Autor Wątek: "Zmiękczenie napędu"  (Przeczytany 28477 razy)

Offline kokop

  • Wiadomości: 900
  • Miasto: Chard
  • Na forum od: 11.01.2010
"Zmiękczenie napędu"
« 30 Sty 2011, 20:13 »
:mrgreen:
Właściwie to tak.
Kleine Fiech ach Scheiße machen.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10705
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
"Zmiękczenie napędu"
« 30 Sty 2011, 21:21 »
Cytat: "szkodnik"
Tak czytam co piszemy o tych korbach i dotarło do mnie że to o kant d.... wszystko bo brak "naukowych dowodów" na poparcie opinii.
Tak jak napisałpajak_gdynia,  -> zacznij od zakupu licznika z pomiarem kadencji!
Wtedy sam przekonasz sie jakie przełożenia sa ok a ile zębów w korbie jest już za dużo.

Zamiast licznika z pomiarem kadencji można z powodzeniem zastosować zwykły licznik z pomiarem prędkości. Przecież relacja kadencja-prędkość jest dla każdego przełożenia stała i do wyliczenia nie wymaga wyższej matematyki.

Wiem, wiem - z licznikiem kadencji będzie prościej, łatwiej i w ogóle, tylko trzeba go mieć, a zwykły ma (prawie) każdy i wszystko da się sprawdzić od ręki.

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
"Zmiękczenie napędu"
« 30 Sty 2011, 21:47 »
Borafu - ale to masz wiedzieć na bieżąco w czasie jazdy. Z tabelką będziesz jeżdził?
Niech będzie 21 przełożeń i chcesz przeliczać kadencję od 20km/h do 30 km/h, co 0,5km/h to wychodzi tabelka o wymiarze 21x20 - toż to mapnika nawet braknie :D


Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10705
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 15:37 »
Nie odwracaj kota ogonem!
Cytat: "pajak_gdynia"
Przede wszystkim musisz kupić sobie licznik z kadencją i "nauczyć" palec, coby na wyświetlaczu pojawiała się cały czas podobna liczba

i do tego się odnoszę. Jeśli ma być stała kadencja (lub tylko "podobna") to dla 21 przełożeń wychodzi 21 prędkości.

No chyba że znasz sposób żeby nie zmieniając kadencji jeździć na tym samym przełożeniu z prędkością od 20 do 30km/h  :wink: (pomijając zjazdy).

Jak jeszcze uwzględnisz, że mając napęd 3x7 nie używa się w rzeczywistości wszystkich 21 przełożeń, to tabelka jeszcze mocno zmaleje.

No i przecież ta informacja ma być orientacyjna. Nie potrzebujemy miernika klasy 0.5.

Offline Mężczyzna Symfonian

  • Dominik
  • Wiadomości: 1444
  • Miasto: Piekary Śląskie
  • Na forum od: 18.05.2009
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 15:50 »
A a opór wiatru? rodzaj asfaltu, podłoża? pochylenie drogi?
Nie ma szans oszacować kadencji na podstawie prędkości i przełożeń.

Chyba że miałeś na myśli zamocowanie licznika do korby zamiast do koła?

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 17:18 »
Cytat: "Symfonian"
A a opór wiatru? rodzaj asfaltu, podłoża? pochylenie drogi?
Nie ma szans oszacować kadencji na podstawie prędkości i przełożeń.

Chyba że miałeś na myśli zamocowanie licznika do korby zamiast do koła?


ale co ma opór wiatru i rodzaj asfaltu do kadencji ?  :lol:
Jeśli jedziesz z daną kadencją na danym przełożeniu to nieważne przecież czy z wiatrem czy pod, będziesz jechał z jakąś tam prędkością.
Oczywiście prędkość tą będzie trudniej uzyskać jadąc pod wiatr niż z wiatrem, ale to chyba wiadomo....  :roll:
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Symfonian

  • Dominik
  • Wiadomości: 1444
  • Miasto: Piekary Śląskie
  • Na forum od: 18.05.2009
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 17:37 »
Cytat: "Waxmund"


ale co ma opór wiatru i rodzaj asfaltu do kadencji ?  :lol:
Jeśli jedziesz z daną kadencją na danym przełożeniu to nieważne przecież czy z wiatrem czy pod, będziesz jechał z jakąś tam prędkością.
Oczywiście prędkość tą będzie trudniej uzyskać jadąc pod wiatr niż z wiatrem, ale to chyba wiadomo....  :roll:


Nie rozumiesz :P
Chodzi o wyliczanie kadencji na podstawie prędkości i przełożeń jak pisał Borafu

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 18:22 »
jeśli jadę 20km/h na przełożeniu 32/15, to czy jadę po lesie pod górę, czy po asfalcie po płaskim, to będę mieć dokładnie taką samą kadencję przecież....


chyba rzeczywiście nie rozumiem, albo ktoś tu gada pierdoły :P
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 18:26 »
Cytuj

jeśli jadę 20km/h na przełożeniu 32/15, to czy jadę po lesie pod górę, czy po asfalcie po płaskim, to będę mieć dokładnie taką samą kadencję przecież....

nie rozumiesz  :P  :mrgreen:

Kadencja=prędkość pedałowania (ilość obrotów korb)
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 18:28 »
Borafu - kadencja nie może być stała. To nie jest racjonalne. Pod górę będziesz kręcił wolniej, z góry szybciej. Rzecz jest w tym, żeby nie jeździć z kadencją zbyt wolną (ja na przykład mam taką tendencję) ze względów zdrowotnych przede wszystkim. Choćby zmniejszyć tabelkę do mniejszych rozmiarów - nie będę z nią jeździł :D
Rozważałem już pomysł (sygnalizuje to również Symfonian wyżej) zamontowania licznika prędkości do korby aby w ten sposób mierzyć kadencję, ale jest tam (przy korbie znaczy) bardzo mało miejsca na elementy magnetyczne licznika. Wymaga to też wprowadzenia do licznika liczby 16667 jako obwodu koła, a liczniki nie mają tam na ogół pięciu pozycji.
Szkodnik - no jaja sobie robisz. Przecież przy stałej prędkości i przełożeniu kadencja musi być stała.


Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 18:32 »
Cytat: "transatlantyk"
Wymaga to też wprowadzenia do licznika liczby 16667 jako obwodu koła, a liczniki nie mają tam na ogół pięciu pozycji

Widziałem kiedyś jakiś stary model Sigmy mierzący obroty silnika elektrycznego więc dokładność pewnie byłaby akceptowalna.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 18:35 »
Cytat: "transatlantyk"
Szkodnik - no jaja sobie robisz. Przecież przy stałej prędkości i przełożeniu kadencja musi być stała.

Nie robie sobie jaj ale może "nie rozumiem" :D lub sie pogubiłem trochę
Myślałem w ten sposób:
Cytat: "transatlantyk"
kadencja nie może być stała. To nie jest racjonalne. Pod górę będziesz kręcił wolniej, z góry szybciej.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 19:08 »
Szkodniku - pisząc "kadencja nie może być stała" miałem na myśli to, że jadąc np 100 km po zróżnicowanej pod względem profilu trasie kręcisz z różnymi prędkościami i różną kadencją.

Oczywistą oczywistością jest to, że skoro kadencja to "prędkość obrotowa nóg" to przy konkretnym przełożeniu konkretna kadencja odpowiada jednej i tylko jednej prędkości roweru i to miał na myśli Waxmund. Mam taką nadzieję, że tak miał na myśli :D


Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 19:13 »
No ok ok, macie racje rzeczywiście :D
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10705
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
"Zmiękczenie napędu"
« 31 Sty 2011, 21:47 »
Cytat: "transatlantyk"
Borafu - kadencja nie może być stała. To nie jest racjonalne. Pod górę będziesz kręcił wolniej, z góry szybciej.

Łomatko, no przecież to oczywiste! To jest wstęp do początku fizyki.

Zacznijmy jeszcze raz na spokojnie - zalecacie człowiekowi "zacznij od kupna licznika kadencji", tak?
No więc ja pytam co w tej kwestii zmieni licznik kadencji?
Pewnie, że będzie wygodniejszy, ale przecież nigdy nie twierdziłem że jest inaczej!
Piszę tylko, że zacząć można bez niego, bo w stosunku do licznika prędkości różni się on tylko współczynnikiem (OK, innym dla każdego z kilku faktycznie używanych przełożeń)

Pod górę pokaże x obr/min, a z góry y obr/min. I co dalej? Jakie wnioski należy wyciągnąć z tych danych?
Musisz umieć zinterpretować te dane i określić prawidłowy zakres. Skoro umiesz no to zrób sobie tabelkę dla używanych przełożeń i przelicz dla nich zakres z obrotów na prędkość. Na początek wystarczy.
Dla zawodnika i do stałego używania to oczywiście kicha, ale dla amatora na sam początek da radę.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum