

  • Wiadomości: 1706
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 14.07.2017
Wersję R8000 ładujesz w trakcie jazdy z powerbanka, całość 300-400mAh. Nic w trasie nie naprawisz, chyba, że awaria frajerska typu "pomoże restart" ;D dianostyka przewalona. Problem zdarza się raz na 5 lat. Nowa Ultegra jest ładowana przez przerzutkę, tylko czekać na patenty jak to robić podczas jazdy ;D ja nie wróciłbym do linek, ale to subiektywna opinia.

Offline Mężczyzna Pyndalarz

  • Wiadomości: 379
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 07.06.2020
Wyczytałem właśnie, że nie da się ładować w czasie jazdy tej nowej ultegry.

Offline Mężczyzna martink

  • Wiadomości: 721
  • Miasto: Starachowice
  • Na forum od: 29.01.2011
    • http://www.wyprawyrowerowemartink.blogspot.com/
A dlaczego ograniczać rozważania do di2 ? Jeżdżę na sram force i tam problem ładowania w ogóle nie istnieje. Całość oparta jest na dwóch wymienialnych akumulatorach. Trzeci na wszelki wypadek mam w kieszoncę ale tak na prawdę nie wiem po co Po  PGR w przedniej przerzutce zostało jeszcze ok 2/3 a tylnej 1/4 energii moze ciut mniej. System da się wyregulować spod aplikacji Do pewnego stopnia da się w ten sposób zniwelować nawet krzywiznę haka. Żyć nie umierać ;)

Offline Mężczyzna jedrucha

  • Wiadomości: 147
  • Miasto: Łomianki
  • Na forum od: 02.09.2021
System Di2 (w wersji R8000) użytkuję od dwóch miesięcy i zdążyłem w tym czasie przejechać dwa wyscigi ultra:
- MRDP Góry (~1170 km i bardzo częsta zmiana przełożeń), po przejechaniu którego bateria pokazywała 70%, co było dla mnie miłym zaskoczeniem; wtedy jednak jechałem jeszcze bez modułu bluetooth
- MPP (~1000 km i umiarkowanie częsta zmiana przełożeń) - na mecie bateria pokazała 50 albo 60%, ale tutaj już system miał ciągłą łączność bt z Garminem.
Tak więc bateria, nawet na dłuższe trasy ultra spokojnie wystarcza (w każdym razie póki co, bo zapewne w toku użytkowania jej pojemność będzie się sukcesywnie zmniejszała). Na RTP w maju planuję jednak zabrać ładowarkę.
Jeśli chodzi o awaryjność, to na razie się nie wypowiem - zbyt krótko użytkuję (chociaż zdaje się, że na jakimś wyścigu Wilk miał problem z uciekającą energią, a i kojarzę jakieś problemy Maćka Kordasa na ubiegłorocznym MPP).
Natomiast w kwestii wygody, płynności działania, precyzji, możliwości konfiguracji, etc. to jestem zachwycony, acz na moją opinię trzeba być  może wziąć poprawkę, bowiem w tym zachwycie jest zapewne  trochę zapału neofity.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
System Di2 (w wersji R8000) użytkuję od dwóch miesięcy i zdążyłem w tym czasie przejechać dwa wyscigi ultra:
- MRDP Góry (~1170 km i bardzo częsta zmiana przełożeń), po przejechaniu którego bateria pokazywała 70%, co było dla mnie miłym zaskoczeniem; wtedy jednak jechałem jeszcze bez modułu bluetooth
- MPP (~1000 km i umiarkowanie częsta zmiana przełożeń) - na mecie bateria pokazała 50 albo 60%, ale tutaj już system miał ciągłą łączność bt z Garminem.

To już są wyniki wręcz niespotykane, choć trzeba pamiętać, że ten wskaźnik procentów nie jest liniowy i od poziomu 50% do zera schodzi jednak sporo szybciej niż od 100% do 50%. U mnie MPP z modułem BT pociągnęło już sporo gorzej, bateria mi zdechła na powrocie do Krakowa, więc w sumie ok. 1100km, z tym że startowałem z 90%, bo najpewniej w pociągu mi zeszło trochę prądu, bo jak się manetka o coś obciera to tak się można załatwić ;).

A masz statystykę ile razy zmieniałeś obie przerzutki w czasie MPP? Bo jednak same kilometry to nie wszystko mówią, różnie ludzie biegów używają. Garmin Connect zawsze podaje taką statystykę, jeśli mamy moduł BT, a w systemie Srama to nawet nie wymaga dodatkowych elementów.


Ja elektroniki używam od ładnych paru lat i jestem zadowolony. Ale trzeba pamiętać o tym, że choć ów system ma wysoki poziom niezawodności to w razie awarii często oznacza to game over i nic się z tym na trasie nie zrobi. Do tego nietypowe awarie jak np. bardzo szybkie schodzenie prądu z systemu (miałem coś takiego) są bardzo trudne w diagnozie, by wykryć co owe problemy powoduje.

Offline Mężczyzna Pyndalarz

  • Wiadomości: 379
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 07.06.2020
Przyznam szczerze, że trochę poczytałem opinii na temat elektroniki i już byłem zdecydowany żeby spróbować i zrobić upgrade z mechanicznej 105 na Ultegrę Di2 8170. Ale jak wyczytałem, że nie można ładować w czasie jazdy to chęci jakby spadły  ::)

Offline Mężczyzna jedrucha

  • Wiadomości: 147
  • Miasto: Łomianki
  • Na forum od: 02.09.2021
To już są wyniki wręcz niespotykane, choć trzeba pamiętać, że ten wskaźnik procentów nie jest liniowy i od poziomu 50% do zera schodzi jednak sporo szybciej niż od 100% do 50%.


Rzeczywiście, jeżdżąc już w bliższych i dalszych okolicach domu zauważyłem taką dokładnie prawidłowość. Od 50% szybciej schodziło dużo, dużo szybciej. Przy czym po dojściu do 5% system pozwala zmieniać tylko tylne przełożenia.

A masz statystykę ile razy zmieniałeś obie przerzutki w czasie MPP? Bo jednak same kilometry to nie wszystko mówią, różnie ludzie biegów używają. Garmin Connect zawsze podaje taką statystykę, jeśli mamy moduł BT, a w systemie Srama to nawet nie wymaga dodatkowych elementów.

W Connect nie znalazłem w ogóle statystyk Di2, ale te dane są w pliku FIT, bo podczytałem go na zewnętrznej stronie (di2stats.com) i wyskoczyły m.in. następujące liczby (dla MPP):

# Total shifts   5948 
# Front shifts   374 
# Rear shifts   5574 

Offline Kobieta JoannaR

  • Wiadomości: 52
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 25.05.2021
Jeżdżę trzeci rok na Di2 (R8000) i przyznam, że żywotność baterii nie przestaje mnie zdumiewać: tegoroczny TCR (3700 km) przejechałam na jednym, chyba 30-minutowym ładowaniu, oczywiście startując z poziomu 100%. W gravelu mam z kolei elektronicznego SRAMa Force i tu bateria schodzi nieporównywalnie szybciej, zapewne ze względu na pełną bezprzewodowość.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
W Connect nie znalazłem w ogóle statystyk Di2, ale te dane są w pliku FIT, bo podczytałem go na zewnętrznej stronie (di2stats.com) i wyskoczyły m.in. następujące liczby (dla MPP):

# Total shifts   5948 
# Front shifts   374 
# Rear shifts   5574

Racja, w Connect tego nie ma, natomiast te dane są bezpośrednio na komputerku, w historii aktywności, przynajmniej tak jest u mnie. No i jednak u mnie ta statystyka ze zmiany biegów na MPP wygląda znacząco inaczej.
Przednia przerzutka - 348
Tylna przerzutka - 9233.

Niby ta sama trasa, ta sama liczba kilometrów, ale ja zmieniałem tył blisko dwa razy częściej, stąd i baterii zeszło mi sporo więcej. I to dobrze pokazuje, że kilometry nie są dokładną miarą dla oceny żywotności baterii Di2, bo bardzo dużo zależy tu od osobistych przyzwyczajeń odnośnie zmiany przełożeń. I to, że komuś to wytrzyma 2000km nie znaczy, że i nam tyle wytrzyma.

Jeżdżę trzeci rok na Di2 (R8000) i przyznam, że żywotność baterii nie przestaje mnie zdumiewać: tegoroczny TCR (3700 km) przejechałam na jednym, chyba 30-minutowym ładowaniu, oczywiście startując z poziomu 100%.
NC4000 też jak pamiętam zrobiłem z jednym, pełnym ładowaniem, ale tam była stosunkowo płaska trasa. I wtedy nie miałem modułu BT, a on znacząco zmniejsza żywotność baterii Di2, przynajmniej koło 30%. Ale to naprawdę fajny gadżet, więc ciężko mi z niego zrezygnować  ;)

Offline Mężczyzna jedrucha

  • Wiadomości: 147
  • Miasto: Łomianki
  • Na forum od: 02.09.2021
Niby ta sama trasa, ta sama liczba kilometrów, ale ja zmieniałem tył blisko dwa razy częściej, stąd i baterii zeszło mi sporo więcej.

No to nieźle... Bo inna moja statystyka mówi:
Time b/t shifts   22.9 seconds
co na tej, w połowie nizinnej jednak trasie nie wydaje mi się jakoś rzadko, ale jak Ty miałeś dwa razy więcej...

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
No to nieźle... Bo inna moja statystyka mówi:
Time b/t shifts   22.9 seconds
co na tej, w połowie nizinnej jednak trasie nie wydaje mi się jakoś rzadko, ale jak Ty miałeś dwa razy więcej...

Tyle, ze to w rzeczywistości trochę inaczej wygląda. Od Jury, zresztą na Kaszubach podobnie - to już często się przeskakiwało przez całą kasetę, wtedy za jednym zamachem zmieniasz wiele biegów i taka zmiana to jest liczona jako 7 czy 9 zmian, a nie jedna. Tak więc faktycznie to nie jest tak, że co te 20 sekund zmieniamy.

Offline Kobieta JoannaR

  • Wiadomości: 52
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 25.05.2021
Ale to naprawdę fajny gadżet, więc ciężko mi z niego zrezygnować  ;)

Ale że wyświetlanie aktualnego przełożenia przerzutki na Garminie (czy czymś tam) jest warte aż takiej różnicy w efektywności działania baterii? Czy coś jeszcze BT daje?

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Ale że wyświetlanie aktualnego przełożenia przerzutki na Garminie (czy czymś tam) jest warte aż takiej różnicy w efektywności działania baterii? Czy coś jeszcze BT daje?

Nie tylko to. Są też statystyki baterii, a przede wszystkim można obsługiwać Garmina guzikami na manetkach, to np. przy deszczu czy w miejscach, gdzie trzeba mocno trzymać kierownicę bardzo fajna sprawa, ale to chyba tylko w Shimano, bo z tego co się orientuję to Sram tego nie obsługuje.

Offline Mężczyzna memorek

  • Wiadomości: 2682
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 12.05.2007
Odkopuję stary wątek, bo pojawiło się nowe zagrożenie :-) Można zdalnie zmienić komuś bieg.
https://sekurak.pl/nieczyste-zagrania-w-sporcie-jak-zdalnie-przewrocic-caly-peleton/

Marek

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum