Autor Wątek: Zaledwie 200 waypointów w Garmin Edge?  (Przeczytany 3154 razy)

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Zaledwie 200 waypointów w Garmin Edge?
« 14 Wrz 2024, 08:15 »
Cze,
Rozważam zakup zarówno nowego licznika (dotychczas VDO MC 2.0) jak i odbiornika GPS (dotychczas Garmin eTrex 20). W garminie popękały gumki od przycisków (widzę, że to klasyk! :) a VDO paruje i bywa, że traci łączność w deszczu. Zresztą to nieistotne, chyba po prostu pora na upgrade.

No i teraz tak: chętnie bym połączył obie funkcje w jednym urządzeniu, więc wychodzi, że któryś Garmin Edge, mniejsza z tym, który, bo widzę, że chyba wszystkie modele mają jedną wspólną cechę, która z punktu widzenia mojego dotychczasowego użytkowania GPS wydaje się dyskwalifikująca, a mianowicie zaledwie 200 waypointów.

Tu pora na wtręt, jak się przygotowuję do wyprawy (trwającej z reguły ok miesiąca). Otóż w basecamp ładuję sobie wszystkie na danym obszarze:
1/ kempingi
2/ bigi
3/ atrakcje (typu zamek czy wąwóz)
4/ sklepy (tych akurat zawsze jest zbyt mało ;)
5/ jakieś inne waypointy na wszelki wypadek (typu stacja kolejowa, przeprawa promowa, źródełko z wodą i co tam jeszcze).*

Efekt jest taki, że na mojej przeciętnej wyprawie mieszczę się w 1000 waypointów (tyle łyka mój Etrex 20), ale ledwo. Nie wyobrażam sobie, żebym mógł się zmieścić w 200, nie ma takiej opcji. No i teraz pytanie do Was: jak sobie z tym radzicie? Jest na to jakiś sposób?

PS. Pytanie bonusowe: czy Edge „pływają” na postojach i czy to wpływa na wskazania co do parametrów wycieczki (dystans, średnia)? Rozumiem, że istnieją czujniki na koło, które temu zapobiegają, ale one chyba nie są dodawane w standardzie, tylko trzeba dokupić?

* Do tego oczywiście kilkadziesiąt śladów (przefiltrowanych do max 10 000 punktów), czyli zaplanowana trasa, podjazdy na bigi, etc. Ale ze śladami (chyba?) w Edge nie ma problemu. Z Waypointami (chyba?) jest.
« Ostatnia zmiana: 14 Wrz 2024, 08:24 aard »
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna kouczan

  • Wiadomości: 250
  • Miasto: Częstochowa
  • Na forum od: 14.07.2017
Gdzieś na forum jest opisany sposób załadowania prawie nieograniczonej liczby POI. Z tego co pamiętam to Felek przed zakupem Explore 2 o to pytał.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Tak, pisałem w tym temacie. Jak podłączysz Garmina (ja mam wersję Explorer II), do komputera, to pokarzą się foldery. Jeden z tego co pamiętam nazywa się POI, i do niego można wrzucić plik z interesującymi Cię punktami. W zeszłym roku dodałem takowy z około 500 znacznikami.

Widać je było na mapie, jednak po kliknięciu urządzenie wyrzucało błąd. W tym roku miałem jeden, automatyczny update softu w urządzeniu i po nim mogę już sprawdzić czego dotyczy dany punkt.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
PS. Pytanie bonusowe: czy Edge „pływają” na postojach i czy to wpływa na wskazania co do parametrów wycieczki (dystans, średnia)? Rozumiem, że istnieją czujniki na koło, które temu zapobiegają, ale one chyba nie są dodawane w standardzie, tylko trzeba dokupić?

W Edge masz po prostu guzik start/stop. Stając na postoju czy prowadząc rower po mieście wciskasz stop - i urządzenie nic nie nagrywa, średnia nie spada, jak ruszasz to znowu włączasz start i nagrywanie wraca. Bardzo wygodna sprawa w porównaniu z licznikami. A swoją drogą warto mieć i czujnik prędkości, te garminowskie są dużo wygodniejsze, bo bezmagnesowe, zakładane na piastę.

Waypointy - to po prostu inne zastosowanie urządzenia, Edge jest nastawiony na sport, nie turystykę, stąd mniejsza ich liczba. Obecnie to i tak do POI lepiej się sprawdza komórka z np. mapami Google. Warto też sprawdzić pod tym kątem Karoo 3, bo tam chyba nie ma takich limitów i dodawanie POI jest sporo wygodniejsze. Ale pewności nie mam, nie używałem tego urządzenia; kosztem jest sporo gorsza bateria niż w Garminach. Zresztą jak pokazuje przykład Felka da się obejść ten limit waypointów, najwyraźniej to w katalogu POI nmu nie podlega.

* Do tego oczywiście kilkadziesiąt śladów (przefiltrowanych do max 10 000 punktów), czyli zaplanowana trasa, podjazdy na bigi, etc. Ale ze śladami (chyba?) w Edge nie ma problemu. Z Waypointami (chyba?) jest.

A tu masz z kolei przewagę Edge, który nie ma ograniczenia do 10tys punktów i łyka również większe ślady, więc nie trzeba się bawić w ich edycję i filtorwanie liczby punktów.

Offline Mężczyzna KrzyDra

  • Wiadomości: 53
  • Miasto: Jaworzno
  • Na forum od: 16.03.2024

 A swoją drogą warto mieć i czujnik prędkości, te garminowskie są dużo wygodniejsze, bo bezmagnesowe, zakładane na piastę.



Przepraszam za offtop , ale czy jest znaczna różnica w pomiarze z dołożonym czujnikiem a bez niego ? Czy chodzi tylko o szybszą reakcje na zatrzymywanie się i co za tym idzie szybszej reakcji autopauzy ?
:)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Przepraszam za offtop , ale czy jest znaczna różnica w pomiarze z dołożonym czujnikiem a bez niego ? Czy chodzi tylko o szybszą reakcje na zatrzymywanie się i co za tym idzie szybszej reakcji autopauzy ?

To zalezy przede wszystkim od tego, gdzie jedziemy i jaka jest widoczność satelitów, też zależy jaki rodzaj dokładności pomiaru obsługuje nasz GPS. W lesie ta dokładność przy typowym pomiarze wyraźnie spada, widać, że prędkość skacze, sprawę zauważalnie poprawia nowy dokadny system pomiaru Multi-band/Dual Frequency GNSS/GPS, choć to zjada trochę więcej baterii. A w pewnych lokalizacjach typu głębokie kaniony czy tunele bez czujnika prędkości żadnego odczytu nie będzie

Offline Mężczyzna bzyk69

  • Wiadomości: 427
  • Miasto: Pszczyna
  • Na forum od: 27.08.2021
A jak taki czujnik prędkości działa na auto-pauzę? Jest tak, że mogę sobie np. jechać 2km/h i autopauza się nie włączy, bo jest odczyt z tego czujnika?

Offline Mężczyzna c2c

  • Wiadomości: 26
  • Miasto: wlkp
  • Na forum od: 08.06.2019
Jeśli chodzi o pływanie to w Edge Explore II jest tak, że można sobie ustawić przy jakiej prędkości urządzenie ma przestać rejestrować jazdę i wskaźniki z nią związane (czyli auto-pauza), z tym że minimalna prędkość do ustawienia to 5 km/h. IMO to lepszy sposób na 'pływanie' niż wciskanie pauzy ręcznie. W zamian można też ustawić auto-pauzę "po zatrzymaniu", wtedy będzie zliczało nawet przy prędkości 1km/h lub robić pauzę ręcznie.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
z tego co pamiętam nazywa się POI, i do niego można wrzucić plik z interesującymi Cię punktami. W zeszłym roku dodałem takowy z około 500 znacznikami.

Widać je było na mapie, jednak po kliknięciu urządzenie wyrzucało błąd. W tym roku miałem jeden, automatyczny update softu w urządzeniu i po nim mogę już sprawdzić czego dotyczy dany punkt.

Dzięki, to jest dobra informacja. A czy te POIe są objęte "aktywną trasą" (jakkolwiek ta opcja się teraz nazywa), tzn. czy w trakcie jazdy można podejrzeć, jak daleko jest po śladzie do kolejnych POIs, które na tym śladzie leżą?


W Edge masz po prostu guzik start/stop. Stając na postoju czy prowadząc rower po mieście wciskasz stop - i urządzenie nic nie nagrywa, średnia nie spada, jak ruszasz to znowu włączasz start i nagrywanie wraca. Bardzo wygodna sprawa w porównaniu z licznikami. A swoją drogą warto mieć i czujnik prędkości, te garminowskie są dużo wygodniejsze, bo bezmagnesowe, zakładane na piastę.

Czy mając zainstalowany czujnik prędkości nadal można użyć start/stop? Wydaje się, że obie opcje mogą być przydatne naprzemiennie. Bywa, że jadę z prędkością 4 kmh (na 20% z sakwami), ale bywa, ze prowadzę rower 5 kmh :)


A jak taki czujnik prędkości działa na auto-pauzę? Jest tak, że mogę sobie np. jechać 2km/h i autopauza się nie włączy, bo jest odczyt z tego czujnika?

Również jestem zainteresowany odpowiedzią :)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
z tego co pamiętam nazywa się POI, i do niego można wrzucić plik z interesującymi Cię punktami. W zeszłym roku dodałem takowy z około 500 znacznikami.

Widać je było na mapie, jednak po kliknięciu urządzenie wyrzucało błąd. W tym roku miałem jeden, automatyczny update softu w urządzeniu i po nim mogę już sprawdzić czego dotyczy dany punkt.

Dzięki, to jest dobra informacja. A czy te POIe są objęte "aktywną trasą" (jakkolwiek ta opcja się teraz nazywa), tzn. czy w trakcie jazdy można podejrzeć, jak daleko jest po śladzie do kolejnych POIs, które na tym śladzie leżą?


Nie, a  przynajmniej nic mi o tym nie wiadomo. Ja przeważnie tak planuję trasę by przejeżdżać obok ciekawych miejsc, więc taka opcja nie jest mi potrzebna.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2776
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Wydaje mi się, że wtedy takie punkty leżące na śladzie trzeba wyklikać w sam ślad.
Wracam do jeżdżenia.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19859
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Dzięki, to jest dobra informacja. A czy te POIe są objęte "aktywną trasą" (jakkolwiek ta opcja się teraz nazywa), tzn. czy w trakcie jazdy można podejrzeć, jak daleko jest po śladzie do kolejnych POIs, które na tym śladzie leżą?

Jeśli są na samym śladzie to jest taka możliwość, przynajmniej w moim E1040. We właściwościach śladu/kursu zaznaczamy opcję "pokaż punkty śladu" czy coś podobnego i wtedy jak odpalimy nawigację po śladzie to nawet pojawia się osobny ekranik z tymi punktami i odległościami.

Czy mając zainstalowany czujnik prędkości nadal można użyć start/stop? Wydaje się, że obie opcje mogą być przydatne naprzemiennie. Bywa, że jadę z prędkością 4 kmh (na 20% z sakwami), ale bywa, ze prowadzę rower 5 kmh :)
Oczywiście, jedno z drugim sie nie wyklucza. Ale czujnik prędkości nie ma większego wpływu na auto-pauzę. Najmniejsza prędkość to jakieś 2-3km/h (czy z koła czy z GPS), więc przy pchaniu roweru już są pewne niedogodności i co chwilę owa autopauza się załącza. Ale przy najmniejszych prędkościach podjazdowych przy jakich da się jeszcze utrzymać równowagę (4-5km/h) nie ma problemu.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Wygląda na to, że ten Edge mógłby mieć dla mnie sens, ale jeszcze mam kilka pytań do użytkowników:
1/ Czy przekładanie czujnika prędkości i uchwytu na kierownicę między rowerami jest praktyczne? Wiem, że mocowanie jest stosunkowo proste, ale jednak przypuszczam, że to może być dość upierdliwe w praktyce. Czy lepiej kupić od razu tyle czujników i uchwytów, ile rowerów?
2/ Czy uchwyt na kierownicę ma tendencję do "wyrabiania się" (łapania luzów) z czasem? Wydaje się mały i delikatny w porównaniu do wielkości i masy urządzenia...
3/ jak ze stabilnością tego uchwytu "na gumki" na wybojach? Nie obraca się aby? Albo wręcz odpada? Na fullu też bym używał tego Edge'a...
4/ Jak z widocznością ekranu bez podświetlenia? To jest jedna z największych zalet serii eTrex - Edge też ma tego typu ekran? Bo ze specyfikacji wygląda, ze to chyba jednak inna technologia ekranu
5/ Jeszcze nie wybrałem modelu (skłaniam się ku Explore 2), więc tu pytanko: czy zarówno Explore 2, 540 jak i 1040 mają USB-C? Nie chciałbym się nadziać na jakiś stary standard wtyczki. Zwłaszcza dla 540/840 nie mogę zweryfikować tej informacji.

Dzięki!
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Kupiłem Edge 840. Bawię się. Póki co nie widzę katalogu POI - powinienem go sam założyć?
EDIT, założyłem folder i urządzenie widzi punkty jako "zapisane pozycje" (tak ma być?), chociaż raczej nie wszystkie i póki co nie wyświetlają się jako "punkty kursu".

W warunkach domowych nie chcą się też połączyć czujniki (prędkość i kadencja), ale zakładam, że jutro podczas jazdy po prostu załapią. A może coś w tym celu powinienem zrobić? Urządzenie je widzi (są sparowane), ale się nie łączy.
« Ostatnia zmiana: 21 Wrz 2024, 08:53 aard »
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna zws

  • Wiadomości: 286
  • Miasto: Jelenia Góra
  • Na forum od: 10.10.2015
Ja z kolei rozważam przejście z Edge na Etrex. Brak mi funkcji turystycznych a treningowe nie są  potrzebne. Mam 1040 bo rowerowy, duży ekran i bateria długo trzyma. Może ktoś ma jakieś rozwiązania na to co piszę poniżej.

Otóż w basecamp ładuję sobie wszystkie na danym obszarze:
1/ kempingi
2/ bigi
3/ atrakcje (typu zamek czy wąwóz)
4/ sklepy (tych akurat zawsze jest zbyt mało ;)
5/ jakieś inne waypointy na wszelki wypadek (typu stacja kolejowa, przeprawa promowa, źródełko z wodą i co tam jeszcze).*

Pierwsza niespodzianka: do Edge nie wyślesz danych z Basecampa. Trzeba eksportować pliki, następnie importować na www do GarminConect i dopiero wtedy wysyłać do licznika.

Cytuj
PS. Pytanie bonusowe: czy Edge „pływają” na postojach i czy to wpływa na wskazania co do parametrów wycieczki (dystans, średnia)? Rozumiem, że istnieją czujniki na koło, które temu zapobiegają, ale one chyba nie są dodawane w standardzie, tylko trzeba dokupić?

Mi pływa. Mam czujniki, ale nie używam (auto)pauzy. Chcę mieć dzienny czas podróży, z jedzeniem i zwiedzaniem, nie z samej jazdy.

A czy te POIe są objęte "aktywną trasą" (jakkolwiek ta opcja się teraz nazywa), tzn. czy w trakcie jazdy można podejrzeć, jak daleko jest po śladzie do kolejnych POIs, które na tym śladzie leżą?

Da się tak zrobić, ale to droga prze mękę. Każdy poi trzeba wyklikać ręcznie w serwisie GarminConnect na kiepskiej i powolnej mapie online, która co jakiś czas się zwiesza i punkty znikają (przynajmniej tak było u mnie). Przy próbie importu plików z Basecampa punkty pojawiały się na liście, ale licznik nie mierzył odległości do żadnego z nich.

Pozdrawiam, Zbyszek

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum