Cytat: qbab w 26 Mar 2012, 22:20Załóżmy przez chwile że zmieniam koła. Jaka piastę kupić, na 7 rzędów czy na 8,9 rzędów?Piastę kup na 8,9 rzędów. Wtedy możesz założyć kasetę 8-rzędową i zostawić na razie manetki 7 rzędowe. Jeden tryb będzie po prostu nieobsługiwany (do wyboru, największy lub najmniejszy). Jak będziesz miał kasę, a kaseta i łańcuch się zużyją to zmienisz sobie wszystko na 9 rzędów, albo dokupisz same manetki jeśli zdecydujesz się na 8 rzędów. Ja właśnie w ten sposób najpierw zmieniłem koło z wolnobiegiem (7 rz) na koło z piastą (8 rz) i długo jeździłem ze starymi manetkami, zanim założyłem 9 rzędów. W Sramach wszystko działało, jak jest z Shimano to niech się użytkownicy wypowiedzą, ale myślę, że podobnie.Tak w ogóle to nie łapię tej Twojej kalkulacji. Jeśli kaseta-korba-łańcuch jest i tak do wymiany to na koła Ci już nie starczy. A jak kupisz koła to nie wymienisz napędu, a jak piszesz jest to konieczne? To jak w końcu? Aby zmieścić się w budżecie masz dwie opcje:1. Kupić kasetę (8 rz), łańcuch i korbę i przepleść koło na piastę pod kasetę (jak starczy kasy to kupić tylne koło).2. Zakładając że korba najmniej się zużywa (i jest dość droga), zastanowić się czy jest konieczność jej wymiany (może wystarczy zmienić jeden tryb). Wtedy kupujesz koła z piastą pod kasetę, kasetę (8 rz) i łańcuch.
Załóżmy przez chwile że zmieniam koła. Jaka piastę kupić, na 7 rzędów czy na 8,9 rzędów?
A teraz druga kwestia, raczej już teoretyczna, czy napęd 9-rz jest mniej trwały od 7,8-rz, czy jest to kolejny mit. Nie wydaje mi się żeby szerokość łańcucha miała jakis drastyczny wpływ na wytrzymałość o ile blaszki są tej samej grubości a sworznie tej samej średnicy
Cytat: qbab w 27 Mar 2012, 08:23A teraz druga kwestia, raczej już teoretyczna, czy napęd 9-rz jest mniej trwały od 7,8-rz, czy jest to kolejny mit. Nie wydaje mi się żeby szerokość łańcucha miała jakis drastyczny wpływ na wytrzymałość o ile blaszki są tej samej grubości a sworznie tej samej średnicyOtóż raczej nie mit, tylko fakty i nie chodzi tu bynajmniej o niewielką różnicę w szerokości ogniw łańcucha tudzież grubości zębatek...wiąże się to raczej z lepszą jakością ( w sensie żywotności oraz odporności na zużycie) sprzętu Shimano z lat 90 względem produkowanego aktualnie. Dla mnie to żaden mit, ale rzeczywistość, po przejechaniu 115 tys.km na każdym ze wspomnianych napędów (7, 8 i 9b, 10b jeszcze nie próbowałem i raczej nie zamierzam ; zarówno Shimano jak i SRAM)Ale wchodzi tu też w grę kwestia dostępności części oraz ceny, więc wybór należy do Ciebie