Autor Wątek: Narzędzia  (Przeczytany 2419 razy)

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:10 »
Witam, zamierzam się zabrać do samodzielnej konserwacji całego roweru (wcześniej zawsze było: "Cholera jak to rozebrać..... walę to, do serwisu" - i 8 dych szło w zapomnienie, robiłem sam tylko małe regulacje). No ale koniec tego dobrego, trza się zabrać do roboty. I tu rodzi się pytanie: jakich narzędzi będę potrzebował żeby rozebrać piasty, stery, suport i wolnobieg (właśnie, do konserwacji go rozebrać czy tylko odkręcić i wyczyścić z wierzchu)? Nie mówię oczywiście o kluczach standardowych, imbusach itd. tylko o bardziej specjalistycznych. Wiem że lepiej samemu takich rzeczy nie robić pierwszy raz ale technicznie jestem dosyć sprawny, a nikogo znajomego, kto znałby się na tym nie mam (zostaliście tylko wy ;) ). A i przy okazji (po co spamować tematami) miałem opony 38mm, czy do tych samych obręczy mogę założyć opony węższe? Jeśli zły dział proszę o przeniesienie.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:25 »
Cytuj
rozebrać piasty,

bardzo płaskie klucze, rozmiar bodaj 15.
Cytuj
stery

do tradycyjnych klucz hydrauliczny + szmata styknie (raz tylko dokręcałem, nigdy w nic w nich nie ruszałem, bo po co?)
Cytuj
suport

zależy na co montowane korby
Cytuj
wolnobieg

klucz do wolnobiegu, w każdym sklepie będą wiedzieli o co chodzi, ewentualnie bacik
Cytuj
(właśnie, do konserwacji go rozebrać czy tylko odkręcić i wyczyścić z wierzchu)?

Jeśli chcesz dobrać się do piasty z zamontowanym wolnobiegiem to nie ma opcji, trzeba zdjąć.

Ja mam zasadę, że rozkręcam i interesuje się wnętrznościami jak przestają działać jak należy, np koło po zakręceniu wydaje jakikolwiek dźwięk lub porusza się nierównomiernie. Jeśli wszystko jest cacy, to nie ruszam, nie dotykam, starość dobrze konserwuje. Ewentualnie przed grubszą trasą trzeba spojrzeć, żeby w drodze nagle łożysko nie strzeliło. Nie strzela znowu tak od razu, moje chrobocze już z dobre 500km, ale nie chce mi się przysiąść i je rozebrać (najwyżej oddam do mechanika, zapłacę 10zł i mam spokój).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:36 »
W jakim sensie na co montowana korba? jak to poznać? I że wolnobieg trzeba zdjąć to wiem, chodzi mi czy muszę go też wybebeszyć tak konkretnie, rozkręcić sam mechanizm (chciałbym ale tego to już się trochę boję). A co do sterów i suportu, to ma ktoś z was jakiś poradnik z fotami jak te cuda rozebrać? Przyznam że choćby z ciekawości chciałbym wiedzieć co mój rower w sobie ma i jak to się wszystko kręci ;) No chyba, że ktoś jest z Poznania, zna się na rzeczy i poświeciłby mi parę godzin którejś nocki  na rozebranie do ostatniej śrubki, stawiam 6-pak ;)

Offline kunu

  • Wiadomości: 210
  • Miasto: Poznań/Widziszewo
  • Na forum od: 14.09.2010
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:40 »
Hej, do piast potrzebujesz (nie wymieniam zwykłych narzędzi typu klucze płaskie itd) klucze do stożków (przynajmniej jeden, taki jak masz rozmiar stożka w piaście), do suportu potrzebujesz w zależości od typu ściągacz do korb(jeżeli to Hollowtech II to klucz do nakrętki, obędzie się bez tego zwłaszcza, żę zazwyczaj jest wtedy z kluczem do łożysk) no i wspomniany klucz do łożysk suprotu w zależności jaki masz. do tego klucz do wolnobiegu lub kasety (jeżeli kaseta to bacik albo taki klucz z 3 bolcami unieruchamiający kasete, jest wygodniejszy). Do sterów a-head starczą imbusy a do skręcanych klucze do sterów w odpowiednim rozmiarze (na siłe starczy duży klucz szwedzki). Ponadto przydatne jest wiele innych narzędzi, które może nie są niezbędne ale z godziny roboty robią 5 minut. Co do wolnobiegu to nie musisz go odkręcać (do tego przyda się jeszcze imadło, bo strasznie ciężko to ruszyć). Wolnobieg jakąś szczotką wyczyść z syfu, nie smaruj, nie zalewaj wd-40. Opony możesz założyć węższe ale bez przesady, w necie można znaleźć tabele szerokości obręczy i opon.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:45 »
Cytuj
rozkręcić sam mechanizm (chciałbym ale tego to już się trochę boję).

Samego bębna ze sprzęgłem się nie rozkręca, bo raczej złożenie byłoby dość karkołomne, a i sens operacji wątpliwy. Zębatki "na błysk" wyczyścisz wacikami do uszu i benzyną.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna RadekSki

  • Wiadomości: 20
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2011
Narzędzia
« 16 Maj 2011, 20:45 »
Musisz szukać w internecie wszystko jest. Przykładowo:

Jak rozebrać bębenek w piaście shimano instrukcja
http://endurorider.pl/2011/02/jak-rozebrac-bebenek-w-piascie-shimano-instrukcja/

Warsztat i jego wyposażenie
http://www.rower.com/archiwum.php?art=1619

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: Narzędzia
« 12 Gru 2012, 09:21 »
Dzień Dobry

Pytanie do doświadczonych "rozkładaczy" rowerowych :)

Mógłbym uzyskać informacje odnośnie niezbędnych narzędzi przy przekładaniu suportu z korbą miedzy ramami?

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Odp: Narzędzia
« 12 Gru 2012, 09:38 »
Jaki typ korby?
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna hejtyniety

  • Doktor Ojtamojtam
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Katowice, Ustroń
  • Na forum od: 16.07.2012
    • Mój blog wyprawowo/rowerowy
Odp: Narzędzia
« 12 Gru 2012, 09:38 »
dokładnie, jaki typ korby i jaki stary suport?

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: Narzędzia
« 12 Gru 2012, 10:27 »
Myślałem kwadrat, a napisałem nic :P

Suport nówka nieśmigany z 2008 roku tylko 17kkm

Offline Mężczyzna hejtyniety

  • Doktor Ojtamojtam
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Katowice, Ustroń
  • Na forum od: 16.07.2012
    • Mój blog wyprawowo/rowerowy
Odp: Narzędzia
« 12 Gru 2012, 11:12 »
to pewnie będzie już na wielowypust. potrzebujesz co następuje:

-klucz wielowypustowy do suportu
-ściągacz do korb
-dużego szweda (żeby tym powyżej)

cała operacja powinna Ci zająć góra 20 minut ;-)

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Odp: Narzędzia
« 14 Gru 2012, 01:18 »
Niemożliwe, nikt nie podważa słów hejtnietego :D

Offline Mężczyzna hejtyniety

  • Doktor Ojtamojtam
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Katowice, Ustroń
  • Na forum od: 16.07.2012
    • Mój blog wyprawowo/rowerowy
Odp: Narzędzia
« 14 Gru 2012, 06:36 »
To teraz o metodzie, może znajdzie się jakiś sceptyk :P

- Zdjąć zaślepki z korby
- Nałożyć srebrną stronę klucza na wystającą śrubę i odkręcić (w prawo) szwedem (chyba, że masz imbus, wtedy polecam kupić prawdziwe narzędzie w rozmiarze 8, inne mogą się ukręcić)
- Wkręcić klucz w korbę bardzo uważając na osiowość osadzenia (zwłaszcza czy alu korbach ma to duże znaczenie, bo bardzo łatwo jest zerwać gwint)
- Szwedem zacząć wkręcać ściągacz, powoli i miarowo, żeby nie zerwać gwintu korby

Kiedy korba już zejdzie zostanie demontaż suportu, który jest już prosty: wkładamy wielowypust i odkręcamy (pierw lewą stronę później prawą) pamiętając o odpowiednim kierunku kręcenia zależnym od posiadanego rozwiązania.

Generalnie proste czynności i każdy powinien sobie bez problemu dać radę ;)

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Odp: Narzędzia
« 14 Gru 2012, 11:20 »
Nałożyć srebrną stronę klucza na wystającą śrubę i odkręcić (w prawo) szwedem
Źle! Nie w prawo, a w lewo i nie szwedem, tylko kluczem nasadowym.

Offline Mężczyzna hejtyniety

  • Doktor Ojtamojtam
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Katowice, Ustroń
  • Na forum od: 16.07.2012
    • Mój blog wyprawowo/rowerowy
Odp: Narzędzia
« 14 Gru 2012, 17:45 »
jejku ale gafa! Chciałem napisać, że tam jest prawy gwint (czyli normalny) odkręcamy oczywiście w LEWO!

Szweda proponuje dlatego, że zwykle ma większe ramie niż klasyczny klucz. Poza tym tym samym szwedem okręcić także nasadkę z wielowypustu. Inna sprawa, jak chcesz tam dać klucz nasadowy?

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum