Autor Wątek: Poradnik "Jak wybrać sakwy rowerowe i bagażnik"  (Przeczytany 201193 razy)

Offline Mężczyzna arkadoo

  • Wiadomości: 2767
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 22.11.2006
    • http://www.rower.fan.pl
W wolnym czasie napisałem trochę tekstu, który może być pomocny dla początkujących "sakwiarzy". Prosiłbym Was o komentarz merytoryczny, własne doświadczenia :) Jeżeli macie zdjęcia systemu nośnego Crosso, Rack-Packa, wora zamontowanego na tylnym bagazniku, sakw Cumulsa i chcecie je udostępnić to dajcie znać. Miłej lektury :)

Wstęp
 Wspomniany poradnik trochę się zdezaktualizował, na rynku pojawiły się ciekawe produkty firm: MSX i Sport Arsenal, których nie ma w poradniku. 

 
   Swoje rozważania ograniczę do 3 firm najbardziej znanych i dostępnych na polskim rynku. Oprócz nich jest jeszcze Vaude, ale niestety nie są zbyt popularne w naszym kraju. W małych ilościach na rynku dostępny też jest Jack Wolfskin i od kilkunastu miesięcy nowa firma - Fastrider.


1. Materiał


   Jednym z wyznaczników jest materiał zewnętrzny. Najczęściej będziemy mieli do czynienia z  pochodnymi PCV (używając teog skrótu mam na myśli śliski materiał) albo pochodnymi cordury. Tutaj  już odpowiedź nie jest taka łatwa. Sakwy muszą być bardzo odporne na przetarcia.

A. Cordura

Na sakwach zrobionych z cordury przejechałem około 8tyś km. Po tym czasie praktycznie nie widać zuużycia tego materiału. Dodam, że rower często był opierany o murki, kładziony na asflacie. Przeżył  też dwa upadki. Jedynym minusem cordury jest, to że lubi się ubrudzić. Zdarza się jej też wyblaknąć  od słońca. Tylko solidnie podgumowana cordura zapewnia 100% wodoodporność. Należy zwrócić też uwagę  na podklejone szwy.

B. PCV

Jego największą zaletą jest niższa cena (sakw) i łatwość utrzymania sakw w czystości. Okupione jest  to mniejszą wytrzymałością, ale PCV wydaje się łatwiejsze do naprawy.

http://tinyurl.com/yuc5hc
http://www.ortlieb.com/t-material.php?lang=en
http://www.crosso.pl/pages/technika/materialy.php

2. System nośny


A. Ortlieb

   Występują dwie odmiany QL-1 i QL-2. Ostatnimi czasy QL-1 został zmieniony i praktycznie niczym  nie różni się od QL-2. Zaletą QL-2 jest możliwość ustawienia sakw pod kątem, co może być potrzebne w  przypadku podróżników obdarzonych wyjątkowo duża stopą.
   To tyle z technicznego przynudzania. Teraz praktyka. Sakwy na dole zahaczamy o pionowy wspornik  bagażnika, a górne haki zaczepiamy o poziomą rurkę. Przy podnoszeniu sakw (za taśmę) otwierają się  blokady, które pozwalają nam na zdjęcie sakw z górnej rurki. Podczas jazdy nie ma możliwości  wypadnięcia sakw, gdyż blokady są zamknięte.
   Sakwy te można za pomocą tulejek redukcyjnych (są w zestawie) używać z rurkami bagażników o średnicach - 8mm,10mm i 16mm.
   Plastik użyty do systemu nośnego jest bardzo wytrzymały. W razie uszkodzenia istnieje możliwość  zakupu poszczególnych części systemu nośnego i samodzielnej ich wymiany (mocowane są na imbusy).

http://www.ortlieb.com/t-ql2.php?lang=en - opis systemu QL-2
http://www.ortlieb.com/t-ql1.php?lang=en - opis sytemu QL-1

http://www.koloroweru.pl/strony/tst_ortliebroller_0.html - test sakw Ortlieba


B. Crosso


   W sakwach Crosso składa się on haka zaczepianego w dolnej części bagażnika, który jest zamocowany na elastycznej taśmie (regulowana). Po zaczepieniu haka naciągamy taśmę i zahaczamy górne mocowanie na poziomych, górnych rurkach bagażnika. Jeżeli nie mamy w dolnej części bagażnika to bez problemu kupimy specjalne "oczko" do zahaczenia w Crosso. Haki w sakwach sa przewidziane na jeden rozmiar - 10mm. Bez obaw - jest to prawie, że standard w większości bagażników. Niestety metalowe haki mają tendencję do szybkiego niszczenia taśmy zabezpieczającej bagażnik. Mam tu na myśli taśmę izolacyjną, którą zabezpieczam bagażnik w miejscach jego stykania się z hakami sakw.


http://www.crosso.pl/pages/technika/systemy-nosne.php - opis systemu Crosso

http://www.rower.com/archiwum.php?art=2919 - test sakw Crosso

C. Cumulus

Sytem nośny wykonany jest z plastiku i bardzo przypomina ten zastosowany w Ortliebach. Niestety nie są w 100% wodoodporne, ale cordura z pewnością wytrzyma niejedną ulewę. W komplecie dostępny jest też pokrowiec (nie wiem czy dla wszystkich sakw). Nigdy ich nie używałem więc odsyłam Was do stron z testami.

Testy sakw Cumulusa:
http://www.wrower.pl/testy/2007-Cumulus_Tour_50.php
http://www.wrower.pl/testy/2007-Cumulus_Tour_30.php
http://www.wyprawy.zielman.pl/szas/www/sprzet.php


3. Rolowane czy z klapą? Z kieszeniami, czy bez?



A. Rolowane zamykanie, czy klapa

   W sakwach z klapą możemy znaleźć (pod klapą) rolowane zamknięcie albo komin, znany nam zapewne z turystycznych plecaków. Osobiście uważam komin za szybszy sposób dostania się do zawartości niż rolowane zapięcie pod klapą. Teraz wypada wspomnieć o plusach, Niektóre sakwy mają kieszonkę w klapie (crosso expert), co pozwala wcisnąć tam małe drobiazgi. Pod klapę doskonale wrzuca się rzeczy, do których warto mieć szybki dostęp (lekka kurtka) albo zakupy żywnościowe. Klapa stanowi też dodatkową ochronę przed słońcem, a bardziej precyzyjnie, przed przegrzaniem rzeczy w sakwach.
   Minusem sakw z klapą jest czas dostępu do bagażu i zwiększona masa.

   Rolowane. Najprostsze i chyba najlepsze. Dostaniemy się do nich wiele szybciej niż do sakw z klapą. W Ortliebach po doczepieniu pasków do rolowanych sakw możemy nosić je jako torbę na ramieniu. Jest to bardzo wygodne np. podczas wchodzenia do pociągu z rowerem i sakwami. Kolejnym plusem w Ortliebach jest pasek, który kompresuje niewykorzystane miejsce, ale również pozwala przymocować butelki na sakwie (link do obrazka: http://rower.fan.pl/2007_Stepy/PL/melonwinkoisprite.jpg), co jest doskonałym pomysłem gdy chcemy zagrzać w słońcu wodę na wieczorną kąpiel. W Crosso niestety nie mamy paska do przenoszenia na ramieniu i drugiego do troczenia. Dwa ww. paski występują w sakwach Ortlieba w modelach Backroller i Frontroller.

B. Kieszenie

  Kieszenie są bardzo przydatne, ale nie niezbędne. Warto sprawdzić, czy są w 100% wodoodporne. Bardzo wygodnie wozi się w nich drobiazgi i rzeczy, które często używamy, np. krem przeciwsłoneczny, lampki. Często są problemy ze znalezieniem małych rzeczy wrzuconych do sakw. Zamiast kieszeni zewnętrznych możemy pomyśleć nad woreczkami w sakwach, które pomogą nam utrzymać wszystkie drobiazgi w jednym miejscu. Do sakw Ortlieba możemy dokupić kieszenie, ale są one bardzo drogie. Brak kieszeni może wynagrodzić nam torba na kierownicę.

4. Smaczki, czyli to co nie widać na pierwszy rzut oka.


   Nie kupujemy czarnych sakw, są one gwarantem "usmażenia" zawartości przy dużym słońcu i nie są dobrze widoczne na drodze. Żółte mogą przyciągać owady (w teorii). Wybór materiału i zamknięcia (klapa czy rolowane) nie ma większego znaczenia i jak pisałem zależy od indywidualnych preferencji.
   Sakwy Ortlieba po zapakowaniu stoją w pionie, co niestety nie udaje się sakwom Crosso (Crosso Expert). W modelach od 2007 Ortlieb zaczął montować wewnętrzne kieszenie do niektórych modeli sakw. Nazwałbym to raczej małą pionową wkładką, która mieści kartki A4, np. mapy i ma małą zamykaną kieszonkę na różnego rodzaju drobiazgi.
   Zaletami sakw całkowicie wykonanych z PCV jest szybki sposób mycia. Wsadzamy sakwę pod prysznic i już po kilku minutach sakwa jest sucha.
   Pojemność Ortlieba (w większości tylnych sakw) wynosi 40l. Crosso od 46l do aż 60l w zależności od modelu. W przypadku sakw Ortlieba jeżeli zabieramy sporo bagażu średnia pojemność zmusi nas z pewnością do zakupu wora na tylny bagażnik albo przedniego kompletu. W mniejszych sakwach łatwiej jest utrzymać porządek i znaleźć drobiazgi, co w 60l (Crosso Expert) może być problemem.

5. Worek na bagażnik, a przednie sakwy

    Z pewnością jest tańszym rozwiązaniem niż zakup przedniego bagażnika i drugiego kompletu sakw. Dostarcza nam zbliżonej pojemności, co przednie sakwy, ale niestety okupione to jest dodatkowym obciążeniem tyłu roweru. Zdecydowanie lepiej się jeździ rowerem z przednimi sakwami.
   Do Ortlieba możemy dokupić Rack-Packa, specjalny worek montowany prostopadle do osi roweru. Przypina się go do sakw klamrami, bez użycia ekspanderów. Niestety ten sposób mocowania utrudnia dostęp do tylnych sakw, co jest istotne jeżeli nie korzystamy z przednich. Bardziej to zwiększa opór powietrza niż zwykły worek montowany wzdluż osi roweru. Plusem jest łatwiejszy dostęp do Rack-Packa, bo otwiera się on na większej powierzchni (wzdłuż, jest zamykany przez rolowanie) niż zwykły worek.
   Worek Crosso (lub innej firmy produkującej worki nieprzemakalne) wydaje się ciekawszym i tańszym rozwiązaniem. W worku lub Rack-Packu większość z nas wozi namiot z karimatą więc szybki czas dostępu nei ma większego znaczenia, bo i tak wyciągamy zawartośc raz dziennie.

6. Torba na kierownicę


   Z pewnością bardzo ułatwi nam życie. Standartowo trzymam w niej aparat, dokumenty, część pieniędzy. Wartościowo rzeczy zawsze będziemy mieć na oku, a aparat w pogotowiu, gdy pojawi się coś wartego zdjęcia. Niektóre torby oferują nam mapniki. Na rynku jest kilku producentów. W torbach bardzo ważny jest porządny system mocowania i wodoodpornośc, która jest istotna ze względu na zawartośc.


7. Bagażnik
 
O bagażniku będzie krótko, nawet bardzo. Temat ten został bardzo dobrze opisany na www.koloroweru.pl. Rozwiązanie jest proste - jeżeli mamy dużo pieniędzy to kupujemy Tubusa i zapominamy o tej części roweru. W innym wypadku trzeba będzie kupić coś tańszego, najprawdopodobniej aluminiowego albo wykonać bagażnik we własnym zakresie ze stali.
Ciekawą propozycją jest bagażnik firm Crosso. Jest on wykonany z aluminium. Cena jest ciekawa i wynosi około 79zł. Konstrukcja jest dobrze przemyślana i wydaje się, że ten bagażnik powinien długo wytrzymać.

Przydatne linki:
- http://www.koloroweru.pl/strony/sbagaznik.html
- http://www.koloroweru.pl/strony/wbagaznik_naprawa.html
- http://www.tubus.net
- http://www.crosso.com.pl/


8. Podsumowanie....

Jeżeli masz pieniądze to warto dołożyć i kupić Ortlieba, który jest bardziej dopracowany. Jednakże jeżeli kupisz Crosso to z pewnością nie będziesz rozczarowany. Obie firmy mają naprawdę dobre produkty, różniące się detalami. Trwałość jest na zbliżonym poziomie.

Kontakt z firmą Crosso niestety nie jest taki łatwy i przyjemny jakby to się wydawało. W moim przypadku naprawa worka wewnętrznego w sakwach trwała ponad 3 miesiące i dopiero kilka e-maili "przyśpieszyło" ją. Miejmy nadzieje, że się to już zmieniło na lepsze.
http://tinyurl.com/38o7nc
http://www.podrozerowerowe.info/viewtopic.php?t=73&highlight=crosso


Poradnik napisany na podstawie użytkowania modelów Ortlieb 2006 i Crosso sprzed 2006 (więc nie tych najnowszych, dostępnych od 2007, ale z tego co widzę to za wiele się system nośny nie zmienił). Przy czym warto dodać, że opisywany model Ortlieba jest najtańszym (najniższym) modelem, a model Expert jest najdroższym i flagowym modelem polskiej firmy.
« Ostatnia zmiana: 6 Paź 2011, 21:45 arkadoo »
Watch out where the huskies go,
And don't you eat that yellow snow

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4825
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Bardzo ciekawy i pomocny tekst  :D
Dla mnie ważny był też test Crosso Dry, ponieważ mam zamiar je zakupić i teraz nie mam już żadnych wątpliwości :)
Jedynie przydałby się jakiś porządniejszy przegląd i opis toreb na kierownice, skoro poruszyłeś ten temat (bo szukam jakiejś dla siebie :) )

Offline bighunter

  • Wiadomości: 269
  • Miasto: Suwałki
  • Na forum od: 14.06.2006
w torbie na kiere no duzo zalezy od profilu kiery i tego jak co masz na niej rozmieszczone (manety, licznik, oswietlenie). Zobacz ile masz miejsca na kierze i szukaj torby ktora sie zmiesci i to tak aby zachowac ergonomie bo to jest okrutnie wazne. z firm oprocz ortlieba polece Ci authora, kelly'sa, topeak

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4825
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Ja mam giętą kierownice, co ogranicza miejsca na niej, a chwyty i manetki zajmują prawie całe miejsce za gięciem.
Torbę kupie Authora A-H721 (nie ma innych modeli tego producenta?), lub Kelly'sa. Te od Topeaka są dla mnie za drogie bo muszę jeszcze kupić jeszcze sakwy, namiot itp. (dlatego o torbach Ortlieb [co za nazwa  :D  ] nawet nie wspominam  :)  ).

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
mocowanie Authora ma 90 mm szerokości

torba Torba Fastrider ma mocowanie na sterach :-)
http://www.rowerowy.com/sakwy/fastrider/stuurtasnakiere.html
… why so serious ?

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2114
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Odnośnie tekstu chciałbym wtrącić swoje dwa grosze. Wg mnie różnica w systemach nośnych Crosso i Ortlieba to przepaść, pozostałe różnice to rzeczywiście drobiazgi. Mimo to mając do wyboru dwa komplety Cumulusów (system nośny podobny do Ortlieba) i Crosso dry, używamy zazwyczaj Crosso i jednego Cumulusa. Crosso dry sprawdzają się jako wodoszczelne wory na śpiwory i ubrania. Świadomie napisałem wory, bo dla mnie sakwy na wyprawę muszą mieć kieszenie.
Ponadto sprostowanie dot. opisu pojemności sakw podawanego przez producentów. Tour 50 Cumulusa mają większą pojemność od największego modelu Crosso. Najwyraźniej ktoś naciąga lub producenci inaczej to liczą. Największą wadą Cumulusa jest brak nieprzemakalności - pokrowce przeciwdeszczowe są dość denerwujące i nie lubię ich zakładać. Cumulus produkuje również dobre torby na kierownicę w dwóch rozmiarach, ale sprzęt foto wożę zawsze z tyłu na górze bagażnika.

Offline tobiasz

  • Wiadomości: 141
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 13.06.2006
Cytat: "robb"
mocowanie Authora ma 90 mm szerokości



ale trzeba zaznaczyc, ze mocowanie instaluje sie na srodku kierownicy, pomiedzy mostkiem

w ten sposob zmiesci sie na wiekszosci gietych kierownicach

Offline kokop

  • Wiadomości: 900
  • Miasto: Chard
  • Na forum od: 11.01.2010
Odgrzeję trochę co by nie robić nowego tematu.

Męczę szukajkę tutejszą ale ona mnie nie lubi i nie mogę znaleźć.
 Chcę sobie zafundować coś z tego co na linku

http://www.twowheelsgood.co.uk/index.php/product/bags/vaude-tw/index.html

Czy to coś warte czy dać sobie spokój?
 Firmę kojarzę jako dobrą. Tyle że nie z rowerowych akcesoriów.
 Zdaje się że jakąś koszulkę mam od nich jeszcze.
Kleine Fiech ach Scheiße machen.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6146
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Czytałem gdzieś (chyba nawet tu na forum) pozytywne opinie o sakwach vaude. Wyszukiwarka faktycznie niewiele pomoże, bo trzeba się ręcznie przebić przez długie wątki, zwłaszcza jeden. Ktoś (autor?) może pamięta, gdzie to dokładnie było?

Ja mam od nich namiot i bardzo sobie chwalę.
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna atlochowski

  • Andrzej
  • Wiadomości: 581
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 22.04.2009
Tylko raz spotkałem osobę z sakwami firmy Vaude i chwaliła je. Ogólnie rzecz biorąc firma ta robi porządny sprzęt turystyczny. Jeśli nic się nie zmieniło to sakwy Vaude są porównywalne cenowo do Ortliebów więc może lepiej zainwestować w sprawdzone sakwy niż ryzykować nie najmniejszą ilość pieniędzy.

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
dobre, porządne sakwy ...
Ania ma komplet World Tramp II Rear i przy cenie 70funtów jest dobrą alternatywą dla "podrożałych" ostatnio Ortliebów - rollery już 110

największa różnica praktyczna
"zwinięcie" zapinane jest na zewnątrz a nie jak w ortliebach do wewnątrz lub do paska
haki działają "do góry" a nie w dół jak w ortliebach - polega to na tym, że haki zatrzaskują się gdy podepchniesz je do góry. w ortliebach jak wiemy haki "same" zapinają się grawitacyjnie

sakwy przejechały 12.000 kilometrów po Azji i szykują się na kolejne

pozdr
… why so serious ?

Offline kokop

  • Wiadomości: 900
  • Miasto: Chard
  • Na forum od: 11.01.2010
:D
Dziękuję :)
To ja już wszystko wiem
Kleine Fiech ach Scheiße machen.

Offline Juliusz

  • Wiadomości: 326
  • Miasto: Płock/Poznań
  • Na forum od: 16.03.2008
Więc co kupujesz? Niebieskie Vaude?  :D Czy może jednak Ortlieb?
"Stop fearing. Stop panicking. Turn off your TV. Start thinking." N.B.

Offline kokop

  • Wiadomości: 900
  • Miasto: Chard
  • Na forum od: 11.01.2010
Vaude :P
Myślę że srebrne, chociaż niebieski jest cool. Tak na wszelki wypadek bo mi się zdaje że lepiej pasuje do dowolnego koloru.
 Niby ja tylko czerwone albo czarne rowery uznaję ale nie wiadomo czy mi coś nie odbije.
A może mała będzie chciała powozić (bardzo wątpię  :lol: ) a ona zaś tylko żółte rowery.
Kleine Fiech ach Scheiße machen.

Offline Juliusz

  • Wiadomości: 326
  • Miasto: Płock/Poznań
  • Na forum od: 16.03.2008
Ale srebrny do żółtego też nie teges  :lol: . To już lepiej niebieski  :) . Ja dla siebie brałbym ciemno zielony.... albo moro, gdyby takowe sakwy istniały  :) .

A właśnie... czarne sakwy, ktoś używa? Jak wypadają na wysokich temperaturach? W poradniku @arkadoo napisał:

Cytat: "arkadoo"

Nie kupujemy czarnych sakw, są one gwarantem "usmażenia" zawartości przy dużym słońcu


Używałeś czarnych sakw? :) Z tego co zauważyłem całkiem sporo podróżników używa czarnych.... więc jak to jest? Aż tak mocno to 'smażenie' przeszkadza?
"Stop fearing. Stop panicking. Turn off your TV. Start thinking." N.B.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum