Autor Wątek: Piasty shimano - problemy  (Przeczytany 6678 razy)

Offline Mężczyzna Andy

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 20.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 16:30 »
Z racji ponad 115kkm przejechanych do tej pory,mam 2obserwacje,co do piast Shimano:
1) Szosowe wyzszych grup (od 105 w gore ) sa lepsze i dluzej wytrzymuja, niz ich "odpowiedniki" MTB,a od nowosci "gladko sie tocza"
2) Piasty MTB (mialem 6 LX,Deore,XT) sa, a przynajmniej ja zawsze tak mialem, od nowosci "za mocno skrecone",tzn. po sciagnieciu gumowego uszczelnienia z lewej strony piasty,mozna wyczuc wyrazne zaciecia przy obrotach osi. Szosa tego nie ma. Dlatego zawsze sam reguluje luz nowych piast,co zauwazylem znacznie poprawia zywotnosc konusow i samej piasty. A i tak najlepiej sprwowaly sie STX rc w rowerze kumpla 60 kkm,TYLKO JEDNO SMAROWANIE po 40kkm i dalej jezdzil:)
Wherever I may roam

Offline pajak

  • Wiadomości: 1846
  • Miasto: Gdynia
  • Na forum od: 22.06.2010
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 16:38 »
Andy.. Ja niestety byłem posiadaczem superanckich Campa Record. Po zaliczeniu błota bębenek był w pełni wolny: "zapracował" brak uszczelniania. Dokonałem dość niekorzystnej zmiany na Deore, ale wymienione części dożyły szlachetnego wieku godnego Skoliozy (i jeszcze żyją :) )
Trole są samotnikami i unikają słońca.

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 17:11 »
Piasty MTB (,,,)  od nowosci "za mocno skrecone",tzn. po sciagnieciu gumowego uszczelnienia z lewej strony piasty,mozna wyczuc wyrazne zaciecia przy obrotach osi. Szosa tego nie ma. Dlatego zawsze sam reguluje luz nowych piast,co zauwazylem znacznie poprawia zywotnosc konusow i samej piasty.
+1
Pająku - dbaj dbaj - o wiekowy sprzęt w dobrym stanie coraz trudniej!

Offline Mężczyzna Andy

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 20.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 17:13 »
Andy.. Ja niestety byłem posiadaczem superanckich Campa Record. Po zaliczeniu błota bębenek był w pełni wolny: "zapracował" brak uszczelniania. Dokonałem dość niekorzystnej zmiany na Deore, ale wymienione części dożyły szlachetnego wieku godnego Skoliozy (i jeszcze żyją :) )
Hmm, nieźle...a ja zawsze chciałem mieć trzeci rower właśnie na Campie, po tym, co napisałeś, już mi trochę przeszło:(
Natomiast ja pisałem o róznicach pom.piastami szosowymi oraz MTB wyłącznie SHIMANO, bo tylko z takimi miałem do czynienia (również składając i serwisując rowery wielu kumpli) i tylko o takowych się mogę się wypowiadać ;
Wherever I may roam

Offline Mężczyzna jubudubul

  • Kołodziej
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Pyrlandia
  • Na forum od: 14.11.2011
    • Tandemowe podróżowanie
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 19:56 »
Ja bym powiedział że... "jak się dba tak się ma" ;)
uzywałem Alivio (>10kkm) lx (>15kkm) i (xt >8kkm)
W miejskich uzywałem różnych piast i w nich niestety tylko wsiadałem i jeździłem ale też (jak narazie) nigdy nic się nie działo.
LXa rozkręciłem po 10kkm... zobaczyłem czysty smar i.... skręciłem ;P

Jak ustawić piasty ?
Ja usatwiam piasty tak że: - koło powinno zawsze opadać najcięższym punktem na dół i bujać się jak wahadło. Rzadko kiedy koło jest idealnie wyważone aby takiego punktu nie miało.
Luz łapiąc palcami za ośkę w zasadzie powinien być nie wyczuwalny, ALE - po wkręceniu koła w ramę i złapaniu za szprychę/obręcz powinien być do wyczucia mikro luz - taki subtelny - tyci.


W/g mnie dobre ustawienie konusów piast nie jest wcale takie trywialne. Mi zajmuje to zawsze dużo czasu i kilku (nastu) przymiarek/poprawek.
W piaastach ze szpilką najlepiej robi mi się to w warsztacie gdzie mogę unieruchomić/przykręcić jedną stronę piasty a z drugiej strony kombinować na konusach.
Wymagający jestem  8)

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 20:55 »
koło powinno zawsze opadać najcięższym punktem na dół i bujać się jak wahadło. Rzadko kiedy koło jest idealnie wyważone aby takiego punktu nie miało.
rzekł bym że dzięki dziurze na wentyl zawsze taki będzie miało dokładnie po przeciwnej jej stronie - na łączeniu ;) (oczywiście solo, bez opony itd)

Co do luzu natomiast się nie zgodzę - każdy luz może powodować nierówną prace, gdyż powierzchnie trące w zależności od przyłożonego kierunku siły mogą zmieniać położenie elementów współpracujących
Dobrze skręcone koło wedle tego co mi wpojono jest wtedy, kiedy uda wyczuć się moment całkowitego wykasowania luzu przy jednoczesnym nie zwiększeniu oporów toczenia (to o czym pisał Andy) Warunek oczywiście to należyty stan komponentów - bieżni konusów i kulek Inaczej nie ma szans na znalezienie takiego ustawienia

Offline Mężczyzna Andy

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 20.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 21:16 »
Zgadzam się ze Skoliozą w 100% - i tak właśnie ustawiam wszystkie piasty MTB (szosowe, jak to już pisałem, tego nie wymagają gdy są nowe, dopiero przy pierwszym serwisie, itd, natomiast MTB Shimano ja zawsze miałem już jako nówki lekko "zacinające się", więc pewnie wynika to z procesu technologicznego). Chwilę taka zabawa zajmuje (mi ok.2 minuty lub czasem  więcej), ale jak się uda dobrze skontrować piastę, tzn. że nie są wyczuwalne ŻADNE zacięcia, a jednocześnie nie ma luzu, nawet minimalnego, to piasta pojeździ znacznie dłużej:)
A komu nie chce się babrać w smarach i kulkach, zawsze pozostaje np. Novatec - zero problemów:)
Wherever I may roam

Offline Mężczyzna jubudubul

  • Kołodziej
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Pyrlandia
  • Na forum od: 14.11.2011
    • Tandemowe podróżowanie
Odp: Piasty shimano - problemy
« 15 Lut 2012, 21:50 »
Co do luzu natomiast się nie zgodzę - każdy luz może powodować nierówną prace, gdyż powierzchnie trące w zależności od przyłożonego kierunku siły mogą zmieniać położenie elementów współpracujących
Zgadzam się - tak byłoby książkowo.
Ja wolę jednak dać jakiś mikro-luz. Nie mam tu na myśli luzu, lecz mikro luzu. Nie wyczuje się na kierownicy, ani na dziurach - ale jak złapie się za nypel który jest pimiędzy ramionami widelca to jak ktoś będzie chciał to znajdzie tam luz :)
Szarpiąc szybko za nypel lewo prawo luz raczej nie będzie wyczuwalny - jak by wtedy był wyczuwalny lub pukał to byłby za duży.
Jednym słowem - NIUANSE.

Czasami mam wrażenie że mocne zaciśnięcie szpilki powoduje lekkie dociśnięcie konusów. Są to bardzo niewielkie różnice - rzekłbym że dla tych co szukają dziury w całym - ale jednak.
Też macie takie spostrzeżenia ?

Zakładam że konus/kontra są dokręcone z należytą siłą.

Offline Mężczyzna Karol

  • Wiadomości: 1345
  • Miasto: Mikołów
  • Na forum od: 21.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 12:49 »
Czasami mam wrażenie że mocne zaciśnięcie szpilki powoduje lekkie dociśnięcie konusów. Są to bardzo niewielkie różnice - rzekłbym że dla tych co szukają dziury w całym - ale jednak.Też macie takie spostrzeżenia ?

Dokładnie tak jest jak piszesz

Offline Grzesiek

  • Wiadomości: 53
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 13.03.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 14:07 »
Czasami mam wrażenie że mocne zaciśnięcie szpilki powoduje lekkie dociśnięcie konusów. Są to bardzo niewielkie różnice - rzekłbym że dla tych co szukają dziury w całym - ale jednak.Też macie takie spostrzeżenia ?

Dokładnie tak jest jak piszesz

W związku z powyższym konusy powinny być kontrowane z minimalnym luzem, który zostanie skasowany zaciśnięciem szpilki. Piasta wyregulowana tak, że nie ma luzu po zaciśnięciu w ramie czy widelcu stanie się "za ciasna". Szpilki też powinny być solidnie zaciśnięte bo to poprawia sztywność układu rama-koło.

Offline Mężczyzna Andy

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 20.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 15:26 »
Czasami mam wrażenie że mocne zaciśnięcie szpilki powoduje lekkie dociśnięcie konusów. Są to bardzo niewielkie różnice - rzekłbym że dla tych co szukają dziury w całym - ale jednak.
Też macie takie spostrzeżenia ?

Ludzie, MACIE WRAŻENIE/WYDAJE WAM SIĘ, czy naprawdę zauważyliście taki objaw?
Przy PRAWIDŁOWO SKRĘCONEJ I SKONTROWANEJ piaście od samego zaciśnięcia szpilki wam się w życiu ten cały zestaw konus + kontra, itd, wzdłuż osi, w poprzek zwoju nie przesunie..a może ktoś uważa, że ośka się kurczy..? Bo zgodzę,się, że pojedyncza nakrętka, nakręcona na jakąkolwiek śrubę/oś, może mieć takowy wzdłużny luz "na gwincie", o tyle dwie, skontrowane mocno ( w tym wypadku ich rolę pełnią konus+ kontra) JUŻ NIE!!??

Siedzę akurat na L-4, więc mam nadmiar wolnego czasu i sprawdziłem.
OBIEKT: Piasta Deore LX, FH-M563 (1995r., 7 speed)
Piasta, choć stara, w świetnym stanie, prawidłowo skręcona i skontrowana (zero luzów, obraca się bez zacięć)
UWAGA: piasta nie zapleciona, co ma kluczowe znaczenie dla dokładności "pomiaru" (no bo w końcu jak Wam się te luzy "kasują"  - najpierw sprawdzacie ruszając ośką przy ściągniętym kole, a po założeniu i zaciśnięciu go szpilką w ramie, możecie to sprawdzić już tylko poprzez ruszanie samą obręczą, inaczej się nie da)
Więc - stwierdzam (niech będzie, że subiektywnie), po zamontowaniu i MOCNYM zaciśnięciu w/w wspomnianej piasty w ramie mojego Surly LHT, że rzeczone zjawisko nie występuje (tzn. piasta nadal nie ma luzu, to oczywiste, ale też nie pracuje ani odrobinę ciężej, ani o "ćwierć zacięcia" gorzej, niż gdy sprawdzałem "na sucho". A przeca , zgodnie z powyższą teorią, tak powinno być, bo skoro luzy minimalnie się "kasują", to zatem  taka prawidłowo wyregulowana, powinna się stać, jak pisze Grzesiek "ZA CIASNA"  A zwracam uwagę, że sprawdzając NIE ZAPLECIONĄ piastę, mam daleko większe wyczucie do "lekkości obrotu, itp", niż, gdy ktoś rusza całym kołem (większa dźwignia w tym drugim wypadku to tylko jeden z powodów)
KTO NIE WIERZY, PROPONUJĘ SPRAWDZIĆ SAMEMU:):)
Bo "wydaję mi się" to trochę mało miarodajne;p;p;p
Szerokości
A.
Wherever I may roam

Offline Mężczyzna jubudubul

  • Kołodziej
  • Wiadomości: 256
  • Miasto: Pyrlandia
  • Na forum od: 14.11.2011
    • Tandemowe podróżowanie
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 16:13 »
Ludzie, MACIE WRAŻENIE/WYDAJE WAM SIĘ, czy naprawdę zauważyliście taki objaw?
Wiesz.. nie każdy "studiuje opory tarcia piast rowerowych" ;) więc pisząc to zdaję sobie sprawę że 90 % rowerzystów takich niuansów nie zauważa i jest to zupełnie OK.
Na piastę wpływu to nie ma bo nie są to różnice które mogą jej w jakikolwiek sposób zaszkodzić.

Nie robiłem testów z pustą piastą. Pamiętam zabawy z całym kołem (czasami z odblaskiem po przeciwnej stronie wentyla) W takiej konfiguracji bez ściągania szpilką potrafiło się bujnąć np. 4 razy w lewo/prawo a z zaciśniętą szpilą tylko 2 razy.
Tak naprawdę trzeba by powiedzieć że obydwa stany są poprawne - koło opada w dół cięższym miejscem nawet mając przeciwwagę w postaci odblasku.
To przykład który najbardziej pamiętam - dedykowanych testów "żeby udowodnić" nie przeprowadzałem. Musiałbym mieć do tego chyba jakieś laboratorium ;)

To dlatego pytałem o Wasze "wrażenia" a nie o fakty :)

Offline Mężczyzna Andy

  • Wiadomości: 155
  • Miasto: Tychy
  • Na forum od: 20.02.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 16:59 »
Racja, bardziej "wrażenia", niż "fakty" - właśnie zrobiłem i test z całym kołem (piasta szosowa Shimano 105 FH-5700) i rzeczywiście, coś się tam dzieje, gdyż koło mi  (MAM WRAŻENIE;P;P ) trochę "wolniej" zrobiło te 4 kiwnięcia, niż przed mocnym zaciśnięciem tej szpilki:):) Znaczy jest coś na rzeczy;p Tylko, czy jest to wystarczająca różnica, żeby te "mini-mini" luzy, o których piszecie, skasować?? Nie wiem...zresztą wtedy, producenci piast by ich tak nie skręcali, jak to robią (już pisałem, że piasty MTB Shimano są w/g mnie od nowości minimalnie za mocno skręcone, dlatego zawsze sam ustawiam nowo zakupione  piasty)
Ehh, te nasze "mądrości", to w książkę spisać:)
Wherever I may roam

Offline Grzesiek

  • Wiadomości: 53
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 13.03.2011
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 18:27 »
Toteż piszę, ustaw piastę z minimalnym luzem potem ją zaciśnij i sprawdź czy luz jest dalej. To chyba wystarczający dowód :-) To stary sposób. Myślę, że to na zwojach gwintów jest jakieś przesunięcie. Dlatego też piasty ustawione bez luzu lub nawet fabrycznie za ciasno szybko kończą swój żywot.

Offline Mężczyzna gagarin

  • Wiadomości: 1011
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 10.12.2010
Odp: Piasty shimano - problemy
« 17 Lut 2012, 19:36 »
"Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego" - Lennard Zinn

Rozdział VI-15.d.28
"Niewielki luz osi w piaście zostanie wyeliminowany, kiedy zamkniesz zacisk, jak już założysz koło na ramę. Jeśli masz piastę mocowaną na śruby, a nie na zacisk, nie możesz zostawić żadnych luzów."

i dalej VI-15.d.31
"Powinny być wyczuwalne niewielkie luzy na łożysku, które zostaną wyeliminowane po zaciśnięciu zacisku."

Jeżdżę aby jeść.


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum