Autor Wątek: składam wyprawówkę - accent nordkapp + sztywniak  (Przeczytany 5672 razy)

Offline Mężczyzna javor

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 06.01.2012
    • Mój bikestats
Tak więc nadszedł czas składać rower wyprawowy ... liczę na wasze podpowiedzi :)
Rowerek ma mieć koła 28 cali, hamulce tarczowe mechaniczne, sztywny widelec.

RAMA:
Mój wzrost to 190 także rozmiar jak dobrze kombinuję 22 cale.
1. ACCENT NORDKAPP - to najbardziej prawdopodobny wybór gdyż z tego co wyliczyłem i rozrysowałem najbardziej pasuje pod sztywny widelec.
http://www.velo.com.pl/produkty/?m=1&pk=%&id=3086
Zakładana odległość od osi przedniej do sterów to 44 cm a widelec który sobie upatrzyłem ma 41,3 cm więc tylko 2,7 cm różnicy. Z mojej symulacji na szybkiego wynika że zmieni to pochylenie ramy o 1,3 stopnia czyli:
- kąt rury podsiodłowej z 72 na 73,3
- kąt rury sterowej z 70 na 71,3
- główka ramy pójdzie 2,25 cm w dół (nie 2,7 gdyż zmienił się kąt)
- korba obniży się o 1 cm (a i tak jest już nisko w tej ramie) przy założeniu korby 170mm zostanie do ziemi 10 cm
Poniżej obrazek jak mi to wyszło: kolor zielony to założenia producenta, pomarańczowy na sztywnym widelcu, czerwony to siodełko i kierownica po obniżeniu na nie obciętej rurze sterowej, niebieski wysokość krocza :P A to pionowe na kierownicy to ... kierownica wielopozycyjna nad którą się zastanawiam. Jak widać wyszedł by na niej chwyt bardziej aerodynamiczny 10 cm poniżej siodła z manetkami i hamulcami oraz drugi jakieś 4 cm wyżej od siodła dla relaksu pleców :) Siatka na obrazku jest co 10 cm. Okrąg korby to oś pedałów przy ramieniu 170mm czyli wyjdzie jeszcze ciut nizej.
Jeśli obrazek się zmniejszy to otwórzcie w nowym oknie.


W takim razie czy ktoś obeznany z tematem geometrii ram potwierdzi że takie rozwiązanie będzie dobre?

Jest tylko jeden problem z tą ramą: nie jest biała a taką chcę :) Więc jeśli ją kupię to pewnie przemaluję.

2. KROSS EVADO 4.0 - to kolejna rama którą rozważam.
http://www.kross.pl/pl/2012/cross/evado-4-0
Ma gorsze rozwiązanie widełek i gorszą geometrię po obniżeniu. Już na wstępie ma kąty większe o 1 stopień a obniży się więcej bo jest przewidziana pod amortyzator 60mm :( Jedyny plus taki że podoba mi się wizualnie :) No i jeszcze jeden szczegół: nie ma jej w sklepie osobno, wysłałem maila z zapytaniem czy dostane samą rame ale narazie nie odpowiadają.

3. AUTHOR CODEX 2012 - tak samo jak z ramą krossa tyle że na pewno da się ją kupić.
http://www.velo.com.pl/produkty/?m=0&pk=%&id=3489

WIDELEC - widelec który bym chciał i policzyłem to MOSSO MTB o taki:
http://allegro.pl/superlekki-mosso-2011-pod-hamulce-tarczowe-v-ki-i2032352678.html#tabsAnchor
Bardzo lekki aluminiowy, ma mocowanie na tarcze, błotnik jak i v-ki które wykorzystałbym do zamocowania lowridera CROSSO. Teoretycznie jest to MTB po koła 26 cali z wielkimi oponami ale z wymiarów wynika że pomieści koło 28 cali z oponą 1,6 i błotnikiem ... a może nawet 1,75 z cienkim błotnikiem ... to się okaże dopiero przy składaniu :)

OBRĘCZE - już leżą od dawna i się kurzą u mnie nowiutkie Kellys draft 622x19 3-komorowe, oczkowane na 32 szprychy. Niby tylko 32 szprychy ale że ważę 70 kg i mam zamiar pakować sakwy możliwie lekkim wyposażeniem to chyba powinno wystarczyć. Chce też założyć większe opony 1,6 lub 1,75 jeśli wejdą i jeździć głównie po asfalcie więc mam nadzieję że wytrzymają.

PIASTY - Upatrzyłem sobie piasty novatec NT-D711SB -AA i NT-D712SB -AA o takie:
http://allegro.pl/novatec-d711-i-d712-komplet-415g-xc-mtb-race-wys-0-i2028448093.html
Są drogie ale dobre i lekkie, posiadają aluminiową oś co mnie trochę zastanawia ale przy innych ze stalową producent pisze że zaleca je do freeridu i downhillu, chyba aż takiej wytrzymałości nie potrzebuję?

HAMULCE - tarczowe mechaniczne avid BB7. Podobno są to najlepsze hamulce mechaniczne i lepsze od niektórych hydraulicznych. tył 160mm, na przód można by dać większą tarczę choćby po to żeby mniej się przegrzewały na górskich zjazdach ale nie wiem czy to bezpieczne przy takim "wylajtowanym" widelcu :/

SUPPORT - na kwadrat raczej bym nie chciał, a z tych innych systemów to który jest najlepszy / najlżejszy / najłatwiejszy w serwisowaniu i najłatwiej dostępny?

KORBA - jeszcze nie wiem jaka. Widzę że są albo słabe na kwadrat w okolicach 100zł albo lepsze gdzie cena od razu skacze powyżej 300zł.
Zaciekawił mnie jednak jeden model: http://allegro.pl/shimano-fc-m470-deore-170mm-octalink-nowa-i2023075124.html
Korba jak korba ale jest znacznie lżejsza od innych a cena niska ... dziwne :) Ktoś może ją ma i powie czy to coś warte? Czy te puste w środku korby są sztywne i wytrzymałe? Czytałem o korbach suntoura że się wyginają nawet o centymetr przy mocnym pedałowaniu i że komuś pękła a nie są puste. Ale shimano chyba by takiego dziadostwa nie wypuścił?

Nad resztą jeszcze zbytnio nie myślę, na razie wypowiedzcie się czy z tymi częściami dobrze kombinuję :)

Aha i niech ktoś z posiadaczy mi powie czy accent nordkapp ma stery zintegrowane czy pół zintegrowane i czym to się różni :)

A co do sakw to zerknijcie tutaj:
http://www.kross.pl/pl/akcesoria/torby-sakwy
Czy to nie to samo co crosso dry? Ceny z grubsza takie same, pojemność też, inne kolorki i te krossa wydają się węższe ale wyższe.

Offline Mężczyzna bix

  • ten co pojechał Mikiemu :)
  • Wiadomości: 642
  • Miasto: był Wrocław, jest zagłębie
  • Na forum od: 28.11.2010
NOOO jaaa nie mogę :D
Jeszcze wektorki!!!! Pliiiisssssss!

A tak serio - nie wiem czy zauważysz różnicę, to że zmienił Ci się offset to najwyżej będzie żwawiej skręcać.
22 cale powinno być ok.
let's make it big :)

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
Javor . .jesteś gość :-)
tego jeszcze u nas nie było :-)

wektorki, rysunki .... nieeeeeźleeeee  :icon_twisted:

ale ale ... zaraz mnie zjedzą ;-) wyprawowe alu to trudne do pogodzenia .. zależy dokąd jedziesz .. no właśnie .. od tego zacznijmy
dokąd jedziesz na tym rowerze ?
… why so serious ?

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10707
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Nie obawiasz się sztywności aluminiowego widelca?

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010

Offline Mężczyzna javor

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 06.01.2012
    • Mój bikestats
Tak trochę się zastanawiałem nad tą sztywnością widelca ale jak nie sprawdzę to się chyba nie przekonam bo nigdy nic podobnego nie miałem, w sklepach też nic takiego pewnie nie znajdę do przetestowania. I zapewne wy też nie mieliście?
Skoro tyłek wytrzymuje na sztywnym aluminium to może i ręce wytrzymają, ponadto średnio wierzę w tą elastyczność stali. Mam ramę stalową w rowerze zimowym i nie czuje żeby cokolwiek amortyzowała. Jak na moje obserwacje to mógłbym ująć to tak: Co mi z tego że stalowa rama czy widelec poddadzą się np 3 mm po wjechaniu w kilkucentymetrową nierówność? I tak podrzuci mnie na siodełku :)

A dokąd mam zamiar tym jeździć? Na początek po europie i raczej w zdecydowanej większości po asfalcie, choć wiadomo że ten bywa różny. Np Bałkany (tu może być problem w niektórych krajach), Nordkapp (tam chyba równo), przylądek zachodni i południowy oraz alpy (tam chyba też przyzwoicie).

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
w sklepach też nic takiego pewnie nie znajdę do przetestowania. I zapewne wy też nie mieliście?

No nie mieliśmy :-) Większośc z nas jechała na czym się dało, albo co tam już było zamontowane. Przynajmniej na ten pierwszy raz.

Co mi z tego że stalowa rama czy widelec poddadzą się np 3 mm po wjechaniu w kilkucentymetrową nierówność? I tak podrzuci mnie na siodełku :)
Nie pęknie?

Na początek po europie i raczej w zdecydowanej większości po asfalcie, choć wiadomo że ten bywa różny.
A to alu jak najbardziej ...
… why so serious ?

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10707
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Jak na moje obserwacje to mógłbym ująć to tak: Co mi z tego że stalowa rama czy widelec poddadzą się np 3 mm po wjechaniu w kilkucentymetrową nierówność? I tak podrzuci mnie na siodełku :)
Można by odpowiedzieć, że te 3mm to jest mniej więcej różnica jaką masz padając na goły beton czy beton pokryty półcentymetrową warstwą filcu  ;)

Offline Mężczyzna javor

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 06.01.2012
    • Mój bikestats
No to mi trochę zamieszaliście z tym widelcem :)
Na tej stronie co podał miki150 jest sporo widelców których nie widziałem w polskich sklepach, cena i waga bez rewelacji ale muszę je dokładnie przejrzeć. Chociaż z drugiej strony w dziale trekking jest tam sporo aluminiowych widelców (specjalnych do trekkingu a nie przez pomyłkę tam wrzuconych) ... może jednak to nie takie złe rozwiązanie skoro to produkują?
Może jednak się udam do rowerowego i poszukam coś z alu widelcem do przetestowania  O0

Offline Mężczyzna Robb

  • "Ojciec Założyciel"
  • Wiadomości: 15
  • Miasto: Kraina Wygasłych Wulkanów
  • Na forum od: 04.06.2006
    • Robb Maciąg
waga bez rewelacji

nie skupiaj się tylko na wadze  ;)
… why so serious ?

Offline miki150

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 6706
  • Miasto: Jeteborno
  • Na forum od: 05.07.2010
cena i waga bez rewelacji

Ale to są topowe widelce, które na pewno przeżyją ramę, w przeciwieństwie do MOSSO MTB  ;) (no i nie zmienią Ci geometrii).

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Osobiście odczuwam to tak, stalowy rower na pusto - straszliwa wytrzęsarka. Wrzucam te 15kg na tył i zestaw płynie po nierównościach (chociaż skakania po krawężnikach też bym nie zalecał :) )

Cytuj
Czytałem o korbach suntoura że się wyginają nawet o centymetr przy mocnym pedałowaniu i że komuś pękła a nie są puste. Ale shimano chyba by takiego dziadostwa nie wypuścił?
Efekt "niesztywności" wyczuwa się na większości korb, stając na pedałach i obracając bardzo siłowo. O korbę w tym wypadku nie warto się martwić, o kolana i owszem.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Pidzej

  • Wiadomości: 85
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 24.08.2011
Cytuj
Czytałem o korbach suntoura że się wyginają nawet o centymetr przy mocnym pedałowaniu i że komuś pękła a nie są puste. Ale shimano chyba by takiego dziadostwa nie wypuścił?
No to niezłych bajek się naczytałeś ;) Ja mam takiego suntoura (tylko że model sprzed kilku lat) http://allegro.pl/korba-sr-suntour-pff-44-32-22-kwadrat-170mm-i2006708363.html. Po 12kkm przyjęła nowy łańcuch. Po 15kkm (i pewnie z 15 mocnych glebach) nic się nie wygina i wygląda jakby miała wytrzymać drugie tyle.
Ogólnie SR Suntour to producent tanich, nieco topornych ale bardzo dobrych jak na swoją cenę podzespołów - z amortyzatorami na czele.

Przy wzroście 190cm chyba odpowiedniejsze będą korby 175mm.
« Ostatnia zmiana: 7 Sty 2012, 01:50 Pidzej »

Offline Mężczyzna javor

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 06.01.2012
    • Mój bikestats
Tak sobie to jeszcze dzięki wam przemyślałem, przeczytałem relacje np z Rumunii i chyba jednak zdecyduję się na amortyzator zamiast sztywniaka. Najprędzej Suntour NRX S-RLD (powietrzny) lub którąś wersję na sprężynie ... ale chyba jednak wolę powietrzną. Zastanawia mnie jedynie która powinna być bardziej czuła, o ile w ogóle będą po obciążeniu przednimi sakwami?
Mało tego, jak już amortyzować to może i poświęcę trochę gramów na amortyzowaną sztycę bo jednak jestem przyzwyczajony do fulla :) No i amortyzując sztycę zmniejszamy naprężenia ramy i kół na dziurach.
A co do ramy to na amortyzator 63 mm Accent Nordkapp przestaje pasować i wraca pomysł ramy Kross Evado 4.0. Dzwoniłem do Krossa i mógłbym kupić samą ramę :D ale za półtora miesiąca bo w tej chwili mają pustki magazynowe :(.
Tymczasem mógłbym zająć się kołami i nie wiem które piasty kupić:
1. http://allegro.pl/novatec-d711-i-d712-komplet-415g-xc-mtb-race-wys-0-i2028448093.html
    lekkie, drogie i różne długości szprych więc większy problem w razie awarii.
2. http://allegro.pl/novatec-d041-d042-p-t-czarne-xc-mtb-enduro-wys0-i2040110332.html
    cięższe, tańsze, równe szprychy ...
I najważniejsze - zagadka wytrzymałościowa:
Nr 1 ma oś aluminiową większej średnicy i co za tym idzie łożyska o większej średnicy wewnętrznej i większej ilości mniejszych kulek.
Nr 2 cieńsza oś stalowa, łożyska o mniejszej średnicy wew. i mniej większych kulek.
Czyli która powinna być bardziej niezniszczalna?

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2777
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Do ramy Nordkapp ludzie ładują amortyzatory.
Sztycy amortyzowanej nie kupuj, będziesz wymieniał. Argument ze zmniejszaniem naprężeń do mnie nie trafia ;]
Wracam do jeżdżenia.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum