Autor Wątek: Inklinometr  (Przeczytany 6459 razy)

Offline niunias

  • Wiadomości: 60
  • Miasto: Zabierzów/Kraków
  • Na forum od: 24.10.2010
Inklinometr
« 31 Sty 2011, 23:05 »
Proponuję dodatkowo coś takiego. Świetny analogowy, niezawodny sprzęt. Nie dość, że można samemu poćwiczyć przeliczanie zmian wskazań ciśnienia na wysokość, to jeszcze przed burzą ostrzeże.


Offline Kobieta Janus

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3598
  • Miasto: Goteborg
  • Na forum od: 20.06.2010
Inklinometr
« 1 Lut 2011, 19:45 »
Cytat: "niunias"
Proponuję dodatkowo coś takiego. Świetny analogowy, niezawodny sprzęt. Nie dość, że można samemu poćwiczyć przeliczanie zmian wskazań ciśnienia na wysokość, to jeszcze przed burzą ostrzeże.


Właśnie, może ktoś z Was mnie oświeci. Jak to jest z wysokościomierzami w licznikach... Z tego, co wiem, liczą one zmianę wysokości na podstawie zmiany ciśnienia. Generalnie wysokościomierze przydają się w terenie górzystym... A, jak wiadomo, pionowy gradient baryczny zależy od gęstości powietrza, która spada wraz z wysokością. Jak podjedziemy 1000 m gdzieś w Tybecie (np. z 3000 na 4000) czy nawet w Alpach, ciśnienie spadnie nam dużo mniej niż jak podjedziemy tyle samo z poziomu morza na 1000. I to są ogromne różnice! Czy liczniki biorą je pod uwagę?

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2776
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Inklinometr
« 1 Lut 2011, 19:51 »
Nie wiem jak inne, ale VDO nie bierze tego pod uwagę. W Alpach, przy podjazdach na 2000-2400 metrów, błąd wynikający z tej nieliniowości wynosi około 100 metrów.
Wracam do jeżdżenia.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Inklinometr
« 1 Lut 2011, 19:52 »
Cytat: "Janusushi"
Czy liczniki biorą je pod uwagę?

Prawdopodobnie nie biorą. Dlatego liczniki zarówno na podjazdach jak i na zjazdach wyraźnie zaniżają różnicę wysokości. Z moich obserwacji wynika, że poruszając się w przedziale 0-3000 m npm (wyżej z takim licznikiem nie byłem) tracimy ok 50 metrów na każdy tysiąc podjechanych/ zjechanych.

IMO 5% to wystarczająca dokładność, żeby to urządzenie było przydatne. Cudów nie wymagam, a rzeczy niemożliwe mam od ręki ;)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Kobieta Janus

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 3598
  • Miasto: Goteborg
  • Na forum od: 20.06.2010
Inklinometr
« 1 Lut 2011, 19:55 »
W Alpach jeszcze tak, rzeczywiście drogi nie wjeżdżają tam na ponad 3 tys. Ale w Tybecie to już jest większa różnica, bo im wyżej, tym ten gradient jest większy. Kiedyś na wykładzie podawali nam przykłady, chyba z poziomu 8 tys. metrów. Na takiej wysokości różnica jest już bardzo duża w porównaniu z poziomem morza - ale też na takiej się raczej nie jeździ;)
Ktoś mi kiedyś mówił, że na niektórych licznikach jest napisane, że są do jakiejś tam wysokości. Może z tego powodu?

Offline sumdetective

  • Wiadomości: 250
  • Miasto: Irlandzka wieś, królewskie hrabstwo
  • Na forum od: 14.03.2010
Inklinometr
« 5 Lut 2011, 03:53 »
Janusushi, przy roznicach w  pomierach wysokosci przy pomocy wskaznikow barometrycznych, bardzo pomocne sa mozliwosci wprowadzania korekt. Na pewno Garminy maja mozliwosc kalibracji, a co do VDO, czy innych - nie wiem. Kalibruje sie na podstawie tabel, danych z map, innych urzadzen... itp.

Roznice, o ktorych mowi aard sa na tyle niewielkie, ze po przeprowadzeniu korekcji, urzadzenia sa w pelni funkcjonalne... a nie wierze, zebys dzienna roznice wzniesien wzglednych miala tak duze, zeby mocno przeklamaly wyniki :)
Dlaczego rower? ... bo ma dwa kólka.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum